belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
11. szombat

Új pártokra várnak a fiatalok

Akadémiai kutatás gimnazisták, egyetemisták körében

Nyelveket beszélő, a környezetvédelemre fogékony embereknek látják magukat 2025-ben a mai középiskolások és egyetemisták, akik közül sokan külföldön szeretnének élni. Az egyetemisták nem szeretnék, ha Magyarország kedvelt bevándorlási célpont lenne, viszont mindenki valószínűnek tartja, hogy a hazai lélekszám nyolcmillió körül lesz 2025-re.

Ötvös Zoltán| Népszabadság| 2010. július 26. |31 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

silenthill1 | 2010. július 26. | 22:40:50

Gaspar | 2010. július 26. | 16:55:30

Mondjuk tudom, hogy csak érintetted a témát, de mindenkitől ezt hallom, drágább kint az élet. Tegnap vettem Matchban import fagyit, 1 fontos árcímkével, csak át volt ragasztva 600 forintra. Tele volt a mirelit részleg ugyanezzel a márkával. Na most olcsóbb mint itthon. De mondom Göteborgban is azzal találtam szembe magam, ha otthon evésre és bulizásra állnék be abban az esetben ha odaköltöznék, alig költenék többet mint itthon.

Pedro_27 | 2010. július 26. | 17:12:30

Re: Gaspar

"Egyszerű, a munkám tart vissza, ami most ideköt, évekig pedig egy másik országhoz kötött. Azért, mert szeretem a munkámat, még nem feltétlenül szeretek itthon élni, ami most csak egy átmeneti időszakot jelent."

Nagyon sajnálom, hogy a munkád arra kényszerít, hogy egy ilyen "szar" helyen kell élned. Drukkolok neked, hogy minél hamarabb véget érjen az átmeneti időszak, és megszabadulj tőlünk.

Azért csendesen rákérdezek, biztos vagy abban, hogy te annyira különb vagy, mint a környezeted?

Gaspar | 2010. július 26. | 16:55:30

Pedro,

Egyszerű, a munkám tart vissza, ami most ideköt, évekig pedig egy másik országhoz kötött. Azért, mert szeretem a munkámat, még nem feltétlenül szeretek itthon élni, ami most csak egy átmeneti időszakot jelent.

Egyébként pedig aki itthon nem boldogul,az általában külföldön sem boldogul.

Nem, külföldön nem minden jobb, de sok minden, és nem feltétlenül azért, mert jobban keres az ember, hiszen többet is költ. Hanem azért, mert másképp lehet élni, mert néhány hónap alatt elfelejti az ember az itthoni paranoiás hagulatot, azt, hogy udvarias kérés helyett rámförmednek, hogy 120-al hajtanak át az autósok BUdapesten a zebrán, hogy semmi sem kiszámítható, még 1-2 évre előre sem, nemhogy 20 évre, hogyha elmegyek nyaralni, számos alkalommal becsapnak a szállásadók és a vendéglátósok, hogy a Nyugat-Európában divatjamúlt, olcsó termékeket drágán akarják rámsózni, hogy az elhajigált szemetet hetekig nem takarítja össze senki, hogy a magyar televízió msorai és a magyar sjtó szinte kizárólag magyar eseményekkel foglalkoznak, ami határainkon kívül nem érdekel az égvilágon senkit.... és folytathatnám a sort.

Pedro_27 | 2010. július 26. | 16:22:15

Re: Gaspar

"Ami pedig azt illeti, hogy a külföldön élő magyarok hazavágynának...hát...
nem sok ilyet ismerek."

Azért finomítaék. Én meg ismerek olyat, aki rájött, hogy rossz döntést hozott, de ezt a világért sem vallja be az otthoniaknak.

"Mindenesetre nemigen vágytam haza, és most, hogy sok év után "itthon" vagyok, inkább elvágyom innen, mert egyáltalán nem érzen otthon magam a jó langyos magyar posványban."

Akkor mi tart vissza? Bocs, de ezt utálom a legjobban, amikor valaki itt él, de állandóan panaszkodik, hogy bezzeg külföldön mennyivel jobb.

Gaspar | 2010. július 26. | 15:08:38

héron,

Nem tudom, hogy honnan veszed, amit írsz.
Ahogy az előbb valaki megjegyezte, bizony várják a jól képzett szakembereket Nyugat-Európában és az Észak-Amerikában. Persze az utóbbi években elegük lett a főleg Afrikából bevándorló képzetlen beveándorlók tömegeiből, ennek azonban nincs sok köze a képzett kelet-európai vagy ázsiai munkavállalókhoz, akiket egyébként senki sem hív bevándorlónak Nyugat-Európában.
Nekem legalábbis ez a tapasztalatom.

Persze egy képzett magyar fiatal csak akkor talál állást, ha jól beszéli az adott ország nyelvét, és nincs nagyobb esélye állást találni pl. Németországban, mint egy németnek. Ha magas a munkanélküliség, nyilván nehezebben talál állást egy külföldi is, de egy német is.

Ami pedig azt illeti, hogy a külföldön élő magyarok hazavágynának...hát...
nem sok ilyet ismerek.
Mindenesetre nemigen vágytam haza, és most, hogy sok év után "itthon" vagyok, inkább elvágyom innen, mert egyáltalán nem érzen otthon magam a jó langyos magyar posványban.

azotededios | 2010. július 26. | 14:49:22

Az elheto orszag megteremtesere az elmult 20 ev alatt kellett volna gondolni, es nem tolvaj hazaarulo politikusbonozok zsebet teletomni hogy aztan eladositsak es kifosszak az orszagot...!
Magyarorszagon jovo es szep elet nem var a fiatalokra, persze hogy el akarnak menni.
A fiatalokat ellehetetlenitettek, es maradtak a nyugdijasok meg a segelyesek, most meg elkezdenek kapalozni mert nincs ki eltartsa oket, mar bocsanat a kiveteltol. De lehet hogy pont ez volt a cel?

azotededios | 2010. július 26. | 14:44:54

Kedves heron! Nem tudom, hogy a tapasztalat beszel-e beloled vagy a kiabrandultsag... Minden esetre igenis varjak a kepzett fiatalokat a vilag szamos orszagaban. Nyugateuropaban vagy Eszakamerikaban egy kepzett, nyelvet beszelo fiatal barmikor jo allast kap es igenis megallja a helyet! En csak tudom, eltem tobb nyugati orszagban es fiatal vagyok.
Eleg kimenni Angliaba, Nemetorszagba, Svajcba vagy mondjuk Kanadaba, szazezrevel (ez nem tulzas, csak Angliaba tobb tizezernyi magyar fiatal menekult) vannak magyar fiatalok akik boldogulnak es megbecsult tagjai a tarsadalomnak!!!
Nem csak fejlett orszagba lehet vandorolni, hanem meg a fejlodo orszagokban is jobb sors var a magyar fiatalokra, pl. egy Malajzia vagy Brazilia is tobbet ad mint ez a pusztulat orszag.

Robin Good | 2010. július 26. | 14:41:17

"a középiskolások alig 39 százaléka szeretne Magyarországon élni, 31 százaléka még nem döntött, de 30 százaléka inkább külföldön telepedne le. Az elvágyódók kétharmada az EU-n belül képzeli el a jövőjét...Az egyetemisták nem szeretnék, ha Magyarország kedvelt bevándorlási célpont lenne"

Vajon az EU-s egyetemisták szeretnék-e, hogy hazájuk a magyar bevándorlók kedvelt célpontja legyen?

héron | 2010. július 26. | 14:23:54

Ha igaz ez a felmérés és valőban azt interpretálták, ami abban van és nem manipulálták, ahogy ez szokás, Na, akkor ki kell ábrándítanom ezeket a gyerekeket kivándorlás és letelepedés ügyben. Mert, persze mindenki fejlett és gazdag államba akar kivándorolni, gondolom nem Kazahsztánba vagy Zambiába. Csakhogy ezekbe az országokba nem szivesen látnak már senkit és főleg nem jól képzett idegent, aki elveszik a bennszülöttek munkáját. Cselédet meg kapnak olcsóbbat is mint a mi drága, elkényesztetett gyerekeinket.
Szóval drágáim, nincs menekvés itt kell egy élhető országot teremteni, sok munkával, tanulással, kitartással. Nem lehetetlen. Ez egy kiváló hely. Ahova vágytok , ott sincs kolbászból a kerítés. A legtöbb régi diszidens hazavágyik.
Azért jellemző, hogy a média ilyen katyvaszt hoz össze a manipulálható gyerek fejében.

Igazi Trebics | 2010. július 26. | 12:08:28

"A középiskolások úgy vélik, hogy 2025-ben az elfogadás és a megértés jellemzi hazánk társadalmát. Sok külföldi él majd itt, akit befogad a többség"
és
". Az egyetemisták nem szeretnék, ha Magyarország kedvelt bevándorlási célpont lenne,"
Most akkor melyik igaz, mert a kettő egyszerre nem lehet az!:)
Ennyit az ilyen felmérések hasznáról.

Pedro_27 | 2010. július 26. | 11:44:45

Re: adam2000

Ezzel így egyetértek.

JoGabor | 2010. július 26. | 11:42:51

Gaspar | 2010. július 26. | 08:48:40
egyetértek.
Bízzunk bennük (mást amúgy sem tehetünk, hiszen a mi gyerekeink).

Szaladó | 2010. július 26. | 11:18:08

Que Dios te azote! Az ország eltartóképességét tekintve még a 8 millió is túl zsúfolt lenne. Ami pedig az általad paranoiásan felvázolt többséget illeti: a haverjaid gondoskodtak róla, hogy a világon összesen ne maradjanak annyian.
Jó lenne, ha a megkérdezettekkel együtt megfontolnád a kivándorlást - és valóra is váltanád.

pedrus | 2010. július 26. | 10:57:09

A fiatalok nagyon jól rálátnak a jövőre. Itthon marad a 2,7 millió igazi ősmagyar Fideszfan a többi meg fut amerre lát.

adam2000 | 2010. július 26. | 10:51:04

Pedro_27

Én is olvastam és megértettem. :)
A saját és szűkebb környezetem tapasztalatait írtam csak le.
Közülük is sokan a véglegessé gondolatával mentek el,majd később
ismerték fel azt amit leírtam. Azóta lettek lokálpatrióták.
Minden téren nyertek,nyertünk vele.

buraij | 2010. július 26. | 10:45:30

Ebből a blogból megtudhatod, hogy milyen pártok várnak a szegény fiatalokra, ha a parlamenten kívüli kínálatból akarnak választani: torpepartok.blog.hu

Pedro_27 | 2010. július 26. | 10:41:19

Re: adam2000

Nagyon szép, amitet leírtálitten, de csendesen felhívnám a figyelmedet arra, hogy a cikkben a külföldön "telepedne le" ige szerepel. Ez pedig végleges kivándorlást jelent.

azotededios | 2010. július 26. | 10:29:47

A maradek 3 millio magyar meg a szogesdrottal korbekeritett enklavebol fog tunodni azon mikent jutott a magyar nep oda ahova...

azotededios | 2010. július 26. | 10:28:32

Szuper cikk.
En is ugy latom, hogy 2025 korulre 8 millio lesz az orszag lakossaga. Ebbol 5 millio izraeli telepes.

adam2000 | 2010. július 26. | 10:25:33

az hogy valaki el megy külföldre,igazán nem jelent semmit. Szerintem mindenki elmehetne egy pár évre,ebben semmi rendkívüli nincs. Ez nem magyar sajátosság, csak nekünk még "új" a jelenség.(a Világháború előtt is létezett Mo.is.) Ha valaki,bármely szakmában szeretne érvényesülni,nem árt a külföldi tapasztalat. Érdemes,kell más szemléletet tanulni. Ezzel gazdagodva, sokkal eredményesebb lehet itthon.

november | 2010. július 26. | 10:21:00

Jó a cikk!Akkor nézze meg a fiatalok pártválsztás´t 2010-ben.Tanulságos!

Pedro_27 | 2010. július 26. | 10:17:38

Re: Boris

Okosak a fiatalok, el tudják mondani, amit várnak tőlük.

Ez egy jó meglátás, és kicsit zárójelbe tesz minden ilyen, fiatalok körében végzett kutatást.

"De - gondolom - nem csak 30%-uk marad végül itthon, bár mindenhol a képzett, fiatal munkaerő bevándorlását várják - mint olvasom is máshol - akiknek az oktatására már nem kell költeni. Hogy tartsák el az ottani nyugdíjasokat, ne a szüleiket, akik felnevelték..."

Sajnos most már meg kell várni, amíg összeomlik a nyugdíjrendszer, csak utána lesz lehetőség a dolgok újragondolósára, az alapoktól.

Csak egy példa: sokan eleve arra nevelik a gyerekeiket, hogy a diploma megszerzése után azonnal költözzenek külföldre. A nyugdíjukat meg majd kitermelik a mások gyerekei. Hát persze.

Pedro_27 | 2010. július 26. | 10:03:08

Re: Gaspar

"Szerencsére nálunk is felnő egy nemzedék, amelynek tagjai a nyitottságot, az európai értékeket tartják szem előtt, és akikre sok rosszat is lehet mondani, de nagyon hasonlítanak német, angol, francia, spanyol kortársaikra."

Ha kiváncsiak vagyunk arra, hogy milyen lesz a jövő Magyarországa, akkor leginkább annak a 39%-nak a gondolkodását kellene vizsgálni, aki itt fog maradni. Amíg a nyitottságból, nyelveket beszélésből az következik, hogy elmegyünk külföldre, addig itt nem lesz változás

Boris | 2010. július 26. | 09:53:39

Okosak a fiatalok, el tudják mondani, amit várnak tőlük. (Akárcsak negyven éve.)
Azután jön a valóság... Egymásnak ellentmondó vágyak vannak csak ebben a rövid összefoglalóban is.

De - gondolom - nem csak 30%-uk marad végül itthon, bár mindenhol a képzett, fiatal munkaerő bevándorlását várják - mint olvasom is máshol - akiknek az oktatására már nem kell költeni. Hogy tartsák el az ottani nyugdíjasokat, ne a szüleiket, akik felnevelték...

Lehetne kis hazánkból is élhető országot csinálni! Rajtu(n)k múlik!

math | 2010. július 26. | 08:53:25

itt egy új "párt"

http://ertelempart.freeblog.hu/

egyébként ezernyi új párt van, az a baj, hogy a fiatalok nem keresnek. azt szeretnék, hogy ha az RTL Klub híradó letenné nekik az asztalra az új pártot.

Gaspar | 2010. július 26. | 08:48:40

Tényleg örvendetes cikk, és úgy látom, hogy a hozzászólók egy része nem érti, miről is szól.
Szerencsére nálunk is felnő egy nemzedék, amelynek tagjai a nyitottságot, az európai értékeket tartják szem előtt, és akikre sok rosszat is lehet mondani, de nagyon hasonlítanak német, angol, francia, spanyol kortársaikra.
Remélhetőleg, mire felnőnek, nekik köszönhetően véget vetnek ennek a rossz értelemben nemzetieskedő, bezárkózó, paranoiás magyar, vagy tágabb értelemben véve a volt kommunista országokra jellemző "kultúrának".

A rendszerváltás után egy ideig azt hittem, hogy néhány év elegendő lesz ehhez, de az idősebb generációk tagjainak többsége, bár szerintők Nyugaton minden jobb, vagy teljesen elutasítanak minden, ami az ország határain kívül található, valójában fogalmuk sincs Nyugat-Európáról, ahol rosszul érzik magukat,és alig várják, hogy az egyhetes vakáció után végre hazajöhessenek.

Ezek a fiatalok már ugyanúgy fognak boldogulni külföldön is, mint itthon.

Suttogó | 2010. július 26. | 08:40:36

Szép álmok ezek, de amint kikerül a középiskolából és felnőtté válik, megváltozik a szemlélete, rájön , hogy a felnőtté válás nem is olyan jó,
küzdeni kell egy szaros munkahelyért, meg mindenért amire nem is gondolt.

muturi | 2010. július 26. | 08:11:54

Ellen Szél | 2010. július 26. | 07:49:41

Tegnap éjjel olvastam a cikket, tehát nem biztos, hogy mindenre jól emlékszem, de amennyiben igen, úgy szó sem volt lázadásról a felmérésben; pusztán arról, hogy évtizedes távlatban hogyan látják az akkori 20-30 évesek a jövőjüket. A magam részéről kifejezetten örülök, hogy növekszik egy olyan - egyelőre még gimnazista - korosztály, akik számára a nyitottság érték.

Ellen Szél | 2010. július 26. | 07:49:41

Az ilyen futurisztikus időket kutató vizsgálatoknak semmi használható eredménye nincs.
A mai fiatalok legtöbbje be fog simúlni, s megfelelő eleme lesz, az akkori felnőtttársadalomnak.
Legkíválóbb- mai lázadók- pedig méltó utódai lesznek a 68-s diáklázadások emblematikus figurájának, Daniel Cohn-Benditnek, ki ma az EU palamentjének padsorait koptatja.
A lázadó generáció -szükségszerű- sorsa, a beilleszkedés, az elutasított felnőttvilágba.

moszkvicssluszkulcs | 2010. július 26. | 07:20:04

Moderálási alapelvek- komment törölve -

walsz | 2010. július 26. | 06:53:02

Na igen! Magyarországból a Fidesz és annak vezére egy élhetetlen országot kreált.
Pedig ez csak a kezdet.

HIRDETÉS

Hogyan gondolkodnak a mai középiskolások és egyetemisták a jövőről? Milyen jövőalakító gondolatok munkálnak a jelenben? Mi jellemezheti őket másfél évtized múlva? – ezekre a kérdésekre kerestek választ a Magyarország 2025 című akadémiai kutatás keretében. Tizenöt év múlva a most válaszolók kerülnek meghatározó pozíciókba, ezért nem mindegy, hogy miként látják jövőjüket.

A középiskolások 79 százaléka szeretne családot, 18 százalék bizonytalan volt ebben a kérdésben, és mindössze 3 százalék utasította el teljes mértékben a családalapítás gondolatát. A legtöbben két gyereket szeretnének, de népszerű a három gyerek gondolata is – a családalapításra legkésőbb tíz év múlva kerülne sor.

A középiskolások nagyon fontosnak tartják a nyelvtanulást. A zöm az angolt favorizálja, de a németet is sokan választják. A diákok legnagyobb része a biztos angolnyelv-tudás mellett tette le a voksát, kiegészítve azt egy-két európai nyelvvel. Senki sem említette viszont a hazánkkal határos országok nyelvének elsajátítását – amiből az következik, hogy a diákok szerint a környező országok lakóival ugyancsak angolul és persze magyarul kommunikálunk.

HIRDETÉS

Nem túl jó képet fest, hogy a középiskolások alig 39 százaléka szeretne Magyarországon élni, 31 százaléka még nem döntött, de 30 százaléka inkább külföldön telepedne le. Az elvágyódók kétharmada az EU-n belül képzeli el a jövőjét, míg hatoduk az unión kívül élne. Az egyetemisták körében végzett hasonló felmérés szerint a hallgatók 61 százaléka szeretne Magyarországon élni, 19 százalék még nem döntött, 20 százalék gondolja úgy, hogy külföldön akar letelepedni.

A középiskolások úgy vélik, hogy 2025-ben az elfogadás és a megértés jellemzi hazánk társadalmát. Sok külföldi él majd itt, akit befogad a többség. A diákok szerint megszokott és megengedett lesz az azonos neműek házassága, illetve számukra az örökbefogadás. Határozottan hiszik, hogy a következő évtizedben kialakul a fizetős egészségügyi rendszer. Új pártok megalakulását várják, illetve határozottan igénylik azt. Nagyon tetszett nekik a négynapos munkahét bevezetésének gondolata, bár úgy gondolják, hogy ennek valószínűsége igen csekély. A Nováky Erzsébet vezette kutatásból az is kiderül, hogy a jobb anyagi helyzetben lévők könnyebben alkalmazkodnak, ambiciózusabbak, nyitottabbak a jövőjükre, mint azok, akik szerényebb körülmények között élnek.

A politikából kiábrándult egyetemisták – ellentétben a mostani kétmillió adócsaló országával – nem tartják az adócsalást magukra nézve valószínűnek. Nem keverednének korrupcióba, és nem sikkasztanának a munkahelyükön. Ellenben nyitott, kozmopolita európaiak szeretnének lenni, akik több nyelven beszélnek, külföldiekkel barátkoznak, miközben megőrzik nemzeti identitásukat. Az egyetemisták nem szeretnék, ha Magyarország kedvelt bevándorlási célpont lenne, viszont mindenki valószínűnek tartja, hogy a hazai lélekszám nyolcmillió körül lesz 2025-re, és a nyugdíjasok ellátása nagy problémát okoz majd. Az idősebb korosztálytól eltérően az egyetemisták már nemcsak az állam és a politika következményeként tudnak változásokat elképzelni, hanem egy civil, alulról szerveződő mozgalmat is elképzelhető alternatívaként tartanak számon arra az esetre, ha valamit változtatni szeretnének. A környezetvédelem már mélyen bevésődött hétköznapjaikba, és nem szükséges rosszként, hanem életstílusként, követendő példaként tekintenek a környezetvédőkre, a környezetvédelmi intézkedésekre.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    31 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS