belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
23. szerda

Nagydíjas történelmi atlasz holokauszt és a cigányság nélkül

Se a holokausztot, se a romákat nem említi az érettségin is használható egyetlen középiskolai történelmi atlasz. Pedagógusok, vallási vezetők tiltakoznak a miniszternél.

Ónody-Molnár Dóra| Népszabadság| 2009. augusztus 24. |33 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Atlasz | 2009. augusztus 25. | 19:54:12

bakafant a legelső hozzászólásában - helyesen -a tankönyveket és az érettségit emlegette. Szerénytelenül megjegyzem, hogy egy történelmi érettségi feladat antiszemita mivoltát elemző cikkemet a Népszabadság nem találta közlésre méltónak. Az érettségi vizsga elvárásai társadalmi értékrendet is kifejeznek.

Apamaci | 2009. augusztus 24. | 16:53:11

Végre valami hivatalos és nekem is tetsző dolog! A rabbi meg jön a holokauszttal! Mindenki tud róla mert a csapból is ez folyik. Véleményem szerint az atlasz szüzen idul, ha somló rabbi holokausztot akar hozzon bizonyítékot, és nem üldözze azokat akik a holokausztot vizsgálják. Hadja az ilyeneket tanulmányozni hogy utána a képükbe nevethessen: Na ugye hogy igaz! De nem hadják hanem fasisztáznak meg antiszemitáznak. Én ezt találtam, egy zsidó kutató filmjét:
http://www.youtube.com/watch?v=Uwg2FwN9SNo

bakafant | 2009. augusztus 24. | 15:24:06

Bocsánat, de szerintem félre lett értve, amit írtam. Én ugyanis arra szerettem volna rámutatni, hogy a kifogásolóknak nem az atlasszal kapcsolatban kellett volna kifogásolniuk, amit kifogásoltak. Mert hogy ugyanis - ellentétben néhány hozzászóló emlékeivel - a tananyagban bizony nem szerepelnek megfelelően feldolgozható fejezetek sem a zsidóság, sem a cigányság történeti szerepéről.

autopia | 2009. augusztus 24. | 15:13:16

Amikor az autopia-utópia" humnista " gyökér beszabadul a világtörténelembe hmhm.
Ezt nem ertem, de szeretnem erteni, mert nekem szolt, gondolom.

catoo | 2009. augusztus 24. | 15:11:34

tarpataky ---- alapjaban egyetertek.

Korulbelul annyi ertelme van az egesznek... "nagypapa hogy esett le a körtefáról '942ben" ... csak az a baj, hogy mindig az ilyen szaros dolgokbol csinaljak a nagy fesztival, de ha munkarol van szo akkor mindenki kussol...

tarpataky | 2009. augusztus 24. | 15:03:14

Amúgy ki szart érdekel az atlasz?Akiknek szól,a gyerekeket nem,minket pár ütődöttet akik itt acsargunk rajta hmhm.

tarpataky | 2009. augusztus 24. | 14:59:44

Ezt az atlaszt catoonak írták,,majd a bővített kiadásban benne lesz az is,a nagypapa hogy esett le a körtefáról '942ben.

tarpataky | 2009. augusztus 24. | 14:55:10

Amikor az autopia-utópia" humnista " gyökér beszabadul a világtörténelembe hmhm.

catoo | 2009. augusztus 24. | 14:53:51

Meg valami:
Tiltakozott mar valaki az ellen, hogy az elmult 100 evben ert magyar lakossag elleni atrocitasok nincsennek benne a tortenelmi atlaszokban???
Mert tudtommal nincsennek. (Ha tevedek akkor elnezest.)
A Titoi nepirtas? Recski tabor. Hortobagyi kitelepitesek. Sziberiai "kicsi munkalatogatasok" stb...

catoo | 2009. augusztus 24. | 14:48:21

KisBika | 2009. augusztus 24. | 11:51:56

Tokeletesen egyetertek!!!

Visszaterve a tortenelmi atlaszra: Tanulmanyaim soran, ami nem most volt, en sem talalkoztam a fennt emlitett reszekkel ezekben az atlaszokban... Jol meg voltam ezek nelkul. Az izrealitak sorsat ismerem es jo ismerni...(egy dolgos nep), de a masik csoportot minek?
A torteneszek se tudjak honnan is jottek pontosan. Indiabol, pakisztanbol, afganisztanbol esetleg a Plutorol???

Viszont, ha roluk tortenelmi atlaszt akarnak csinalni, akkor az ORFK archivumat kell csak feldolgozni. Erre pedig szerintem nem kellene a gyerekeket oktatni.

Pl: Puporka Janos merre jar lopni es merre menekult a rendorok elol...

tarpataky | 2009. augusztus 24. | 14:46:31

Mi az,hogy nagydíjas?A bencés magánterületen tartott náci pikniken a vona csurka hegedűs trió zsűrizte?

tarpataky | 2009. augusztus 24. | 14:42:49

Tényleg frankóra,ha egy szoc-liber kormányzás alatt kiradírozzák a zsidókat a történelemből a - cigányok engem sem érdekelnek-akkor mi lesz ha megjön a zene-vona?vona zene.Szar ügy,mert bár magyar vagyok,de tiszteletbeli zsidó,hogy is mondták az atyamesterek?-Aus rasirung?Vagy csak kitörölhetik az egyik felemet?

autopia | 2009. augusztus 24. | 14:38:14

Szerintem lehetne egy olyan terkepet csinalni, mint " a legnagyobb nepirtasok, a kör atmeröje aranyos az aldozatok szamaval az elkövetes idöpontjaban az egesz emberiseg letszamahoz viszonyitva". Mellette datum es tettesek.
De ebben benne legyen aztan Uganda, Kambodzsa, Ukrajna, Ararat, Palesztinok, Drezda/Köln, Hirosima, Nagasaki, Varso,indianok (E- es D- Amerika külön) stb-stb.

KisBika | 2009. augusztus 24. | 11:51:56

"Addig, amíg nem mondjuk ki, hogy ennek az országnak részei vagyunk, addig nem vagyunk egyenrangú polgárai sem"

:))

Az egyenrangu polgarsag nem csak jogokkal, de kotelessegekkel is jar. Errol mindig elfeledkeznek a megszolalok.

vadfoka | 2009. augusztus 24. | 11:27:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

streca | 2009. augusztus 24. | 10:53:16

Nincs ezzel semmi baj, a történelemkönyvekben, ha jól rémlik van róluk szó bőven! A Történelmi atlasz csupán segédeszköz. Nem az alapján fog valakiben sajnálatot ébreszteni a cigányság vagy a zsidóság irányában. Ez is csak egy kis hír lenne máskor. Kit érdekel Köves Slomo, Vásárhelyi Mária meg a többi? Szerintem éppen eleget foglalkozunk a középiskolában a holokauszttal, a kisebbségekkel. Legalábbis én néhány éve elég sokat tanultam róla. És nem rinyáltak amiatt mert a zsidóság kimaradt az atlaszból. Hát így jártak!

wilice | 2009. augusztus 24. | 10:36:27

Én is kíváncsian várom egy a romák történelmét feldolgozó, összefoglaló igényű mű megjelenését.
Gondolom a roma értelmiség gőzerővel dolgozik az ügyön. Vajon hol tart?

3.14159265 | 2009. augusztus 24. | 10:10:34

bourke |

Ha egy diákkal meg akarod értetni, hogy miért rossz dolog az antiszemitizmus és a rasszizmus, akkor azt kell megértenie, hogy ez személy szerint neki rossz, rossz a környezetének, és rossz minden magyar polgárnak.
Nem azzal kell előhozakdni, hogy milyen rossz volt az 70 éve másoknak.

A tanár pedig keressen hozzá tényket, ha a horty és szálasi korszakkal jut eredményre akor azt, ha erre jobban fogékonyak a diákok, akkor a spanyol inkvizícióval, vagy az indiánok kiírtásával.

Végülis mi a cél? A diák fel tudjon mondani pár számsort a holokausztról, vagy inkább értelmesen gondolkozzon?

hakos3 | 2009. augusztus 24. | 10:06:56

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Cuba Libre c.C. | 2009. augusztus 24. | 09:57:43

A történelem oktatása gyakorlatilag múltidejű politizálás. Sehol a világon nem sikerült objektivitást elérni benne. Ott éri kevés kritika, ahol társadalmi közmegegyezésen alapul a múlt értékelése.Általában ott van ez így, ahol a jelenre sem igazán jellemző a társadalmi megosztottság.A holokauszt esete más, de például a romák történelmi szerepéről beszélni vagy etnikai alapú hozzájárulásukról a történelmi folyamatokhoz elég nehéz lenne.

Üdv:Cuba Libre c.C.....hasta la victoria !!!

3.14159265 | 2009. augusztus 24. | 09:47:58

bourke |

Miért, szeritem egész jó elnevezése a tantárgynak, hogy "történelem".
Legalább annyra frappáns, mint pld. Az Amerikai "Védelmi" Minisztérium, vagy a BKV "Felügyelő" Bizottság.

A történelmi tények nem annyira fontosak, mint tanulságok.

Holokauszt? Megöltek több millió zsidót, csupán a vallásuk miatt.
Ez miért kellene meghatnia bárkit is manapság? elmúlt 60-70 év, és ehhez mérhető emberiesség elleni bűnök történtek előtte és utána is.

Holokauszt? A nácibarát magyar kormányok kiszolgáltattak több százezer honfitársunkat a tömeggyilkosoknak. Volt olyan magyar kormány amely tömeggyilkosságot szervezett magyar polgárok ellen.

Szerinted melyik a célszerűbb megközelítése a témának?

xy1942 | 2009. augusztus 24. | 09:44:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bourke | 2009. augusztus 24. | 09:33:55

Sokszámu - magyarázd meg miként lehet "történelemnek" nevezni azt ami nem a történelmi tényekre van alapozva.

Nagyon jól érezhetted magad az átkosban, biztos éltetted mindenkori bölcs vezéreinket május 1.-én, mert akkor volt a Te ideálodhoz hasonlitható a "történelem".

bourke | 2009. augusztus 24. | 09:32:30

Sokszámu - magyarázd meg miként lehet "történelemnek" nevezni azt ami nem a történelmi tényekre van alapozva.

Nagyon jól érezhetted magad az átkosban, biztos éltetted mindenkori bölcs vezéreinket május 1.-én, mert akkor volt a Te ideálodhoz hasonlitható a "történelem".

3.14159265 | 2009. augusztus 24. | 09:24:40

A rabbi és a cigány-vezető küzdhetnek, mint malac a jégen, de nem tehetnek semmit a változások ellen.

A cigányok, mit népcsoport ugyanúgy be fog olvadni, mint az összes többi. Akkor is ha ez egy kicsit nehézkesebb, és tovább tart, mint a többi idevándorolt nép esetében volt.

A zsidó vallás pedig épp anyira nem fogja meghatározni a zsidó származású emberek életét, mint ahogy a magyarok többsége sem a keresztény vallás alapján szervezi az életét.

A mai iskolai törénelem atlaszok a jövő generációjának készülnek, nem pedig azoknak akik nosztalgiázni szeretnének a saját gyerekkoruk történlem-óráiról.

Foszer | 2009. augusztus 24. | 09:16:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

buraip | 2009. augusztus 24. | 09:16:42

Az elmúlt évszázadokban többször irtották a magyarságot csak azért mert magyarok.
pl.
1763-ban Mádéfalvi vérengzés.
1848-49-ben Erdélyben, Délvidéken. Itt a románok volt akit elevenen megnyúztak.
Erről pl. Tömörkény István egyik elbeszélésében is lehet olvasni. A szerbek magyar fejekből építettek piramist.
1920-ban Erdélyben.
A második világháború végén Tito partizánjai irtották etnikai alapon a magyar civil lakosságot, kb. 40000 emberről van szó.
A 90-es években a délvidéken.

Ezek szerepelnek az atlaszban?
Ha nem- gyanítom, hogy így van- akkor azon miért nem háborodik fel a népszabi?

bourke | 2009. augusztus 24. | 09:09:13

Az alábbi megszólamlások a legtökéletesebb illusztrációi annak miért felháboritó ami evvel az atlasszal kapcsolatban megtörtént.

hakos3 | 2009. augusztus 24. | 09:06:13

Moderálási alapelvek- komment törölve -

burgerr | 2009. augusztus 24. | 09:05:14

Nem tudom, hogy egy nemet " atlaszban " benne van-e ez a tema, nem hiszem.
Ha zsido vagy cigany lennek azert tiltakoznek, hogy ne eroltessek mar annyira a temat, mert szimpatia helyett a megcsomorlest valtja csak ki az emberekbol.

harkaly | 2009. augusztus 24. | 08:48:19

bakafant, miért most ne sírna a szájuk?

A cigányok a XIV. században jelentek meg az országban, a zsidók korábban, a számuk elenyésző volt a XVIII. századig, de nekik akkor is jár, ugyebár...
A jászok, kunok, székelyek nagy lélekszámú csoport voltak (vannak), és összefüggő területen éltek (élnek), azt lehet mutatni. Más kérdés, hogy miért kell az ilyen rinyálást komolyan venni?!

xy1942 | 2009. augusztus 24. | 08:46:51

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bakafant | 2009. augusztus 24. | 07:50:31

Nem értem a felháborodást: miért az atlaszból hiányolják ezeket az információkat? Vajon a tankönyveink foglalkoznak a romákkal és a zsidókkal - akár egy sikeres érettségihez megfelelő szinten és terjedelemben?

HIRDETÉS

A roma és a zsidó népesség gyakorlatilag kimaradt a Cartographia Tankönyvkiadó Kft. által újra kiadott középiskolai történelemoktatást segítő atlaszból. "Az érettségizőket segítő tizenkilenc oldalas kronológiában egyetlen szó sem szerepel annak az etnikumnak a múltjáról, amely a hazai iskolákban tanuló diáknépesség közel tíz százalékát alkotja. Az elmúlt hónapok eseményeinek fényében nem halogatható a kérdés: milyen képet kap az ifjúság azokról a kérdésekről, amelyek a szélsőjobb propagandájának eszközévé váltak. Milyen ideológiává állhatnak öszsze azok az információk, amelyek a középiskolások gondolkodását alakítják?"

Ez áll abban az elemzésben, amelyet pedagógusok, vallási vezetők küldtek Hiller István szakminiszterhez, tiltakozásul az atlasz tartalma és szemlélete miatt. A Dalit.hu emberi jogi hírportálon olvasható szövegben a szerzők, Derdák Tibor, a Dr. Ambédkár Gimnázium igazgatója, Orsós János, a Dzsaj Bhím Közösség elnöke és Raj Tamás nyugalmazott főrabbi kitérnek arra: bár a diák az atlaszt segédeszközként forgatja a tananyag kiegészítéseként, mégis fontos rámutatni a hiányosságaira.

"A magyar etnikum ábrázolásának objektív mivolta abban az összefüggésben ítélhető meg, hogy az atlasz miképpen ismerteti azon etnikumok történetét, amelyek a magyar nemzet kialakításában szerepet játszottak", állítják a tiltakozók, akik példaként a jászokat említik. Az atlasz ugyanis e népcsoport elhelyezkedését hét különböző térképen 1300 éven keresztül kíséri figyelemmel. Részletes információkat kaphatnak a diákok a kunokról, a székelyekről és a csángókról is. "Van két közösség, amely teljes egészében kimarad a magyar nemzet kialakulását bemutató panorámából: a roma és a zsidó népesség. Ők az említés szintjén sem részei a hazai, a Kárpátmedencei, a kelet-európai történeti tudatnak", írják.

Orsós egy műsorban így fogalmazott: "Nagyon rosszul esik nekem, cigány embernek, Magyarország polgárának, hogy nem láthatjuk viszont magunkat egy atlaszban, s más tankönyvekben sem. Addig, amíg nem mondjuk ki, hogy ennek az országnak részei vagyunk, addig nem vagyunk egyenrangú polgárai sem".

Az atlaszból nem csak a romák maradtak ki - meglehetősen sajátos módon szerepelnek benne a zsidók is. A zsidóság az atlaszban csak az ókor része - aztán eltűnik a térképekről. Majd a XVIII. század bevándorlási térképén említik őket, mintha a törökök után jelennének meg először a Kárpát-medencében. Az atlasz tematikus, vallási térképekkel segíti a diákokat, és mindössze a Föld vallásait 1900-ban ábrázoló képen, az Osztrák-Magyar Monarchiában utal egy kis kör zsidók jelenlétére. Az európai történelem során 1942-ig nem is kerülnek elő, akkor viszont a kronológiában olvasható egy évszám: "1942: megkezdődik a zsidókérdés náci programja (jan. 20.)". Sem a három magyar zsidótörvény, sem a magyarországi deportálások nem jelennek meg.

HIRDETÉS

Derdák Tibor: "Nem kaptunk levegőt. Talán rosszul látunk? Még egyszer nekirugaszkodunk: "1942: megkezdődik a zsidókérdés náci programja (jan 20.)". Bizony, így hangzik a középiskolai történelmi atlaszban két évezred európai zsidóságának egyetlen említésre érdemes dátuma".

Tiltakozik az atlasz miatt Köves Slomó, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezető rabbija is. "Bennünket különösen aggaszt, hogy a zsidóság és a holokauszt témájában az atlasz eufemizmussal szólva is szűkszavú" - áll a miniszterhez írt levelében. Szintén rámutat a hiányosságokra: "A kronológiai összeállítás szerint a parlamentben nem szavazták meg a zsidótörvényeket, a térképek szerint gettók sem létesültek Budapesten és más városokban, a falvakból sem vihettek el zsidókat, hiszen egyáltalában zsidók nem is laktak Magyarországon."

A rabbi úgy látja, az atlasz alapján a diák arra a meggyőződésre juthat, hogy a náci propagandának igaza van, a holokauszt meg sem történt. "Nagy az oktatási rendszer felelőssége a jelenlegi folyamatban. A feladat nem merülhet ki az holokauszttagadás valamely jogi tilalmában (...), ha sikerülne is törvényt elfogadni, a történelmi tudatlanság továbbra is az ország súlyos társadalmi és politikai problémája marad", olvasható a levélben.

A HunDidac Szövetség, amelyet hazai taneszközgyártó és -forgalmazó cégek, oktatási intézmények képviselői hoztak létre 17 éve, kétévente díjazza a taneszközöket. "A hazai fejlesztésű oktatómédiumok értékmérője, amely a magyar taneszközfejlesztés elősegítését szolgálja" - ez áll erről az elismerésről a HunDidac honlapján. A középiskolai történelmi atlaszt e szövetség korábban nagydíjjal jutalmazta.

A minisztériumtól válasz még nem érkezett.

"Teljes ideológiai zűrzavar"

A Dalit.hu hírportálon elérhető elemzéshez érkező hozzászólások közt olvasható Vásárhelyi Mária szociológus véleménye:

"Éppen néhány hete fejeztünk be egy vizsgálatot, amely a 30 év alatti fiatalok történelmi tudatának sajátosságait kutatta. Az eredmény lehangoló, és nagyon is egybecseng a levélben megfogalmazottakkal. Ijesztő tudatlanság, az áldozatszerep túlhangsúlyozása, aránytévesztés, önfelmentés, felelősséghárítás - ezek a legfontosabb jellemzői a fiatalok történelemről alkotott képének. És mindemellett a teljes ideológiai zűrzavar. Hogy a levélben érintett témánál maradjak, csupán szemléltetésképpen: a 18 és 30 év közötti fiataloknak mindössze 13 százaléka tudta viszonylag pontosan megmondani, hogy hány áldozata volt a holokausztnak Magyarországon, azzal pedig, hogy mit jelent maga a kifejezés, mindössze 4 százalékuk van tisztában. Ugyanakkor 68 százalékuk úgy véli, hogy a magyarországi holokausztáldozatokért kizárólag vagy nagyobb részben Németország a felelős, és 55 százalékuk szerint Horthy Miklós mindent megtett a magyar zsidók megmentése érdekében. 39 százalékuk szerint ugyanez igaz a magyar lakosság többségére is."

Címkék: oktatás
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    33 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS