belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
11. szombat

Sarlatánokkal harcoló

Vágó István az átmeneti társadalom kórtünetéről, az ezoterikus cunamiról

Vitalitásmérővel szelektált diákok, iskolákat járó intelligens tervezők, tévéstúdióban szellemet űző táltos, kérkedő boszorkányok. Hová jutottunk? Az ezoterikus őrület országa lettünk? Mindezzel szemben csupán a szkeptikusok viszonylag szűk csoportja próbálja felvenni a harcot. A legismertebb hazai szkeptikussal, Vágó Istvánnal az áltudomány elleni küzdelem lehetőségeiről beszélgettünk.

Palugyai István| Népszabadság| 2010. január 31. |49 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

crusader | 2010. február 1. | 08:10:38

Csodálatos még a különféle tüntetésvégrehajtók(radar, atomtemető,vízlépcső,cementmű,szemétlerakó,autópálya,tőzegláp)"tudományos"
háttere.A radar és a cementmű elleni tiltakozók professzorait volt szerencsém személyesen is megtapasztalni.Érthetetlen, hogy az egyetem tudományos tanácsa,etikai bizottsága, rektora miért nem határolódott el az apologetáktól.Elképesztő, hogy ilyen esetekben a legkülönfélébb tudományos címeket bíró emberek mennyire le tudnak menni kutyába.

sydbarrett | 2010. február 1. | 07:44:28

Csak hinni kell! (és előre fizetni)

sydbarrett | 2010. február 1. | 07:43:18

Van néhány eladó csodakristályom. 25000 Ft darabja, de az örök életért megéri.

Mirakel | 2010. február 1. | 07:16:24

Én még sosem láttam a Vágó Istvánt élőben, lehet, hogy nem is létezik.

dekjh | 2010. február 1. | 01:42:03

Moderálási alapelvek- moderált komment -

z gyk hzzszlsbn (Hmmd Flt | 2010. jnr 31. | 16:07:15) lhngztt hgy zkt z sklgzgtkt k klln rgn kk bndgdk krzslkt z sklb. gyt rtk. D k rgj k kt? z hly nkrmnyzt, mbn kpvslk gy rsznk 8 ltlns vn s jlnlg gzgtt brty lpn jlltk k???

dekjh | 2010. február 1. | 01:41:32

Valami gond van az automatikus moderalassal. Tul konnyen eljar a keze...

dekjh | 2010. február 1. | 01:39:04

Moderálási alapelvek- moderált komment -

vlmrt mdrltk, mgprblm jr..

z gyk hzzszlsbn (Hmmd Flt | 2010. jnr 31. | 16:07:15) lhngztt hgy zkt z sklgzgtkt k klln rgn kk bndgdk krzslkt z sklb. gyt rtk. D k rgj k kt? z hly nkrmnyzt, mbn kpvslk gy rsznk 8 ltlns vn s jlnlg gzgtt brty lpn jlltk k???

Vzptypng! n nm ltm vlgny knbsgt z ztr s krzsls kzt, nkm nkbb gy tnk hgy gynlsg jl vn kztk... Mst mgnztm szmvggl s, tt bzny gy ngy gynlsg jl vrt!

lcsstk l zt msk NL ckkt ztn mndnk ldntht hgy srn vgy nvtn vn kdv. n srtm mkr llvstm. nl.h/klfld/bkrst__ll_lng__szmkbn__ll_kd_z_gykbn
H nm lsznk Vg stvnk, kkr d jtnk m s.

ckkbn mlttt Rchrd Dwkns gybknt vllst s tmdj. Vg lhtn m ks mgyr Rchrd Dwkns-nk... rchrddwkns.nt


gyszr vlk mgkrdzt tlm hgy mgvzsgltttm- tlkmt gy plcs mbrrl z ptkzs ltt. vlszm z vlt, hgy n krbjrtm tlkt "plcmml" s d pttttm hv z nkrmnyzt rndzs trv mgngdt. Ms plcs mbrt nm szrtnk hz krl ltn ;-)

dekjh | 2010. február 1. | 01:36:22

Moderálási alapelvek- moderált komment -

z gyk hzzszlsbn (Hmmd Flt | 2010. jnr 31. | 16:07:15) lhngztt hgy zkt z sklgzgtkt k klln rgn kk bndgdk krzslkt z sklb. gyt rtk. D k rgj k kt? z hly nkrmnyzt, mbn kpvslk gy rsznk 8 ltlns vn s jlnlg gzgtt brty lpn jlltk k???

Vzptypng! n nm ltm vlgny knbsgt z ztr s krzsls kzt, nkm nkbb gy tnk hgy gynlsg jl vn kztk... Mst mgnztm szmvggl s, tt bzny gy ngy gynlsg jl vrt!

lvsstk l zt msk NL ckkt ztn mndnk ldntht hgy srn vgy nvtn vn kdv. n srtm mkr llvstm. http://nl.h/klfld/bkrst__ll_lng__szmkbn__ll_kd_z_gykbn
H nm lsznk Vg stvnk, kkr d jtnk m s. (Vgy mr tt vgynk?)

ckkbn mlttt Rchrd Dwkns gybknt vllst s tmdj. Vg lhtn m ks mgyr Rchrd Dwkns-nk... http://rchrddwkns.nt/
http://www.ytb.cm/wtch?v=6mmskXXtcg

gyszr vlk mgkrdzt tlm hgy mgvzsgltttm- tlkmt gy plcs mbrrl z ptkzs ltt. vlszm z vlt, hgy n krbjrtm tlkt "plcmml" s d pttttm hv z nkrmnyzt rndzs trv mgngdt. Ms plcs mbrt nm szrtnk hz krl ltn ;-)

Pasinszki | 2010. január 31. | 23:42:51

A gyakorlati különbség az, hogy a varázsvesszős ember egyedül van, a pap mögött meg van egy szervezet. Aminek van gazdasági és politikai ereje. Persze nem olyan erős az a szervezet, mint amilyen büdös.

Pasinszki | 2010. január 31. | 23:41:49

„az evolúciót nem létezőnek tartó és az isteni teremtés újrafogalmazását érdekes módon megkerülő intelligens tervezés mozgalmának harcosai már járják az iskolákat és feltehetőleg a biológia órán elmondják, miképpen teremtette az intelligens tervező az életet”
Namost, ha csak mérsékelten is felkészült a biológiatanár, akkor a hittérítő állításaiba belekérdez. Mondjuk, megkérdi, honnan vannak az endémikus fajok. Hogyan lehetséges, hogy bizonyos élőlények kövületei csak bizonyos korú üledékekben találhatók? Se fiatalabbakban, se öregebbekben. Ha a hittérítő képtelenségnek nevezi a kétéltűek leszármazását a halakból, és egymás mellé teszi a pontyot, meg a levelibékát – láttam már ilyet –, akkor a tanár közbeszól, és bemutatja a kúszógébet, meg a pettyes gőtét. Már persze, ha legalább mérsékelten fölkészült.
„Egy vita volt csak a társaságon belül, hogy felvállaljuk-e a valláskritikát.” ... „Mi inkább a csalók, sarlatánok és a hétköznapokat is megkeserítő dolgok ellen küzdenénk.”
Ha valaki olyasmit állít, amit nemhogy tényszerűen nem tud bizonyítani, de még a valószínűségét se tudja alátámasztani, ám a bizonyítatlan nézetrendszert üzletszerűen terjeszti, az bizony csaló. Küzdeni kell ellene, még akkor is, ha tudjuk, mindig lesznek emberek, akik mesevilágban akarnak élni, és ezért fizetnek is. Én semmi elvi különbséget nem látok a füstölőt lóbáló pap, meg a varázsvesszős ember közt. Mindegyik az áldozata pénzét akarja bizonyítatlan hatású varázslataiért. A gyakorlati különbség az

yanchi | 2010. január 31. | 21:53:41

@Fodorapu | 2010. január 31. | 18:24:10
Vágó mentségére szóljon, hogy ezzel már sok éve foglalkozik, nem most jutott eszébe, amikor a médiában kevés szerephez jut.
Viszont a darwini evolúciótanban kételkedő intelligens tervezést (ami saját bevallása szerint szintén messze nem tökéletes elmélet) összemosni az ezoteriával, hókuszpókuszokkal elég vaskos ferdítésnek tűnik.

mizar | 2010. január 31. | 20:52:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2010. január 31. | 20:51:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

crusader | 2010. január 31. | 20:42:22

Lányom orvos, végzés után egy jó hírű györi magánklinikán képzelte a jövőjét. Pécsről hófalak közt küzdöttük magunkat Győrig. A főnökasszony és lányom legalább ötször beszéltek előtte telefonon. A győri beszélgetés világrekord rövídségű volt:-Mikor is születtél? ... november 18-án. Skorpiókkal nem dolgozom!

csaszi/2 | 2010. január 31. | 20:25:55

mizar.
A tobbezer kotetes konyvtaradnak hany peldanya van rovas irassal irva?
(Aztan tisztesseges szamot irjal, ne elj vissza azzal, hogy nem tudom ellenorizni).

mizar | 2010. január 31. | 20:09:49

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Vizipitypang | 2010. január 31. | 19:48:39

Thorwald Dethlefsen:Sors mint esély
Ha valaki tisztábban szeretne látni.
Vágó úrnak különösen ajánlom!

immortal | 2010. január 31. | 19:35:23

Bocsánat: PM a kezdőbetű.

immortal | 2010. január 31. | 19:34:56

Nemcsak suliban hanem multiknál is égették magukat! PP kezdőbetűjű áruházlánc például jósnőkkel szelektálta az alkalmazottait. Ez komoly és nem vicc! A XXI. században egy "modern" áruházlánc tényleg ezt csinálta!!!

Fodorapu | 2010. január 31. | 19:15:01

a "sarlatánok" ELLEN...
bocsi lemaradt, elemet kéne cserélni a drótnélküli billentyűzetben :-)

Fodorapu | 2010. január 31. | 19:13:13

Annál is inkább meglep Vágó bácsi harcos kirohanása a "sarlatánok", mert amikor még futott a szekér, egész jókat tudott mondani, Grétsy Lászlóval valóban művelték a magyarokat.
Most meg: intelligens tervezők (ez mi ez?), boszorkányok, rovásírás. A rovásírás például miért baj? Én tanultam gót betűket is rajzolni, nem lettem kevesebb tőle...
Táltost még sajnos nem láttam, de sámánnal már én is beszéltem. Túléltem :-)))
Amíg meghagyják az ember szabad választási jogát, amíg nem térítenek, hanem tanítanak, addig miért támadja őket?
A homeopátiás szerek betiltása hülyeség, ez csak bizonyos gyógyszergyárak agyréme, a homeopátiát orvosok találták ki, nem ezotériával foglalkozók. Ez nem gyógynövény, nem kuruzslás, ezek gyógyszertárban kapható szerek.

tn68 | 2010. január 31. | 18:38:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 18:27:37

Fodorapu | 2010. január 31. | 18:24:10

"[...] de egy kicsit túlnézve az ezotérián: ez a cikk nem arról szól, hogy V. Istvánnak kiesett a cumi a szájából a ker. tévéknél és most valahonnan pénzt kell gründolni, nyilatkozgat és minden hülyeséghez adja a nevét?
Csak kérdezem..."

Ezt bizony nehéz eldönteni :)))))

De a téma jó.

Fodorapu | 2010. január 31. | 18:24:10

Mondjuk én sem szeretném, ha a fiaimat vitalitásmérővel szelektálnák az iskolában (van ilyen egyáltalán???), de egy kicsit túlnézve az ezotérián: ez a cikk nem arról szól, hogy V. Istvánnak kiesett a cumi a szájából a ker. tévéknél és most valahonnan pénzt kell gründolni, nyilatkozgat és minden hülyeséghez adja a nevét?
Csak kérdezem...

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 18:19:29

mizar | 2010. január 31. | 18:15:40

"medve1942 | 2010. január 31. | 03:54:40
Érdekes, hogy nem a Hitgyüli ellen rohantál ki, pedig az nagyságrendekkel többet ártott és árt."

Mé' mi a gond a Hitgyülivel? ;-)

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 18:18:44

tn68 | 2010. január 31. | 18:08:48

"Az ilyen és ehhez hasonló cikkeket eleve olyanok olvassák,akik maguk is szkeptikusak.Szélmalomharc ez,mióta világ a világ."

A szkepticizmus hajtja előre a világot. :)

szundaram | 2010. január 31. | 18:17:06

Fodorapu | 2010. január 31. | 18:07:22

Az agykontrollal kapcsolatban amennyit én tudok, szintén a hit erejére épít, és a hitnek (mint már említettem tárgyától függetlenül) hatalmas ereje van.

Azt is hozzá kell tenni természetesen, hogy számtalan felfedezni való vár még az emberiségre mentális téren is.

Ilyen aspektusból szemlélve viszonylagosan nehéz az ezotéria és a tudomány határait élesen behatárolni, mert vannak dolgok amelyek - függetlenül attól, hogy tudományosan nem magyarázhatók - de meglétük bizonyítható.

Szerintem az agykontroll, a pozitív gondolkodás, és az alapvetően az optimista életfelfogás semmiképpen sem egyenlő a kuruzslással és az ezotériával.

mizar | 2010. január 31. | 18:15:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tn68 | 2010. január 31. | 18:08:48

Moderálási alapelvek- komment törölve -

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 18:07:58

Tapir45 | 2010. január 31. | 17:50:31

"MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 17:43:20
Összehasonlítani esetleg még lehet, de egyenlőség jelet tenni a kettő közé semmi esetre sem."

Nos, ha én írtam volna Medve helyett azt az ominózus mondatot, vélhetően így hangzott volna: A vallás és az ezotéria között bizonyos szempontból nincs túl sok különbség.

De nem tudom Medve hogyan gondolja.

A mondat viszont szerintem így "áll".

Fodorapu | 2010. január 31. | 18:07:22

Azt írja a cikk, hogy valakik az agyban lokalizálták azt a területet, amely a vallásosságra hajlamosít... aztaaaa!
Amikor anno agykontroll tanfolyamra jártunk, mindenki szkeptikus volt, egészen addig, míg valami tudós fel nem fedezte az agy alfa hullámait. Ma az agykontroll OKJ-s tanfolyam.
Most angyaltanfolyamra járok, elmélyültem az ezotériában, ami nem azonos a vallással és a kuruzslással :-))
Kíváncsi vagyok, ezt mikor igazolják a "tudósok"
szundaram igazad van!

szundaram | 2010. január 31. | 17:54:18

A Titok c. könyvnek összesen egy dolgot tudok és akarok a mentségére felhozni: a pozitív gondolkodásba és az optimizmusba vetett hit népszerűsítését.

Bizony, vannak emberek akiknek a hit megléte (tárgyától függetlenül) életbevágóan fontos, és nagyobb hangsúllyal bír, mint más (racionálisabb) embertársaiknál.

Én bizony kicsit se bánnám, ha a mélyen depressziós és pesszimista Magyarországon akár e könyv hatására de növekedne az optimizmus és a pozitív gondolkodás népszerűsége!

Tapir45 | 2010. január 31. | 17:50:31

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 17:43:20

Összehasonlítani esetleg még lehet, de egyenlőség jelet tenni a kettő közé semmi esetre sem.

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 17:50:11

Jó a cikk.
Elképesztően riasztó az elbutulás ami tudományos téren jellemzi a mai magyar társadalmat.
Az átlagember butasága és tájékozatlansága olykor szinte égbekiáltó.

Az átlagmagyar jellemzően nem szeret, nem akar, vagy nem is tud gondolkodni.

Ha már politika, a kedvencem:

"- te kire szavazol?
- még nem tudom, megnézem a pártok programját, aztán kiválasztom ami nekem a legszimpatikusabb. Eddig még nem láttam mindegyikét.
- mi?! Hogy hogy a program alapján! Hát nem súgja meg a szíved, hogy kire kell adni a voksod?!"





Vizipitypang | 2010. január 31. | 17:46:32

Az ezotéria és a kuruzslás közt egy "világ" van,nem érdemes összekeverni.

crusader | 2010. január 31. | 17:45:37

Azt sem nagyon értem, hogy a pedagógus minisztériumi jóváhagyással abszolválhatja esedékes kötelező továbbképzését egy "dianetikai" tanfolyammal.

MoRa_Lisa | 2010. január 31. | 17:43:20

Tapir45 | 2010. január 31. | 17:01:25

"""medve1942 | 2010. január 31. | 03:54:40
"A vallás az ezotéria között nincs igazán különbség"
Ritka nagy hülyeséget sikerült leírnod. Ajánlom tanulj még egy kicsit. """


Meg tudod indokolni, hogy miért hülyeség szerinted a vallást és az ezotériát ily módon összehasonlítani? Mi az a jellegzetes eltérés amely miatt nem lehet összehasonlítást végezni közöttük?

crusader | 2010. január 31. | 17:21:40

Szerintem lenne azért dolguk a rektoroknak is mondjuk a "lábmosóárus"/SPA/ és hasonló professzorokkal.

Tapir45 | 2010. január 31. | 17:01:25

medve1942 | 2010. január 31. | 03:54:40

"A vallás az ezotéria között nincs igazán különbség"

Ritka nagy hülyeséget sikerült leírnod. Ajánlom tanulj még egy kicsit.

h.genoveva | 2010. január 31. | 16:15:23

Minden tiszteletem Vágó Istváné, de azt hiszem, szélmalomharcot folytat. Azok az emberek, akik ilyen dolgokban hisznek, meggyőzhetetlenek az ellenkezőjéről. Talán azért a sajtóban többet kellene foglalkozni azen téveszmék cáfolatával, hogy a még nem "megfertőzötteknek" valamiféle alternativát nyujthassunk a szamárságok ellen. Igy a sok ökörség cáfolat nélkül jelenik meg /sajnos/és kevésbé felkészült emberek mindent készponznek vesznek.

Hammada Fleet | 2010. január 31. | 16:07:15

Azért azt az iskolaigazgatót, aki 'vitalitásmérővel' szelektál - mellesleg én azért ilyenről még nem hallottam - a biztonság kedvéért azonnal kirúgatnám a p_csába. Valahol megálljt kéne már parancsolni.

tiItott_baker | 2010. január 31. | 16:05:48

Galileit is kikezdték az inkvizítorok, mert szerintük nem tudta bizonyítani, amit állít. Amit meg a h1n1-hisztériával (valóban csak egy hisztéria volt a "halálvírus" egész propagálása, egzakt számadatokkal bizonyíthatóan is) kapcsolatban kérdés formájában sugallani szeretne a kérdező, annak ebben a formában a fele sem igaz. :)

medve1942 | 2010. január 31. | 03:54:40

A vallás az ezotéria között nincs igazán különbség, de küzdeni egyik ellen sem érdemes, mert hatástalan. Aki hisz, az meggyőzhetetlen. Ha konkrétan árt, mint a gyerekek ezoterikus szelektálása egy iskolában, akkor az biztosan üldözendő, de akkor konkrétan meg kell írni, melyik ez az iskola.
Egyébként világjelenség az egész, Randi és a szkepticizmus összehasonlíthatatlanul kevesebb ember számára fontos, mint "az igazság odaát van" felfogás.
Az Intelligens Tervező elmélete szerintem istenkáromlás, még ha maga a pápa állítja is... Ahogy ez a világ működik... No de, ez csak cinikus viccelődés. Az illusztrációhoz: az egésznek, mint a "sumeros" történelemtanárok garmadájának is, van bizonyos politikai vetülete. Tápiószentmártonban nem csupán fizikai-biológiai érdeklődésből, hanem a sumer-szkíta-hun-avar-magyar folyamatosság jegyében mérik a domb gyógyerejét. (Vagy inkább szumír-szittya, mert ahogy írtam, az nagyon "finnugrista mainstream"...)

komszomol | 2010. január 30. | 13:59:37

"Pedig húsz év alatt körülbelül négyszáz évet ment vissza a magyar társadalom a tudományos igényű gondolkozásban."

Meg minden egyébben. A szocializmusban is szabad volt hülyének lenni, de legalább a kuruzslást, szemfényvesztést, jóslást büntették. (Bűncselekmény ill. szabálysértés szinten.)

Ez lenne a minimum, ez a fajta szólásszabadság meg marhaság.

masutttudos | 2010. január 30. | 11:03:29

Az áltudományok ellen keményen kűzd a tudományos társadalom, nagyon jó, hogy ezt Vágó is támogatja, sok éve immár (nicsak, feltűnt a NSznek is???) Palugyainak a téma csak arra volt jó, hogy megint beszóljon a magyar tudósoknak, most éppen azért, merthogy nem eléggé kűzdenek az áltudomány ellen. Ahelyett, hogy méltóztatott volna tudósítani arról, amikor Szabó Gábor akadémikus, Hartlein Károly, Kampis György, Nagy Károly, szegény megboldogult Meskó Attila és a többiek is járják az országot és védik a tudományt. De egyszerűbb eljátszani az észosztót, mint az újságírói munkát elvégezni. Az ilyen Palugyai-félék miatt gondolják úgy a tudósok, hogy az egyetlen megmaradt tudományos rovattal jobban járnánk, ha a többnyire kitűnő tudományos ismeretterjesztők írnák tele, a kitudja, milyen érdekeket szolgáló újságírói hörgések helyett.

sapiens | 2010. január 30. | 10:39:31

Remek cikk, gratula!

kjanik | 2010. január 30. | 06:55:15

Igen!

minekpista | 2010. január 30. | 03:15:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

HIRDETÉS
„Ezoterikus” domb Tápiós...
„Ezoterikus” domb Tápiószentmártonban: inga méri a „gyógyerőt”
Gárdi Balázs

– Mind többször hallani az áltudomány ellen fellépő szkeptikus mozgalomról, bár vitatható, hogy a társaság céljai szempontjából a legideálisabb elnevezést választották-e.

– Ha a szkeptikus elnevezés tényleg kezd közismert lenni, ennek igazán csak örülni tudok. Ez ugyanis azt is jelenti, hogy nem folyik már olyan gátlástalanul az a népbutítás a médiából, mint korábban, amikor horoszkópok dőltek ránk, auralátók hirdették magukat és a természetgyógyászat legmeghökkentőbb ágai kínálták portékáikat anélkül, hogy a szkeptikusokat legalább megkérdezték volna, hogy mi erről a véleményük. A névről persze sokat vitatkoztunk annak idején az alapításkor és több érv szólt amellett, hogy ne ezt használjuk. A szkeptikus ugyanis mindenben kétkedő, egy kicsit semmiben sem hívő, némileg cinikus ember benyomását kelti. Csakhogy a nagy nemzetközi mozgalom, amelynek ezzel a részei lettünk, ugyanezt a nevet használja.

– Azzal, hogy egy közismert ember adta az arcát a szkeptikus ügynek, a mozgalom a közvélemény előtt más dimenziót kapott. Jellemző, hogy ez nem egy híres magyar tudós szerepvállalásának lett a következménye.

– Korábban tudósokból és más nagy tekintélyekből alakult egy szervezet, a Tényeket Tisztelők Társasága. Jó szándékkal évente egyszer összejöttek és egymás hátán zokogva panaszolták el, milyen szörnyűségesek e tekintetben a hazai állapotok. Egy ideig együttérzően figyeltem őket, de aztán javasoltam, hogy lépjünk fel radikálisan az elszomorító jelenségek ellen. Csakhogy kiderült, a tudósok az ezotéria képviselőivel nem szívesen ülnek le beszélgetni és ezt, bár nem fogadom el, de megértem. Ha ugyanis egy tudós leül egy auralátóval megbeszélni az aura lényegét, akkor mintegy beemeli ezt a „jelenséget” a tudományosság vitaköreibe. Meggyőződésem ezért, hogy ezt a feladatot a média embereinek kell elvégeznie.

– James Randi, a híres amerikai bűvész, aki az áltudomány elleni harcra tette fel az életét, azt állítja, hogy a tudósokat a csalók könynyebben át tudják verni, mint őt.

– Randi alapítványt is tett, amelyben egymillió dollárt ajánlott fel annak az állítólag ezoterikus képességű jelentkezőnek, aki, miután megállapodtak egy közös kísérleti protokollban, végre tudja hajtani, amit állít, annak ellenére, hogy Randi szerint ez a mai tudásunk szerint lehetetlen. Mi például azt mondjuk, hogy a homeopátia terápiás hatását még senki sem bizonyította. Randi nyomán mi, magyar szkeptikusok is beszálltunk volna egy világméretű klinikai tesztbe, hogy a betegek gyógyítását homeopátiás szerrel, klasszikus gyógyszerrel és placebóval is megvizsgáljuk. A kísérlet Görögországban lett volna, de nem jött létre, mert a homeopaták valamiért visszaléptek.

– Nemrég az egészségügyi világszervezet is ugyanezt állította a homeopatiáról. Ez az első ilyen határozott kiállás egy nemzetközi szervezet részéről az efféle irányzatok ellen. Egyébként a rendszerváltás idején a magyar tudományos szervezetek, intézmények is óvakodtak a harctól áltudományos ügyekben.

– Az ilyen intézményeknek nem az a dolguk, hogy sarlatánokkal hadakozzanak. Van azonban szervezet, amelyiknek igenis ez is a feladata. Ha például azt mondja egy cég, hogy a módszerével csökkenteni lehet a gázfogyasztást, mert a gázcsőre rátesz egy kütyüt, amely mágneses módszerekkel téríti el a molekulákat és ettől hatékonyabb lesz a fűtés, valószínűleg a Magyar Tudományos Akadémiának nem kell ebben állást foglalnia. De a Gazdasági Versenyhivatal megállapíthatja, hogy amit a cég állít, az nem teljesül és büntetést szabhat ki. Itt van például Egely György vitalitásmérője, amely hosszú ideje a piacon van, most már húszezer forint fölött árulják. Azt hogy mi a vitalitás, arra a feltaláló még nem adott megfelelő magyarázatot. Hogy ez kapcsolatban lenne az én mentális képességeimmel, fiziológiai állapotommal, aktuális „energiabőségemmel” szintén nem tudta bizonyítani. Tudjuk viszont, hogy ezt az Egely-kereket bizonyos iskolákban gyerekek szelekciójára használják, vagyis ilyen, vagy olyan osztályba rakják őket annak megfelelően, hogy miképpen pörög a készülék. Szerintem ez már-már a bűncselekmény határát súrolja.

HIRDETÉS

– Miután ez hosszú ideje létező készülék, a hatását visszamenőleg is lehetne vizsgálni. Ahogy a nyolcvanas évek elejétől fel-, majd eltűnt „rákgyógyító” csodaszerekét is. A hazai rákstatisztikákban mindenesetre sehol nem látni hirtelen törést, visszaesést, jóllehet ezeket a készítményeket egy adott időtől kezdve elég sokan vásárolták.

– A magyar neten ma sem kevés arcátlan rákgyógyászati eszközt és szert hirdetnek. Egy rangos hetilapban azt láttam, egy bizonyos teakeverék gyógyítja a rákot. A mondatért börtön járna a törvény szerint. Egyes szereket – amelyeknél csak azt vizsgálják ki, hogy nem ártalmasak-e, de hogy hatnak-e orvosilag, azt nem – ugyanis gyógyszerként hirdetni tilos. Ez a keverék nagyon drága, de az elkeseredett emberek tonnaszámra veszik. Aki ezt kitalálta és van gyomra, lelkiismerete hozzá, gratulálok neki. De hogy emiatt hányan nem kezeltetik magukat megfelelően, az már az ő lelkén szárad.

– Nem ez az első ilyen állítás huszonöt év óta. És hány embert ültettek a vádlottak padjára ilyen cselekményért?

– Nem adom fel, hogy ez előbb-utóbb megtörténik. Van egy fontos körülmény, aminek alapján nagyon könnyű lenne pedig szétválasztani a valódi és a hamis állításokat. Amikor egy tudományos eredményről beszámolnak, mindig statisztikai adatokat adnak meg, ennyi százaléknál hatásos, ennyinél nem, ennyi százalék a mellékhatás. Az ezoterikus szereknél mindig az a hír, hogy Mari néni meggyógyult tőle. Sőt, különböző beszámolókat látunk a világ minden részéről. Itt a csapda az, hogy természetesen vannak spontán gyógyulások. Ezt a tudomány emberei sem cáfolják. De azt sose tudjuk meg, hogy Mari néni hány beteg közül gyógyult meg. Vagy John Texasból. És szeretném én látni ezt a Johnt Texasból. Valamiért soha nincs ott a címe.


Húsz év alatt körülbelül négyszáz évet ment vissza a magyar társadalom a tudományos igényű gondolkozásban
Kovács Bence
– A rendszerváltás idején cunamiként árasztották el a médiát az ilyen-olyan csodagyógyítók, különös energiákat alkalmazó feltalálók, kuruzslók, asztrológusok. Ez az összes volt szocialista országban így volt.

– Itt voltak például a manilai csodadoktorok, akik úgymond rákos húscafatokat varázsoltak elő a páciensek testéből. Magyarországról és a világ minden részéről áradtak az emberek. Nemrég jártam a Fülöp-szigeteken és ott már nem is emlékeznek erre. Megszűnt ez a műfaj. De a rendszerváltással a könyvkiadás is liberalizálódott. Kevesen tudják, hogy ma bárki olyan könyvet adhat ki, ha elég pénze van rá, amilyet csak akar. Ezért aztán az a hitelesítő érv, hogy ez vagy az egy könyvben jelent meg, már nem jelent semmit. A nyolcvanas évekig, mielőtt kiadtak egy könyvet, alapos lektorálásnak vetették alá. Ezt sokan úgy értelmezték, és bevallom, sok területen igazuk is lehetett, hogy itt cenzúra volt. A tudományos életben azonban ez nem volt így, ott kifejezetten a kor tudományos színvonalának megfelelő ellenőrzésnek vetették alá ezeket az anyagokat. A rendszerváltozáskor ez megszűnt, sőt, minél meglepőbb állítások szerepeltek egy könyvben, annál nagyobb sikerre számíthatott a piacon. A médiában pedig a kollégák zöme nemhogy természetes szkepticizmussal, de alkotó partnerként állt és áll hozzá ezekhez a dolgokhoz. Egy kereskedelmi tévécsatorna reggeli műsorába például behívtak egy táltost, akinek az volt a dolga, hogy az ott fellelhető szellemeket elűzze. Bejött a táltos, körülnézett és azt mondta, itt négy szellem van különböző korokból, három férfi és egy nő. Akkor most mi lesz? – aggodalmaskodott a kollegina. El fogom őket űzni, válaszolt a vendég, néhány kézmozdulatot tett, majd jelentette, hogy a szellemek eltűntek. Mit mondott erre a műsorvezető? Köszönöm szépen! Ugyanez a táltos egy másik csatorna egyik fontos műsorában gyógyított is, és ez már nem tréfa. Süket gyerek hallani kezdett, gerincfájásos kiegyenesedett és a kolléga erre azt mondta, hogy milyen nagy dolog is ez, és várjuk a jelentkezőket, mert lám ez ilyen egyszerű. És ez lényeg. Az emberek az élet bonyolult kérdéseire egyszerű válaszokat akarnak.

– Vajon mennyiben különbözik ez a helyzet a nyugati országokban is meglévő áltudományos jelenségektől? Egy jobb nevű kereskedelmi csatornának például Németországban nem ildomos átlépnie olyan határokat, mint ahogyan azt nálunk megteszik.

– A különbség talán az lehet, hogy még csak húsz év óta beszélhetünk ezekről a kérdésekről szabadon, mondhatunk büntetlenül marhaságokat.

– Akkor a sok áltudományos maszlag az átmeneti társadalmak értékválságának az ideiglenes kórtünete?

– Azt hiszem, hogy ez így van.

– Változhat-e ez a helyzet az oktatás színvonalának jelentős javulása nélkül?

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

– A tantestületek színvonala valóban alacsonyabb, mint húsz éve volt, miközben az oktatás is végtelenül polarizált lett Magyarországon. A sumerológusok zöme például történelemtanár. Nemrég hallottam, hogy az evolúciót nem létezőnek tartó és az isteni teremtés újrafogalmazását érdekes módon megkerülő intelligens tervezés mozgalmának harcosai már járják az iskolákat és feltehetőleg a biológia órán elmondják, miképpen teremtette az intelligens tervező az életet. Felmerül a kérdés, hogy a szkeptikusoknak kell-e ezzel szemben fellépni. Véleményem szerint igen, csak nem tudom, miképpen. Talán a minisztériumnál tehetnénk panaszt, de mi nem vagyunk panaszkodósak. Írhatnánk egy kiáltványt, miszerint nem szabadna engednünk, hogy az a száz év, amit a darwinizmus adott, amitől sokkal többet értünk a világból, semmissé váljék és viszszamenjünk az időben. Pedig húsz év alatt körülbelül négyszáz évet ment vissza a magyar társadalom a tudományos igényű gondolkozásban. Itt büszkén állítják magukról emberek, hogy ők boszorkányok. Még csak nem is tudományos igényű gondolkodást kérek számon a honfitársaimon, csupán az elemi szintű logikát.

– A kiáltvány sikerét kétségesnek tartom, hiszen friss apropója ennek a beszélgetésnek a H1N1 elleni oltás körüli hisztéria, amiben a nyugodtan áltudományosnak nevezhető ellenzők oldalán számtalan orvos is részt vett. Igaz, itt az áltudományt csupán pajzsként használták egy politikai támadásra. A baj csak az, hogy sokan az érveket a hátsó szándék ismerete nélkül vették be.

– Valószínűleg ez a helyzet az új választások után megszűnik. A politikai csatározások nem lesznek majd olyan élesek, de nem tudom, hogy jól járunk-e attól, ha az intelligens tervezők fogják megszabni a biológiaoktatást, és nem nagyon lesz hang az ellen, ha mondjuk, rovásírással kell tanulnunk a magyar irodalmat.

– Akkor a szkeptikus mozgalmon belüli viták is megszűnnek majd?

– Egy vita volt csak a társaságon belül, hogy felvállaljuk-e a valláskritikát. Ez valóban egy ateista magból szökkent szárba, mivel az alapítók között sokan voltak militáns ateisták. Később rájöttünk, hogy ez nagyon nehéz ügy és talán nem is a mi dolgunk ilyen széles vitákat nyitni. Mi inkább a csalók, sarlatánok és a hétköznapokat is megkeserítő dolgok ellen küzdenénk. A vallás és az ezoterikus hit között van egy nagy különbség. A vallásos ember nem akarja a hitét a mindennapokban megtapasztalni és nem veti be hétköznapi életének kényelmesebbé tételére. Az ezotériában hívő pénzt ad a horoszkópért, olyanokat hív a lakásába, akik kis pálcákkal megmondják, hol vannak Hartmann-csomók, amelyektől nem tud aludni, és vesz magának olyan ásványokat, amelyek leveszik róla a rontást és megvédik a betegségektől.

– Akkor is olyan dolgok ezek, amelyekben egy csomó ember hisz. Hitek ellen lehet egyáltalán a józan ész erejével harcolni? Ráadásul komoly tudományos kutatások foglalkoznak azzal, hogy az emberek egy része egész egyszerűen genetikai okokból hajlamosabb az ezoterikus gondolkodásra, mint a többiek.

– Én is azt hiszem, hogy az emberek között vannak, akik könnyebben hisznek el ilyesmiket. Richard Dawkins, a híres biológus ismeretterjesztő is ír róla, hogy az agyban lokalizálták azt a területet, amely a vallásosságra hajlamosít. Én azonban nem becsülném le a környezeti hatásokat sem,mert bizony ezek az ezoterikus guruk nagyon szuggesztívek, úgy fogalmaznak, hogy az emberek a mondatokat megértik, de a mondatok mögöttit nem keresik. Én meg azt szeretném, ha kérdeznének. Például azt, hogy az illető honnan tudja, amit állít, mire alapozza, és hogyan lehet azt kimutatni. Hol van az adathalmaz, a jegyzőkönyv. És érdemes a csodakristályt megvásárlótól is megkérdezni, hogy amikor eladták neki azt a kristályt, mivel tudták meggyőzni, hogy ez tényleg hatásos. Ha azt mondja erre, hogy egy könyvben olvasta, akkor rávághatom, hogy hiszen én is írhatok ilyet, holott nem hiszek benne, viszont van egy csomó kristályom, amit eladnék neki jó pénzért. Erre persze azt felelheti, majd megnézi az interneten, hogy a kvarc jó-e a zöldhályog ellen. De ennek igazolását nem fogja ott megtalálni. Abban bízom, hogy akkor el fog bizonytalanodni.

– Hány ilyen elbizonytalanítást sikerült már véghezvinni?

– Egyet sem. De ha nem csináljuk, akkor ki fogja helyettünk?

Ezotéria: divat van, robbanás nincs

Bár az érdeklődésnek vannak kisebb-nagyobb irányváltásai, a keresletben jelentős változásokat nem lehet tapasztalni, a piac hosszú évek, vagy inkább évtizedek óta stagnál – állítja Molnár Eszter, az ezoterikus művek kiadásával húsz éve foglalkozó Édesvíz Kiadó főszerkesztője. A szakember szerint csupán egy-egy mű tudja – átmenetileg – áttörni a korlátokat (legutóbb a Titoknak, az azonos című film könyvváltozatának sikerült), de egyébként ezek a könyvek egy jól körülhatárolható körnek szólnak, rétegigényt elégítenek ki.

A főszerkesztő szerint azzal a közkeletű teóriával is szakítani kell, amelynek alapján a rendszerváltás volt az ezotéria „ősrobbanása”, és akkoriban hirtelen megnőtt az igény a téma iránt.

Molnár Eszter úgy véli, a szükséglet korábban is létezett, csak nem volt aki kielégítse (legalábbis a hivatalos kereskedelemben – merthogy pult alól, idegen nyelven, nyersfordításban vagy kéziratban akkor is rengeteg ezoterikus mű létezett. Vagyis a gazdasági változások nem a keresleti, hanem csupán a kínálati oldalt alakították át: hirtelen minden kapható lett, amit az emberek már korábban is szívesen megvettek volna. Az akkor kialakult piac méretei az elmúlt két évtizedben gyakorlatilag nem változtak: ma is tízezresre tehető azok tábora, akik olyan mértékben érdeklődnek az asztrológiától a spirituális régészetig terjedő választékú műfaj iránt, hogy pénzt is hajlandóak adni érte. A képet csupán a szezonális változásnak vagy egyszerűen divatnak tekinthető fellángolások árnyalják némileg: ezeket a hullámokat egy-egy film vagy könyv indítja el (esetleg egy olyan „jelenség”, mint tíz évvel ezelőtt az ezredforduló), de a hatásuk sosem marad tartós – a megfoghatatlan dolgok iránti kereslet nem változik. (H.M.)

Címkék: hétvége
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    49 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS