belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
11. szombat

Mikor menstruáltál először? - Vitatott felmérés a nagykanizsai középiskolákban

Felháborodást keltett Nagykanizsán egy a helyi középiskolákban nemrégiben végzett egészségügyi felmérés. A tanulóknak kérdőívet kellett kitölteniük, amelyben több szülő szerint „kényes” egészségügyi adatokat kértek a diákoktól.

Tudósítónktól| Népszabadság| 2010. szeptember 10. |52 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Jager László | 2010. szeptember 10. | 21:55:58

Még gondolkodom!!
Leket .hogy októberben sem.
J.L.

durumo | 2010. szeptember 10. | 19:39:31

A cikkben szereplő „felmérés” valószínűleg egy ún. kórelőzmény lap, amit az iskolába újonnan érkezők szüleivel szoktak kitöltetni. Valóban elkövettek nem is egy, de két hibát is: egyrészt nem a gyerekeknek, hanem a szülőknek kellett volna kitölteni, másrészt valóban zárt borítékban mehetett volna keresztül a pedagógusok kezén, ha az egyszerűség kedvéért ők szedték be. Az adattartalmáról is lehet vitatkozni. DE
Legjobb tudomásom szerint az iskolaorvosi vizsgálatok és oltások a szülő előzetes tájékoztatása után történnek és valóban kötelező jellegűek. A vizsgálatok azért, mert a gyerekeknek is vannak jogaik, nem csak a szülőknek, többek között az egészséges élethez, növekedéshez, és valóban, kirívó esetben a védelemhez akár a szüleivel, gondviselőivel szemben is. Az oltások azért, mert gondolom senki nem akar pl. diftéria járványt, ami pedig azért nincs, mert a lakosság megfelelő százaléka oltás révén védett.
A gyermek saját házi orvosa 6 éves kor felett nemigen nézegeti a gyermek gerincét, szemét, főleg, ha a váróban toporog (és a várakozásmentes ellátáshoz való jogát követeli) még vagy 20 beteg. Márpedig a gerincferdülés és sokszor a rövidlátás általános iskolás korban kezdődik, és legjobban még akkor korrigálható.
De ahogy a jelenlegi helyzetet ismerem, nem lesz ez sokáig dilemma, ugyanis lassan gyerekorvosok sem lesznek. Itt Magyarországon legalábbis. A sokat emlegetett hivatástudatból ugyanis nem nagyon lehet megélni.

Jager László | 2010. szeptember 10. | 19:37:16

És ANYUKÁD MIT SZÓLT HOZZÁ!!??
/ezen egészségügyi felméréshez/
Gondolom paraszolvenciát csak nem kértek!???????
J.L.

komszomol | 2010. szeptember 10. | 17:58:18

Emberek! Vegyétek már észre, hogy semmiféle orvosi vizsgálatról nincs szó! A tanárok gyűjtöttek kiemelten védett személyes adatokat engedély nélkül.

pesszimista | 2010. szeptember 10. | 16:35:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pesszimista | 2010. szeptember 10. | 16:32:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

adamant | 2010. szeptember 10. | 16:31:35

Emilio | 2010. szeptember 10. | 15:59:41

"Az üzemorvos detto - ugyanilyen felesleges okvetetlenkedő. (Kivéve a tényleg veszélyes munkaköröket.)"


Csak veszélyes munkakörnél lehet üzemorvos?? Pl. élelmiszerfeldolgozóknál nem kell, vagy Téged nem érdekel, hogy egy hepatitisz-es csomagolja a párizsidat...? Vagy az OTP pénztáros rádtüsszent, csakhogy a családban a nagypapa TBC-s, csak nem akarja magát kezeltetni...

Jó a rendszeres vizsgálat nagyon sok más helyen, nemcsak a veszélyes munkahelyeken!

adamant | 2010. szeptember 10. | 16:27:51

nablaquadrat | 2010. szeptember 10. | 15:45:21

Nemcsak állami, de magánóvodákban sincs már. Túl kicsik, kevés számú gyerekkel.

De gondolj bele egy 12 osztályos iskolára, ahol van kb. 8-10 osztály évfolyamonként, az mekkora létszám...??!!!

Ilyen helyeken lehet hasznos és kifejezetten elönyös egy iskolaorvosi szolgálat. (Sok rendezvényen pl. kötelezö egy mentöautót, személyzettel együtt készenlétben tartani az esetleges balesetek miatt, hát akkor egy nagy iskolában nem fordulhat ilyen elö?)

Egy középiskolás gyereknél pedig (lehet 18-19 éves) lehetnek olyan problémái, amit nem akar a szüleinek elmondani és itt lehet szerepe az iskolaorvosnak (valaki már írta elöttem, hogy pedagógiai célzattal is).

adamant | 2010. szeptember 10. | 16:23:08

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 15:30:30

"Mondd csak, honnan veszed, hogy magyarországon iylen tömegesen nem vinnék a szülők a gyerekeket orvoshoz? Nekem ugyanis egyetlen ilyen ismerősöm sincs, és a gyerekeim osztályában sem vettem észre, hogy elhanyagoltak lennének a gyerekek."

Megnyugtatlak, az én ismreteségi körömben sincs...
De attól szerte e hazában van! (Nem egy kisgyerek halt meg alultápláltságban, eröszakosan hónapokon, éveken keresztül sem védönö, sem gyámhatóságis nem látta öket.)

Olvasd szorgalmasan a NOL-t, találkozol sajnálatos esetekkel (ha mást is olvasol, ott még többel...)

:))

nablaquadrat | 2010. szeptember 10. | 16:21:49

@ Gaspar | 2010. szeptember 10. | 15:30:30

"Magyarországi ismerőseim közül mindenikinek van választott orvosa, gyerekorvosa."

Akinek esetleg nincs, az pedig nyugodtan kapja meg akár a kolerát is és nyugodtan fertőzze meg a többi gyereket. Nem igaz?

Mihályi Péter és Molnár Lajos Horvát Ágnessel az oldalán biztosan elmegy a temetésükre. Én meg az SZDSZ és az MSZP temetésére.

csacsi01 | 2010. szeptember 10. | 16:18:08

ezzel mi a baj? ez csak egy felmérés!

Emilio | 2010. szeptember 10. | 15:59:41

Az üzemorvos detto - ugyanilyen felesleges okvetetlenkedő. (Kivéve a tényleg veszélyes munkaköröket.)

nablaquadrat | 2010. szeptember 10. | 15:45:21

@ adamant | 2010. szeptember 10. | 15:14:47

"Meg szintén furcsa olyat állítani, hogy az iskolaorvos '...ilyen körülmények között csak okvetetlenkedik és beleüti az orrát a gyerek egészségi adataiba, feleslegesen ..."

Az bizonyos, hogy az állami óvodákban már évek óta nincsen az intézményben időnként rendelő gyermekorvos.
Pécsett biztosan nincs.

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 15:30:30

adamant,

Magyarországi ismerőseim közül mindenikinek van választott orvosa, gyerekorvosa.
Ne haragudj, de mintha nem ismernéd az itthoni helyzetet és a jogszabályokat.
A gyerekeket születésüktől fogva rendszeresen látja orvos, védőnő, a szülő köteles az időszakonként előírt orvosi vizsgálatokon megjelenni a gyerekkel. Ellenkező esetben házhoz megy a védőnő, és az orvos jelezheti az ügyet a gyermekjóléti szolgálatoknak, gyámhivatalnak...

Mindezeken felül felháborítónak tartom - hogy azt már kétszer leírtam -. hogy azért kezeljék kiskorúként az összes szülőt, mert néhányan legalapvetőbb kötelességeiket is elhanyagolják.

Mondd csak, honnan veszed, hogy magyarországon iylen tömegesen nem vinnék a szülők a gyerekeket orvoshoz? Nekem ugyanis egyetlen ilyen ismerősöm sincs, és a gyerekeim osztályában sem vettem észre, hogy elhanyagoltak lennének a gyerekek.

nablaquadrat | 2010. szeptember 10. | 15:20:43

"Kercsmaricsné Kövendi Ibolya, a nagykanizsai Egészségügyi Alapellátási Intézmény vezetője megkeresésünkre azt közölte: az
iskolaorvosoknak kötelességük az új tanulókról felmérést készíteni, s ezt a procedúrát szerették volna megkönnyíteni azzal, hogy adatlapokon gyűjtik össze az információkat."

Ezt az idóta nyanyát azonnal ki kell rúgni. A lustaságnak is van (kell hogy legyen ) határa. Az orvos u.i. valószínűleg kezelhet ilyen adatokat, az iskola viszont nem. Az eljárás mögött itt is egy az Intézmény által elmúlasztott határidő húzódik
meg.

Hasonló eset fordúlt elő Pécsett, ahol 2005-ben, dr. Milter Anna adóügyi osztályvezető úgy gyűjtetette be rapid sebességgelés nagyon költségkímélően a tervezett ingatlanadó alapjául szolgáló bevallásokat (személyi számmal, adószámmal, lakcímmel,
tokkal, vonóval), hogy a késve elkészült kérdőívek kézbesítését és begyűjtését az ilyen adatok kezelésére nem jogosult társasházi közös képviselők nyakába varrta, akik a kitöltött formanyomatatványok összegyűjtését nagyon frappánsan a nem is zárható társasházi üzenőládák segítségével oldották meg.
Ez is egy példa arra, hogy milyen a jogállam és adatvédelem Szocialista (MSZP) Módra.

revify | 2010. szeptember 10. | 15:19:12

....vaslamikor sorozáson szokás volt a "kommiszió"elé anyaszült meztelenül lépni, valahogy nem volt ciki. De egy tanár az osztályban rákérdez a kislány eldő menstruációjára és arra is, hogy milyen volt, elég ciki. Ráaadásul azzal a szándékkal, hogy előbb érje segítség a gyereket, ha szükséges. Hát nem tudom, de ez nem egy normális dolog. Nekem életemben nem jutott eszembe ilyesmi kérdezősködés se iskolában se titokban a "gyóntatószekrény" rácsa mögött sem.

adamant | 2010. szeptember 10. | 15:14:47

Gondolom elég nehéz fejlett, magas "demokrácia" érzettel rendelkezö országokból osztani az észt úgy, hogy Magyarországon sok embernek nincs "választott" orvosa és a gyerekét - már ha egyáltalán járatja iskolába - legalább 1/2 évente látja egy orvos.

Meg szintén furcsa olyat állítani, hogy az iskolaorvos "...ilyen körülmények között csak okvetetlenkedik és beleüti az orrát a gyerek egészségi adataiba, feleslegesen iskolaorvos..."

Ti. sok olyan gyerek jár az iskolába, aki nemhogy azzal nincs tisztába, hogy a WC használat után minden esetben kezet kell, mosni, hanem azzal sem, hogy nem a házfal mellett végzem el e dolgomat...!

Ilyen esetekbe aztán "ütheti bele az orrát" az iskolaorvos...
:(

regmelocco | 2010. szeptember 10. | 15:05:18

Durva, hogy ennyire nincs nálunk polgári szabadság, demokrácia.
Gaspar, a nácik tették kötelezővé először a világon az oltást a katonáiknak. Namost nagyon sok ember nem akarja, mert más paradigmákban gondolkodik. Pl. homeopátia stb. Nem érdekel, ha a diktatórikus hajlamú többség ezt nem szereti vagy lenézi, a civilizáltabb országokban akkor sem erőltetheti le a szülő torkán az állam a saját orvosi előítéleteit. Elküldik a francba. Tudom, mert amerikai állampolgár is vagyok, és kint született egyik gyermekem. Nálunk meg börtönbe viszik a szülőt, ha másképp gondolkodik erről.
Azt kellett volna mondani itt a tanulóknak, hogy nem kötelező válaszolni. Csakhogy szerintem ez hazugság, mert igenis úgy gondolták a tanárok stb. hogy az.
Mert ilyen inkvizíciós ösztönű országban élünk. Ehhez még több generáció kell, mire a demokrácia egyáltalán eszünkbe jut.
Lehet, hogy addigra már késő.

Emilio | 2010. szeptember 10. | 14:54:30

Hát ne olvasgassa! Ha a gyermek az orvosnál nem rendelkezik a saját testével, mivel nem számít cselekvőképesnek, akkor hogy van az, hogy a családban élő rokonok különleges személyes adatát kezelheti és erről tájékoztathatja az iskolaorvost anélkül, hogy ennek büntetőjogi, magánéleti, személyiségi jogairól előtte felvilágosították volna, vagy egyáltalán mérlegelhetné egy ilyen adatátadás jelentőségét és hatását.

Ha az orvosnak szüksége van ilyen adatra, akkor azt a szülőktől kérje el. Ez így elfogadhatalan és egy ritka nagy szemétség. Pláne, kész helyzet elé állítani, úgy tüntetni fel az adatlap kitöltését hogy az KÖTELEZŐ.

A tbc-ről. Én nem hiszem, hogy az iskolaorvos feladata a tbc-sek kiszűrése. Erre a tüdőszűrő állomás alkalmas, ahová elviszik a gyerekeket. Amennyiben gyanú tbc merül fel, akkor az érvényes járványügyi törvényi rendelkezés szerint kötelező gyógykezelésben részesítik.

Az iskolaorvos félévente egyszer találkozik a gyerekekkel, és egyébként minden panaszával a VÁLASZTOTT saját gyerekorvoshoz jár. Az iskolaorvos ilyen körülmények között csak okvetetlenkedik és beleüti az orrát a gyerek egészségi adataiba, feleslegesen, csak jelentgeti az állami szervek számára, análkül hogy az ellátásában részt venne.

adamant | 2010. szeptember 10. | 14:38:37

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 14:13:58

"Anyniban sértő az adott esetben egy egészségügyi állapotfelmérő lap, hogy nem tartozik a gyerekek osztályfőnökére vagy egy ismeretlen orvosra, esetleg annak titkárnőjére és az ördög tudja még kire..."

Gondolod, hogy ezeknek az embereknek nincs jobb dolguk, mint ezeket az adatlapokat egyenként átlapozva, azok tartalmán csámcsogni, esetleg olvasónaplót vezetni róla...?!

Pl. az osztályfönök csak összeszedte a lapokat. Az orvos meg nyugodtan olvashatja, hiszen rá tartozik.

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 14:13:58

adamant,

Anyniban sértő az adott esetben egy egészségügyi állapotfelmérő lap, hogy nem tartozik a gyerekek osztályfőnökére vagy egy ismeretlen orvosra, esetleg annak titkárnőjére és az ördög tudja még kire, hogy pl. az egyik családtag alkoholelvonó kúrán van, vagy üknagyi pedig skizofréniában szenvedett.
Minden országban törvény szabályozza a személyes adatok védlemét és kezelések, az pedig mindenütt kimondja, hogy csak a célnak megfelelően feltétlenül szükséges mennyiségű adatot lehet bekérni, illetve szabályozza, hogy ki kérheti és kezelheti az adatokat.
Vagyis például érdeklődni lehet a családban előforduló elmebetegségek iránt abban az esetben, ha a gyereknél ilyen betegség gyanúja merül fel, egyébként viszont nem.

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 14:08:51

autopia,

Talán nem tudod, hogyan működik ma az iskolaorvosi szolgálat Magyarországon.
Hazaköltözve megdöbbenve tapasztaltam, hogy úgy vizsgálták meg a gyerekeimet, hogy nem tudtunk róla, hogy orvosi vizsgálatra kerül sor.
Külön telefonálgatnom kellett - annak ellenére, hogy a gyerekek külföldi oltási könyvének másolatát beküldtem az iskolaorvosnak -, hogy ne oltsák be az egyik fiamat egy olyan oltással, amelyet Franciaországban közvetlenül hazaköltözésünk előtt kapott meg.

Én is egyetértek, hogy legyen iskolapszichológus mondjuk a gimnáziumokban, de itt 6-10 éves gyerekekről is szó van, akiket a szülők jelenléte és tudta nélkül vizsgál meg egy számukra ismeretlen orvos.
Ami pedig az iskolafogászatok felszereltségét illeti, azok Magyarországon ma is a 20 évvel ezelőtti állapotokat idézik.

Adamant,

Ne túlozz! A gyerekek 99 százaléka nem koszos, tetves, és ismeri az alapvető higiéniai követelményeket. Nem hiszem, hogy a maradék 1 százalék miatt kellene kiskorúként kezelni az összes szülőt.
ellesleg a Kádár rendszerben is rengeteg koszos, tetves, ápolatlan gyerek volt, legalábbis az abban az időszakban tanító pedagógus családtagjaim szerint.
Ha pedig valakivel gond van, értesítse az iskola a szülőt írásban, és ha annak sincs foganatja, fordulhata megfelelő gyermekjóléti szolgálathoz.

adamant | 2010. szeptember 10. | 13:49:56

Hü, de önérzetes, emberi jogaikat tíz körömmel védö ellenzök jöttek össze a NOL-on ma is.

Nagyon helyes, ha olyan ellen lépünk fel, ami veszélyezteti a magánéletünket, hátrányt, károkat okoz a személyiségi jogainkban,
DE

Egy egészségügyi állapot felmérö lap miben sért bárkit is.

Emberek százezrei nönek fel és talán meg is halnak anélkül, hogy fogorvost, vagy fogkefét, fogkrémet életükben láttak volna.
Ugyancsak nök el sem tudják képzelni, hogy egy nögyógyászati vizsgálat elött elött a vizsgálandó területet is legalább sártalanítsák...

Tetvek a gyerekek fején, koszos, vágatlan, töredezett körmök, stb. stb.

És akkor egy kérdöív felháborító.
(Lehet, hogy igaza lesz komszomolnak! Ezt akartátok, hát most egyétek is meg. Hozzáteszem TBC-stöl, tetvestöl együtt...)

pesszimista | 2010. szeptember 10. | 13:42:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pesszimista | 2010. szeptember 10. | 13:41:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

dialmat | 2010. szeptember 10. | 13:41:16

Felesleges védenni az iskolaorvosokat, mert, tisztelet a kivételnek, több "kárt" okoznak, mint hasznot, s valóban párhuzamosan dolgoznak. De ha még nem is így lenne, az egész eljárás aggályos. Tudnék mesélni, de nem teszem. Volt oolyan eset a 18. kerületben, hogy egy iskolaorvos ugyanazt az oltást, ("véletlenül") kétszer adta be, s után mehettek a kórházba kivizsgálásra a gyerekek. Innentől kezdve talán nem meglepő, hogy néhány szülő "akasztással" fenyegette meg az iskolaorvost, ha még egyszer hozzá mer nyúlni a gyerekéhez...

Emilio | 2010. szeptember 10. | 13:30:30

Csatlakozom az előttem szólókhoz.

Megint miféle alantas etikai toprongy dologgal állunk szemben. Hogyan merészelnek kiskorú személyeket megfélemlítéssel, félrevezetéssel, és a jogaikról törétnő felvilágosítás nélkül - különleges személyes adatok átadására késztetni.

Meg aztán a kényszer orvosi vizsgálatok dolga; miféle disznóság, hogy kiskorúakat (megint a jogaik ismertetése nélkül, megfélemlítéssel - a törvényes képviselőjük jelenléte nélkül) a saját testük kiszolgáltatására kényszerítik?? Ez csak ebben a mocskos szociban lehetséges...

Jager László | 2010. szeptember 10. | 13:30:04

........
J.L.

liliputi | 2010. szeptember 10. | 13:21:56

Indokolatlan az ilyen adatgyűjtés. Mindenki a háziorvosával konzultál.
Az iskolaorovos is oda küld,ah valami gáz van. Nálunk is bepróbálkoztak a munykhelyen. Tiltakoztunk,elismerték, hogy igazunk van.
Ami viszont tényleg érthetetlen, hogy mi a búbanatért nem defibrillátorral szerelik fel a sulikat és tart a doki vagy a védőnő oktatást az alafokú elsősegély nyújtásról, laikus újraélesztésről etc...
Hasznosabb lenne és társadalmi érdek is egyebn . Ostoba, sötét középkor van itt ebben a szerencsétlen országban.

autopia | 2010. szeptember 10. | 13:16:28

En is egy "szerencses" orszagban elek, mar nagyon regen, a gyerekeim itt nöttek fel, ugyhogy van alapom összehasonlitani.
- az magyar regi iskolafogaszattal kaopcsolatban pontosan ugyanazok a tapasztalataim es problemaim nekem is. Bar azt gondolom, hogy az összes többi fogaszat, par draga maszekot eltekintve ugyanilyen szinten volt.
Gyanitom, hogy a maszekok többsege is...
Joleti orszagban a gyermekfogaszat - beleertve a fogszabalyozast is - kb 22-eves korig teljesen ingyenes (Svedorszag pl). Az orvosvalasztas szabad, csak a doktornak kell, hogy legyen szerzödese a biztositoval
- az iskolaorvosnak nem (itt sem) a szülö tudta nelküli beavatkozas a feladata, hanem a tanacsadas es bizonyos akut beavatkozas (de akkor elöször telefonal a szülöknek, a szam mindig fellelhetö az iskolaban)
- en szivesen elfogadom, ha pl a 16-eves lanyok vagy kamaszok talan megsem beszelnek meg mindent a szüleikkel, ha ez az ára annak, hogy egyaltalan valakivel megbeszeljek. Ha komoly problema van, azt ugyis tudni fogjak a szülök.

Pontosan mi az, amit leirtam es nem ertesz vele egyet? Mert szerintem ez vegre egy nagyon hasznos diszkusszio lenne, ha barki olvasna...

Terminátor | 2010. szeptember 10. | 13:08:26

Magánügyekre nem kötelező válaszolni. Pl. a munkaadó nem érdeklődhet arról hogy nős-e pl. a (leendő) munkavállaló, de a munkatársak hasonló kérdései is sértőek.

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 12:32:12

ami lemaradt:

Nálunk ez valószínűleg a múlt rendszer öröksége, amikor az állam hajlamos volt polgárait kiskorúként kezelni. nagyjából olyan, mint amikor mindenkit potenciális bűnözőként kezelünk azért, mert a társadalom 1 százalékam vagy még kevesebb bűnöző.

Megjegyzem, nekem annak idején az iskolafogászaton tették tönkre több fogamat - elavult berendezések, húzás akkor is, ha nem kellett stb. -, aminek az árát szó szerint azóta is fizetem.
A nem megfeleő orvosi kezelésnek súlyos költségei is lehetnek, és erre a nálunk szerencsésebb országokban, ahol a szülő biztosítója, amely a gyerekeket is biztosítja, figyel a kiadásokra, komoly következményei lehetnek.

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 12:25:11

autopia,

Nem értek egyet. A gyerekek 18 éves korig kiskorúak, a szülők - és nem az állam - felügyelete alatt állnak, vagyis nem lehet olyan orvosi vizsgálat, amelyről a szülő nem tud.

Természetesen jó ötlet, ha a kamasz, és hangsúlyozom, kamasz, és nem 6-8 éves gyerekek fordulhatnak pszichológiai avgy szexuális problémáikkal a szülőön kívül máshoz is, de ez inkább egy iskolapszichológus, és nem iskolaorvos lehetne.

Ami pedig a családokban előforduló egyéb egészségügyi problémákat illeti, ezért írtam, hoyg az iskola követelje meg pl. a tüdőszűrés vagy a kötelezeő védőoltás igazolását iskolakezdés előtt. Ellenkező esetben ne kezdhesse meg a gyerek az iskolaévet.
Nyilván nem játrható út, hogy azért, mert a szülők 2,3 vagy 4 százaléka problémás, az egész országban minden gyereket ellenőrizzen is redundáns orvosi szolgálat.

Egyébként szerencsésebb országokban, melyek egyikében volt szerencsém élni, ez úgy működik, hogy állami iskolákben bizonyos időközönként, kb. 3 évente van iskolaorvosi vizsgálat, melynek időpontjáról a szülőt értesítik, a vizsgálaton a szülő is jelen van, sé ha pl. szemüveget kell a gyereknek felírni, az sikolaorvos szól a szülőnek, hogy vigye el a gyereket szemorvoshoz. A kötelező oltásokat etrmészetesen aháziorvos adja be, akit a gyerek ismer, az iskola erről csak igazolást kér. Fel nem merülhetne, hogy egy gyereken a szülő beleegyezése nélkül bármilyen orvosi beavatkozást hajtsanak végre.

Az pedig, hogy nálunk a múlt rendszer örökségeként ez

autopia | 2010. szeptember 10. | 11:43:47

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 11:10:48 -nak:
Egy iskolaorvosnak rengeteg feladata lehet, ha rendesen elvegzi:
- ö a gyerekek elsö orvosa, akivel valo kapcsolatrol meg a szülönek sem kell tudni... ennek pedagogiai jelentösege IS van: itt tanulhatjak meg a gyerekek, hogyan kell orvoshoz fordulni
- az iskola egeszenek eü. allapota nala latszik igazan, nem a különbözö haziorvosoknal stb. levö adatok esetleges összegzeseböl
- az egeszseges környezetre valo felügyelet
Szerencsesebb orszagokban az iskolakban van egy orvosi szoba, ahol kb. hetente 1x orvos is van, növer gyakrabban, ahova a gyerekek barmikor ingyen fordulhatnak, peldaul tanacsert vagy akar ovszerert. Jobb igy, mint a terhes gyereklanyokat meg a klamydias fiucskakat apolni. De a fejfajos gyerekek is esetleg itt kapjak az elsö szemüvegre a tanacsot...

adamant | 2010. szeptember 10. | 11:23:15

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 11:10:48
"A szabálytalanságokon túl nem értem, hogy mi köze van mindehhez az iskolaorvosnak."

Talán a kicsit megváltozott egészségügyi helyzet és állapot miatt.

Nemrégen hallottunk családról (talánn Fadd-on laktak...?), ahol egy TBC nagyszülö egy rakás családtagot megfertözött és mégcsak kórházba sem volt hajlandó menni.

Egyre többször hallani, hogy óvodákban, iskolákban tetvesednek a gyerekek.

Tölem a háziorvos annak idején kérdezte, hogy milyen betegségek fordultak elö a családban és ebben szerepelt az elmebetegeség, cukorbaj, epilepszia, infarktus, stb.

Ha orvos kérdez ilyet, öt kötelezi a titoktartás (mint a papot, ügyvédet), ezért illetéktelennek ezeket az adatokat nem adhatja ki. Esetleg név nélküli statisztikai adat lehet maximum.

Gaspar | 2010. szeptember 10. | 11:10:48

A szabálytalanságokon túl nem értem, hogy mi köze van mindehhez az iskolaorvosnak. Egyáltalán, mi a fenét csinál egy iskolaorvos egy középiskolában, azon kívül, hogy évente leméri a "gyerekek" magasságát, súlyát, stb.? És azt is meinek ekkora kamaszoknál?
És mi akkor a háziorvos feladata?

Ami engem illet, még a kötelező védőoltásokat is a háziorvossal adatom be a gyerekeiemnek, hogy ne egy vadidegen, akik jó esetben is csak évente egyszer látnak, szurkálja őket.

Természetesen az iskolának jogában áll mindenféle igazolásokat, szűrési, vizsgálati eredményeket kérni, de az az érintett dolga, hogy ezeket a iskolaorvásnál vagy a háziorvosnál, adot esetben szakrendelésen szerzi-e be.
Azt pedig végképp nem értem, hogy mi köze van az iskolaorvosnak a családtagok és felmenők elmeállapotához. Gondolom, ha valakivel ilyen gond mrül fel, azt beutalják ideggyógyászati vizsgálatra, ahol a szakorvos felteheti ezeket a kérdéseket.

Úgy tűnik, hogy itt is a magyar egészségügyi rendszer egyik redundáns eleméről van szó, ahol két különböző hálózathoz tartozó két különböző orvos csinálja ugyanazt.

adamant | 2010. szeptember 10. | 11:09:05

komszomol | 2010. szeptember 10. | 11:04:43

Te nem figyeltél. Én steve 2-nek írtam ezt a megjegyzést!
:(

Miura | 2010. szeptember 10. | 11:07:04

Egészséges erotika...
Maszturbázis, orgazmumus, kielég, nem elég... Nincs töltve! Hivatalos ív!

"a jövőben zárt borítékban, közvetlenül az iskola védőnőjének kell majd leadni a dokumentumokat"
Mert a védőnőnek nem megy ugye személyesen diszkréten megoldani a dolgot.
Személyiségi jogok neszeneked.
Kis papírcetlik leszünk az orvosoknak. Adatbázis, kimutatás, elmebetegség, menses start és egyebek.

A kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

komszomol | 2010. szeptember 10. | 11:04:43

"adamant | 2010. szeptember 10. | 10:34:22

Azért még rengeteg olyan munkakör van, ahol a társadalom alapérdeke, hogy az ott dolgozók alávessék magukat a kötelezö vizsgálaton."

Nem figyeltél! Ez nem vizsgálat volt, hanem tanár által végzett adatgyűjtés.

dialmat | 2010. szeptember 10. | 11:01:05

Már ne is haragudjanak kedves Kommentelők és a legkevésbé sem kedves iskola igazgató úr, de a családtagok és hozzátartozók betegségre, elmeállapotára való rákérdezés aztán tényleg túl megy minden határon. Önök ott az iskolában egy jó kis 21. századi demokratúrát valósítanak meg, blazírt pofával. De azt meg bezzeg elfelejtették megmondani, hogy egy demokráciában nem kötelező az ilyesmi kérdésekre válaszolni. Az igazgató reakciója meg egyenesen a legsötétebb állampárti mentalitást tükrözi: történtek hibák... na, én hiba nélkül rúgnám tökön az igazgatót. Egy marha nagy kupleráj lehet abban az iskolában.

adamant | 2010. szeptember 10. | 10:34:22

nana, a Scientology-nál igazad va, de ezt a nagykanizsai EAI adta ki, ez azért más (reméljük).

steve 2 | 2010. szeptember 10. | 10:06:23

Azért még rengeteg olyan munkakör van, ahol a társadalom alapérdeke, hogy az ott dolgozók alávessék magukat a kötelezö vizsgálaton.
- Egészségügyben, pedagógusként (bölcsödétöl kezdve) dolgozók, tehát olyanok, akik egyszerre több emberrel kerülnek közvetlen kapcsolatba.
- èlelmiszeriparban dolgozók (egy húsüzemi munkás egy nap alatt ezreket fertözhet meg).

És így tovább!

Vannak "alkotményos jogok", amelyek a társadalomra nézve veszélyforrásokat kell, hogy kiszürjék.

nana | 2010. szeptember 10. | 10:11:45

Mindössze annyi az "aggály", hogy az iskolaorvos csak baj esetén segít, egyébként ott van a házi-gyerekorvos.
Így valóban érdekes, miért voltak kíváncsiak arra pl., hogy volt elmebeteg a családban vagy sem.
Mellesleg!! Az utolsó ilyen jellegű kérdőív a Scientológus Egyház kiadványa volt (ezt magam is láttam). Ott voltak hasonló jellegű kérdések, amelyeket mintegy tesztszerűen kellett - volna - kitölteni egy munkavállalói alkalmasság keretén belül (irodai munka).

hát....ezért aggályos.

Prav Da | 2010. szeptember 10. | 10:10:18

Szerintem sokan félreértettétek, hogy miért háborognak a szülők!

"Volt, aki nem csak a kérdéseket bírálta, hanem azt is: adatvédelmi szempontból aggályos, hogy a kérdőíveket a tanárok, s nem az orvosok, védőnők gyűjtötték össze."

És ez jogos is volt: "Hozzátette viszont, hogy az adatlapok begyűjtését a panaszok miatt szigorítják, a jövőben zárt borítékban, közvetlenül az iskola védőnőjének kell majd leadni a dokumentumokat."

És akkor minden rendben lesz!

steve 2 | 2010. szeptember 10. | 10:06:23

Szerintem nem felháborodni kell, hanem élni kellene az alkotmányos jogállam adta lehetőségekkel. Pl. ha valakinek sérelmes ez az adatgyűjtés, nyugodtan megtagadhatja a választ, mert hát Rákosi ideje azért már elmúlt. Ezt az iskolának is tudomásul kell vennie. Mindenesetre az egész adatgyűjtés módja megkérdőjelezhető alkotmányossági szempontból. Mint pl. az alkalmazottak évente kötelező orvosi alkalmassági vizsgálata is. Ez utóbbi esetben az alkotmányos alapjogok csak azt tennék lehetővé, hogy a törvény a munkaadókat kötelezze az üzemorvosi vizsgálat lehetőségének biztosítására, de a biztosítani kellene a muinkavállaló jogát arra, hogy eldöntse, igénybe veszi-e ezt a szolgáltatást. (Hacsak nem olyan munkakörben dolgozik valaki -- pl. darukezelő, gépkocsivezető stb. --, melyben egészségügyi állapota másokra is veszélyt jelenthet. Más esetben nem lehet senkit kötelezni, hogy alávesse magát egy ilyen vizsgálatnak, mint ahogyan pl. egy életmentő műtétre sem! Vagyis a jelenlegi egészségügyi törvény kirívóan alkormánysértő e tekintetben, mert korlátozza, hogy az ember alkalmazottként is szabadon rendelkezhessék saját testével.

babcsiga | 2010. szeptember 10. | 10:00:55

Semmit nem kell megosztani az orvossal. sot mehetunk az allatorvoshoz is az nem szokott kerdezni...

Fontos, hogy soha semmilyen segitseget ne fogadjunk el, a termeszet lagy olen bio fakerget ragcsalva kell elni. De akkor miert mentek iskolaba?

delisa | 2010. szeptember 10. | 09:33:39

Hangzatos cím, vihar egy pohár vízben...
Miért tabu a menstruáció? Fiziológia, akár az epegörcs.
Az eü- hatóság tájékozódására szükség van, hogy tervezhessen,stb.
A gond az adatkezeléssel volt: az felméröknek tudniuk kellett volna, hogyan bonyolítsák le a felmérést, s hogyan kezeljék a kérdöíveket (zárt boríték, rajta név nem lehet, stb)

adamant | 2010. szeptember 10. | 09:25:44

Nem értem a kifogásokat.

A saját körzeti orvosunk is rendelkezik rólunk "intim" adatokkal. Milyen gyógyszert szedünk, milyen betegségünk van, hány évesek vagyunk, családi állapot, stb. stb. Mi ebben a felháborító?

Ha a gyerek elhagyja az iskolát, az adatokat átadják a felnött betegeket kezelö háziorvosnak, körzeti orvosnak.

Igazság szerint pl. egy alapadatokat tartalmazó kis kártyácskát kellene mindenkinek magánál hordani, hogy pl. baleset, vagy hirtelen rosszullét esetén a mentös, vagy az orvos azonnal láthassa a lényeges adatokat pl. vércsoport, cukorbetegség, epilepszia, stb.

A felháborodók talán sok akciófilmet láttak...

xunilo | 2010. szeptember 10. | 09:20:31

@totitata : Ja, bizonyára nagy hasznára válik a fidesznek/kormánynak, ha tudják h a 14-19 éves lányoknak milyen az eü állapota és mikor menstruáltak először. LOL

Amúgy meg megint ez a kiba picsogás. Szerintem semmi de semmi intim nincs abban ha orvosi célból megkérdeznek valakit az eü állapotáról, vagy arról h mikor jött meg neki először. Mi a f@sz szégyelnivaló van abban? Nem a faliújságra rakják ki (bár kérdezem én, akkor mi lenne?) hanem az iskolaorvosnak adják oda.
Na az ilyen műbalhék is vezetnek oda, h kurvul a társadalom. Mert joga az mindenkinek van, kötelessége keveseknek, felelőssége meg senkinek.

autopia | 2010. szeptember 10. | 09:00:54

Zart boritekban, önkentesen kitöltve, egyenesen az iskolaorvoshoz kerülve, ott pedig egy ellenörzötten elerhetö adatbazisban tarolva hasznos adatok ezek.
Hasznosak a paciensnek (peldaul az iskolaorvos baleset eseten fontos adatokhoz azonnal hozza tud ferni...), segit a környezettel összefüggö egeszsegügyi problemak megtalalasahoz.
Hasznos mindenkinek, mert pontosabban lehet igy ismerni egy csoportnak az allapotat, amiböl lehet esszerü terveket csinalni.

Gyurka46 | 2010. szeptember 10. | 08:43:58

Az iskolaorvos kikérdezhetia páciensét, de begyűjteni intim adatokat - nyilván névvel, különben az orvos semmire nem megy vele - ez tényleg túlmegy minden határon.

arany öcsém | 2010. szeptember 10. | 07:44:40

Nade mi lett a végeredmény?

totitata | 2010. szeptember 10. | 07:31:12

Ez is egyfajta adatbázis.
A nagy testvér mindenre figyel!

HIRDETÉS

A tanulóknak egyebek mellett saját maguk és családtagjaik meglévő, valamint korábbi betegségeiről kellett beszámolniuk, így például arról, akad-e rokonságukban, aki elmebetegségben szenved. Egy szülő azt kifogásolta: lányának még arra is választ kellett adnia, hogy „mikor menstruált először, hány napig tartott, s voltak-e panaszai”. Volt, aki nem csak a kérdéseket bírálta, hanem azt is: adatvédelmi szempontból aggályos, hogy a kérdőíveket a tanárok, s nem az orvosok, védőnők gyűjtötték össze.

Balogh László, az egyik érintett középiskola, a Batthyány Lajos Gimnázium igazgatója tudósítónknak azt mondta: a nagykanizsai Egészségügyi Alapellátási Intézmény megbízásából töltették ki a kérdőívet a diákokkal azért, hogy az iskolaorvosok baj esetén rendelkezzenek megfelelő információval. Az igazgató szerint a felmérés szükséges, ám abban hibáztak: nem jelezték egyértelműen, hogy nincs következménye annak, ha a tanulók nem válaszolnak az öszszes kérdésre.

Kercsmaricsné Kövendi Ibolya, a nagykanizsai Egészségügyi Alapellátási Intézmény vezetője megkeresésünkre azt közölte: az iskolaorvosoknak kötelességük az új tanulókról felmérést készíteni, s ezt a procedúrát szerették volna megkönnyíteni azzal, hogy adatlapokon gyűjtik össze az információkat. A vezető szerint a kérdéssort nem érheti bírálat, hiszen azt a jogszabályok alapján állították öszsze. Hozzátette viszont, hogy az adatlapok begyűjtését a panaszok miatt szigorítják, a jövőben zárt borítékban, közvetlenül az iskola védőnőjének kell majd leadni a dokumentumokat.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    52 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS