belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
12. vasárnap

'Az előítélet egy határig egészséges evolúciós stratégia'

A terrortól való félelem természetrajzáról, az előítéletekről, illetve a feljelentősdi határairól kérdeztük Síklaki István szociálpszichológust.

Láng Zsuzsa| NOL| 2010. szeptember 5. |29 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Borszívóügynök | 2010. szeptember 7. | 13:47:34

Kontaktus | 2010. szeptember 5. | 14:42:50

„ Az emberek közötti együttélésnek nem az a jellemzője, hogy folyton ki akarnak nyírni.”

De igen, az! Csak nem olyan nyíltan, természetesen és őszintén, mint a természetben! Hanem – igazi, emberhez méltó rafináltsággal!
(Ha az indiánok rendelkeztek volna természetes „előítélettel” ebben az értelemben, akkor a földjükre lépő első európaiakat úgy tapossák szét a földön, hogy még hírvivő se maradhasson…)

wantirna | 2010. szeptember 6. | 11:40:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tsabus | 2010. szeptember 6. | 08:56:51

Azt mondják, az előítélet irracionális és minden logikát mélkülöz. Amellett, hogy elismerem, ilyen is van, szerintem inkább igenis statisztika alapján (logikai úton) működik az egész. Ha nekem háromból három tapasztalatom negatív egy csoporttal kapcsolatban, akkor a következő alkalommal (ha lesz egyáltalán) minimum óvatos vagyok. Óvatosabb, mint azokkal, akikkel csak/többnyire pozitív tapasztalataim voltak.
A repülős példában nyilván nincs szó tapasztalatról, DE a jármű egy repülő. Ha vonat lett volna, másik kocsit választanak, ha busz, megvárják a másikat. Valamilyen szinten érthető a félelem. Itt lehet azt mondani, hogy ez csak egy állati ösztön és csak (hibás) "megérzés". Az ő szempontjukból azonban ha tévednek, meghalnak. Szóval nem olyan egyszerű ebben a kérdésben csak az egyik, vagy a másik oldalnak igazat adni.

medve1942 | 2010. szeptember 6. | 04:45:15

Hm. Régi bölcsesség, hogy jobb félni, mint megijedni. Objektív veszélyek esetén van is benne logika. A törésvonalon álla házam, japán módon kell építeni: vagy papír- és faléc-falakkal, vagy nagyon rafinált, de erős betonszerkezettel.
A társadalmon belül - szerintem - egy másik régi bölcsesség érvényesül, a szereplők szubjektivitása miatt:
AKI FÉL A KUTYÁTÓL, AZT MEGHARAPJA A KUTYA.

wantirna | 2010. szeptember 5. | 21:21:16

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pasinszki | 2010. szeptember 5. | 20:44:28

"az egyik kereskedelmi tévé hírműsora meghívott"
Hivatkozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes.
Tehét: melyik reklámtévé volt?

ostoba 90 | 2010. szeptember 5. | 17:06:27

Az is előitélet , ha látok a fejem felé zuhanni egy virágcserepet , akkor elugrok előle , hiszen tizből tizszer eddigi tapasztalataim alapján baj lett .
A döntéseink előitételetek alapján születnek , hiszen nem kezdünk el minden esetben újból és újból analizálni ..hiszen a jó döntés egyik ismérve , hogy gyors ....erre nincs idő
Bármennyire is fáj ez egyeseknek az előitéletek jók , nyilván ki lehet ragadni egy-két szélsőséges példát az ellenkezőjére ...

Az én előitéleteim a SAJÁT TAPASZTALATAIMBÓL származnak , úgyhogy innentől kezdve nekem maga a pápa is magyarázkodhat , mert én éltem át , én voltam ott , stb , stb .
Előitéletek alapján dönt mindenki , akárhogy tiltakozik is ellene .

citic | 2010. szeptember 5. | 16:08:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tarkabarka84 | 2010. szeptember 5. | 16:04:24

Moderálási alapelvek- komment törölve -

alterego56 | 2010. szeptember 5. | 15:39:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

alterego56 | 2010. szeptember 5. | 15:29:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

MaxVal | 2010. szeptember 5. | 15:13:21

Én pl. ha magyarul beszélő vásárlót látok a boltomban, azonnal figyelem a kezét, lábát, majd megmotozom, mert tudom, hogy a magyarok nagyon szeretnek boltokban lopni.

Kontaktus | 2010. szeptember 5. | 14:42:50

Vak Ond | 2010. szeptember 5. | 14:24:53

Szerintem meg nem szerencsés ez a megközelítés. Mert mi emberek vagyunk, tehát gondolkodnunk kéne, és nem pusztán az ösztöneinkre hallgatunk, kivéve ha tényleg menekülni kell, mert meg akarnak ölni. Kicsit többről szól ez a történet, mint a puszta életmentés. Az emberek közötti együttélésnek nem az a jellemzője, hogy folyton ki akarnak nyírni.

Vak Ond | 2010. szeptember 5. | 14:24:53

Borszívóügynök | 2010. szeptember 5. | 12:43:39

Igen, teljes mértékben igazad van. Olyannyira, hogy bár az oroszlán ragadozó, de a jóllakott oroszlán közelében vígan legelésznek a gazellák, különben éhen halnának. A filmesek, pedig jól ismerik az állatokat, és van teleobjektívük.

Drugics Cézár | 2010. szeptember 5. | 13:18:43

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Borszívóügynök | 2010. szeptember 5. | 12:43:39

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 5. | 11:14:47

Hát persze, hogy nem érted! Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy zsákmányállatról, vagy csúcsragadozóról van szó, és az sem, hogy az adott helyen (ahol él) vadásztak e már rá valaha, vagy éppen soha?
Nem dolgom, hogy a szádba rágjam! vagy megérted, vagy nem, de így is, úgy is a te bajod! Pá!

ikaljan | 2010. szeptember 5. | 12:11:23

Egyébként azért vicces, T. szerző Izrael Állam Nagykövetségének szervezésében "húdenagyarasszizmus mega zantiszemitizmus és boncsukleazelőítéleteket" konferenciát szervez, ("UNDERSTANDING AND REDUCING INTERGROUP BIAS - Megérteni és csökkenteni a csoportközi előítéletet"), itt meg jól megaszondja, hogy hát bizony a koszos arabok ne hisztizzenek, mer' ez van és kész.

ikaljan | 2010. szeptember 5. | 11:57:52

Drugics Cézár | 2010. szeptember 5. | 11:27:58
Csak ha esetleg véletlenül az IRA, vagy a RAF tagja.

nyenyec | 2010. szeptember 5. | 11:30:08

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Drugics Cézár | 2010. szeptember 5. | 11:27:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 5. | 11:14:47

Borszívóügynök | 2010. szeptember 5. | 11:08:09

Mit olvassak el azon mégegyszer, hogy

"A természetben élő lények „evolúciós stratégiája” a bizalmatlanság mindnnel szemben, ami ismeretlen, tehát akár veszélyes is lehet."

amikor ez nincs így.

Esetleg fogalmazd át, ha mást akarsz kihozni belőle.

Borszívóügynök | 2010. szeptember 5. | 11:08:09

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 5. | 10:09:58

Talán - olvasd el még egyszer! Bár kétlem, hogy valaha is megértenéd...

kimitake hiraoka | 2010. szeptember 5. | 10:12:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 5. | 10:09:58

Borszívóügynök | 2010. szeptember 5. | 10:03:41
"A természetben élő lények „evolúciós stratégiája” a bizalmatlanság mindnnel szemben, ami ismeretlen, tehát akár veszélyes is lehet. Ennyi!"

Ja, azért menekül a nyúl a rókától, mert még soha nem söröztek együtt, tehát nem ismeri kiféle, miféle. :))

Láttál már olyan természetfilmet, ahol a kutatók sétálgatnak vadon élő állatok között, akik még soha nem láttak embert?
Érdekes módon nem menekülnek előlük, pedig ismeretlenek.

Röviden: hülyeséget írtál.

Borszívóügynök | 2010. szeptember 5. | 10:03:41

A lényeg az „EGY BIZONYOS HATÁRIG” (!!!) kitételben van!
Nyilvánvaló, ha szembetalálkozom egy üvöltő, ragadozóval, szájában 30 centis tépőfogakkal, az „evolúciós előítéletem” azt diktálja, hogy meneküljek, mert félnem kell tőle.
A természetben élő lények „evolúciós stratégiája” a bizalmatlanság mindnnel szemben, ami ismeretlen, tehát akár veszélyes is lehet. Ennyi!

kic-KING | 2010. szeptember 5. | 09:59:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Balango | 2010. szeptember 5. | 09:17:20

"Márpedig az előítélet egy bizonyos határig egészséges, hasznos evolúciós stratégia. Ugye jobb félni, mint megijedni."

Virrad.

strelok | 2010. szeptember 5. | 09:13:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 5. | 09:11:38

Hiába, no.
Változnak az idők. :)

"Akárhogy is nézzük, ez valahol rasszizmus...

- Nem rasszizmus. Előítéletesség. Márpedig az előítélet egy bizonyos határig egészséges, hasznos evolúciós stratégia. Ugye jobb félni, mint megijedni. Nem rasszizmus, mert ezek a reakciók nem jelentenek politikai, vagy ideológiai beállítottságot. Igaz, ha ilyen helyzetbe kerül egy népcsoport, az számára mindenképpen súlyos teher."

HIRDETÉS
Síklaki István: Bár most...
Síklaki István: Bár most már nem látszik, nagyon fekete hajam volt, úgyhogy ismerem az érzést
Népszabadság - Kocsis Zoltán

Az elmúlt héten két alkalommal, minden különösebb indoklás nélkül, csupán a külsejük, illetve utastársaik alaptalan gyanúja miatt több embert leszállíttattak a Wizz Air, illetve, a United Airlines járatáról. A Budapestről Eindhovenbe induló repülőgépen egy holland asszony sírva fakadt félelmében a „mediterrán külsejű, és gyanúsan viselkedő" férfiak láttán, ezért riasztotta a személyzetet, Washingtonban pedig „biztonsági kockázatnak" minősítették a pakisztáni hadsereg, tábornokok vezette, amerikai meghívásra érkező delegációját, (valaki ugyanis pakisztáni-gyanúsnak nézte őket a gépen).

- Ezek szerint minden következmény nélkül bárki rámutathat egy „mediterrán külsejű" vagy gyanúsan pakisztáninak tűnő utastársára, és határozottan állíthatja, hogy terrorista. Hol a határ: meddig egészséges a félelem, és mikor kezdődik a hisztéria vagy a paranoia?

- Nehéz megítélni, hogy hol a határ. De valóban tanúi lehetünk az ilyen szélsőségeknek is, amikor - mindegy, hogy jóindulatúan, vagy épp rosszindulatból - de figyelmeztetik a hatóságokat hasonló „gyanús" esetekre. Kétségtelenül szenzitizálódunk, vagyis érzékenyebbé válunk azokra a vélt, vagy valóságos észlelési támpontokra, amellyel kategorizálni tudunk. Azóta a bizonyos szeptember tizenegyedike óta pedig könnyebben kategorizálunk. A levegőben főleg, mert, ugye, ami egyszer már megtörtént, bármikor megtörténhet. Így az ember szelektív figyelme - ha akarja, ha nem - elsősorban azokra a támpontokra irányul, amelyik megerősítik a „várakozását", és figyelmen kívül hagyja azokat, amelyek cáfolnák az „elvárásokat". Így egyre gyakoribbá válnak ezek a vaklármák.

HIRDETÉS

- Vagyis „elvárás", hogy a terrorista arab, pakisztáni, muszlim, finoman fogalmazva „mediterrán külsejű" legyen. Ezt az orbitális diszkriminációt hogyan éli meg valaki, aki „érintett"?


Mondtam, nincs pánik. De lehet, ha így folytatják...
Népszabadság - Kocsis Zoltán
- Mondjuk, egy pakisztáni tábornoknak valószínűleg van olyan belső tartása, hogy nem vágja haza egy ilyen atrocitás, legfeljebb felkapja a vizet, mint a múlt heti esetben, és sértődötten hazamegy. De aki nem tábornok, csak egyszerű, tisztességes járókelő, vagy légi utas, annak az önbecsülését eléggé porba tudja taposni egy ilyen szituáció.

- Furcsa módon ezeknek a híreknek nem volt folytatása. Nem hallottunk arról, hogy bármelyik igazságtalanul gyanúsított személytől a légitársaság, a hamisan vádló utas, vagy a hatóságok bocsánatot kértek volna - mármint ugyanolyan nyilvánosság előtt, ahol meghurcolták őket...

- Na, ezt kellene a politikusoknak, a hatóságoknak rendezniük, méghozzá rendes, törvényi szabályozással: ki kell mondaniuk, ha adódik ezekhez hasonló vaklárma, akkor annak kiszámítható következményei lesznek. Ez, persze megint kétélű fegyver, mert, ha túlságosan szigorúak a szankciók, azzal elveszik a bejelentők kedvét, esetleg akkor is, ha tényleg jön a farkas. De azért nem érzem annyira tragikusnak - mármint pszichológiai szempontból - a helyzetet. Egészséges ember esetében megvannak azok a mechanizmusok, amelyek segítenek reálisan feldolgozni a történteket: igen, félreértés volt, de azért mert arabnak, pakisztáninak, terroristának néztek, attól én még az vagyok, aki vagyok. Persze, lehet bosszankodni, felháborodni, vérmérséklet szerint.

- Akárhogy is nézzük, ez valahol rasszizmus...

- Nem rasszizmus. Előítéletesség. Márpedig az előítélet egy bizonyos határig egészséges, hasznos evolúciós stratégia. Ugye jobb félni, mint megijedni. Nem rasszizmus, mert ezek a reakciók nem jelentenek politikai, vagy ideológiai beállítottságot. Igaz, ha ilyen helyzetbe kerül egy népcsoport, az számára mindenképpen súlyos teher. De sajnos, ezekkel együtt kell élniük. Engem is elég sokszor néztek fiatalabb koromban cigánynak, arabnak, zsidónak is. Bár most már nem látszik, nagyon fekete hajam volt, úgyhogy ismerem az érzést. Például, az első Intifáda, az Izrael elleni palesztin felkelés idején, Tel Avivban, a Ben Gurion repülőtéren ezzel a hajjal, és hozzá még egy Szaddam Huszein bajusszal álltam sorba beszálláshoz, naná, hogy azonnal félreállítottak, és nagyon keményen átvizsgáltak. Más kérdés, hogy erre úgy reagáltam: én is ezt tettem volna a helyükben. És úgy magyaráztam ki magamnak az inzultust - nagy szerencse, hogy ennyire szisztematikusan profik, legalább nem kell izgulnom egészen Budapestig, hogy egy palesztin fölrobbantja a gépet.

- És mi van, ha a következő géprobbantó terrorista két méter magas, tejfehér bőrű szalmaszőke skandináv?


Aki nem tábornok, csak egyszerű, tisztességes járókelő, vagy légi utas, annak az önbecsülését eléggé porba tudja taposni egy ilyen szituáció
Népszabadság - Kocsis Zoltán
- Ezt a változatot azért nem szoktuk lefuttatni, mert nem segít a közérzetünkön.

- De visszatérve a „mediterrán", vagy annak látszó emberekhez: külsejük manapság minden élettérben behozhatatlan hátrányt jelent.

- Amióta világ a világ, azóta így van. Aki egy stigmatizált kisebbség tagja, vagy annak látszik, annak sajnos ezzel együtt kell élnie. Békésebb időkben érezhető a törekvés, hogy politikailag korrektek legyünk velük, és viselkedésünkkel is félretegyük az előítéleteket. De hullámvölgyekben az előítéletek fölerősödnek. Ez az egyik része a problémának. A másik viszont a mi viselkedésünkben rejlik, amelyet egy tudatosan kontrollált, és egy tudattalan mechanizmus működtet egyidejűleg. Tehát ha olyan a helyzet, hogy világossá válik: itt és most viselkedhetnék előítéletesen, mert az, akivel épp beszélgetni készülök, egy nagyon sötét bőrű, nagy valószínűséggel cigány ember, akkor tudatosan törekedhetek arra, hogy ne ezt tegyem. De nem vagyok könnyű helyzetben, mert közben az első, önkéntelen, automatikus gesztusaim már az előtt megmutatkoznak, mielőtt elkezdenék politikailag korrekt lenni. És ebben az a legszomorúbb, hogy amikor ezek az első, többnyire nem verbális jelzések elindultak, azok már befolyásolják a partnerem viselkedését is: ő elkezdi mindazt lejátszani, és visszaigazolja az én tudattalan várakozásomat, de már tudatos szinten. És ebből adódnak az olyan sajnálatos élmények, hogy nahát, én, aki egyáltalán nem vagyok rasszista, és mindent megtettem, hogy ez látszódjon is rajtam, mit kezdhetnék, egy ilyen arrogáns alakkal... És nem jövök rá, hogy az ő arroganciáját az én öntudatlan viselkedésem váltotta ki.

- A repülő - kurrens helyszín. De Londonban, Madridban már régen a földön járnak a terroristák. Gondolom a metróban nehéz lenni meghúzni a vészféket azzal az indokkal, hogy gyanús a velem szemben ülő utas...

- Tapasztalataim szerint ahol ezek a csoportok sűrűbben élnek, vagyis részei a lakosságnak - ez nem működik. Londonban a metrón, például a meglehetősen nagyszámú pakisztáni származásúak „habitulálódtak", megszokottá váltak. Mondjuk, egy metrórobbantás után ott is beáll egy kis változás. De előbb-utóbb mindenki belátja, hogy nem élhet nap, mint nap rettegésben, és egy ilyen típusú metropoliszban, tömegközlekedésben nem alkalmazza ezt a technikát. Egyszerű önvédelemből: ez túlságosan nagy megterhelést jelentene. Úgyhogy ott gátlás alá kerül az előítélet.

- Mintha itthon nem lenne ekkora pánik. Persze, ettől még lehetünk potenciális terrorveszélyben. Ön szerint van veszély?

- Valószínűleg nincs. És terror-pánik sincs. Ha kezd kialakulni, arról a média tehet időnként, mert hajlamos generálni. Nem kritikaként mondom, elvégre ez a dolga. Annak idején, amikor az antrax nevű fehér por volt a rettegés tárgya, az egyik kereskedelmi tévé hírműsora meghívott és arról kérdezett, miért van antrx-pánik Magyarországon. Mondtam, nincs pánik. De lehet, ha így folytatják...

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    29 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS