belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
12. vasárnap

Bokros Lajos: az euró már az évtized közepén megbukott

Az euróövezet már akkor megbukott, amikor az évtized közepén Németország és Franciaország nem hagyta magát túlzott deficiteljárás alá vonni - írja Bokros Lajos az Élet és Irodalomban. A gondokat azonban elfedte az akkor még dübörgő világgazdaság. A görög válság viszont felszínre hozta a rendszer gyengeségeit.

Szabó Brigitta| NOL| 2010. szeptember 2. |58 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

öregcserkész | 2010. szeptember 3. | 11:20:05

öregcserkész | 2010. szeptember 2. | 16:11:11

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Jellemző! De ezzel nem változik semmi! megbuktatok, szerencsétlen pitiánerek, soha nem jöttök már elő abból a patkánylyukból, amibe magatokat beástátok! Végeztem veletek, - de továbbra is élvezettel figyelem a döglődéseteket! Benedek (Chapakka- Budapest..)

kutatok | 2010. szeptember 3. | 07:35:01

…Az euró, mint politikai vállalkozás, minden tekintetben véglegesnek és visszavonhatatlannak lett megszerkesztve – írja Bokros Lajos. Ha pedig sem nyomásra sem szabad akaratból nem lehet kilépni belőle, akkor az sem megengedhető, hogy hogy a közös valuta bármely tagállama csődbe menjen.”

Ezt is jól eltitkoltad Lajos.

Végig kampányoltad az évet, beütetted magad Brüsszelbe, most meg látványosan visszafelé csacsogsz.

Gratulálok.

HongKong | 2010. szeptember 3. | 06:26:47

Talán nem a euro hanem a sokfelé húzó, nem egységes törvénykezés a gond. Semmiféle határ, egységes, egy alkotmányú egyesült európai unió lehet a megoldás. Ezzel drasztikusan csökkennének a költségek, gyorsabbá válna a működés. Ma kiskirályok és királyságok zabálják a pénzt, álproblémákkal foglalkoznak mint például az állampolgárság. Ne legyen más csak európai polgár, és Eu. Kit érdekel hogy milyen nyelvet beszél, de legyen egy alkotmány (törvény), egy kontinens. ma sötétség van ebben az értelemben a fejekben mindenütt, de majd a világgazdaság megoldja.

oldfish | 2010. szeptember 2. | 23:43:09

Moderálási alapelvek- moderált komment -

sydny | 2010. szptmbr 2. | 22:29:17

szrntm tvdsz, ppcslltkk s gyb grnctln vglnyk nm fn lnk, hnm sjt ks lngys pcslyjkbn

maximilien | 2010. szeptember 2. | 23:06:58

LR Wray amerikai posztkeynesiánus közgazdász még 2003-ban megjósolta az eurózóna gondjait: epicoalition.org/docs/is_euroland_the_next_argentina.htm

-

az okok enyhén szólva nem azok amiket BL megnevez, ÉPP ELLENKEZŐLEg, a restriktív politika az egyik fő ok...ez az őrült meg ezt akarja még tovább kiterjeszteni,lökni még egyet a szakadékba tartó szekéren...1 vallási fanatikus, szörnyű h ilyen emberek ekkora befolyással rendelkeznek...

1nyilazo | 2010. szeptember 2. | 22:42:36

Moderálási alapelvek- komment törölve -

sydney | 2010. szeptember 2. | 22:29:17

"heki 1" és "baráti köre" felette. Ti még fenn vagytok a fán, és még évmilliók kellenek, hogy lassan-lassan lemásszatok onnan és megnézzétek "Lajos" lába nyomát. De addigra ő már ismét fényévekre jár tőletek. Az Euro még az ilyen fán élő lényeket és a lusta és a magyaroknál is többet csaló görögöket is túléli, mi több nem is olyan sokára az egész világ vezető valutája lesz. Az USA dollár szép lassan, átélve két világháborút, elveszti még a mai "erejét" is, a kínai jüan ugyan kb. két évtized múlva lehetne vezető valuta a Földön, de az Euró addigra még erősebb lesz (gazdasági háttérrel persze). Nektek meg mindegy, mert fönn a fán legfeljebb a legyeket váltogathatjátok, és ha néha lemásztok, felszedhetitek a lehullott gyümölcsöket, csak arra vigyázzatok, nehogy egy nagy, súlyos kókuszdió véletlenül ráessen eléggé lágy fejetekre..........

1nyilazo | 2010. szeptember 2. | 22:13:09

gope

Meglepő lenne?

gope | 2010. szeptember 2. | 21:56:49

football | 2010. szeptember 2. | 21:31:59

Megmondaná nekem valaki, miért van az, hogy ma minden gazdasági szakember olyan szépen feltárja, hogy már évekkel ezelött is látták a gondokat és a mai helyzet emiatt teljesen nyilvánvaló?

Mert utólag könnyű okosnak lenni.

gope | 2010. szeptember 2. | 21:55:32

1nyilazo | 2010. szeptember 2. | 18:56:22

Egy semmi ember, semmi gondolata.

Sajnálom azokat a gyerekeket, akik ettől az embertől tanulják a közgazdaságtant.


Te is egyetemi tanár vagy 1nyilazo?

gope | 2010. szeptember 2. | 21:52:25

konz | 2010. szeptember 2. | 18:20:59

gope | 2010. szeptember 2. | 17:50:50
Siralmas népszokásnak tartom, hogy egy az egybe bemásoljuk mások kilométeres hozzászólását, majd aztán odapöttyentjük a saját 1 mondatos véleményünket. Így áttekinthetetlen a hozzászólás, és nem tudni, mikor jössz te. Sztem ha valakit érdekel, majd elolvassa, mit írt az, akire reagálsz. Vagy vegyél ki belőle max 1-2 jellemző mondatot. Bocsika voltam.

Látszólag igazad van, de, ha szöveg nagy részével egyetértek, vagy nem értek vele egyet , akkor minek emeljek ki. Ezáltal értelmetlenné válik a szöveg. Azt pedig Te is látod, hogy valakinek a gondolatát folytatom. Ha egyébként teljesen eltérő témám van, akkor csinálom, amit Te mondsz. Ha van még tanácsod szívesen megfogadom.

football | 2010. szeptember 2. | 21:31:59

Megmondaná nekem valaki, miért van az, hogy ma minden gazdasági szakember olyan szépen feltárja, hogy már évekkel ezelött is látták a gondokat és a mai helyzet emiatt teljesen nyilvánvaló?

csingacsguk | 2010. szeptember 2. | 20:16:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

helybéli | 2010. szeptember 2. | 19:53:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

belgien | 2010. szeptember 2. | 19:38:02

Ez egy cikk egy és-nek nevezett igen nulla lapban.
A probléma csak ez hogy nagy Bajusz semmiféle komolyabb elemzéssel nem prob´lakozik, hozza a felszint, gondolom valami EU-s parlamentin elöterjesztést forditottak le neki magyarra. Teljesen érdektelen, a magyar ugarnak természetesen 100 %-ban megfelelö.

Jaffar | 2010. szeptember 2. | 19:36:17

kimitake hiraoka | 2010. szeptember 2. | 19:12:37

Micsoda szánalmas alakok ezek a magyarok, akik hitelböl élnek és mindenkinek osztják az észt.

1nyilazo | 2010. szeptember 2. | 19:32:55

Kit képvisel ez a Bokros Lajosnak nevezett figura az EU-ban?

Azt már rég tudjuk, hogy a nemzet érdekét nem.

kimitake hiraoka | 2010. szeptember 2. | 19:12:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Xavi | 2010. szeptember 2. | 19:07:59

paranoir | 2010. szeptember 2. | 18:59:43

hát jah elrettentő példának vagy mert jó csinálta, mindenki döntse el...

paranoir | 2010. szeptember 2. | 18:59:43

Xavi | 2010. szeptember 2. | 18:52:09
Hitler is tantárgy az egyetemen töriszakon, meg Ed Wood is filmszakon. És nem, ez nem azt jelenti, hogy Bokros a Hitler.

1nyilazo | 2010. szeptember 2. | 18:56:22

Egy semmi ember, semmi gondolata.

Sajnálom azokat a gyerekeket, akik ettől az embertől tanulják a közgazdaságtant.

Xavi | 2010. szeptember 2. | 18:52:09

van ahol tantárgy is volt, még anno volt szó róla, valamelyik amerikai egyetemen...de lehet tévedek...

nablaquadrat | 2010. szeptember 2. | 18:34:30

@ papaigyuri | 2010. szeptember 2. | 18:22:13

"Bokros meg jobban tenné ha beiratkozna Soroshoz egy szemináriumra, akkor nem mondana ilyen butaságokat."

De mond, annak ellenére, hogy nemrég még a Soros-egyetemen, a CEU-n tanított.

nablaquadrat | 2010. szeptember 2. | 18:30:53

@ fridzsi | 2010. szeptember 2. | 17:38:17

"... miközben az általa [ Bokros által ] kezdett egyensulyteremtés után villoghatott az első Orbán kormány is."

Igen villoghatott, mint a hirosimai ingatlanfejlesztő az atomtámadás után:
"Vadonatúj Új, városnagyságú lakópark vagy telek eladó."

papaigyuri | 2010. szeptember 2. | 18:22:13

a németek azért találták ki az eurot, mert a d-mark politikailag nem támdhatta meg a dollárt. butaság azt gondolni, hogy hagyják az eurót megbukni. boros meg jobban tenné ha beiratkozna soroshoz egy szemináriumra, akkor nem mondana ilyen butaságokat.

konz | 2010. szeptember 2. | 18:20:59

gope | 2010. szeptember 2. | 17:50:50
Siralmas népszokásnak tartom, hogy egy az egybe bemásoljuk mások kilométeres hozzászólását, majd aztán odapöttyentjük a saját 1 mondatos véleményünket. Így áttekinthetetlen a hozzászólás, és nem tudni, mikor jössz te. Sztem ha valakit érdekel, majd elolvassa, mit írt az, akire reagálsz. Vagy vegyél ki belőle max 1-2 jellemző mondatot. Bocsika voltam.

Hegyi | 2010. szeptember 2. | 18:15:37

erlauer. Csak szólok,azt írtam:...megsem várva belépésünket,már a szándék
is elég,megszűnik az Euró is.

Xavi | 2010. szeptember 2. | 18:05:21

a Németek rebesgetik, hoyg lehet kiugranak az euróövezetből, onnan érdekes lesz...

Mekmörfi | 2010. szeptember 2. | 18:01:41

Nem látom át az Euróra leselkedő veszélyeket, de a használatával járó előnyöket azonban világosan látom.

A kiút valószínűleg - hosszú távon - az lesz, hogy a közös előnyök érdekében a tagállamok tovább korlátozzák a gazdasági szuverenitásukat, és például nemcsak a munkaerő, áru és szolgáltatás szabad áramlását deklarálják, hanem az adó és társadalombiztosítási rendszereiket is kompatibilissá teszik.

Az Euró egy olyan történelmi innováció, amelyet nem szabad bukni hagyni.

gope | 2010. szeptember 2. | 17:50:50

fridzsi | 2010. szeptember 2. | 17:38:17

Siralmas népszokásnak tartom ezt állandó Bokros-fikázást, főleg azok részéről akik egy ötperces vitában sem tudnának vele egyenrangúan érvelni. Nagy szerepe van ebben ’98-tól
beindult állami propagandának /eltakaritjuk a Bokros-csomag szemetét stb. –szerintem kicsit sztálinista hangvétel volt amúgy/, miközben az általa kezdett egyensulyteremtés után villoghatott az első Orbán kormány is. Szerintem most sem bánták volna hasonló előd után átvenni a pénzügyeket.
Politikusként viszont megbukott, mert nyiltan beszélt olyan elkerülhetlen közterhekről, amiket tömeggyüléseken sok taps közepette letagadnak, viszont ugyanugy le fognak nyomni a torkunkon.
Az euróval kapcsolatban senki nem lehet jövőbelátó, de valóban nehéz lesz ennyi eltérő mentalitású, szorgalmú szuverén államot ugyanazon szabályok betartására rávenni, szükség esetén szankcionálni.

Ez is igaz. Bokros érdeme a 95 ös konszolidáció , de ő sem mindenható. Igazat mondani pedig, politikai öngyilkosság, mert a nép azt szereti hallani, ami nem valósítható meg.

gope | 2010. szeptember 2. | 17:46:36

macskajaj | 2010. szeptember 2. | 16:16:59

Bokros egy évtizeddel korábban bukott meg és most beállt a megmondóemberek közé.
A pénzvilág cápái a tengerentúlon nem örültek az eurónak,mert jelentős szegmenst vett el tőlük tartalékvalutaként meg a nemzeti valuták eltünésével profitforrást is elvett a spekulánsoktól.Az euro kétségtelenül jobban kitett az egyes tagországok renitens vagy téves viselkedésére mint a dollár,de még fiatal és mögötte rendkivül erős gazdaságok és 400 milliós fogyasztói piac áll.A belső ellentmondások és válságok nem egyszerűen,de leküzdhetőek és ez egyben a most hiányolt egységesedést is elősegiti.Közben persze lehetnek olyan zűrök amelyek gyengitik az árfolyamot,de az eurot nemkérdőjelezik meg.Egyébként emlékeztetném az okosokat,akik nem biztak az euroban már az induláskor sem,hogy akkor 1 euroért 80 dollárcentet adtak.Aztán lett 1:1 arány-ami akkor nagy sokkot okozott az usa-ban,hiszen ázsiai országok kezdték használni az eurot tartalékként a dolllár kárára.Aztán az euro tovább erősödött és elkezdte ostromolni az 1,50-es határt.Amostani krizis vitte le ismét 1,20-1,30 közé,de még igy is 50%-al ér többet a dollárhoz képest,mint indulásakor.Akármit mond Bokros a nagy tudós.

Ez igaz. A túlköltekezés, amire Bokros hivatkozik, minden fejlett országra, így az USA ra is. Addig lesz euró, amíg a legnagyobbak-Franciaország, Németország akarják. Bokros azt nem veszi figyelembe, hogy mindennek a túlköltekezés az oka, ami virtuális pénzből folyt és tart ma

fridzsi | 2010. szeptember 2. | 17:38:17

Siralmas népszokásnak tartom ezt állandó Bokros-fikázást, főleg azok részéről akik egy ötperces vitában sem tudnának vele egyenrangúan érvelni. Nagy szerepe van ebben ’98-tól
beindult állami propagandának /eltakaritjuk a Bokros-csomag szemetét stb. –szerintem kicsit sztálinista hangvétel volt amúgy/, miközben az általa kezdett egyensulyteremtés után villoghatott az első Orbán kormány is. Szerintem most sem bánták volna hasonló előd után átvenni a pénzügyeket.
Politikusként viszont megbukott, mert nyiltan beszélt olyan elkerülhetlen közterhekről, amiket tömeggyüléseken sok taps közepette letagadnak, viszont ugyanugy le fognak nyomni a torkunkon.
Az euróval kapcsolatban senki nem lehet jövőbelátó, de valóban nehéz lesz ennyi eltérő mentalitású, szorgalmú szuverén államot ugyanazon szabályok betartására rávenni, szükség esetén szankcionálni.

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 2. | 17:28:29

"Bokros Lajos már az évtized közepén megbukott"

KannibálTatárÚr | 2010. szeptember 2. | 17:27:31

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nablaquadrat | 2010. szeptember 2. | 17:22:03

@ Whammy | 2010. szeptember 2. | 16:52:02

"de velünk, akik nem euróövezeti tagok, de mélyen rászorulunk a nemzetközi befektetőkre és EU tagok vagyunk, igencsak lehet példát demonstrálni."

Mélyen rászorulunk a nemzetközi befektetőkre?
Csak nem a konvergenciakritériumok és a harmonizáció következtében?
(Ugye kicsit nehéz egy homárt, ami amúgy egészen életképes, harmonizálni a Pannon-puma tervrajzaival?)

Jager László | 2010. szeptember 2. | 17:07:16

Gömbölyű!!
Forgathatjuk erre is arra is és mindig megáll!
Komoly egy álláspont minthogy nagymamám sem volt nagypapám!!
J.L.

Whammy | 2010. szeptember 2. | 16:52:02

Macskajaj,
persze tudom én ezt, hogy a görögöket nem lehet kizárni, de velünk, akik nem euróövezeti tagok, de mélyen rászorulunk a nemzetközi befektetőkre és EU tagok vagyunk, igencsak lehet példát demonstrálni. Hogy a görögök ne szemtelenedjenek el. És mindenki más is törekedjen az egyensúlyi költségvetésre.

Arra lennék kíváncsi, hogy a Bokros személye iránti zsigeri gyűlöleten felül, mi az, ami a programjában kifogásolható? Meg tudjátok ezt mondani?

macskajaj | 2010. szeptember 2. | 16:46:02

Whammy
1.Velünk nem lehet demonstrűlni,mert nem vagyunk euro övezeti tagok.
2.A görögöket el lehet kezdeni kizárni,de az láncreakciót indithat el.Különben is nem biztos,hogy az inditáskori kritériumok ma is helytállóak.De ezeket a dolgokat az árfolyamon keresztül nagyrészt lehet korrigálni,ahogy alant irtam.A dollárra is hatással avn indirekt módon,ha California áééam csődbe megy.A dollárnak közel 200 éve volt a jelenlegi rendszere kiépülésére,adjunk időt az euronak.ami persze nem jelenti azt,hogy ne nyesegessük folyamatosan a veszélyeztető indákat.Bokros meg nyugodtan irogasson a nemzetközileg elismert gazdasági szaklapban,az ÉS-ben olyan prominens nagytudású megmaradt olvasóknak mint Farkasházy,Závoda,Lengyel László meg Megyesi.

el Khur Tuck | 2010. szeptember 2. | 16:43:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Whammy | 2010. szeptember 2. | 16:38:50

Egyébként ha már Bokroson gúnyolódtok, ami jogos is, mivel politikusként teljesen alkalmatlan volt, azt nem szabad elfelejteni, hogy Szlovákia mennyivel jobban teljesít az ő tanácsainak hatására. Amiket mond ráadásul jórészt a megfelelő irányba mutatnak, mégha a részleteken lehet is vitatkozni.

Whammy | 2010. szeptember 2. | 16:36:36

Pali, teljesen igazad van, de ettől függetlenül van olyan pont, amikor már nem lehet kezelni a folyamatokat, például, ha a népek nem bíznak az euróban és adni kezdik. Jobb lenne elejét venni ennek a folyamatnak és alávetni magukat a tagországoknak a túlzott deficit eljárási procedúrának. Remélhetőleg a válság időben jött, hogy felébredjünk. Ebből a szempontból nem lenne rossz mondjuk Görögország kidobása. De mivel ez nehéz technikailag, lehet, hogy egy kisebb országgal (mint mi) jobban lehet demonstrálni.

I'm F.(mint ferenc) | 2010. szeptember 2. | 16:35:29

Melyik Bokros Lajos üti az orrát megint gazdasági, pénzügyi dolgokba?

Csak nem az aki a Frizbiben szambázott? :))

nablaquadrat | 2010. szeptember 2. | 16:33:41

A Bokros által megálmodott Európai Szuperállam körüli gondok -szerintem- egyre csak bokrosodnak.

"... ha újratárgyalják a Stabilitási és Növekedési Egyezményt, és annak egyértelmű, politikailag kikényszeríthető szabályai lesznek, ha megerősödik az Európai Központi Bank önállósága, ha összehangolják az Európán belüli költségvetési politikák alapelemeit. És végül szükséges hozzá a mélyreható, szerkezeti reformok kritikus tömege."

Ez azt is jemti, hogy aki a perifériára született, az maradjon is ott, és éljen úgy, ahogy ott lehet, és kell, és főleg ne tovább és ne gazdagabban, - azaz az Európai Stabilitási és Növekedési Egyezménynek megfelelően.

A mi "I love Lajos"-unk túlzottan kedveli az "Ein Volk, ein Reich, ..." megoldásokat.
Mindig is szerette őket. Csak Horn nem engedte kibontakozni képességeit.

Jezebel | 2010. szeptember 2. | 16:25:53

Jééééé, a Lajos előkerült..5 hónap totális hallgatás után..

Nantal | 2010. szeptember 2. | 16:25:30

...hmm...!

...talán, hiányzik egy komolyabb európai stratégiai hatóság, amely minden stratégiai felmerülő vészhelyzetekre vonatkozóan, - de csak azokra -, rendelkezési joggal is bír, - minden tagállamra vonatkozóan -, egy sávos határon belül...!

Firefly | 2010. szeptember 2. | 16:23:07

Régebben emlékszem, minden kerületben, sőt nagyobb utcákon, köröndön stb. mindig volt, sőt még most is fel-felbukkan egy-egy "megmondóember" Nos Lajos nagyon kezd ilyen irányba hajazni :)))

Pali | 2010. szeptember 2. | 16:18:30

Erdekes, hogy az emberek mennyire hajlamosak szelsosegekben gondolkodni. 5 evvel ezelott masrol sem lehetett olvasni, mint hogy a dollarnak befellegzett. Most az euro van soron. Nem vagyok szakerto, de az az erzesem, hogy egyik sem igaz; senkinek sem erdeke, hogy akar a dollar akar az euro megbukjon. Ha akarmelyik megbukna, olyan felfordulas lenne az egesz vilagon, hogy na. A vilag azt nem engedhette meg, hogy Gorogorszag tonkremenjen. Ez jo hir Magyarorszagnak is.

erlauer | 2010. szeptember 2. | 16:17:00

@ Hegyi | 2010. szeptember 2. | 15:44:51

Mi, magyarok, még nem tudtunk belépni az euroövezetbe. Csaxólok.

macskajaj | 2010. szeptember 2. | 16:17:00

Bokros egy évtizeddel korábban bukott meg és most beállt a megmondóemberek közé.
A pénzvilág cápái a tengerentúlon nem örültek az eurónak,mert jelentős szegmenst vett el tőlük tartalékvalutaként meg a nemzeti valuták eltünésével profitforrást is elvett a spekulánsoktól.Az euro kétségtelenül jobban kitett az egyes tagországok renitens vagy téves viselkedésére mint a dollár,de még fiatal és mögötte rendkivül erős gazdaságok és 400 milliós fogyasztói piac áll.A belső ellentmondások és válságok nem egyszerűen,de leküzdhetőek és ez egyben a most hiányolt egységesedést is elősegiti.Közben persze lehetnek olyan zűrök amelyek gyengitik az árfolyamot,de az eurot nemkérdőjelezik meg.Egyébként emlékeztetném az okosokat,akik nem biztak az euroban már az induláskor sem,hogy akkor 1 euroért 80 dollárcentet adtak.Aztán lett 1:1 arány-ami akkor nagy sokkot okozott az usa-ban,hiszen ázsiai országok kezdték használni az eurot tartalékként a dolllár kárára.Aztán az euro tovább erősödött és elkezdte ostromolni az 1,50-es határt.Amostani krizis vitte le ismét 1,20-1,30 közé,de még igy is 50%-al ér többet a dollárhoz képest,mint indulásakor.Akármit mond Bokros a nagy tudós.

macskajaj | 2010. szeptember 2. | 16:16:59

Bokros egy évtizeddel korábban bukott meg és most beállt a megmondóemberek közé.
A pénzvilág cápái a tengerentúlon nem örültek az eurónak,mert jelentős szegmenst vett el tőlük tartalékvalutaként meg a nemzeti valuták eltünésével profitforrást is elvett a spekulánsoktól.Az euro kétségtelenül jobban kitett az egyes tagországok renitens vagy téves viselkedésére mint a dollár,de még fiatal és mögötte rendkivül erős gazdaságok és 400 milliós fogyasztói piac áll.A belső ellentmondások és válságok nem egyszerűen,de leküzdhetőek és ez egyben a most hiányolt egységesedést is elősegiti.Közben persze lehetnek olyan zűrök amelyek gyengitik az árfolyamot,de az eurot nemkérdőjelezik meg.Egyébként emlékeztetném az okosokat,akik nem biztak az euroban már az induláskor sem,hogy akkor 1 euroért 80 dollárcentet adtak.Aztán lett 1:1 arány-ami akkor nagy sokkot okozott az usa-ban,hiszen ázsiai országok kezdték használni az eurot tartalékként a dolllár kárára.Aztán az euro tovább erősödött és elkezdte ostromolni az 1,50-es határt.Amostani krizis vitte le ismét 1,20-1,30 közé,de még igy is 50%-al ér többet a dollárhoz képest,mint indulásakor.Akármit mond Bokros a nagy tudós.

öregcserkész | 2010. szeptember 2. | 16:11:11

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kimitake hiraoka | 2010. szeptember 2. | 15:52:10

Moderálási alapelvek- komment törölve -

beaver | 2010. szeptember 2. | 15:50:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mojszi | 2010. szeptember 2. | 15:49:05

Hagyjuk már ezt, mindig utólag okos és azt véletlenül se mondja h mit kéne helyette. Nagyra becsülöm de néha nagyon száraz és egy szempontot figyelembe vevő elemzéseket ad

heki1 | 2010. szeptember 2. | 15:47:33

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Hegyi | 2010. szeptember 2. | 15:44:51

Régóta gyanítom,amibe mi Magyarok belépünk,az attól kezdve bukásra van
itélve. Legyen az háború,katonai,vagy gazdasági,pénzügyi szövetség,kész
annak kampec,lőttek,vége.A Varsói szerződés,a KGST után ez vár az Észak
Atlanti szerződésre,az Európai Unióra,és megsem várva belépésünket,már
a szándék is elég,megszűnik az Euró is.

weiner | 2010. szeptember 2. | 15:41:20

Lajos, nem szóltál időben.

HIRDETÉS
A legnagyobb eurócímlet ...
A legnagyobb eurócímlet dollárok társaságában
Reuters - Kham

Rendkívül izgalmas, történelmileg egyedülálló, minden elismerést és támogatást megérdemlő társadalmi és kulturális vállalkozás az euró ­ – írja Bokros Lajos, az Európai Parlament magyar képviselője az Élet és Irodalomban megjelent „Az euró mint társadalmi és kulturális vállalkozás című cikkében. Mindezek ellenére az euróövezet 11 éves fennállása óta először, idén felmerült az elvi esélye annak, hogy a rendszer szétesik. Ennek kiváltó oka egyértelműen a görög államcsőd veszélye, ami a mai napig nem múlt el, és Damoklész kardjaként lebeg a valutaövezet és Európa felett. Bokros Lajos felteszi a kérdést, hogy ennek tükrében valós lehetőség-e a az euróövezet széthullása. Szerinte nem feltétlenül, illetve „attól függ”.

Az euróövezet létrehozásának és fennállásának első évtizede szerencsésen egybeesett a világgazdaság töretlen és páratlan fellendülésével, ami jótékonyan elfedte a közös valuta alapvető szerkezeti és intézményi gyengeségeit. Pedig a jelek már az évtized közepén vészjóslóak voltak – állítja Bokros. Egyrészt a Stabilitási és Növekedési Egyezmény eleve politikailag még elfogadható minimális költségvetési fegyelmi követelményekre épült, így került bele a 3 százalékos hiánykorlát és a 60 százalékos maximális államadósság. Az évtized közepén a két legfontosabb tag, Franciaország és Németország is három százalék feletti államháztartási hiányt produkált, ami már önmagában is megkérdőjelezte a maastrichti konvergencia-követelmények hitelességét. De az igazi tragédia az volt, hogy Jaques Chirac és Gerhard Schröder kijelentette, országukat nem vonhatják túlzott deficit eljárás alá, és az Európai Bizottság tehetetlen volt velük szemben. Itt kiderült, hogy minden tagállam egyenlő, de vannak egyenlőbbek, illetve hogy az egyezménybe foglalt megelőző és büntető eljárások politikai értelemben alkalmazhatatlanok. A paktum tehát megbukott.

Az, hogy a valutaunió miként működik válságos helyzetben, megint csak elgondolkodtató. A Stabilitási és Növekedési Egyezmény még csak utalást sem tartalmaz arra az esetre, ha valamelyik tagállam netán kilépne vagy ki kellene zárni. Az euró, mint politikai vállalkozás, minden tekintetben véglegesnek és visszavonhatatlannak lett megszerkesztve – írja Bokros Lajos. Ha pedig sem nyomásra sem szabad akaratból nem lehet kilépni belőle, akkor az sem megengedhető, hogy hogy a közös valuta bármely tagállama csődbe menjen.

HIRDETÉS

És itt jön a képbe Görögország, amely gazdasága az egész euróövezetet tekintve elhanyagolható méretű, ugyanakkor alapjaiban rengette meg a rendszert. Bokros Lajos szerint ez azért történt, mert a zárt, rugalmatlan, hitelképtelen, működésképtelen jogi és politikai felépítmény keltette túlzott várakozásokat, a napi politikai gyakorlat csak vonakodva, óriási késésekkel, mindig jóval a piaci elvárások után kullogva tudott teljesíteni. Az eurózóna vezetői a válságban csak bukdácsoltak, és folyton haza pillantgattak. Az ismétlődő halasztások és mulasztások miatt végül májusban gigantikus méretű mentőcsomagot kellett összeállítani, amely már nem csupán Görögországról, hanem sokkal inkább az egész euróövezet egységének és stabilitásának megőrzéséről és helyreállításáról szólt. Az összesen 500 milliárd eurós kölcsönös támogatási alap fontos új intézmény amely végre világosan kifejezi, hogy az euróövezet tagjai költségvetési válság esetén kölcsönös és korlátlan segítséget hajlandóak nyúltani egymásnak.

Ezzel azonban Bokros Lajos szerint nincs befejezve a válságkezelés. Rövid távon a „görögtűz” terjedését kell megakadályozni – így történtek kiigazítások Spanyolországban, Olaszországban, Portugáliában. Hosszú távon a monetáris unió mögé kell tenni a közösségi kohézió és a szolidaritás legfontosabb társadalmi és kulturális feltételeit, és Európának meg kell próbálnia áthidalni a mély észak-dél szakadékot. (Az északi országok politikailag simábban, gazdaságilag pedig szakszerűbben kezelték a válságot. Magyarország a déli mentalitást tudhatja magáénak.) Kérdés, ki kit győz le. Bár az is igaz, hogy ha minden tagállam felelős és kiegyensúlyozott költségvetési politikát folytat, akkor nem kerül sor a szakítópróbára.

Egy sikeres euróövezet tartósan a világgazdaság egyik legnagyobb gazdasági egysége, a globális növekedés egyik legfontosabb forrása lehet: ha válságban is működőképes intézményei vannak, ha újratárgyalják a Stabilitási és Növekedési Egyezményt, és annak egyértelmű, politikailag kikényszeríthető szabályai lesznek, ha megerősödik az Európai Központi Bank önállósága, ha összehangolják az Európán belüli költségvetési politikák alapelemeit. És végül szükséges hozzá a mélyreható, szerkezeti reformok kritikus tömege.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    58 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS