belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
17. csütörtök

'Nem akarunk államosított iskolarendszert'

Gyermekünk nem szereti majd a hazáját, ha nem szereti az osztálytársát - mondja a Fidesz volt oktatási minisztere

Nagyobb állami szerepvállalást tart indokoltnak a közoktatásban Pokorni Zoltán, aki ugyanakkor hozzáteszi: nem akarnak államosított iskolarendszert. Az Orbán-kormány oktatási minisztere úgy látja: elodázhatatlan feladat a külső szakmai kontroll megteremtése.

Varga Dóra| Népszabadság| 2009. szeptember 9. |21 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

mesterj | 2009. szeptember 29. | 15:38:49

"De jogos kérdés, hogyan lehet mindezt megvalósítani. Egy lépésben nyilván sehogy. Ez egy négy-nyolc éves program célja. De ha a feladatot nem jelöljük ki, sosem valósul meg."

Ez lesz a Fidesz választási stratégiája. Ezeket a mondatokat sokszor fogjuk még hallani a következő választásokig.

Mikulka | 2009. szeptember 10. | 14:54:31

Kedves Kipcsak!
első sorban is az alábbi komment-folyamban fölmerült kultúra-államosítással szemben szólaltam föl.
az pedig nagyon igaz, hogy a "szabad verseny" sem mindig igazságos, nem egyenlő mindenki számára. tehetősebb szülők gyermekeinek általában több a lehetőségük. ezt nehéz eltagadni, de ellene tenni is - legbölcsebb talán megérteni és elfogadni. amúgy hiába kap valaki fizetős "elit" oktatást, ha buta és tunya. és ezt a munkaerőpiac is föl fogja ismerni.
azt viszont maximálisan pártolnám, hogy a szegényebb sorú gyermekek közül azokat, akik tehetségükkel és szorgalmukkal kitűnnek, na őket igenis támogatni kell a közösből.
még egyszer: attól való félelmünkben, hogy egyesek esetleg (tehetségüknél, adottságaiknál, stb. fogva) jobban boldogulnak nálunk, szóval ettől való félelmünkben és e miatti irigységünkben ne akarjuk mindenkire rákényszeríteni az uniformizált rendszert, amiből aztán nem lehet kitörni. éljen a szabadság!

kipcsak | 2009. szeptember 10. | 12:39:06

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Mikulka | 2009. szeptember 10. | 11:24:51

nehogy már az államosítás és egységesítés legyen a megoldás! kultúra államosítása: köszönjük, már elég volt a diktatúrából, amikor az "állam" dönti el, mi a jó kultúra, és mi nem jelenhet meg. szabadságot!
azok sürgetik az államosítást és egységesítést, akiket irritál, ha a tehetségesebb többre tudja vinni a szabad verseny keretei közt.

tölgyes | 2009. szeptember 9. | 14:44:28

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kipcsak | 2009. szeptember 9. | 14:24:16

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tölgyes | 2009. szeptember 9. | 14:19:33

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tölgyes | 2009. szeptember 9. | 14:17:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tölgyes | 2009. szeptember 9. | 14:11:13

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kipcsak | 2009. szeptember 9. | 13:43:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

teniszke | 2009. szeptember 9. | 12:53:31

Pokorni volt OM miniszter is, most polgármester, több aspektusból és elég értelmesen, józanul látja a dolgokat a területen. A Hillerpifti féle politikusnál (szakértőnél?) mindenesetre jobb, bár ez nem éppen nagy szó.
Az igazi kérdés az lesz majd, hogy ezekből a tervekből mennyi lesz valóság 2010 után, amikor a kormányüléseken meg kell kötni a kötelező kompromisszumokat...

Kongat | 2009. szeptember 9. | 12:48:23

Éppen most küldtem egy-két levelet Pokorninak.

A rendszerváltás óta gyakorlatilag nincs semmifajta törvényességi ellenőrzés a közoktatás területén, így terjedt a korrupció.

Az ilyen politika által provokált iskolabezárásos ügyek már Pokorni idejében elindultak, azóta a helyzet csak jobban elfajult.

Gyakorlatilag a közoktatás foglalkoztatási visszaélései miatt, már nem biztos, hogy egyáltalán pedagógusok tanítják-e a tanulókat, sőt egyes területeken, még középiskolában is több bukott, vagy korrupt vállalkozó tanít pedagógus végzettség nélkül, mint pedagógus.

A közgyűlések által határozatban jóváhagyott Tanterv szerinti oktatáson meg egyes helyeken harsányan röhögnek. Egyáltalán, egy bukott vállalkozó honnan tudná mi is az a Tanterv? Magyarul egyesek azt tanítanak, vagy sem, amit éppen jónak látnak. Felügyelet nincs!

Nem véletlen a tanárok ellen elkövetett ügyek expanziója.

komszomol | 2009. szeptember 9. | 11:23:08

"irriga | 2009. szeptember 9. | 07:54:36

A teljes oktatási rendszert államosítani kell, ahol közpénzt használnak fel."

irriga, talán először, de tökéletesen egyetértek veled!

Egyébként nem csak az oktatást, de MINDENT ahol közpénzeket használnak fel, tehát a tömegközlekedéstől kezdve a színházakig MINDENT.

Ezek a pimasz kapitalisták ugyanis úgy "vállalkoznak", hogy kérik az állami támogatást, de ha nyereség van, azt meg viszik kifele. Ugyanígy van a mezőgazdaságban, a támogatást felveszik, ha nyereség ahhoz az államnak semmi köze. Ha az állam pénzeli, a haszna is legyen állami. Vissza a téeszeket és állami gazdaságokat!!! 1-2 ezer paraszt káromkodna 200-300 ezer viszont nagyon boldog lenne, mert most qrva alacsony a feketén foglalkoztatott napszámosok bére.

mokusok | 2009. szeptember 9. | 10:59:26

Ezeknek semmi sem jó!

weatherby | 2009. szeptember 9. | 09:34:21

Pokorni apuka Pákozdi néven volt III/III fizetett spicli 1989-ig. Hogy zokogott a tv-ben a "miniszter"úr amikor a szemébe mondták apuka múltját.

tengerimalac | 2009. szeptember 9. | 08:33:26

Azt a leborult szivarvégit! Most legszívesebben ordítanék! Belegondol valaki, hogy a „zseniális” politikusaink mekkora erővel, akarattal láttak neki az állami iskolarendszer szétverésének? Megszüntettek mindent, mert liberalizálni kellett az oktatást! A jó gazda a központi kormányzat helyett az önkormányzat! Az önkormányzatok „tudják”, a legjobban, hogy mennyi és milyen iskolákra van szükség! Az iskolákat az önkormányzatok tudják a legjobban ellenőrizni! Kell a fenének szigorú és részletes központi, ütemezett tanterv! Az iskolák maguk, a központi kerettantervre (vágyak sora!) figyelve állítsák össze, hogy mikor és mit tanítanak! Mivel a tanítás dinamikát az iskolák maguk határozzák meg nincsen szükség a független (önkormányzattól!) tanfelügyelőkre! (Vagyis a kutya sem ellenőrzi, hogy a vágyak halmazából mi teljesül a kibocsátáskor!) És lám alig 15 év után ismét feltalálják a dolgokat, mert közben kiderült, hogy fabatkát sem ér a rendszer! Csak közben felnőtt egy olyan generáció, akiket kísérleti célból alaposan elbaltáztak! Nyugdíjba menekült egy rakás tanár, akik esetleg még hivatástudattal is rendelkeztek! De jött helyettük új és buzgó fiatal gárda! Egyetlen galiba van velük! Az én gimnáziumi osztályomból azok mentek tanári szakokra, akik többsége a középmezőnyben tanult! Vagyis közepesek képzik kevés anyagi megbecsüléssel és presztízzsel az új generációt! Ezt megváltoztatni 15-20 év kell! És ez alatt még hány „zseniális” reformer politikus kerül az oktatás élére? Még hány 180 fokos irányváltás lesz még? És zokognak, hogy nincsen pénz az oktatásra? Folyton szétverik és felépítik! Ha egyáltalán lehet ezt a mostani kreálmányt építettnek nevezni! Az építés átgondolt terveket, és nem menetközbeni ötletrohamokat feltételez!

irriga | 2009. szeptember 9. | 07:54:36

A teljes oktatási rendszert államosítani kell, ahol közpénzt használnak fel.

irriga | 2009. szeptember 9. | 07:52:49

Há ezek jó gondolatok ...

irriga | 2009. szeptember 9. | 06:41:03

Pedig:
- az iskola fenntartása állami feladat és ezt nem szabad albérletbe kiadni.
- a szakfelügyelők visszaállítása, az iskola minősítése szükséges feladat.

HIRDETÉS
Pokorni Zoltán: Nagy a v...
Pokorni Zoltán: Nagy a veszélye egy szegényiskola-hálózat kialakulásának
Népszabadság - Kovács Bence

- Ön nyugalmat ígér 2010-től az oktatásban. Eközben új finanszírozási rendszerről, pedagógus-életpályamodellről beszél. Nem forgatná föl ez ismét az oktatást?

- Az utóbbi hét évben 162 ízben módosították az oktatási törvényeket. Kaotikus, áttekinthetetlen helyzet alakult ki, elindultak olyan folyamatok, amelyek beavatkozást kívánnak. Ilyen a pedagógusok helyzete. Mindössze 12 százalékuk 30 év alatti, miközben csaknem 30 százalékuk elmúlt 50 éves. A pálya nem vonzó, s ha nem lépünk, rövid időn belül pedagógushiány lesz. A cél a bérek felzárkóztatása a diplomás átlagbérekhez, másrészt egy életpályamodell bevezetése, amely szakít a közalkalmazotti bérrendszer egyenlősdi szemléletével. Az előmenetel kevésbé függene az életkortól, annál inkább a vállalt feladatoktól és a munka minőségétől.

- Ki minősítené a pedagógusokat?

- Külső és belső szereplők. A szakfelügyelet megszűnése óta nincs semmilyen külső szakmai kontroll az oktatásban. Ennek az újraépítése nehéz, de elodázhatatlan. Az első minősítés a gyakornoki idő után lenne, majd hatévente újabbakra kerülne sor. Ha valaki többszöri nekifutásra sem felelne meg a minősítésen, nem dolgozhatna tovább pedagógusként.

- Hogyan mérnék, ki a jó tanár?

- Ismert ennek nemzetközi gyakorlata. A nálunk kialakítandó rendszer részleteit pedig alaposan meg kívánjuk vitatni a szakmával.

HIRDETÉS

- A pedagógusok közvetlenül az államtól kapnák a fizetésüket. Ez miért lenne jobb a jelenlegi rendszernél?

- A normatívák már nem fedezik a pedagógusok bérét, a kerületemben például tízszázaléknyit kell még hozzátenni. Ha garantáljuk a béreket, az állandóságot jelent, és kiegyenlíti a viszonyokat. Ott a legnehezebb a helyzet, ahol kevés a gyerek. A fejkvóta alapú finanszírozási rendszer itt nem működik: nagy a kockázata az intézmény megszűnésének, a színvonalcsökkenésnek. Pedig itt tanul a legtöbb hátrányos helyzetű diák, nekik több csoportbontásra, felzárkóztatásra lenne szükségük, ami viszont több pedagógust, szakembert igényelne. Az általunk javasolt csoport- vagy feladatfinanszírozás képes kezelni ezt a problémát. Az önkormányzat továbbra is kapna alaptámogatást, amiből a működési költségeket, az épületek fenntartását kellene fedeznie. A béreket viszont egy kalkulált státusz alapján a központi költségvetés garantálná. Nem korlátlan számú pedagógus alkalmazásáról van szó: az adott feladathoz szükséges létszám után járna a központi támogatás.

- Egy iskola költségvetésében
25-30 százalék a fenntartási költség. Ha ezt is odaadják az önkormányzatoknak, plusz az említett tíz százalékot, akkor mindez legalább 40 százalékkal több pénzt igényelne. Miből?

- Nincs ekkora forrásigénye a finanszírozás átalakításának. De jogos kérdés, hogyan lehet mindezt megvalósítani. Egy lépésben nyilván sehogy. Ez egy négy-nyolc éves program célja. De ha a feladatot nem jelöljük ki, sosem valósul meg.

- Nem csorbítja az önkormányzati autonómiát, ha az állam szabja meg, ki a jó pedagógus, és hány tanár kell egy iskolába?

- Nem. Az állam szempontrendszert ad, előírja a minősítést, ami sokszereplős feladat: részese az iskola és a fenntartó is. Nem csorbul az iskolafenntartói jog, és a fenntartó is alkalmazhat pedagógusokat, ahogyan ma is. Nagyobb állami szerepvállalást tartunk indokoltnak, de nem akarunk államosított iskolarendszert.

- De több iskolára terjesztenék ki az erősebb állami szerepvállalást, mint Hiller István oktatási miniszter.

- A miénk más elképzelés. Hiller István az önkormányzatok által fölkínált iskolák közül válogatna, azokat működtetné, de nem venne át minden intézményt. Ez rossz megoldás: intézménybezárásokhoz és kasztosodáshoz vezet, nagy a veszélye egy szegényiskola-hálózat kialakulásának.

- Egész napos iskolákról is beszélt. Ezek miben különböznének a mostani napköziktől?

- Sok helyen megszűntek az énekkarok, kirándulások, sportversenyek, szakkörök. Pedig ez nem luxus, hanem a közösségformálás fontos eszköze. A választható egész napos iskolában délelőtt és délután is lennének szakórák, amelyeket közösségi foglalkozások egészítenének ki. Sokkal többről szól ez annál, mint hogy a tehetősebbek után most a szegényebb családok gyermekei is részesülhetnek a különórákból. A magyar társadalom nagyon individualista, gyenge a közösségformáló ereje. Ma már nincsenek nyelvi gátak, a friss diplomások 90 százaléka beszél idegen nyelven. Mi tartja majd itthon őket? A hazaszeretet. Csakhogy az nem csupán a Himnuszból áll. Nem szereti majd gyermekünk a hazáját, ha nem szereti az osztálytársát.

- Ismét adódik a kérdés: honnan lesz minderre pénz?

- Van akkora a baj, hogy a döntéshozók elfogadják: erre áldozni kell közpénzből. A mai kormánypártokból azonban hiányzik a szembenézés, az elhatározás.

- Lát reális esélyt arra, hogy az oktatás végre kiemelt szerepet kapjon a költségvetésben?

- Az oktatás pozíciói miniszterségem alatt nem voltak rosszak. Ebben változás történt az elmúlt években, mert bár az uniós fejlesztéseknél sikerült az oktatást elfogadtatni, a mindenkinek járó támogatások jelentősen csökkentek. Hibának tartom, ahogyan a kormány a szétaprózott önkormányzatiság problémáját kezelte. Nem szakmai döntések születtek: nem ösztönöztek a társulásra, hanem kényszerítettek. A kényszertársulás, a keserves kiéheztetés nem jó eszköz. Az, hogy hol történjen az oktatás, nem pénzügyi, hanem minőségi kérdés. Az óvoda és az alsó tagozat minden településen garantált színvonalon működtethető, a felső tagozat és a középiskola fenntartását viszont bizonyos településnagyság alatt indokolt társuláshoz kötni. Egy ilyen rendszer kialakítása lenne a cél.

- Nem épp ezt ösztönzi a mostani finanszírozási rendszer?

- Egy társulást, egy együttműködést nem csak pénzügyi kényszer tarthat össze, hanem a közös érdekek is. Ám vannak települések, ahol más megoldás a célravezető. A biztonságos fenntartáshoz szükség lehet a kétharmados önkormányzati törvény módosítására, de lehet, hogy elegendő az általunk bevezetni tervezett új finanszírozási modell is.

- Ha nyer a Fidesz a következő választáson, ön fogja oktatási miniszterként végrehajtani ezt a programot?

- Ezt majd a miniszterelnök eldönti. Tény: régi szívügyem az oktatásügy. A kompetenciám most odáig terjed, hogy ezeknek a programoknak a részleteit kidolgozzuk.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    21 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS