belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
23. csütörtök

'A Schmitt-ügy jelzi a társadalom erkölcsi színvonalát'

Az önkény, a voluntarizmus az „szociális” rák - mondja Falus András, akivel művészetről, ismeretátadásról, cigánykérdésről és plágiumügyről beszélgettünk. A Széchenyi-díjas egyetemi tanár, akadémikus jelenleg hat elsőéves roma orvostanhallgatót támogat kollégáival, és nemrég álnéven publikált második verseskötete is megjelent.

Palugyai István| NOL| 2012. január 22. |54 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

dvhr | 2012. január 26. | 20:04:22

Bolhás | 2012. január 22. | 16:00:28
"Falus mintegy 20 állami pozíció birtokában bírálja a KE-t. Mi ez, ha nem a tökéletes demokrácia?"

Akkor Te Nagy Frigyes birodalmat is tokeletesen demokratikusnak tartod:

„A népem és én kiegyeztünk egymással. Ők azt mondanak, amit akarnak, én pedig azt teszem, amihez kedvem van.”

giulio | 2012. január 24. | 21:31:55

Az ügy szerintem SP erkölcsi/szellemi színvonalán kívül semmi mást nem jellemez.
A bunkó sportoló karrierje a kommunizmus után is folytatódott. Ennyi.
Ez az ő színvonala. Én nem ismerem. Nekem senkim.

antivirtus | 2012. január 24. | 16:23:46

Azért ne zsongítsa már Falus a közvéleményt ezzel a "de kutya kemény volt ám az OTKA bírálóbizottsága" sztorival.
Évekkel ezelőtt már könyvet írt egy kárvallott magyar kutató arról, hogyan nyúlta le az eredményeit a kedves főnöke és szerezte meg azokkal az MTA doktora címet. Az eredmények igazi gazdája meg miután tiltakozott hamarosan az utcán találta magát.
Kalapos Miklós Péter:
A kétfejű borjú - Kutató voltam, felperes lettem
http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=a-ketfeju-borju&ID=369780

Tartok tőle hogy nem egyedi, kivételes esetről volt szó. Kivételes legfeljebb annyiban, hogy bíróságra került.

catoo | 2012. január 24. | 15:17:30

Az egész kirobbant Plágium-üggyel kapcsolatban csak az a nagy probláma, hogy ez nem egyedi. Csak legfeljebb olyan magasságba és ismert személy ügyében került a nyilvánosság elé, ahol már jelentősen érzékelhetően kiverte a biztosítékot.

De a '90es évek közepéig nagy "biznisz" volt! Talán még most is!
Hallgatók munkáiból ollózott "tudományos munka" a tanárúr dolgozatához!

Pénzért csinált doktorik és kandidátusi értekezések stb...

Sokan hangosan üvöltenének, ha egy komplex átvilágítási folyamat indulna tudományos körökben...!

Ez az ember csak egy dominó a sorban! Csak el kellene dőteni rendesen!


lord | 2012. január 24. | 14:24:13

A Schmitt ügy, csak a mai "politikai elit" ERKÖLCSI SZÍNVONALÁT jelezheti, és semmiképen NEM A TÁRSADALOMÉT!
Nem a társadalom csinált köztársasági elnököt Schmitt Pálból, hanem szeretett Viktorkánk, és az Országgyűlés többsége!
Falus András náluk reklamáljon...

tavi görény | 2012. január 24. | 13:07:52

"A Schmitt-ügy jelzi a társadalom erkölcsi színvonalát"

Főleg azonban Schmitt Pálét! Ő az egyetlen ugyanis, aki mindent tud dolgozatának keletkezéséről. És tudta akkor is, amikor közéleti, közjogi pozíciókba lépett, illetve léptették. Akkor feltárhatta volna a valóságot gazdáinak, és megmaradhatott volna piti kis magáncsalónak. Most már közcsaló lett. AMI MÉRGEZŐ!

sabarab | 2012. január 24. | 11:45:41

A plágium nem lehet politikai kérdés. Tartozunk annyival magunknak, hogy nem hagyjuk, hogy egy ember, azért, hogy kitöltse a juttatásokhoz szükséges 2 évet, lejárassa az egész országot. Abból, hogy azok az emberek akik tisztában vannak ennek a súlyával és következményeivel nem emelik fel ellenne a hangjukat, azt jelenti még mindig "fortélyos félelem igazgat".

Jaj-jaj! | 2012. január 24. | 08:55:36

"A Schmitt-ügy jelzi a társadalom erkölcsi színvonalát", emellett a tudatlanságát. Azokra gondolok, akik nem értik a probléma súlyát, és sokan vannak.

dimari | 2012. január 24. | 07:11:04

Jól emlékszem, hogy "az intézmény" bizonyos időszakban a feleségét is csalta (ismert sportolóval)? Nem újdonság számára az erkölcstelenség, csak annak napvilágra kerülése akasztja el a szavát...
Visszatérve a "helyesírására", annak nem ismerete az olvasatlanság jele is.
Ezek ellenére a legsímább karriert futotta be, és biztosan úgy is érzi, megérdemelte. Egyébként a hatalomba bekerülni könnyebb, mint onnan kikerülni, látjuk, sajnos.

wasaros | 2012. január 23. | 07:26:29

diogenetikus | 2012. január 22. | 11:33:45

OV magánvagyonát 3,5 mrd Ft-ra becsülik.
Miből????
Ha összeadod 21 év politikusi jövedelmét, tizede jön ki, és még élt is 5 gyerekkel 1 feleséggel.
Többszáz milliós házra miből futotta?
44 ingatlanra???

wasaros | 2012. január 23. | 07:23:46

Schmitt Pál hozzállása a dolgokhoz az undorító.

Igaz, a meztelen csiga is lassan halad, de ennyire ne reagáljon arra ami érinti ezzel együtt az országot is, azért ez pofátlanság és gusztustalan. Ez az egész ügy megkoronázása az életpályájának.

Almás | 2012. január 22. | 22:09:25

Olvashattunk egy nagyon korrekt nyilatkozatot.Az ügy lényegére világított rá: " Ez az egész szomorú eset alapvetően etikai kérdés és sajnos alapvetően jelzi a mai magyar társadalom erkölcsi színvonalát." Lásd még Kertész Ákosnál, Gróf Széchenyi Istvánnál, stb.,stb.Ez utóbbit idézem:„Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt megérdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek ülnek egy bölcs és becsületes nép nyakán, akkor a nép azokat a silány fickókat minél hamarabb a pokol fenekére küldi. De ha egy hitvány kormány huzamosan megmarad a helyén, akkor bizonyos, hogy a nemzetben van a hiba. Akkor az a nemzet aljas vagy műveletlen.” Gróf Széchenyi István

tapolcai | 2012. január 22. | 20:31:10

Egyátlagember | 2012. január 22. | 18:52:40
Ha a pártkatonákat nem szereti, akkor nehéz lehet az élete. Különösen akkor, ha e véleménye minden címke nélkül, az összes pártkatonára vonatkozik: lehet, hogy ma több pártkatona van pozícióban, mint az elmúlt 20 év alatt bármikor. Ha viszont címkézi őket, akkor véleménye kicsit kevesebbet ér.

tapolcai | 2012. január 22. | 20:21:50

breathe | 2012. január 22. | 11:21:22
Az én szememben a hazugság, csalás, lopás nem politikai, hanem etikai és/vagy jogi kategória. Élettapasztalatom sok példájából vontam le ezt a következtetést. Éppen ezért nagyon helytelen, ha valaki politikai címkével lát el tisztességtelenséget vagy jogsértést. A következmények beláthatatlanok. Ilyenkor kötelező az igazságszolgáltatás megszállása és a demokrácia felszámolása. Az „elszámoltatás” tipikus példa. Ha valaki jogot sért, azért kell felelnie, bárki van hatalmon, az ellenfél e szempontból nem kiemelt célpont. Ha pártkatona pl. az ügyész és a bíró, akkor viszont végtelenül forgó mókuskerékbe kerülünk. Ti. semmi sem tart örökké…
UI. Ha valaki bevallja, hogy hazudott,- az elvben legalább -, tisztességesebb, mint aki nem. Adott esetben a hazugság sem több, sem kevesebb, mint nem vallotta be, hogy tovább nyújtóztunk a takarónknál. Ez súlyos hiba. De miért kisebb, ha ellenzékként megszavazzuk a túlköltekezést vagy utóbb azzal kampányolunk, hogy rosszabbul élünk, mint négy éve…De erről nincs értelme vitázni, ha szemüvegünkre bármilyen színű szűrőt teszünk.

Anett77 | 2012. január 22. | 19:58:05

Nem tudtam, hogy Falus is az imperialisták ügynöke:))) egy bolsevista pribék.

tapolcai | 2012. január 22. | 19:56:16

Balango | 2012. január 22. | 12:39:07
Ezt én is támogatnám, de ettől függetlenül nem szabad azt hinni, hogy az afroamerikaiak problémái és a romák problémái azonos gyökerűek. Alapvető különbségek vannak közöttük.
Kedves Balango, a gyökerekben nyilván vannak különbségek, de sokkal nagyobb bajunk, hogy alapvető különbség van a két társadalom jogkövető magatartásában. Ezért az USÁ-ban kézzel foghatóan változott az afroamerikaiak helyzete, nálunk erre esély sincs.

tapolcai | 2012. január 22. | 19:12:51

ground | 2012. január 22. | 10:29:51
Igaza van, bizonyára nagy klasszikusunk Rokonok című művére gondolt, amikor a több mint 40 évre visszanyúló bajra utalt.

Egyátlagember | 2012. január 22. | 18:52:40

Ronda egy pofa, az egyetemen az ilyeneket mindig lelepleztem pár keresztkérdéssel, volt is gondom a kreditekkel. pártkatona vagy kispofám.

dentate | 2012. január 22. | 18:41:25

http://nol.hu/archivum/kulfoldre_menekul_a_tehetseges_kutato
Sajnos a fennti peticiot korabban alairok kozul a mostani ugyben eddig senki sem erezte ugy, hogy a a magyar tudomany es annak minosito rendszer kerult itt veszelybe, es ezert hasonlo modon kellene megnyilvanulni.

Meg egszer, elismeres Falus, Nagy es Vicsek Professzoroknak!

Egyátlagember | 2012. január 22. | 18:30:24

D-209,D-209,D-209,elqurtuk, qurva ország, nem csináltunk semmit, d-209,d-209, őszöd, elqurtuk etc...

cpebach | 2012. január 22. | 18:28:12

ez a cikk jelzi a nol erkölcsi színvonalát

orthodox | 2012. január 22. | 18:23:42

Ez az ügy csak az uralkodó elit erkölcsi színvonalát jelzi.A társadalomnak ehhez semmi köze.A társadalom már régen kiközösítette volna ezeket az urakat,ha lenne beleszólása bármibe is.Ön sem úszná meg.

dentate | 2012. január 22. | 18:04:29

Falus az elso nehezsulyu akademikus aki meg mert szolalni ebben az ugyben. A peticiot alairok kozott (www.peticiok.hu) meg talalni ket jonevu, aktiv es nemzetkozileg magasan jegyett akademikust (Nagy Laszlo es Vicsek Tamas),a tobbi azonban nema csend...

Hubba Bubba | 2012. január 22. | 18:00:32

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kekeckedő | 2012. január 22. | 16:52:05

Haza se jár aludni annyi a dolga szegénynek! Lehet hogy nála sem stimmel valami,ha ilyen hirtelen megszólalt?:))

Bolhás | 2012. január 22. | 16:00:28

kutatóprofesszorként dolgozik tovább.
Emellett a TIT-ben alelnökként és számos egyéb testületben is aktív marad....
néhány hete az Nemzeti Kulturális Alap egyik testületében is szerepet kapott,
Ahogy az Országos Kutatási Alapprogram, az OTKA bírálóbizottságában is történt, amelynek tagja vagyok....

Falus mintegy 20 állami pozíció birtokában bírálja a KE-t. Mi ez, ha nem a tökéletes demokrácia?

lazus | 2012. január 22. | 15:27:34

Nem csinalnak semmit a professzor urak. Falhoz allitani, lefokozni majd kirugdosni oket. Arra nem kepes, hogy beleirjon a cikkbe, a csicskaja rakta ossze. Nem a tudas szamit, hanem a plecsni. Buta az osszes.

lazus | 2012. január 22. | 15:13:46

A professzorok, vezeto kutatok tobbsege ingyen el, de semmit nem csinal.
Felvesznek alsobb szintu embereket projectekbe, Phd hallgatokat, post-dokokat. Van, ahol meg az adjunktusokat es a docenseket is csicskaztatjak.
Ingyenelo korrupt banda az egesz. A vezetok kivaltsagait (kegydijak,
kegyszerzoseg) meg kell szuntetni.

Ez a tudomanyos rendszer a csalas rendszere. Nincs szinte egy igaz ember
koztuk, aki a sajat munkajanak koszonheti az eloremenetelt. Nincs kutatoi
szabadsag, buta rendszert eroltetnek Mo-n is meg a vilagban is. Az egyeniseget, a zsenialitasat nem hagyjak kibontakozni. A rendszer osszetori az innovaciot. Ertelmetlen kutatocsoportok vannak. Valaki vagy csicskatarto, vagy csicska. Ez a ket beosztas van.

Az egyeni tudomanyt kell tamogatni. Einsteinnek nem volt kutatocsoportja.

joem | 2012. január 22. | 14:55:00

Végre egy neves közéleti tudósember nyilvánosan kimondja, hogy etika-alapú társadalom kell - anélkül, hogy konzervatívnak, klerikálisnak, politikusnak stb. mondaná a közvélekedés!

Egy "disszertáció-ügy" tisztázása is ezt az etikai alapot érinti, minden körülménytől függtelenül. Az FA szerinti megoldás az egyetlen etikus megoldás!

"De azt vártam volna, FA-tól, hogy erőteljesebben kiáll az elméleti és gyakorlati kutatás szükséges etikai minimuma mellett.Véleményem szerint a médiában elhangzott ,nagyon pejoráló és csusztató megállapítás, miszerint mindenki csalt, amikor tudományos munkát végez/végzett, és így csalt a disszertációja védésekor is ,erőteljesen visszautasítandó."

Remélem, a kommentelő ezzel nem azt akarja mondani, hogy FA tette azt a pejoráló és csúsztató megállapítást!

talán jövőre | 2012. január 22. | 14:24:45

diogenetikus/11:33:45
...."milliárdos baloldali"...
Meg kellene néznie, hogy annak a milliárdos baloldalinak 2milliárdja van.
Egy pár éve Járay Zsigmondról azt mondták, hogy egy új vállalkozást indított 2millárddal, a többi vajon ezen kívül mennyi?
Pintér S. csak 1,3milliárd éves adót fizetett be 2010-ben. Akkor mennyi lehet a tőkéje?
Ezen kívül még Simlicska, Eltolvajcsy (most jót szakított, mert 100milliárdot kapott, hogy a zseniális ötletét virágoztatja), .....
Gondolom, hogy a Vezér nem marad le ezektől? csak nem vallja be.

Celtic FC | 2012. január 22. | 12:51:12

Egyetértek a címmel! Egy szót beszúrnék azért:'A Schmitt-ügy jelzi a MAGYAR társadalom erkölcsi színvonalát'. Szükséges kihangsúlyozni, hogy máshol nem így van. Pl. Németország, stb. A folyamatosan és itt is az SP-t védők vagy nem írtak soha tudományos munkát, vagy ennyire idiótán elvakultak. Lábjegyzet nélkül még egy szakdolgozatot sem lehet beadni !! Nemhogy még el is olvassa azt valaki. A szóról-szóra átmásolásról ne is beszéljünk, mert az egyértelmű plágium. Az év vicce (il.l a magyar átlagember butasága), hogy az államfő ilyen baromságot mondhat komolyan, hogy "törzsanyag".Az meg, hogy senki nem meri kimondani a professzorok közül, hogy "plágium", az meg a magyar felső értelmiség gerinctelenségét is mutatja.Na, de ezért van Magyarország ott ahol. Szánalmas!

omnia | 2012. január 22. | 12:46:29

Annak ellenére, hogy nem tudtuk megvédeni egymást egy másik etikai ügyben ,tisztelem a nyilatkozót.Sajnálom, hogy ma már kevesebb alkalom van vitázni.És merem állítani, hogy a leirtakkal egyet is értek. De azt vártam volna, FA-tól, hogy erőteljesebben kiáll az elméleti és gyakorlati kutatás szükséges etikai minimuma mellett.Véleményem szerint a médiában elhangzott ,nagyon pejoráló és csusztató megállapítás, miszerint mindenki csalt, amikor tudományos munkát végez/végzett, és így csalt a disszertációja védésekor is ,erőteljesen visszautasítandó.Ez nem azt jelenti, hogy minden munka hiteles és igaz.Kétségtelen az elmúlt években sok olyan gyakorlati példa,visszaélés, hamisitás jutott tudomásunkra az orvosi kutatás és gyakorlat területéről,ami hazugságnak,hamisitásnak bizonyult volna, ha kivizsgálják.E helyett az illetékes fótumok egyszerűrn nem vettek tudomást az esetekről.Másrészt az is ténykérdés, hogy lényegesen "lazábbak" ma a munka és a védés feltételei, mint 20 évvel ezelőtt.Ez utóbbi miatt jutottunk idáig!Nehéz védeni a jelenlegi szituációt. EZért kellene tisztázni,amire persze még egy halvány reményt sem látok.

Balango | 2012. január 22. | 12:39:07

"Ha már az amerikaiakról beszéltem, épp azt a hozzáállást kellene követnünk a romakérdésben, amit ott a feketék felzárkóztatásában követtek évtizedek óta. Ott kétszer annyi fizetést adtak annak a tanárnak, aki egy fekete gettóban vállalt munkát, és évente ellenőrizték a tanítványok előmenetelét. Ha sikert ért el, megtarthatta a fizetését, sőt emelték azt."

Ezt én is támogatnám, de ettől függetlenül nem szabad azt hinni, hogy az afroamerikaiak problémái és a romák problémái azonos gyökerűek. Alapvető különbségek vannak közöttük.

ujgurka | 2012. január 22. | 12:22:06

goanna, egyetértünk, így már hárman biztosan vagyunk. A Medián gyors felmérésének eredménye ez ügyben végtelenül elszomorít, nevezetesen, a megkérdezettek többsége szerint SP-nek nem kell lemondania e malőr miatt!??? Ez igen, ez az igazi következmények nélküli ország! Persze, tudom, ebben az országban szinte népi hagyomány, tradició a csalás, adóelkerülés, a munkanélküli jólét reménye, de azért mindennek van határa! Vagy nincs?!

goanna | 2012. január 22. | 11:51:42

bocsanat helyesbitek
a magyar tudomany hitelenek alaasasa.

goanna | 2012. január 22. | 11:49:29

es meg egy, tisztelt uraim. Itt nem baloldal meg jobboldal csatajarol van szo. Itt egy közszereplo, tortenetesen az orszag elso szamu kozszereploje kerult egy nagyon sulyos becstelenseg gyanujaba. Keretik kilepni a loveszarkokbol, es arra figyelni, ami tortenik. Nem buntetojogi felelosseg (ugy mondjak, elevult), hanem az egyetemes emberi ertekrend elleni vetseg.
Emellett a magyar tudomanyos htelenek alaasasa.

A magyar tudomanynak igenis van hitele, becsulete. Ha valamilyen okbol veszelybe kerul, akkor meg kell vedeni. Az Akademianak, az intezmenyeknek, minden kozszereplonek, minden kutatonak.

Lehet, hogy archaikus ertekrend tukrozodik az en soraimban, de oszinten orulok, hogy nem vagyok egyedul. Legalabb ketten biztosan vagyunk.

breathe | 2012. január 22. | 11:49:13

Wazull | 2012. január 22. | 11:25:38
"hat meg a jelenlegi miniszterelnok aki hazudik reggel, delben es este, es meg be sem vallja."

Még egy baloldali látnok...:DDDD
Sok itt a mágus, a jövőbe látó. Úgy látszik a baloldalon majd mindenkinek a szilvási féle szakma tetszik, ki is tanulták! Jövőbe, fejekbe látók:DDDDDD

goanna | 2012. január 22. | 11:40:07

Wazull

Falus Professzor helyzete se konnyebb, mint a tobbieke. Mindenkinek, aki Magyarorszagon a tudomanyban dolgozik, van vesztenivaloja. Ugyanakkor meggyozodesem, hogy a becsuletes magyar kutatok mindegyike pontosan ugyanigy gondolkodik. Meggyozodesem az is, hogy a magyar kutatok tulnyomo tobbsege becsuletes Emellett mindannyian tudjak, egy ilyen ugy mekkorat arthat az egesz magyar tudomanynak, es szemely szerint mindannyiuknak.

Ne higyjetek, hogy szazaval, vagy akar csak tucatjaval voltak hasonló esetek. Nekem egyrol sem volt tudomasom, pedig eleg sok disszertacioval kerultem kapcsolatba. Ez az arcatlansag, ha beigazolodik, parjat ritkitja, az utolagos hazug magyarazkodasok meg szanalmasak.

Falus professzor erdeme, hogy tudoshoz illo precizitassal hatarozta meg a helyzetet, es adott - megkerulhetetlen - utmutatast a megoldasra. Most a tobbieken a sor. Tovabb nem hallgathatnak.

diogenetikus | 2012. január 22. | 11:33:45

Sőt továbbmegyek: a Fidesz úgy nőhetne igazán sokak szemében, ha nem azt csinálná, mint a "milliárdos baloldali" bukott pártja. Nem a "zárjuk a láncot, ha hazug, ha csaló, akkor is a miénk és kiállunk mellette" hozzáállás helyett azt mondaná: igen, elévült, de az Elnök nevén folt esett, mi nem vagyunk Gyurcsány, aki elássa a saját pártja jövőjét azzal, hogy görcsösen ragaszkodik a miniszterelnöki székhez, mi kidobjuk az ocsút magunk közül.

diogenetikus | 2012. január 22. | 11:26:55

breathe:

Az egyik politikus becstelensége nem menti a másik politikusét.

Wazull | 2012. január 22. | 11:25:38

"breathe | 2012. január 22. | 11:21:22
Hol élt maga tisztelt uram abban a bizonyos 8 évben? A holdon?
Tudja, mikor Magyarország miniszterelnöke bevallotta, hogy kollektíven hazudott az egész párt, az kormánnyal?!"

hat meg a jelenlegi miniszterelnok aki hazudik reggel, delben es este, es meg be sem vallja.

Wazull | 2012. január 22. | 11:24:05

goanna | 2012. január 22. | 10:38:51

a kerdes mar csak annyi hogy olyan kutatok akik nem nyugdij elott allnak, ki mernek-e allni hasonlo velemenyukkel.

breathe | 2012. január 22. | 11:21:22

"A Schmitt-ügy jelzi a társadalom erkölcsi színvonalát"

Hol élt maga tisztelt uram abban a bizonyos 8 évben? A holdon?
Tudja, mikor Magyarország miniszterelnöke bevallotta, hogy kollektíven hazudott az egész párt, az kormánnyal?!
Schmitt legalább egyedül hazudott, ha egyáltalán hazudott.
Szégyelje magát az egész baloldal!...nyilván lehetetlent kérek, hiszen maguknak iszonyat vastag bőr van a képén...

hawaiszigetek | 2012. január 22. | 10:51:35

Azzal foglalkozzatok, hogy hány elvtársnak van úgy diplomája, hogy az egyetemet csak fényképről ismeri! Meg piszkáljuk a kérdést?

goanna | 2012. január 22. | 10:38:51

Őszinte nagyrabecsülésem, Professzor Úr. Remélem, ezzel megtört a jég, és lesznak más akadémikusok, nemzetközi szintú elismert kutatók, intézetvezetők, dékánok, rektorok, akik egyénileg és a nagy nyilvánosság előtt kimondják az igazat. Azt az igazat, amit mindannyian tudunk. Ön öröszlánrészt vállalt egy - nagyon-nagyon remélt - megújulási folyamatban.

ground | 2012. január 22. | 10:29:51

" Ez az egész szomorú eset alapvetően etikai kérdés és sajnos alapvetően jelzi a mai magyar társadalom erkölcsi színvonalát." Úgyvan és ennek a táptalaja több mint 40 évre nyúlik vissza! "most éppen hat elsőéves roma orvostanhallgatót igyekszünk több kollégámmal támogatni" Nagyon helyes, csak a 1,5 milliós közösségükhöz képest még csak csepp sem a pohárban és alapvetően a szociális beilleszkedés terén vagyunk még mindig, mint többszáz évvel ezelőtt. Ja és 6 év múlva várjuk a végzősökről szóló beszámolót.

Guido Altarelli | 2012. január 22. | 10:28:27

Egy webnaptárnak több becsülete van, mint egy doktori tézisnek. Pláne ha nyugati.

"The cost [...] has been evaluated, taking into account realistic labor prices in different countries. The total cost is X (with a western equivalent value of Y) [ahol Y>X]

forras: LHCb calorimeters : Technical Design Report

ISBN: 9290831693 http://cdsweb.cern.ch/record/494264


Egy "valódi" PhD az Early Stage Training-ről, referenciának:

http://cdsweb.cern.ch/record/1258649?ln=en


"How should we make it attractive for them [young people] to spend 5,6,7 years in our field, be satisfied, learn about excitement, but finally be qualified to find other possibilities?" -- H. Schopper

szupor | 2012. január 22. | 10:15:22

Hogy a plágium bűnébe ne essek, előre bocsátom, nem én találtam ki, nem az én szellemi termékem. Hallottam valakitől.

- Úgy másolnék valamit!
- S mit, Pál?

piramis37 | 2012. január 22. | 10:14:59

pöszméker | 2012. január 22. | 10:06:01

Látom,te is használod ezt a jelet..."?"..
Ha idáig nem tudtad volna ez vélemény formálására lett kitalálva!!!:-DDD

nekeresd rt. | 2012. január 22. | 10:13:55

Moderálási alapelvek- moderált komment -

prms37 | 2012. jnr 22. | 09:44:25 Slym s k vlt kzdv rndsn "bnt bzsrzs"mtt...:-DDD



z csk gy pld sk blfszsg kztt.

pöszméker | 2012. január 22. | 10:06:01

piramis37 | 2012. január 22. | 09:44:25

El sem olvassuk, aztán véleményt formálunk?
Persze ha az ész nem ér el idáig.
Falus egy nagyszerű ember, korrekt véleményét olvashattuk.

VB1990 | 2012. január 22. | 10:04:30

"A Schmitt-ügy jelzi a társadalom erkölcsi színvonalát"
Meg a tegnapi "kormánypárti tüntetés " is.

kovy | 2012. január 22. | 09:59:56

piramis37 | 2012. január 22. | 09:44:25
Sólyom is ki volt kezdve rendesen a "bánáti bazsarózsa"miatt.

Pedig Sólyom, mint az első alkotmánybírósági elnök, hatékonyan közreműködött, hogy a kommunista bűnöket, hatalomból kizárásukat ne lehessen törvénybe foglalni az első szabad parlament idején.

piramis37 | 2012. január 22. | 09:44:25

Bocs,nem olvastam el,de...
Van még mit rágni ezen a csonton???
Nem mindegy,ki a köztársasági elnök?
Nektek úgysem jó egy sem,akit a Fidesz választ.
Sólyom is ki volt kezdve rendesen a "bánáti bazsarózsa"miatt...:-DDD

HIRDETÉS
Falus András: minimum, h...
Falus András: minimum, hogy Schmitt Pál munkáját ki kellene adni egy külföldi sportorvosokból álló szakértői csapatnak
Népszabadság - Teknős Miklós

- Idén a Semmelweis Egyetemen átadja intézetigazgatói székét az utódjának, s kutatóprofesszorként dolgozik tovább. Emellett a TIT-ben alelnökként és számos egyéb testületben is aktív marad. Így például néhány hete az Nemzeti Kulturális Alap egyik testületében is szerepet kapott, nemrég pedig Hangay B. Artúr álnéven megjelent második verseskötete. Átnyergel az irodalomra?

- Számomra mindig roppant fontos volt ebben a teremtett világban a különböző ablakok kinyitása, hogy több oldalról jöjjenek be a fények. Korábban festettem, zongoráztam, újabban egy iPad2-n kezdtem zenét szerezni a verseimhez. Nem érzem persze költőnek magam, még akkor sem, ha Kányádi Sándorral, Juhász Ferenccel és Lator Lászlóval méretem meg ezeket a szövegeket. Elsősorban befogadóként, de néha alkotóként egyszerűen nem tudok élni művészet nélkül. Ötéves korom óta írok és mindig érdekelt a szavak súlya, játéka, csengése, hangulata. Mostanában pedig ezek a hatások, ha lehet, még alapvetőbbek a számomra.

- Hát igen, sok szó ma különösen hamisan hangzik.

- Így van, de ez engem nem érdekel. Határokat kell húzni, hogy mit engedek be és mit nem. Akikhez közel érzem magam, azoknak az igenek igenek, a nemek nemek. A művészet szerves része az életemnek és erőt adó kiegészítése a kutatói pályámnak.

HIRDETÉS

- Írni, festeni, zenét szerezni idősebb korban is lehet. Szakértők szerint viszont a természettudományos csúcsokat az ember inkább fiatalabb korban éri el. Ezek szerint most mégis váltás következik?


Most éppen hat elsőéves roma orvostanhallgatót igyekszünk támogatni
Népszabadság - Teknős Miklós
- Laboratóriumi kutatást manuálisan már évek óta nem végzek, inkább szervezem a tudományos munkáinkat, a tanítványaimmal foglalkozom. Negyvennél több doktorandusz végzett az intézetben és közöttük öt olyat tudok, aki jobb, mint amilyen én valaha voltam. Ez számomra csodálatos öröm, ahogy az is, amikor az előadóteremben vagy a könyveimben közvetíthettem azt az olykor esztétikai élményt, amit az immunológia, a sejtbiológia, vagy a genetika tudománya számomra jelentett. A tudományos ismeretek átadásában azonban tovább szeretnék lépni. A tudományban mindig ott lehet a lábunk, ahol még senki nem járt. Ahogy egy kastélyban járva, amelyben sok ajtó van, de akadnak olyanok, amelyekbe még nem nyitottak be. Ezt a váratlan, örömteli izgalmat küldetésnek tartom átadni a többieknek. Mint például azokat a viszonylag újonnan felismert genetikai mechanizmusokat, amelyek csak bizonyos környezeti hatásokra nyilvánulnak meg. Ezek lehetnek táplálkozási, társadalmi kapcsolati, életmódbeli hatások, frusztrációk, meditatív hatások, s kiderült, hogy mindezek biokémiai, immunológiai változásokat okoznak a génjeink működésében, sőt akár öröklődhetnek is.

- Vagyis bizonyos tudatállapotok, akár autogén hatásra befolyásolhatnak biológiai folyamatokat?

- Valamilyen módon igen. És ezt a tudatosságot valahogy részévé kellene tenni az egészségnevelésnek. Ez nem csak valamely divatos fogyókúrát, több kilométernyi futást, vagy egy Mozart zeneszám meghallgatását jelenti, hanem sok mindent együtt, egy komplex tudatos életmódra való törekvést, amiben a többiekkel való törődés is teljes mértékben beletartozik. Ezt a vonzó és szimpatikus gondolatot a média és az internet minden csatornáján, valamint a TIT-hálózatán keresztül is szeretném elültetni az emberekben.

- Ma, amikor a többséget inkább a napi megélhetési gondok, a munkahely elvesztésétől való félelem, a mindennapi politikai frusztrációk tartják állandó feszültségben, egészséges, vagyis drágább táplálkozásról papolni meglehetősen bajosnak tűnik. Különösen a társadalom legelesettebb rétegeinek.

- Egy orvos barátom rendszeresen jár egy Pest környéki kis faluba, ahol az egészséges táplálkozás és a kialakuló betegségek kapcsolatáról beszél a helyieknek, akár romáknak, akiknél gyakran nem a pénzügyi lehetőségek, hanem a tanult szokások döntik el az étkezésüket. Igenis el lehet, sőt el is kell kezdeni az információmorzsák elhintését, és ebben különösen a gyerekeknek van kulcsszerepük.

Az önkény, a voluntarizmus az „szociális” rák

- Az ilyen ismeretek továbbadását talán épp azok a jövőbeni roma orvosok segíthetnék hatékonyan, akiket egy tavaly indult program keretében épp a Semmelweis Egyetemen oktatja.


Ez az egész szomorú eset alapvetően etikai kérdés és sajnos alapvetően jelzi a mai magyar társadalom erkölcsi színvonalát
Népszabadság - Teknős Miklós
- Egy Rosivall László egyetemi igazgatótársam által elnyert és a kormányzat által is támogatott pályázat keretében – a számomra e téren egyedüli mintának elképzelhető pozitív diszkrimináció formájában most éppen hat elsőéves roma orvostanhallgatót igyekszünk több kollégámmal támogatni, ami éppen az alaptudás egyenetlensége miatt akkor is nagyon nehéz, ha ezek a fiatalok roppant motiváltak. Aktivitásuk, tudáséhségük azokhoz az amerikai dákokhoz hasonló, akiket a Bojár Gábor alapította aquincumi magánegyetemen tanítok. Ott is mindig kikövetelik a házi feladatot, az önálló munkákat, ami sajnos a magyar diákok zömére még nem igazán jellemző. Ha már az amerikaiakról beszéltem, épp azt a hozzáállást kellene követnünk a romakérdésben, amit ott a feketék felzárkóztatásában követtek évtizedek óta. Ott kétszer annyi fizetést adtak annak a tanárnak, aki egy fekete gettóban vállalt munkát, és évente ellenőrizték a tanítványok előmenetelét. Ha sikert ért el, megtarthatta a fizetését, sőt emelték azt.

- Ehhez egy olyan, mélyen demokratikus társadalom kellett, mint amilyen az egyébként sok szempontból kritizálható amerikai. Ám nálunk, ahogy mondani szokták, nem nyírják a füvet olyan sok száz éve, mint mondjuk Angliában. Vagy egy társadalmilag érzékeny immunológusnak máshogy is fogalmazhatnék: a társadalom természetes immunrendszere nem termelte ki azokat a védelmi mechanizmusokat, amelyek az antidemokratikus tendenciákat eleve lehetetlenné teszik, csírájában elfojtják.

- Egy normális társadalom szerintem demokratikus. Ez az a vérkeringés képletesen szólva, ami időnként életveszélyt okozó vérrögöket is görgethet maga előtt, de mégis maga a dinamizmus egy állandó kontrollt és megújító mozgást jelent. Az önkény legkülönbözőbb megnyilvánulásai hosszú távon nem férnek bele egy normális társadalmi működésbe. Elismerem, adódhatnak valóban szükségállapotok, olyan helyzetek, amiket parancsszóval oldanak meg, de ez hosszú távon megnyomorít. Az önkény, a voluntarizmus az „szociális” rák. Ez biológiai hasonlattal élve a normálisan és folyamatosan zajló sejthalál, apoptózis helyett elhalást, gyulladást kiváltó nekrózist jelent. A tumor ellen pedig a szervezet védekező sejtjeinek, az „immunrendőrségnek” folyamatos őrjáratára van szükség. A társadalomban ezt az ellenőrző szerepet intézményes szinten és láthatatlanul a független bíróságok és az Alkotmánybíróság, másrészről a ténylegesen szabad, felelősen kommunikáló sajtó látja el. Ez a nyitottság, a nem a Klubrádió mintájára elnémított média működése a társadalom nyirokkeringése, amely elvileg képes feltárni és elpusztítani egy közösségi értelemben rákos sejtet, vagy veszélyes fertőző organizmust, de akár csak izolálni is. Ha viszont betokozódik, izolálódik egy baktérium, akkor járunk jól, ha az immunrendszer nem támadja meg.

- Ezt társadalmi vonatkozásban nem mindig érzem követhetőnek. Itt van például Schmitt Pál plágiumügye, amit nem lehet elhallgatni. Néhány napnyi vonakodás után az ön egyeteme is vizsgálatra szánta el magát.

- Egy ilyen felháborító ügyet, amennyiben valóban bebizonyosodik a plágium ténye, valóban nem szabad annyiban hagyni. Ahogy az Országos Kutatási Alapprogram, az OTKA bírálóbizottságában is történt, amelynek tagja vagyok. Itt egy kutató az egyik részbeszámolójában egyetlen szakaszt közvetlen hivatkozás nélkül emelt át egy, az irodalomlistájában ugyan szerepeltetett külföldi szerzőtől, aki neki valaha mellesleg a munkatársa volt. Pechére a munkát épp ennek a kollégájának küldték ki bírálatra, aki ezt ki is emelte véleményében. Az illető magyar pályázótól elvették az OTKA-támogatást, öt évig nem pályázhat, nyilvánosságra hozták a nevét és a főnökeit is értesítették az ügyről. Ha egy OTKA részbeszámolóban egyetlen szakaszért ez járt, akkor 216 oldalból 180 valahány oldalért a minimum, hogy a munkát ki kellene adni egy külföldi sportorvosokból álló szakértői csapatnak.

- Az egyetem első reakciója képmutató volt, amikor a dolgozat benyújtásának eljárását formai szempontból rendben találták.

- A Kar dékánja elsőre csak az eljárás szabályosságára hivatkozhatott, ebben egyet is értek vele. Ezt nem a „mundér becsülete” mondatja velem, vizsgálat nélkül sportszerűtlen lett volna bármi mást nyilatkozni. Bár 1992-ben a Testnevelési és Sporttudományi Kar még nem hozzánk tartozott, de igaza van, ez a nyilatkozat csak az első lépés volt. Én is javasoltam volna a plagizálás tényfeltáró ellenőrzését, ami azóta a Semmelweis Egyetem rektorának javaslatára meg is kezdődött. Persze annak ellenére, hogy akkoriban még nem létezett olyan elektronikus program, ami azonnal kimutatott volna bármiféle szöveges egyezést, a véleményező opponensektől nehezen lehetett volna elvárni egy azelőtt 12 évvel francia nyelven megjelent könyv szó szerinti ismeretét. Ettől függetlenül akadémikusként és egyetemi tanárként, de magyar értelmiségiként is nagyon elszomorít ez a történet, és azt sem szeretném megélni, hogy amikor szakmai bírálóként dolgozom Brüsszelben, szemembe vágják ezt az ügyet. Ez az egész szomorú eset alapvetően etikai kérdés és sajnos alapvetően jelzi a mai magyar társadalom erkölcsi színvonalát. Egy tanártársam szájából hangzott el, és mélységesen egyetértek vele, hogy minden politikai meggondolást felülíró prioritásként elsődlegesen etikai-alapú társadalmat kell építeni. A tudás tisztelete, a társadalmi feszültségek korrekt kezelése, a nemzetközi közösséghez való kiszámítható kapcsolódás elvei és gyakorlata mind ebből következik.

Névjegy

Falus András (65), Széchenyi-Díjas egyetemi tanár, akadémikus, az immunológia és a funkcionális genomika nemzetközi hírű kutatója, a Semmelweis Egyetem Genetikai Sejt- és Immunbiológiai Intézetének igazgatója. Jelentősebb eredményei között tartják számon a hisztamin szabályozó szerepének elsőként történő igazolását a melanóma növekedési faktoraként, valamint a sejtek felszínén lévő hisztaminérzékelő molekulák ellentétes funkcionális jelentőségének kimutatását tumorburjánzásban. Számos tudományos munkája mellett több, nagysikerű ismeretterjesztő könyvet is írt. Alelnöke a Tudományos ismeretterjesztő társulatnak. 2001-ben megkapta az Év Ismeretterjesztő Tudósa kitüntetést is.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    54 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS