belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
12. vasárnap

Eszmétlen

Kentaurbeszéd

Hernádi Judittal ültem egy tévéstúdióban a minap, és miután végtelenül kedvesen kimasszírozta a kezemen át a fejemből a migrént ("nekem elég volt csak ránézni, mondta, és már értettem a reflexológiát"), arra buzdított, hogy igenis nevezzem magam "eszmetörténésznek", akkor is, ha a kultúrtörténész veszélytelenebbül hangzik. "Eszmék - hát most pont azokra lenne szükség, nem?"

Babarczy Eszter| Népszabadság| 2009. július 5. |18 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Narancs.terror | 2010. augusztus 12. | 15:05:32

Ha a liberális politikai és értelmiségi elit, vagy a baloldalon felbukkanó újabb áramlatok németes veszélyekkel szemben akarnak védekezni, és németes vagy angolszász megoldásokat kínálnak, akkor sosem fogják elérni a magyarokat. Minden németből fordított szemrehányás vagy önvizsgálatra buzdítás, minden angolról átültetett szlogen és párt-önmeghatározás a semmibe enyészik,


Magyarán minél jobban legyen hülyébb, nacionalistább és mély magyarabb akkor sikeresebb lesz ,grat Esztike.

Narancs.terror | 2010. augusztus 12. | 15:02:21

szociáldemokrata (és általában minden demokrata) mozgalom Franciaországban elsősorban azzal ért el sikereket, hogy viszszaállította a száguldó kapitalizmus alsó régióiba szorult kisemberek emberi méltóságát és önbecsülését :

Ja az elmúlt 15 éveben annyira sikeresek voltak, hogy gyakorlatilag 3 helyre szorultak ..

JoGabor | 2009. július 9. | 18:22:26

Kedves kopi, ezt ugye nem gondolja komolyan? A nyilvánosságnak szánt írás szakma, éppúgy, mint az atomtudósé, mozdonyvezetőé, szakácsé. Nem lehet mindenkié, csak azé, aki képes magasabb színvonalon művelni. Képzelje csak, ha abban az étteremben, ahol vacsorázni akar, akárki főzhetne...
Szellemi diktatúra? Hol? Rákattintott már a Magyar Hírlapra? Ha diktatúra lenne, például az a neonyilas lap meg sem jelenhetne. De megjelenik.
Jó, nem kedveli valamiért Babarczy Esztert, nyilván személyesen ismeri. Ez a magánügye. Én nem ismerem, ezért tartózkodnék a személye bármilyen minősítésétől.Sok írása tetszett, mások kevésbé (ez a ritkább), ám az intellektuális nívó folyamatosan magas, ezért mindig érdekel a véleménye.

kopi | 2009. július 9. | 07:53:19

T. JoGabor..!
De..szokott..!!!Ebbol el(nem is rosszul,erdemtelenul..legalabbis ha pl.egy villanyszerelo eletszinvonalaval hasonlitjuk ossze aki raadasul epp az egesz fedezetet teremti meg a munkajaval, hja az eloskodok csak az ember vilagaban jutnak tobb verhez mint a gazdaallat.. )
A velemenyhez CSAK akkor van joga, ha mindenkinek UGYANANNYI joga van velemenye kifejtesehez...es nem csak egy komment rovatban valszolgathat..
Persze a szellemi diktatura lebontasanak messze a legelejen vagyunk...es csak akkor erunk a vegere ha mindenki barmely mediaban egyenlo esellyel fejtheti ki a velemenyet...
Es akkor B.E.rikacsolasa is kaphat egy kis egyensulyt...addig hazugsag a demokracia...

JoGabor | 2009. július 6. | 15:38:21

Ja, és hogy milyen eszmék vezérlik a magyart? Spiró új regényének (zseniális), a Feleségversenynek 194-195. oldalán, a korszakváltóként elhíresült beszédében összefoglalja Orkán Aberál, aki ezzel is indokolja a Kommunista Magyar Királyság bevezetésének szükségességét. A regény természetesen paródia, de mint minden jó paródia, erősen valóság-alapú. Visszaköszönnek például a közéleti hülyeségek, az elvakultak rögeszméi, még az itt kommentelők (egyesek) jellemző világlátása is - én vinnyogva röhögtem. Tessenek elolvasni.

JoGabor | 2009. július 6. | 15:22:24

Kedves medve, távol álljon tőlem, hogy komoly következtetéseket vonjak le a XVIII. századi tiroli metszetről. Mindössze illusztrációnak szántam arra, hogy a (nemzet)karakterológia sokakat érdekelt akkoriban is, ahogy irodalmunk nagyjait is.(Sokra senki sem jutott vele, igaz - szerintem csak Hamvas a legmesszebb Az öt géniusszal, de belátom, ez is ízlés kérdése.) Szerző, bár idegenkedik ettől, maga hozta fel az olasz és francia kultúrával (viselkedéssel, ethosszal?) való hasonlóságunkat, amit bátorkodtam vitatni.

Kedves kopi, szerintem tartsuk tiszteletben a vélemény jogát. Amúgy Babarczy Eszter soha nem szokott "rikácsolni", "szellemi toxinokat" terjeszteni.

kopi | 2009. július 6. | 10:49:07

T.B.E..!
On ugyanolyan tevedesben van(lehet szandekosan.?)mint szegeny Lenin aki semmit nem ertett meg Marx tanaibol(szinten szandekosan)...
Ne probalja meg itt csepegtetni a nyomorultak opiumat a lenyeg megint masrol szol...!
Az embereknek nem eszmekre van szukseguk hanem TISZTESSEGES MEGELHETESRE.. ez az amit igert a rendszervaltas, es szabadsag eszmeje...es ami nem teljesult a nagy tobbseg szamara...szamukra(egy reszuk szamara biztosan) boldogito potszer lehet a maga eszmefogalma.....
Ha valosagos kezzel foghato dolgot nem igerhetnek(mar) elojonnek a lozungokkal..
Maganak is tukorbe kene neznie es elszamolni a feleloseggel ami a "demokracia hajojanak" az elsullyeszteseben terheli...!!
Hagyjon fel lozung rikacsolo tevekenysegevel es ne mergezze tovabb a kozeletet, ami mar ezek nelkul a szellemi toxinok nelkul is az exitus tuneteit produkalja..!!!!

medve1942 | 2009. július 6. | 03:20:13

A XVIII. századi Tirolból nézve nem kevés joggal láthatta valaki alapvetően viszálykodónak a kuruc kontra labanc magyarokat. Különösebb következtetéseket nem vonnék le az akkori metszetekből. Akkor már inkább a régi bujdosó-teória, nemcsak azért, mert Szerb Antalnak is annyira tetszett, hanem azért is, mert azóta több ilyen hullám is volt: 1945/47, 1956, 1990- ... A nemzeti színünk tényleg az, hogy "zöld erdő harmatát, piros csizmám nyomát, hóval lepi be a tél..."

(csillag) | 2009. július 5. | 23:54:43

Moderálási alapelvek- komment törölve -

JoGabor | 2009. július 5. | 17:39:24

Kedves fututeincur, a tulajdonneveket helyesen és nagy kezdőbetűvel írjuk (kivéve a nickneveket, ha tulajdonosa nem úgy választotta). Amúgy nem hiszem, hogy Babarczy Eszter tehető felelőssé a neonácizmusért (helyesen: neo-hungarizmusért), az antiszemitizmusért, meg a gyűlöletbeszédért. Kifejtené értelmesen, mit is akart mondani?

fututeincur | 2009. július 5. | 17:11:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

balumedve | 2009. július 5. | 12:20:40

Mindegy az elnevezés: eszme- vagy kultúrtörténész, írását élvezet volt olvasni. Olyan húrokat pengetett meg amelynek hangjait sokan fel sem fogják, nemhogy értelmezzék.

veresspal | 2009. július 5. | 11:56:51

(folyt.)

És akkor arról még nem is beszéltem arról, hogy milyen bizarr, hogy a szerény kultúrtörténészt az elméleti munkáiról és híres Hernádi Judit celebrálja eszmetörténésszé. Nem coda, hiszen a magyar eszmetörténet - immár koronázott - nagyasszony egyetlen könyvet sem publikált a témában.

Ami pedig a francia baloldal politikai sikereit illeti, őszintén megmondom, fogalam sincs, mi a fenére gondolhat. Két elnöökválasztással korábban a balodlali jelölt még csak a második fordulóba sem jutott be (Le Pen megelőzte...). Sarkozy ismét feltörölte velük a padlót, és ha így haladnak, akkor a szocialisták az új liberális párt mögött lassan harmadik erővé csúsznak vissza (hacsak nem negyedikké, Le Pen megerősödése miatt). A francia baloldal egyetlen sikere az európai alkotmány megbuktatása volt - talán erre olyan büszke Babarczy, és ezt az utat ajánlja a magyar baloldal figyelmében?

Kár, hogy cikkben megidézett pszichiátere eltávozott, a szerzőnek még szüksége lett volna a szolgálataira.

Na, asszem kidühöngem magamat, most jöhet a túrós csusza.

veresspal | 2009. július 5. | 11:29:34

Hát, ez tényleg eszméletlen.

"A magyarok többsége hedonista és individualista: nem németes, inkább olaszos vagy franciás, és a napi eszmekészletünk is az olaszok és a franciák kultúrájára hasonlít."

Erre jutott a nagy eszmetörténész? Ez afféle primitív, herderi népszellem-felfogásért nem csak a doktorátust, de az érettségit is megvonnám. Hihetetlen, hogy egy baloldali liberális eszmetörténész képes a klasszikus, 19. századi nacionalizmus eme legnevetségesebb, liberális szemmel gyanús, eszmetörténsz szemmel primitív megállapításait magáévá tenni.

Különösen szívet melengető, hogy a Dessewfy mellett a gyurcsányizmus másik fő doktorátussal rendelkező szerecsenmosdatója hirtelen, a vezér bukásával elkezdte az érzéketlen neoliberalizmust ostorozni, és kiáll a korábban pocskondiázott régi balodali eszmeiség mellett. Tényleg fordulat történhetett az MSZP-ben.

Ami viszont jó jel, hogy végre a budapesti ballib értelmiség is kezdi felismerni, hogy nem helyes az állam és a rendvédelem lebontása, és nem feltélenül rasszista-náci a vidéki szavazó, aki a közrend védelmének egyetlen garanciáját a jobbikban és velük masírozó (valóban neonáci) gárdistákban látja. Kár, hogy csak most döbben rá a drágalátos emberi jogi szempontból kétségtelenül rendkívül érzékeny ballib elit, hogy a rendőrség megerősítése nem sokáig fog működni a liberális demokrácia. Bajnai a csirkelpással kapcsolatos megjegyzése is erre utal. A baloldali értelmiség és pártvezetés mindig fáziskésésben van, csak akkor képes felismerni a helyzetet, amikor már elszabadulni látszik a pokol. Mindegy, ezt a pár hónapot még kibírjuk, aztán mennek a levesbe - ott jobb helyük lesz, mert a fidesz is rémes lesz.

veresspal | 2009. július 5. | 11:22:11

Hát, ez tényleg eszméletlen.

"A magyarok többsége hedonista és individualista: nem németes, inkább olaszos vagy franciás, és a napi eszmekészletünk is az olaszok és a franciák kultúrájára hasonlít."

Erre jutott a nagy eszmetörténész? Ez afféle primitív, herderi népszellem-felfogásért nem csak a doktorátust, de az érettségit is megvonnám. Hihetetlen, hogy egy baloldali liberális eszmetörténész képes a klassz

tölgyes | 2009. július 5. | 10:48:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

JoGabor | 2009. július 4. | 18:49:58

Kedves Babarczy Eszter, mindig öröm magát olvasni, de most vagy nem értem, vagy ha értem, nagyon nem értek egyet… Az írja, vannak eszméi a magyarnak, de ezek „inkább inkoherens halmaza szenvedélyesen érzett, de kevéssé átgondolt személyes igazságoknak.” Bocsánat, de a személyes igazság és az eszme két teljesen különböző dolog…
Azt is írja, hogy a „magyar” rendpártiság néhány maffiózó leültetése, és új lámpa a sötét utcasarokra, ahol fél a kisnyugdíjas. A német, spanyol, orosz, román, svéd (stb.) kisember nem pont ugyanígy gondolja? De, attól tartok, ugyanígy. Ez eszme? És mitől is magyar?
Azt is írja, hogy a magyarok többsége hedonista és individualista – az utóbbi még hagyján (ha az attitűd-, és lelkiállapot vizsgálatok megrázó eredményeit, a totális bizalmatlanságot és elidegenedést individualizmusnak nevezzük), de az elsőt vajon honnan veszi? A hedonista életfelfogáshoz bizonyosan kell legalább két dolog: kulturáltság és jómód – maga szerint ez megvolna a magyar többségnél?
Láthatóan idegenkedik bármiféle karakterológiától, mégis azt írja, hogy „napi eszmekészletünk is az olaszok és a franciák kultúrájára hasonlít”.
Miből gondolja ezt?
Prohászka Lajos szerint („A vándor és a bujdosó” 1941.) valamely népközösség útját (sorsát) három tényező alakítja: az élettevékenység, amelyet a közösség kifejt, a külső hatások, amik érik, és az alkotások, amelyeket létrehozott. E három kritérium szem előtt tartásával, és nívós érvekkel megtámogatva nevezi például a hellént „kifejezőnek”, a latint „szervezőnek”, a franciát „stilizátornak”, az angolt „telepesnek”, a németet „vándornak” és a magyart „bujdosónak”. Nem részletezem, de (szerinte is) olyan messze vagyunk a francia és itáliai mentalitástól (élettevékenységtől, módtól, alkotásoktól, stb.), mint Makó Jeruzsálemtől.
Ha megengedi, még Hankissra utalok (Farkasok a Kánaánban, 1995), egy Tirolban található XVIII. századi metszetről ír, amelyen a korabeli népek fő tulajdonságait szedik csokorba. Eszerint a spanyolok "nagyvonalúak", "tiszteletreméltóak" és "gőgösek". A franciák "könnyelműek", "műveltek" és "fondorlatosak", a németek "jók", de "ájtatosak" ám "mindenhez értenek". A magyarok viszont: "hűtlenek", "a lehető legkegyetlenebbek", "árulók", és "vérszomjasak" főként egymással szemben.
A spanyolok "játékkal" töltik legszívesebben az idejüket, az olaszok "fecsegéssel", a németek "ivászattal", az angolok "munkával", mi magyarok pedig: "henyéléssel".
És végül hogyan és hol halunk majd meg? A spanyolok "ágyban", a franciák "háborúban", az olaszok "kolostorban", a polákok "az istállóban", a németek belefulladnak "a borba", az angolok "a vízbe", a muszkák pedig "a hóba".
És mi? Mi belepusztulunk a folytonos viszálykodásba, "vagdalkozásba".
Akkor most miféle „magyar” eszméről/eszmékről (életfelfogásról?) tetszik beszélni?

negy | 2009. július 4. | 13:48:38

Kedves Babarzcy Eszter, minden egyes alkalommal lenyűgöz lényeglátása; most is fején találta a szöget könnyen felfogható és elfogadható gondolatával a "mi fáj és mi segít?" kérdések kapcsán. Csak remélni tudom, hogy sokan olvassák írását, beleértve politikusainkat is.

HIRDETÉS

Annyira igaza van, hogy legszívesebben összezsugorodtam volna szégyenemben. Eszmékre szükség volna, de eszméket kevésbé várhatunk történészektől vagy régi eszmék tudóitól, mint olyanoktól, akik csak ránéznek valamire, és látják, hogy mi fáj benne, hogy lehet megjavítani. A magyar baloldal és a magyar liberálisok vesztét az értelmiségi gőg okozta. Mindenhová néztek eszmei inspirációért, csak éppen a magyar társadalomra nem, és ez a neojozefinizmus könnyen fordítható le "magyarellenességként" vagy "a társadalommal szemben viselt hadjáratként" a jobboldalon.

Az orvosom, aki négy éven át próbált odaadóan és kitartóan kigyógyítani nyomasztó bajaimból, időnként, ha megszorultam, ingyen, azt mondta nekem 2006 telén: "ha ezek az őrültek továbbra is hadat viselnek a magyar társadalom ellen, egy jó dolog lesz benne, a magyar társadalomban legalább megint feltámad a szolidaritás". Elhessentettem magamtól ezt a mondatot, mint túlzottan szubjektív és ezért irreleváns megjegyzést; "it's the economy, stupid" - gondoltam (aki nem tudja: ez volt Clintonék győztes szlogene). Az orvos meghalt azóta, eltemették, elsirattam. De ez a mondata visszajár hozzám éjszakánként. Szubjektív volt, és éppen ezért volt releváns, éppen ezért lett igaza. Lehet a gazdaság objektív problémák halmaza, a politikában azonban érzelmekkel, agyakkal, nézőpontokkal, reményekkel és félelmekkel kell dolgozni - csupa szubjektív dologgal.

Egy eszme - ellentétben a helyes gazdaság- vagy szociálpolitikával - a szubjektív világnak ad irányt és tartalmat, és a mindennapi betevő eszme éppúgy nem hiányozhat az emberi életből, ahogy vákuumot is csak mesterségesen lehet létrehozni földi körülmények között. Vannak eszméi a magyarnak, akármit gondol is az eszmetörténész. Nem is csupa gyűlölet és irigység-eszme - ellentétben sok kiábrándult volt SZDSZ-szavazó nemzetkarakterológiájával -, inkább inkoherens halmaza szenvedélyesen érzett, de kevéssé átgondolt személyes igazságoknak. A magyarok eszméinek semmi közük a nácizmushoz - az szisztematikus fajelmélet volt, a magyar intoleranciából pedig éppen a szisztematikusság hiányzik; a magyar intolerancia az eltűrt személyes frusztráció alkalmi lecsapódása. A marxista típusú osztályöntudathoz (vagyis a kapitalisták iránti haraghoz) sincs semmi köze a magyar eszméletnek. A magyaroknak nem a kapitalistákkal van bajuk, hanem azokkal van bajuk, akik - úgy érzik - más, "egyenlőbb" pályán haladhatnak, saját titkos kulcsokkal, jelszavakkal, információkkal, telefonszámokkal és zsarolási potenciállal felfegyverkezve. A magyar rendpártiság is teljesen különbözik egy militarista diktatúra iránti vágytól: ültessenek már le néhány korrupt állami vezetőt és maffiózót, és állítsanak rendőröket oda, ahol sötétben fél az egyszeri magyar nyugdíjas, és már ki is elégült a rend iránti igényünk. A magyarok többsége hedonista és individualista: nem németes, inkább olaszos vagy franciás, és a napi eszmekészletünk is az olaszok és a franciák kultúrájára hasonlít.

HIRDETÉS

Ha a liberális politikai és értelmiségi elit, vagy a baloldalon felbukkanó újabb áramlatok németes veszélyekkel szemben akarnak védekezni, és németes vagy angolszász megoldásokat kínálnak, akkor sosem fogják elérni a magyarokat. Minden németből fordított szemrehányás vagy önvizsgálatra buzdítás, minden angolról átültetett szlogen és párt-önmeghatározás a semmibe enyészik, mert ezekhez a napi kis eszmékhez, amelyekkel nap mint nap kitöltjük az életünket, a panaszainkat, a pletykáinkat, a bókjainkat és az álmodozásainkat, semmi közük. Minél esszenciálisabb formát ölt bennem egykori filozófusi és történészkiképzésem, annál inkább azt gondolom, hogy az emberi életben két fontos kérdés van csak, amelyek egyébként egymással összefüggenek. 1. mi fáj? 2. mi segít?

Minden nagy - politikai, filozófiai - eszme mögött az áll, hogy jó képességű és tájékozott emberek válaszoltak erre a kérdésre a saját kis közösségükben egyszer, és a sok kis széttartó napi eszmécskét egy irányba - egy megoldás irányába - tudták fordítani. Minden válasz ott és akkor érvényes, és nem érvényes soha többé. A magyar liberálisok, azt hiszem, többre jutnának, ha az amerikai típusú szabadságjogok hirdetése helyett arra keresnék a választ, mi segít, ha fáj, hogy egyre civilizálatlanabbak, gátlástalanabbak és durvábbak vagyunk egymással, egyre kevésbé vagyunk képesek közös szabályokat alkotni és betartani - ez volt a századfordulón író liberális francia szociológus, Durkheim alapvető kérdése. A magyar baloldalnak pedig alighanem arra kéne válaszolnia, mi segít, ha fáj, hogy lassan embernek sem érezheti magát, aki kis pénzből és szerény ambíciókkal próbál boldogulni, inkább a családjának és a munkájának él, mint a karrierjének, ezért nem jut terepjáróra és spanyolországi nyaralásra sem. A szociáldemokrata (és általában minden demokrata) mozgalom Franciaországban elsősorban azzal ért el sikereket, hogy viszszaállította a száguldó kapitalizmus alsó régióiba szorult kisemberek emberi méltóságát és önbecsülését - javaslom, vegyék elő például Victor Hugót, és hagyják a csudába a píárt.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    18 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS