belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

Marosán György: Ismét háromfelé szakadt az ország

Csaknem egy évvel ezelőtt megjelent cikkemben a baloldal 2010-es vereségét – vitatható történelmi analógiával – az 1514-es Dózsa-felkelés bukásához hasonlítottam. Akkor még csupán a felsejlő kontúrokból lehetett a jövőre következtetni, így joggal vethették ellenem: csak ha látjuk a lényeget, akkor vonjuk meg a mérleget. Most, 2012-ben a rohammunkával kiépült rendszer ismeretében már világosan látható a lényeg.

Marosán György| Népszabadság| 2012. február 19. |89 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

medve1942 | 2012. február 20. | 07:46:59

Talán érdemes lett volna megtartani az ifj. előtagot ma is.
A régi Marosán Györggyel a későbbi Marosán György se értett teljesen egyet, érdemes elolvasni emlkékiratait, bármennyit is hagyott ki belőle Kardos György szerkesztés közben. Az ifjabb Marosán György meg az egyik legokosabb baloldali, akivel hetvenéves koromig találkoztam, nem csoda, hogy nem keresett magának semmilyen politikai funkciót, hanem maradt a gyakorlati és elméleti gazdaságnál.

propatria | 2012. február 20. | 06:49:01

csesznegi | 2012. február 19. | 11:21:32

Marosán György saját jogán lépett a közéletbe nagyon régen. Gazdasági szakemberként írt legalább egy könyvet(én egyet olvastam tőle) a rendszerváltás környékén.
Mindig élvezettel olvasom az írásait, mert tárgyszerűek, higgadtak, emellett érdekesek. Szemlélete leginkább szociáldemokrata. És pontosan ez hiányzik Magyarországon.

bebutulok | 2012. február 20. | 00:46:15

Nem 3, csak kétfelé szakadt: lopókra és meglopottakra.

amergin | 2012. február 19. | 23:19:37

Én csak azt mondom, hogy a szülők vétségeit, hibáit talán nem a gyerekeken kellene számon kérni.

elsore | 2012. február 19. | 21:49:07

weiner | 2012. február 19. | 21:10:05
" Demján, Parragh és más uraknak, a nemzeti tőke díszes képviselőinek sajnos kevés eszük van ahhoz, hogy távolabb lássanak a napi profit érdekeiknél, ezért kieszközölték a gyalázatos munkaügyi törvényeket. Ennek drámai hatását persze Orbán és a munka világában hozzá hasonlóan járatlan bürokraták nem tudták előre felmérni."

Ennél rosszabb a helyzet. Az Orbán féle kizsákmányolásnövelő szívességek csak a versenyképtelen KKV-knek jelentenek könnyebbséget, aki másképp nem tudnának felszínen maradni.
A magyar nagytőke vagy a magyar munkaerő külföldnek történő értékesítésével foglalatoskodik vagy egyszerűen külföldre megy beruházni, ahol megfelelő profit van. Mert ha itthon marad, akkor rövidesen csak magyar marad, de nem nagytőke. Sem a KKV-k sem a nagytőke nem ad releváns hozzáadott értéket a lenyúlt országnak.
Ez Orbán nagy tévedése. Csak a markukat tartják a választási támogatásért, az országnak belőlük haszna nincs. Meg is látszik.

nablakarát | 2012. február 19. | 21:20:19

amergin: "No.1. Szerintem Nablakarát fiókját feltörték. Legalábbis némiképp meglep, hogy Nablakarát nablaquadrat hangján szólaljon meg. Nablaquadrat átlagos megnyilvánulásainál egy picit ocsmányabbul."

A véleményemet mondtam el!
A helyzet ocsmány!

"No.2. .......Szóval hátrább az agyarakkal, jobbocskáim.
Ja, és a Fidesz tele van többgenerációs kommunistákkal - beleértve a miniszterelnököt is. Olyan díszkommunistákról, mint Szűrös meg Pozsgay már nem is beszélve.
Szóval nem lehetne berekeszteni a családfa-elemezgetést? Mert azzal innen is, onnan is jócskán lehetne cifra sztorikat mesélni."

Egyetértek!
Magyarországon elmaradt a rendszerváltás!

Valóban ezer példát lehetne hozni jobbról, balról!
De azt ne mondd, hogy az otthoni közeg nincs hatással a gyerekre?
És az nem jön elő felnőtt korban?

Jobb, vagy baloldalon!

weiner | 2012. február 19. | 21:10:05

A július 1-én majd életbe lépő új Munka törvénykönyve, amely „élenjáró” alkotása kormányunknak, abból a feltevésből indul ki, hogy a munkavállalók kiszolgáltatottságnak (kizsákmányolásának) növelésével javul a magyar gazdaság versenyképessége és vonzó befektetési célponttá válik hazánk. Kevesebb jogot, biztonságot és védelmet ad a dolgozó embereknek és nagyobb hatalmat a munkáltatóknak. A szakszervezeti jogosítványokat szinte teljesen megszünteti, nem lesznek érdemi eszközei az érdekvédelemnek. Marosán írása arra világít rá, hogy a Kelet felé meneteléssel nem csak a demokrácia deficitünk növekszik, hanem az ország gazdasági versenyképessége is csökken. Hozzáteszem: a rabszolga munkát nem véletlenül váltotta fel a bérmunka és fejlett országokban nem véletlenül erősek a szakszervezetek. Demján, Parragh és más uraknak, a nemzeti tőke díszes képviselőinek sajnos kevés eszük van ahhoz, hogy távolabb lássanak a napi profit érdekeiknél, ezért kieszközölték a gyalázatos munkaügyi törvényeket. Ennek drámai hatását persze Orbán és a munka világában hozzá hasonlóan járatlan bürokraták nem tudták előre felmérni. Pedig az idei év legnagyobb kockázatát a bérkompenzáció és az új Mt. jelenti a hatalom számára. És mind a három részre szakadt országnak.

amergin | 2012. február 19. | 21:05:15

No.1. Szerintem Nablakarát fiókját feltörték. Legalábbis némiképp meglep, hogy Nablakarát nablaquadrat hangján szólaljon meg. Nablaquadrat átlagos megnyilvánulásainál egy picit ocsmányabbul.

No.2. Kun Miklós, most elég határozottan és vállaltan jobboldali történész nagyapja Kun Béla volt. Szóval hátrább az agyarakkal, jobbocskáim.
Ja, és a Fidesz tele van többgenerációs kommunistákkal - beleértve a miniszterelnököt is. Olyan díszkommunistákról, mint Szűrös meg Pozsgay már nem is beszélve.
Szóval nem lehetne berekeszteni a családfa-elemezgetést? Mert azzal innen is, onnan is jócskán lehetne cifra sztorikat mesélni.

nablakarát | 2012. február 19. | 20:44:40

fpetya: "Már meg sem lep, hogy a kommentelők egy része a családi kapcsolataiból gondolja levezetni, hogy a cikkírónak igaza lehet-e."

Nagyon igazad lehetne!
Lehetne, de nincs!
Mármint igazad!

1989-ben, az "Apák és fiúk" nevű "rágalomhadjárat" ELLENÉRE az SzDSz-re szavaztam!
Én is olyan naív voltam 23 évvel ezelőtt, mint te, most!

Nézzünk csak egy példát!
A körömszaggató Bayert és fiát!
Azt gondoltam, hogy bár Bauer Tamás apja egy hazaárúló, a magyar nép legjobbjait megkínzó pribék, de a fia még lehet becsületes ember!

Nézd meg mi lett belőle!
Magyarország kiárusítását szorgalmazó, a "spontán privatizációt" szorgalmazó, - vagyis a magyar nép által 40 év alatt összehozott vagyon átjátszását idegeneknek, - párt gazdasági vezéralakja!

Lehetett volna tisztességes ember, de a gének és az otthoni szocializáció alkalmatlanná tette arra, hogy a magyar népért tevő becsületes emberré váljon!

Ne mondja nekem senki, hogy a Körmös Bauer otthon nem dicsekedett el avval, hogy egy nap hány körmöt tépett ki, hány fogat vert ki, hány embert és hogyan kínzott meg!

A "kis" Bauer ezen nőtt fel!
Gyerekkorában megutálta a magyar népet!

Ugyanez vonatkozik Buci Gyuri fiacskájára is!
Engem többet ezek a fiuk NEM VERNEK ÁT!!!

Kotipityu | 2012. február 19. | 18:32:37

floride | 2012. február 19. | 11:52:11

Ezt a szabványbaromságot!
"A mérleg megvonásához azonban vonatkoztatási rendszerre is szükség van. Ez a vonatkoztatási rendszer számunkra – kicsit leegyszerűsítve – a „Nyugat”."
Amitől a Nyugat annyira Nyugat, annyira Magyarország bőven Nyugat, elég volt megnézni Nyugat gyászos szereplését az EP-n és Orbán tiszta világos érvelését.
A Nyugat ma egyértelműen a totális, mindent átfogó manipulációt, a már letagadhatatlan kettős mérce rutinszerű alkalmazását jelenti. Arról nem is szólva, hogy önmagát sem tudja reprodukálni, akkor mitől is lenne mérce?
A szerző tipikus példája a szovjetbarát kommunista apa, nyugatbaráttá váló gyermekének.
Megtetesíti William Odom amerikai tábornok és kémfőnök mondását: „A szocialistáknak bűntudatuk van, és gazsulálnak nekünk. Ez olyan előny, amit csak a bolond hagy kihasználatlanul. A volt magyar kommunisták úgy adják be a derekukat, mint ahogy annak idején ezt tették a szovjet gazdának. És meglepi őket, hogy velünk mégiscsak könnyebb tárgyalni.”
---
Játsszunk!
Orbán Viktor tipikus példája a szovjetbarát kommunista apa, nyugatbaráttá váló gyermekének.
Megtetesíti William Odom amerikai tábornok és kémfőnök mondását: „A szocialistáknak bűntudatuk van, és gazsulálnak nekünk. Ez olyan előny, amit csak a bolond hagy kihasználatlanul. A volt magyar kommunisták úgy adják be a derekukat, mint ahogy annak idején ezt tették a szovjet gazdának. És meglepi őket, hogy velünk mégiscsak könnyebb tárgyalni.”
--

ruszt | 2012. február 19. | 18:13:45

chili: "Pedig beket is teremthetett volna, ha jo ember"

Igazad van. Babits Mihályt érdemes itt idézni:

"Megmondom a titkát édesem a dalnak:
Önmagát hallgatja, aki dalra hallgat.
Mindenik embernek a lelkében dal van
és a saját lelkét hallja minden dalban.
És akinek szép a lelkében az ének,
az hallja a mások énekét is szépnek."

Sajnos Orbán lelkében sohasem volt szép az ének.

chili | 2012. február 19. | 18:00:45

Sajnos igaz a cikk vegkovetkeztetese: minden szinten folyik a harc egymas ellen, es ebbenn a kuzdelemben Orban elonyben van egyelore. Pedig beket is teremthetett volna, ha jo ember, es nem a legrosszabbat hozza ki az alattvaloibol is. Az elmuttnyocevben nem felt senki, most reszketnek a munkahelyeken, hazugsaggal van tele a MN es a jobboldali sajto es TV, es amig az osszeeskuvessel magyarazzak a sikertelenseguket, ez egyre inkabb igy lesz. A jobbos szimpatizansokon sok mulik; en bizom benne, hogy kinyilik a szemuk, es meglatjak, hogy bizony a miniszterelnok nem melto a poziciojara, viszont ennek belattatasa a szavazoin mulik. Az USA-bol igy latom.

elsore | 2012. február 19. | 17:55:45

kodiv | 2012. február 19. | 17:40:21
elsore!
"Bocs! Nyilvánvaló, hogy a "Mától kezdve lövünk" hatása a salgótarjáni és a többi mészárlásra nem hazaárulás, hanem ajándék!"

56-ban te még pikáns gondolat sem voltál. Az akkori cselekményekre az akkori törvények voltak érvényesek és a felelősségre vonások megtörténtek. Ha továbbiakat szeretnél, tégy feljelentést, csak bátran, most már politikailag is lehet üldözni a bűnösöket.

Tanultam egy új fogalmat: relativizálás. "Ez a garnitúra nem is olyan rossz, mert régen is voltak igazságtalanságok." Sovány vigasz, annyi szent.

klanhaboru | 2012. február 19. | 17:55:24

Hiába van igaza a cikknek akár 80%-ban! Mikor beleírta szerzője, hogy "Orbán-klónok", no meg a Bajnai idézetet a csigolyatörésről, azzal saját maga vágta el a lehetőségét annak, hogy értelmes párbeszéd alakuljon ki. Ideje lenne észrevenni, hogy ilyentől az egyik oldal hátán feláll a szőr, és értelmes párbeszédre tovább képtelenné válik. A másik oldal sem jobb! Ők a hazaárulózással, a kiárultad az országot bizonyítatlan vádaskodásokkal vágják el a párbeszéd, vagy legalább értelmes vita lehetőségét is.
Drága írótársaim! Fogadjuk el, hogy aki ezek után ilyen kommenteket ír, az bértollnok, és azokkal nem is vitatkozunk (nem kell a fejéhez vágni, ő maga ismerte be azzal, hogy ilyeneket ír). Mi pedig próbáljunk higgadtan, személyeskedés nélkül vitatkozni. Az sem lesz könnyű!

pibá | 2012. február 19. | 17:48:50

'Okok helyett bűnbakokat keresünk, megoldások helyett csodában reménykedünk, önkritika helyett összeesküvés-elméletet gyártunk.' - Kell ehhez még valamit hozzátenni?

kodiv | 2012. február 19. | 17:40:21

elsore!
Bocs! Nyilvánvaló, hogy a "Mától kezdve lövünk" hatása a salgótarjáni és a többi mészárlásra nem hazaárulás, hanem ajándék!

drás | 2012. február 19. | 17:29:48

Hölgyeim és Uraim.

Ez a politikai garnitúra úgy rossz, ahogy van. Ezzel a ténnyel érvelés helyett azt szembe állítani, hogy az előzök sem voltak becsületesek, enyhén szólva is becstelenség.

Maradok tisztelettel...

elsore | 2012. február 19. | 17:28:45

kodiv | 2012. február 19. | 17:23:26
ruszt, utan..
"Sajnálom, hogy vissza kell térni, de nyilván van némi összefüggés az előzőekben emlegetett hazaárulás..."

A hazaárulás büntetőjogi fogalom. Ha tudomásod van róla, jelentsd. Ha nem, akkor meg ne rágalmazz.

elsore | 2012. február 19. | 17:23:27

A cikk rendben van, bár a 3 vonulat nem teljesen vegytiszta... de a kor- és kórkép pontos.

kodiv | 2012. február 19. | 17:23:26

ruszt, utan..
Sajnálom, hogy vissza kell térni, de nyilván van némi összefüggés az előzőekben emlegetett hazaárulás és aközött, hogy a neves szerző most nem kifliben és buciban utazik!

utanadajovo | 2012. február 19. | 17:11:00

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ruszt | 2012. február 19. | 17:09:50

kodív,

Cardoso függőség-elméletét (amely egyébként nem is nevezhető az övének) idekeverni nyilvánvalóan azt a célt szolgálja, hogy magát hozzáértőnek mutatva elfeledtesse a szerző felmenőit illető előző megjegyzéseit. Aljas módszer. A függőség-elméletnek igazából nincs köze a cikk témájához, csak arra használja, hogy a "szocliberális" vezetést mocskolhassa.

kodiv | 2012. február 19. | 16:57:00

Wallenstein centrum-periféria elmélete szerint hazánk a félperifériához tartozik. Cardoso depenciaelmélete alapján tudjuk, hogy a fejlett országok nem engedik a fejlődőket kitörni függő gazdasági helyzetükből. Ennek legbiztosabb módja szocliberális vezetést a nyakukra ültetni, akikre a számukra engedélyezett lopási lehetőségek árán mindig számítani lehet. Ahol ők uralkodnak, ott csak eladósodás van! Amennyiben valamelyik kormány megpróbál egy kicsivel is kedvezőbb feltételeket kicsikarni hazájának, azonnal kíméletlen külső és belső támadások érik. Itt tartunk most. Marosán sem a Talicska Jánosok és Eke Ferencek miatt aggódik ennyire!

Jager László | 2012. február 19. | 16:55:37

Marosán György: Ismét háromfelé szakadt az ország
Nos igaz,vagy nem igaz?
Apukámat és anyukámat hagyjátok ki,ha nem sértelek meg meg benneteket!
Tisztelettel
J.L.

amergin | 2012. február 19. | 16:49:21

Kedves Kodiv! - 1. Orbán Győző MSZMP-párttag volt, és még párttitkár is a tetejébe. Voltak bizonyos politikai kapcsolatai az akkori felső vezetéshez is. Nem tudom, hogy ez mennyiben segítette a meggazdagodásban - igazából nem is foglalkoztat.
2. Az ifjabb Marosán eléggé messze eltávolodott apja nézeteitől. Ahogy Kun Miklós nagyapja nézeteitől.

De mindezek nem érintik a cikk tartalmi oldalát. Tudom, hogy Orbán Győzőt én hoztam szóba. Azt próbáltam vele érzékeltetni, hogy ez nem kevésbé visszás, mint Marosán György esetében az idősebb Marosánra hivatkozni; lévén az ifjabb biztosan nem akart lövetni sohasem. Kudarcot vallottam, belátom, nem sikerült megmutatnom, hogy az ad hominem érvelés kissé bugyuta és visszás.

Ezért kérdezem meg nyíltan és nagy-nagy tisztelettel: nem lehetne a személyeskedést abbahagyni, és nem írni kommentet a papáról, ha már a cikk gondolatmenetéhez semmi érdemi hozzáfűznivalónk sincsen? Csak kérdem.

ruszt | 2012. február 19. | 16:48:28

Virgula | 2012. február 19. | 16:13:16

Figyelmébe ajánlom 13:38-kor írt kommentemet. Igaz, hogy Fukuyama neve nem szerepel benne, de arról szól, amiről fél órával később Ön is értekezett. Ez nem egy kiforrott területe a politológiának, sokaknak van erről véleménye, Fukuyamának is, Önnek is, nekem is.

luther | 2012. február 19. | 16:43:52

Felesleges erőfeszítés az EU megerőszakolására a küzdelem, hogy jogilag végzett emberek tudják, hogy EU-val, és az erkölccsel összeegyeztethetetlen, amit müveltek, a végsőkig kitartanak mellette, most már sok pénzünkbe is fog kerülni

szegedijanos | 2012. február 19. | 16:31:52

A cikk egy bizonyos szemszögből láttatja a dolgokat, alapvetően jól, de fontos dolgok kimaradtak. Pl. Svédország azért működik jól, mert létezik közmegegyezés, ami azt jelenti, hogy az adófizetők elhiszik, hogy az általuk befizetett pénz döntő része jó célokra fordíttatik, valamint megértik, hogy nekik is jobb, ha a legszegényebbeknek is adnak valamit, hogy normálisan élhessenek, és akkor békén hagyják őket. Hazánkban a valahavolt kádári közmegegyezés felbomlott, mert az ügyesebbek és rafináltabbak kíméletlenül elvettek mindent az ügyetlenebbektől. Orbán ennek tudatában van, és most éppen közmegegyezik - a saját híveivel. A többiek ugyanis nem érdeklik. Ennyi.

teniszke | 2012. február 19. | 16:27:03

Marosán úr annyira semleges és objektív, amennyire nem volt szocdempárti, MSZP kötődésű, "pénz- és vagyoni szakember", stb...
A cikk állításai tárgyszerűen nem kis részben igazak, ez világos, ahogy az Általa felsorolt ismérvek is mutatják, itt a Fidesz részéről valóban erőszakos, s rengeteg hibás lépéssel fűszerezett nyomulás folyik. Ha ennyi a duma, rendben is lenne...
Innentől aztán - ahogy az eszement (bocsi, de ez van) vagdalkozók esetében szokásos, össze-vissza beszél. Megint jön a szokásos típushülyeség, hogy az ellenzék a demokratikus, a többiek nem. Sajna szólnom kell, nagyokos : van nekem rengeteg ismerősöm, aki a kormánypárttal szimpatizál (ő dolguk, nem igaz?), s bizony sokkal demokratikusabb és humánusabb, s legfőképpen tisztességesebb emberek a nagyszerű ellenzéki arcoknál (soroljak párat, észosztókám?)...
Nem a demokrácia jövője fáj ennek a sok nagyképű siránkozónak (pedig fájhatna), ugyan már. A zsírosbödöntől való egyre távolabbra kerülés, hogy most mások nyúlhatják le (nem kevésbé simlisen) a zsét, na, ez tud fájni...
S még valami, szerzőkém : abban, hogy most ez a szitu alakult ki, ami, elévülhetetlen érdemei vannak a "demokratikus ellenzék" állítólagos vezérpártja(i) ma is a Parlamentben ülő arcainak (+ még egy két felejthetetlen figura, mint Bajnai, Oszkó, stb). Nem mentség rájuk, hogy a maiak sem különbek, ez a hitelességhez, pláne tömegek megnyeréséhez nagyon kevés. ha elhiszed, szerzőkém, jó, ha nem, ahogy tetszik, szabad a választás...

kodiv | 2012. február 19. | 16:13:59

amergin!
Nagyon találó a párhuzam, hiszen ha igazak a legvadabb szocialista vádak, akkor Orbán Győző a tulajdonosa lett annak a kőbányának, ahol szakemberként dolgozott és Marosán György meg halomra lövetett asszonyokat és gyerekeket, mint pék!

Virgula | 2012. február 19. | 16:13:16

A lényegről (Virgula | 2012. február 19. | 14:22:34) vagyis Fukuyama alapvető tévedéséről senki sem beszél?

amergin | 2012. február 19. | 15:59:06

Én csak az "ad hominem" érvelést tartom alapból furcsának, kedves alfa+omega. Orbán Győzőt sem azért vettem elő, mintha vele akarnám bemószerolni Orbán Viktort, pusztán próbáltam jelezni, hogy ez egy ingoványos terület, így jobboldali kommentelő-társaim helyében ezt a vonalat nem erőltetném :)

kodiv | 2012. február 19. | 15:55:46

Már az is érdekes lenne, hogy kik voltak azok a gyerekek, akik apuka vagy anyuka "hőstettei" miatt felvételi nélkül mehettek egyetemre? Érdekes névsor lenne!

alfától omegáig | 2012. február 19. | 15:53:35

A kommentelés elején közepén és végén felháborítónak találták sokan, amiért a cikk szerzőjének apjának, dicstelen működését merték (feleslegesen) elővenni egyesek, MAJD mostanra eljutottunk Orbán Győzőhöz. Ti nem találjátok furának ezt a kettős mércét?

amergin | 2012. február 19. | 15:44:43

Csak egyetlen nevet mondok: Kun Miklós. (Az xy dinasztiák működésével kapcsolatban).

Annyi viszont igaz, hogy Orbán Győzőnek az előző rendszerben valóban jól működő, profitábilis dinasztiát sikerült alapítania.

elsore | 2012. február 19. | 15:40:56

kodiv | 2012. február 19. | 15:07:39
"A fiúk általában nem tehetnek apáik tetteiről, az viszont tagadhatatlan, hogy az egykor népellenes bűnöket elkövető hazaárulók által alapított dinasztiák remekül működnek napjainkban is! "

Csak nem a Szalay Vagy Vitézy klánra gondoltál?

utanadajovo | 2012. február 19. | 15:34:10

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kodiv | 2012. február 19. | 15:07:39

A fiúk általában nem tehetnek apáik tetteiről, az viszont tagadhatatlan, hogy az egykor népellenes bűnöket elkövető hazaárulók által alapított dinasztiák remekül működnek napjainkban is! Egzisztenciális helyzetük feltehetően kedvezőbb, mint azok utódjainak, akiket aljas módon meggyilkoltak, vagy tönkretettek! A jelek szerint hazaárulónak lenni érdemes....

kovy | 2012. február 19. | 14:48:35


Ennek mi köze a cikkhez?
Ez a "kovy" azonos a pornó-kovival?

Mi köze a fiúknak az apák tetteihez? Vagy Te ezért utálod Orbánt?

Ha visszaolvasol 2 sort akkor megvilágosodsz!

1. Kérdeztek valamit, válaszoltam.
2. Semmi közöm hozzá, de ez magánügy?
3. Semmi, csak a neveltetés azért meghatározza a szellemi kötődést!
4. Az utálkozás nem az én kenyerem, ne keverj össze a balosokkal!

Még valami kérdés?

Virgula | 2012. február 19. | 14:22:34

A cikk alapvető tévedésen, mégpedig Fukuyama tévedésén nyugszik. A nyugaton a XX. századtól - gyökereiben már a XIX. század második felétől – tapasztalható „stabil állam", a „törvények hatalma" és a „felelős kormányzás" a „versenyelőnynek" nem oka, hanem a következménye. A versenyelőny oka a kulturális-technológiai fölény, már ameddig megvolt. Ebből a fölényből adódó versenyelőny tette lehetővé a nyugodt jólétet, amire alapozva „el lehetett játszani" a törvények hatalmát és a felelős kormányzást. S mert játszani jó, a játékba mindenki beleélte magát, ami erősítette is az okozatok okként való látszatát. Másban is tapasztaljuk, hogy az ok és okozat ideig óráig erősíti egymást, elfedve, hogy a tyúk volt-e előbb, vagy a tojás. Amint azonban elfogyott a kulturális-technológiai fölény, a versenyelőny is múlóban, s vele együtt múlóban a
stabil állam, a törvények hatalma és a felelős kormányzás. Ez a folyamat már elkezdte úthengerszerűen maga alá gyűrni az európai civilizációt, s mivel az emberek nem látják át a valódi folyamatokat, a fasisztoid megoldásokban hisznek majd. Ez már befejezett dolog.

talán jövőre | 2012. február 19. | 14:00:26

Látva egyes hozzászólókat, hogy rögtön tettre készen állnak a karaktergyilkos szólamokkal, akkor már nem csodálkozom, hogy ezt a stílust kiterjesztették a külföldön levők nagykövetekre is.
Idézek egy ezelőtti cikkből:
" ..Most az Orbán-kormány kapitális baklövéseinek mentegetésével idegen nyelven cöcögő mamelukok próbálkoznak globális és helyi médiákban. Azt képzelik,ott is érvényesíthetik a fidesz papagájkommandójának szóvivői különítményének itthon bevált eljárását. Nem a siker, a blamázs lesz nagyobb."

saman | 2012. február 19. | 13:53:38

Óriási hiányossága egyébként a cikknek, hogy kizárólag a szalonpolitizálás intézményességeit tekinti a demokrácia fundamentumának.

Ha már felmerül a svéd példa, vagy Kanada, akkor ezekkel kapcsolatban azt kellene elemezni, hogy a civil intézményességek miként fejtettek ki átfogó kultúraformáló hatást.

Félő, hogy az Orbánt leváltó közeg egyszerűen restaurálni fogja korábbi viszonyokat.

Pedig a rendszerváltás 1996-tól kezdődő alku kultúrája egyenesen vezetett ebbe a nemzetközi és belföldi közröhej tárgyává váló helyzetbe.

A gyarmatbirodalom nélküli országok a kultúraformálás eredményeire támaszkodva futottak be olyan modernizációs pályát, amely bevezette őket a jóléti társadalmak közé.

A magyar esetpélda kristály tisztán mutatja, hogy mit lehet veszíteni azon, hogy az a "nem fontos nem sürgős" dolgok közé tartozik.

reszvetelideokracia.blog.hu

ruszt | 2012. február 19. | 13:38:20

amergin,

Én néhány hónappal ezelőtt Marosán György egy másik cikke (http://www.nol.hu/velemeny/20111024-orban_viktor_ellenforradalma) kapcsán folytattam egy érdekes vitát saman-nal arról, hogy vajon tényleg az intézményrendszer minősége a legfontosabb egy ország általános értelemben vett "fejlettsége" szempontjából, és ennek kapcsán arról, hogy az intézményrendszer tekinthető-e a meghatározónak ezen szempontból (ok vagy okozat). Én akkor - elismerve az intézményesség fontosságát - vitattam annak a szakmai megalapozottságát, hogy az intézményrendszer minősége tekinthető-e a "fejlettség" okának. Véleményem szerint a fejlett intézményrendszer szükséges, de nem elégséges feltétele a fejlett gazdaság és fejlett társadalom kialakulásának. Ezt sok más, kultúrális, gazdasági, geopolitikai stb. feltétel együtt határozza meg.

Minderre Írország kitűnő például szolgál. De a cikk ettől függetlenül nagyon jó.

floride | 2012. február 19. | 13:31:22

Értem, akkor ezt letudtuk, de az tetszik, ahogy az oldalvonalról bekiabál, jó liberális módra.
Majd akkor megvárom Marosán elvtárs cáfolatát, mert hogy a cikket ő írta. Ha cáfol, akkor én szívesem fogom cáfolni a mondatait. Nekem könnyebb dolgom lesz. Ez olyan silány mű, ami leginkább Lengyel László zavaros kentaur fecsegésére hasonlít.
De Atlasz ha esetleg van bátorsága saját nevében vitatkozni, akkor ne kiméljen, kapja föl Marosán elvtárs téziseit és megvitatjuk.

Atlasz | 2012. február 19. | 13:05:52
floride | 2012. február 19. | 12:10:18: Azért nem cáfolom, amit írtál (csak egy utalással az államalapítóra, aki nem magyar megrendelésre dolgozott!),
mert a cikket, amihez szólunk, Marosán György írta. Erről beszélünk.

floride | 2012. február 19. | 13:30:04

nem megy

Atlasz | 2012. február 19. | 13:19:44

figyelő42 | 2012. február 19. | 12:11:06: Valóban, hasonlóság a bukásban és a kegyetlen megtorlásban van.
Aztán folytatódott tovább egészen addig, míg a saját vagyona gátlástalan gyarapításával elfoglalt történelmi uralkodó osztály két fillért sem volt hajlandó áldozni a haza megmentése érdekében. A pápa követe írta ezt, a bűnös nyugat képviselője (fuj!), kevéssel Mohács előtt.
Valóban nincs semmi hasonlóság?!
Hiszen azóta is a török, az osztrák, a szovjet az oka Pató Pál úrék minden bajának, igaz?!

Mobutu | 2012. február 19. | 13:07:27

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Atlasz | 2012. február 19. | 13:05:52

floride | 2012. február 19. | 12:10:18: Azért nem cáfolom, amit írtál (csak egy utalással az államalapítóra, aki nem magyar megrendelésre dolgozott!),
mert a cikket, amihez szólunk, Marosán György írta. Erről beszélünk.

fpetya | 2012. február 19. | 12:55:16

Már meg sem lep, hogy a kommentelők egy része a családi kapcsolataiból gondolja levezetni, hogy a cikkírónak igaza lehet-e. Ne csodálkozzunk, ez a nemzet vezető erejéhez való kommentelői megfelelkezésnek egy formája egy olyan hatalomnál, amely baráti és származási alapokon oszt hűbéri stallumokat, ítél meg hűséget, megbízhatóságot, talál tehetséget.

Jager László | 2012. február 19. | 12:48:11

Kelet felől vonultunk nyugat felé.
Idáig jutottunk.
Remélem nem alkalmazzuk az ősi magyar haditechnikát.
Megfutamodást színlelünk, majd hirtelen visszafelé nyilazunk.
Maradjunk a fenekünkön,mert se keleten,se nyugaton nincs szabad hely,csak kicsike rés.
No ezt kellene beismerni,józan ésszel meggondolni!!
J.L.

floride | 2012. február 19. | 12:20:43

Szerintem ezt a cikket "ösztönzésre" írta Marosán. Ezen lépten nyomon átüt a liberálisok feltupírozott "rettegése" ekkora baromságot nem szokott saját jogon írni.

pesti | 2012. február 19. | 12:18:06

Moderálási alapelvek- moderált komment -

mltt ljlnnk NYGT ngyszrsg ltt, n fljtsk l, hgy flmlkdshz ngybn hzzjrlt, hgy nm szrttt smmrt fztn, z ndnknk nm fztt mg z lvtt jvk (rny, fld stb..) rt, ngr rbszlg mnkrjnk rt, h csk thtt, fgyvrk rjvl bztsttt, kdvz "csrrnykt", s z nmcsk tszz v vlt, gy, m szlsszbdsgr, s dmkrtks lvk tsztltbn trtsr ly knys rr nygt plgrt gy csppt sm ggsztj, hgy lyn frmrbn jr, s lyn llmszrt fgyszt, mt gyrmk s rbszlg mnk llt l dl-mrkbn mg Ázsbn, stlg nm rtn sjt prt ltt s sztnzn mgs rklcs lvkt lltn, s vn gy gynm, hgy mkr mgyr dmkrcrt ggdnk, lht, hgy stlg z ttn mlt cgk prftj vdnd gz rtk...

figyelő42 | 2012. február 19. | 12:11:06

De tényleg, most tekintsünk el a családi háttértől, meg attól is, hogy szerzőnk, mint a bankárvilág jeles képviselője, hát hogy is mondjam, igazán autentikus demokráciaféltő, de ekkora marhaságot, hogy a baloldal 2010-es bukása csak Dózsa Györgyéhez hasonlítható, nos ekkorát még nem olvastam még a Népszavában sem. Lelki szemeim előtt szinte felrémlik, amint Fletó üldögél a tüzes trónuson...

floride | 2012. február 19. | 12:10:18

Jó tipp Atlasz, miért nem cáfolja amit írtam?

Atlasz | 2012. február 19. | 11:57:19
Miért nem cáfolod? Vagy akár I. (Szent) Istvánt, az első nyugatost?
A a hatalommániás Cipollára nyugaton rég nem vevők...

Atlasz | 2012. február 19. | 11:57:19

floride | 2012. február 19. | 11:52:11:
Miért nem cáfolod? Vagy akár I. (Szent) Istvánt, az első nyugatost?
A a hatalommániás Cipollára nyugaton rég nem vevők...

floride | 2012. február 19. | 11:52:11

Ezt a szabványbaromságot!
"A mérleg megvonásához azonban vonatkoztatási rendszerre is szükség van. Ez a vonatkoztatási rendszer számunkra – kicsit leegyszerűsítve – a „Nyugat”."
Amitől a Nyugat annyira Nyugat, annyira Magyarország bőven Nyugat, elég volt megnézni Nyugat gyászos szereplését az EP-n és Orbán tiszta világos érvelését.
A Nyugat ma egyértelműen a totális, mindent átfogó manipulációt, a már letagadhatatlan kettős mérce rutinszerű alkalmazását jelenti. Arról nem is szólva, hogy önmagát sem tudja reprodukálni, akkor mitől is lenne mérce?
A szerző tipikus példája a szovjetbarát kommunista apa, nyugatbaráttá váló gyermekének.
Megtetesíti William Odom amerikai tábornok és kémfőnök mondását: „A szocialistáknak bűntudatuk van, és gazsulálnak nekünk. Ez olyan előny, amit csak a bolond hagy kihasználatlanul. A volt magyar kommunisták úgy adják be a derekukat, mint ahogy annak idején ezt tették a szovjet gazdának. És meglepi őket, hogy velünk mégiscsak könnyebb tárgyalni.”

figyelő42 | 2012. február 19. | 11:50:10

csesznegi
Igen, ő a kedves papa, id. Marosán György, akiről köztudott, hogy a sortüzekre személyesen adott parancsot, amiknek egyébként többszáz áldozata volt, csak Salgótarjánban vagy 130-an haltak meg. És az is köztudott, hogyha rajta múlik nem kábé 400 embert végeznek ki november 4-e után, hanem ezreket. Kádár volt kénytelen közbelépni, majd később leváltani ezt a véreskezű péksegéd-gengsztert.

amergin | 2012. február 19. | 11:48:35

Szia Ruszt! :) Köszönöm szépen a kiegészítést!

fpetya | 2012. február 19. | 11:43:48

A helyzetértékelés alapos, a következtetések logikusak, cikk minden szavával egyetértek, bravó!

saman | 2012. február 19. | 11:40:40

Nagyon pontosan fogalmaz a szerző.

Asszem 4 éve nyomom folyamatosan, hogy az 1998-as Halász - Zuschlág paktum óta ez a folyamat egyenesen vezetett ehhez a nagyon elmélyült társadalmi és gazdasági krízishez.

A maffiapártoknak azért érdemes felszámolni a

1. nyilvánosságot

2. a saját érdekképviseleteket és a jószolgálati érdekképviseleteke / és ezek csatornáit arra, hogy érdekeinket becsatornázhassuk a rólunk szóló döntések döntés-előkészítési folyamataiba

3. a tiszta szabályok uralmát, a joguralmat az átláthatóságot

4. a feljebbviteli lehetőséget, az az a kb 15.000 éve működő bírói intézményességet

Mert ezesetben fenyegeti kevesebb veszély az ügyben, hogy intézményesen fel tudják tenni azt a kérdését, hogy " Ez meg itt MI?"

Rossz hírem van a fidesznyikeknek és az MSZP báróknak.

Ezzel az eszköztárral nem lehet a maffiatevékenység számonkérhetőségét tartósan blokkolni.

Nem lehet olyan mértékben kirekesztő közbeszédet és intézményrendszert létrehozni meg tudna állítani egy népharagot.

Elértük az 50-es évek életszínvonalát. A kínaiak életszínvonala már alulról szemlélhető a magyarok számára. De nálunk ennek semmilyen tigrisizáló hatása nem lett.

Egy olyan nemzedék került be ebbe a helyzetbe, amely csak családi sztorikból ismeri azokat a probléma megoldási algoritmusokat, amelyek az éhezés veszélyének kivédésével kapcsolatosak.

reszvetelidemokracia.blog.hu

sasa2 | 2012. február 19. | 11:40:14

amergin | 2012. február 19. | 11:15:47

Ez lenne a követendő példa ?

Gyakrabban kellene beszélni róla, ráadásul előrébb vannak mint mi, nekünk még évek kellenek, hogy eljussunk oda , ahol most ők tartanak.

http://orszaginfo.itdhungary.com/?p=tarsadalmi_gazdasagi_helyzet&c=ie

ruszt | 2012. február 19. | 11:33:13

amergin | 2012. február 19. | 11:15:47

Szia amergin,

Igaz amit Írországról írtál, de két nagyon lényeges szemponttal kiegészíteném. Az egyik az, hogy Írországban (a széleskörű szegénység és munkanélküliség ellenére) nagyon fejlett, az angol mintát követő intézményrendszer működött. A másik pedig az a - történelmükben gyökerező - hatás, aminek eredményeként ma kb. 50 millió amerikai vallja magát ír gyökerekkel rendelkezőnek. Ezen szoros kultúrális kapcsolat eredményeként a 90-es évek elejétől óriási amerikai beruházási hullám kezdődött Írországban (egyfajta hídfőállásként tekintettek rá), ami megalapozta a az ír gazdasági csodát. Én az egész folyamat nagyrészét (a nyolcvanas évek közepétől) személyesen éltem át a helyszínen, nagyon tanulságos volt.

amergin | 2012. február 19. | 11:24:43

A fia. Apjától meglehetősen eltérő nézeteket vall. Nagyon okos ember :)

Ps: Csesznegiről csak csetneki jut az eszembe. Ha már az előző rendszerre utalgatunk. "Te jelentettél fel, Csetneki? Mert, hogy '42-ben te jelentettél föl, az világos, mint egy pofon."

csesznegi | 2012. február 19. | 11:21:32

Moderálási alapelvek- komment törölve -

amergin | 2012. február 19. | 11:17:31

A logika egyébként az itt kommentelőknek nem erőssége: eddig jószerivel csak "ad hominem" érveket olvastam, a cikk tartalmi, érdemi oldaláról semmit. Nagy bajban lehet a Fidesz, ha azt itteni hozzászólók képviselik a párt szellemi elitjét :)

amergin | 2012. február 19. | 11:15:47

Sasa2: - "Hiányolom a példákat, hol vannak azok a jelenlegi szegény országok ahol a fenti feltételek már fennállnak és ebből eredően meggazdagodnak, kialakítják a maguk jóléti társadalmát." - Írország. A hetvenes évek elején, amikor Eamonn de Valera utolsó politikai döntéseként bevitte az országot az unióba (azért, hogy ott az írek leszavazhassák az angolok javaslatait - de Valera kb. olyan volt miniszterelnöknek, mint amilyen nálunk Vona lenne), akkor az ország egyes helyein olyan körülmények uralkodtak, mint ma Moldáviában. Iszonyatos, ésszel felfoghatatlan, középkori állapotok. És harminc év alatt sikerült meggazdagodniuk; (mondjuk az unió elképesztő mennyiségű pénzt is nyomatott beléjük).

figyelő42 | 2012. február 19. | 11:14:13

Ilyen családi tradíciókkal rendelkezve lehet csak igazán huzigálni a történelmi párhuzamokat, csak tán nem kellene visszamenni a 16. századba, elég lenne néhány évtizedet, mondjuk 1956-ig. Az ország kábé pont annyira van szétszakadva, mint akkor. Voltak, vannak a megszállókat kiszolgáló hazaárulók, a muszkavezetők, a bankvezérek és slepjeik, mint a kedves papa, alias Buci Gyuri és csemetéje. És vannak, akiknek elegük van a megszállókból - ez a többség, az a bizonyos kétharmad -, legyenek azok keletiek vagy nyugatiak, jöjjenek tankokkal vagy a bankokkal. Ha már a történelmi párhuzamoknál tartunk.

kodiv | 2012. február 19. | 11:10:36

Bármennyt kattintgatok a kereső programokon, semmi utalást nem találok rá, hogy Dózsa nokiásdobozoknak, hazug szónoklatnak, vagy a saját hülyesége miatt a Fuggerektől felvett és eltüntetett uzsorahitelnek lett az áldozata! Talán még Bajnaival lehet összemérni, mert őt is egységes akarattal tették meg legfőbb vezetőnek és majdnem olyan határozott, karizmatikus vezető volt, mint Gordon. Ha Marosán korrekt történelmi hasonlatot akar, akkor talán Repülős Gizit eseteit kellene példaként felhozni.

hmhmhm | 2012. február 19. | 11:07:37

"Hiába érvelnek az Orbán-klónok úgy: őrültség diktatúrát emlegetni pusztán azért, mert a kormány – élve törvény adta hatalmával – kinevez, levált, megszüntet, létrehoz, újjászervez; a „demokráciaminősítőket” nem lehet „kijátszani”."

Aki nem ért egyet veled, az Orbán-klón.

Szeretünk Gyuri.

csesznegi | 2012. február 19. | 11:07:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

luther | 2012. február 19. | 11:03:51

Elég lenne, ha komoly emberek nem próbálnák bemesélni, hogy a fehér fekete,
a betonozás az nem az, az EU virtuális, és egyedül TRianon , és az egykulcsos az üdvözítő

sasa2 | 2012. február 19. | 11:03:48

" azért lettek gazdagok és versenyképesek, mert intézményeik – a demokrácia, a szabadság, és a felelős kormányzás – minősége, illetve a polgáraik közötti bizalom, a szabálykövetés és a tolerancia történelmileg magas szintű volt"

Ez olyasmi mind a törzsfejlődés, az evolúció ?
Hiányolom a példákat, hol vannak azok a jelenlegi szegény országok ahol a fenti feltételek már fennállnak és ebből eredően meggazdagodnak, kialakítják a maguk jóléti társadalmát. Ezekszerint ilyeneknek is kell lenni és akkor inkább őket kellene példaként felhozni. Ennyi.

klanhaboru | 2012. február 19. | 10:54:19

kovy | 2012. február 19. | 10:31:26

Ez a Marosán annak a Marosának a ?
Igen

Ennek mi köze a cikkhez?
Ez a "kovy" azonos a pornó-kovival?

Mi köze a fiúknak az apák tetteihez? Vagy Te ezért utálod Orbánt?

Gorekaqm | 2012. február 19. | 10:54:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

JoGabor | 2012. február 19. | 10:50:46

folyt.:

"Bármilyen ellenforradalmi rendszerhez alkalmazkodom. Minden szar rendszert túl fogok élni. Lemerülök, kibekkelem.

A modern társadalom által megkövetelt szervezett együttműködésre nem vagyok hajlandó, nem is értem, mi az. A közösségi műfajokat nem szeretem. Az egyéni műfajokban kiváló szoktam lenni.

Nem megyek sehova, ide se jöjjön senki.

Tanuljanak meg magyarul ők, a kurva anyjukat. Mindenkinek a kurva anyját, aki nem úgy magyar, ahogyan én.

Jó, hogy hozzánk soha sem a jó, sem a rossz nem tudott teljesen benyomulni. De az nem jó, hogy hozzánk soha sem a jó, sem a rossz nem tudott teljesen benyomulni.

Aberál kifejttette: a XX. században, amelyben a magyar mentalitást a bolsevik és a náci ideológiák kölcsönhatása véglegesen megalapozta, Horthy Miklós egy virtuális királyságnak volt a kormányzója, Kádár Jánost királyi kultusz illette meg életében és holtában, és 1989 után koronás címert fogadott el a polgári demokratikus parlament. Mind e jellegzetességek, vonta le a mátrix tanulságát Orkán Aberál, egyetlen irányba mutatnak, noha látszólagos ellentmondásban állnak egymással. Legfőbb ideje tehát, hogy megalapítsuk a Magyar Kommunista Királyságot."

Spiró: Feleségverseny, Magvető, Bp. 2009. 194-195. oldal

klanhaboru | 2012. február 19. | 10:49:59

Jancsikám! Én a Te árvalányhajas, bőgatyás világod helyett viszont inkább micro-ban és kerámialapon sütöm a húst, mint nyereg alatt.

JoGabor | 2012. február 19. | 10:49:51

Kedves ruszt,
kösz a jó szót. Hogy milyenek is vagyunk valójában, arról citálok egy másikat, két részletben, mert csak úgy fér ide:

"Követelem az egyenlő közteherviselést, amely alól egyedül én mentesüljek.

Legyen mindenkinek egyenlő a jövedelme. Az enyém lehet kicsivel több. Mindenki legyen egyenlő a törvény előtt. Én kicsivel többre vágyom. Legyen mindenki szegényebb nálam, akkor én is lehetek szegény.

Az egyetlen személyben megtestesülő tekintélyt: a királyt, a hadúrt, a pártfőtitkárt feltétlenül és rajongva tisztelem, imádok róla gonoszul pletykálni, és amint lehet, néhány évtized múltán megbuktatom.

1848-49, 1918-19, 1956 a magyarság természetétől idegen fellángolás, mert már Levédiában is felfordulás-ellenes, honfoglalást ellenző kispolgári mentalitást nyilvánítottam. A nyugalmamhoz továbbra is ragaszkodom.

Kiváló eredményeket tudok elérni a passzív rezisztenciában, eltitkolom a jövedelmemet, adót csalok, nem adok számlát.

Gyűlölöm az államot, tessék az államnak eltartani engem.

Az aktív ellenállás nem az én kenyerem, veszélynek – családszerető ember lévén – nem teszem ki magamat.

Kiváló honfitársaimat irigylem és gyűlölöm. Mindenkinek legyen olyan szar, mint énnekem, főleg, ha tehetségesebb nálam. Akit csak érek, följelentem. Aki ebben az országban kiváló lett, az csalt, rabolt, gyilkolt, és hordja el magát: ez az én hazám, nem az övék!"

kukorica-jancsi | 2012. február 19. | 10:35:28

"A baloldal 2010-es vereségét az 1514-es Dózsa-felkelés bukásához hasonlítottam."
Nekem meg röhög a vakbelem!

T. Szerző a SZENT NYUGAT / KELET (nem kívánt törlendő...) fenekébe beléomolni vágyó liberálbolsevik megtestesült sztereotípiája. :)))

esperto | 2012. február 19. | 10:33:11

Gabor tényleg nagyon Jo: mi magyarok bizony képtelenek vagyunk öszefogni, nagyvonalúan kilépni az egymással szemben ásott lövészárkokból, ez borzasztó. Sosem a külvilággal van a fö bajunk, elöbb mindig egymást akarnánk legyözni, becsukni, kinyirni, megszüntetni, megalázni, aztán majd meglátjuk... És remek a Hamvas-idézet is, stimmel az is, sajnos.

kovy | 2012. február 19. | 10:31:26

Ez a Marosán annak a Marosának a ?
Igen

ruszt | 2012. február 19. | 10:29:45

Kedves JoGabor,

Egyetértek. Sajnos teljesen hiányozni látszik belőlünk a tolerancia, az egymás megértésére, elfogadására való készség. A cikk is világosan leírja a problémát, a Hamvas idézet is nagyon találó. Elkeserítő. Mint Ady írta:

"Mi voltunk a földnek bolondja,
Elhasznált, szegény magyarok,
És most jöjjetek, győztesek:
Üdvözlet a győzőnek."

JoGabor | 2012. február 19. | 10:22:12

A feladat világos: el kell zavarni ezt a kókler, bugriskormányt, de úgy, hogy a mutyipárt se tudjon visszasettenkedni a hatalomba.
Ehhez nyilvánvalóan civil összefogás kellene: belátás és bátorság, a gyáva meghunyászkodás feladása, az egyéni érdekek érvényesítéséről való ideiglenes lemondás a közös érdek javára. Patetikusan: áldozat vállalása a közös ügyért.
Na, ez az, ami ezen a földön, ezzel a néppel teljesen reménytelen.

Itt mindenkinek fontosabb a saját kis piszkos különalkuja. A politikai osztály is épp olyan, mint a lakosság: még erőt mutatni sem sikerült, de már minden jelentéktelen csoportocska előre közli, kivel nem tárgyal. Amúgy ezeket ivarérett, szőröshónaljú, felnőtt emberek vezetik, öltönyben, diplomával - és lám, milyen pitiánerek és ostobák.

„Az egységnek ez a hiánya akadályozta meg a népet nemcsak abban, hogy történeti céljait elérje, hanem abban is, hogy önmagában, amennyiben egyéb körülmények megengedték volna, elviselhető életet éljen. […] Éppen ezért ezen a földön az igazi katasztrófákat nem az idegen hatalmak túlsúlya okozta nagy veszélyek idején, hanem kivétel nélkül mindig – a történeti veszélyek idején is, és akkor is, amikor ezek a veszélyek csökkentek, vagy egyáltalában nem fenyegettek – az itt élő emberek árulása egymás ellen. Dühödt szembenállás nem elsősorban kiváltságokért vagy életmentésből vagy vagyonért, hanem merő testvérgyűlöletből.”

Hamvas Béla: Az öt géniusz, 1948.

skydiver | 2012. február 19. | 10:19:04

Igaz.

Gorekaqm | 2012. február 19. | 10:13:49

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ruszt | 2012. február 19. | 10:13:39

Kitűnő cikk, gratulálok a szerzőnek.

Jager László | 2012. február 19. | 10:10:21

Nagyon jó elemzés a mai állapotokról.
Egyetértek a tartalmával.
Gratulálok.
J.L.

alfától omegáig | 2012. február 19. | 10:05:28

Jó, hogy említi a lex Szász-t a szerző. Csak így számozás nélkül, pedig ha jól emlékezem volt egy már régen. Úgy 2003-2004-ből. A szerző erről nagyvonalúan elfelejtkezik, és ezért hozza fel példaként, pedig ez éppen az MSZP hihetetlen arroganciáját és úthenger szerű nyomulására volt nagyon jó példa, csak ezt valami okból elfelejtették sokan!

kimitake | 2012. február 19. | 10:05:13

"Visszaszorul tehát az „amorális” családközpontúság...."

Az vissza Marosán az biztos Csak közben meg ez a visszaszoruló "amorális" csaláközpontú nyugat egyfolytában fogy ,öregszik Ami meg folyamatosan fogy öregszik képtelen akár szinten tartani is a népességét az beteg, az eleöregedés miatt gyenge Ahogy a természet sem tűr vákumot úgy földrajzi területen sincs vákum Ha a nyugat folyamatosan fogy máshol meg a nem amorális családközpontú világ meg szaporodik akkor előbb utóbb a sokaság útra kel a kiürülő területek felé és eltörli az egész ott lévő civilizációt akármit is blődlizik itt mindenféle indexekkel

HIRDETÉS
Budavár visszavétele – B...
Budavár visszavétele – Benczúr Gyula alkotása

A mérleg megvonásához azonban vonatkoztatási rendszerre is szükség van. Ez a vonatkoztatási rendszer számunkra – kicsit leegyszerűsítve – a „Nyugat”.

A blogbejegyzése kapcsán mostanában sokat idézett Fukuyama legújabb könyvében (The Origins of Political Order) a „Nyugat” három „megkülönböztető versenyelőnyét” azonosítja: a stabil államot, a törvények hatalmát és a felelős kormányzást. A törvények „Nyugaton” mindenkinek – a királyoknak éppúgy, mint a parlamenti többségnek – áthághatatlan korlátot jelentenek. Ezen alapul az állam felelős kormányzása: a hatalom beszámoltathatósága, felelősségre vonhatósága és működésének átláthatósága.

A „Nyugat” sikere tehát túlmutat a történelmi vagy természeti véletleneken, és alapjában négy intézményen nyugszik: a gazdaságban a magántulajdonon alapuló vállalkozások és a piac, a politikában a demokrácia, az emberi kapcsolatok terén a polgári szabadságjogok, végül az állami irányításban a felelős kormányzás. Ezek hatékony működését a hétköznapi kapcsolatokat gördülékennyé tevő bizalom, a normakövetés és a megegyezésre törekvő konfliktuskezelés alapozza meg.

HIRDETÉS

A „Nyugat” abban is különbözik a többi civilizációtól, hogy ezek az értékek nem pusztán a családon belül, még csak nem is csupán az ismerősökre vagy a törzs/klán tagjaira terjednek ki, hanem az idegenekre is! Visszaszorul tehát az „amorális” családközpontúság, az ismeretleneket is megilleti a bizalom, de a rokontól is elvárható a szabályok betartása.

Nem földrajzi gyűjtőfogalom tehát a „Nyugat”, hanem jellegzetes intézmények – piac, magántulajdonon alapuló gazdaság, szabad vállalkozás, parlamentáris demokrácia, autonóm polgár, véleményszabadság, szabad sajtó, átlátható és korrupciótól mentes állam stb. – rendszerré szerveződött „platformja”. Amiként egy vállalat versenyképességét vagy egy számítógép teljesítményét a technológiájuk és szabályozórendszerük, éppígy a társadalmak történelmi sikereit intézményi platformjuk határozza meg. Bár első pillantásra a fejlett gazdaság tesz lehetővé széles körű demokráciát és szabadságot, a kapcsolat inkább fordított. Vagyis nem azért magas – mondjuk – Svédország vagy Kanada társadalmi „minősége”, mert gazdagok, és emiatt „megengedhetik” maguknak ezt a „luxust”, hanem éppen azért lettek gazdagok és versenyképesek, mert intézményeik – a demokrácia, a szabadság, és a felelős kormányzás – minősége, illetve a polgáraik közötti bizalom, a szabálykövetés és a tolerancia történelmileg magas szintű volt.

Mivel ezek az intézmények éppen olyan fontos szerepet játszanak a politikában, mint a hitelezés a gazdaságban, az elmúlt évtizedben sokféle jelzőszámot – indexet – fejlesztettek ki, amelyek lehetővé teszik mérésüket. Ezzel mérhetővé tették – miként a hitelminősítők az egyes vállalatok vagy éppen országok befektetési kockázatait – a társadalmak „minőségét”. A gazdaságra a Gazdasági Szabadság Index (Economic Freedom Index) vonatkozik, a demokrácia minőségét a Demokrácia Index (Democracy Index) méri, a polgári szabadságjogok szintjét a Szabadság Index (Freedom Index) mutatja, míg a kormányzás minőségét a Felelős Kormányzás Index (Worldvide Governance Index) jellemzi. A folyamatosan végrehajtott mérések eredményei a múltra vonatkozó adatsorokkal együtt az interneten megtekinthetők. Az indexek változása pontosan jelzi a gazdasági szabadság, a demokrácia és a felelős kormányzás javulását vagy romlását. Így bárki számára láthatóvá válik az egyes országok elmozdulása az „intézményi minőség” skáláján.

Az indexek adatai – miként a víz állapotát a hőmérséklet – jelzik a rendszer „fázisátalakulásait”. A fagypont körül a hőmérséklet alig néhány fokos emelkedése a jég olvadásához vezet. Épp így, amikor az indexek túllépnek bizonyos küszöbértéket, az a merev társadalmak „olvadására” utal. Ám ahogyan a víz jéggé válik, amikor hőmérséklete fagypont alá esik, a társadalom elveszítheti polgári jellegét, ha az intézményi indexei egy küszöbérték alá kerülnek! A fenti metafora pontosan leírja a „rendszerváltás” során végbement változásokat Magyarországon. A Gazdasági Szabadság Index – összetevői: az állam mérete, a tulajdon biztonsága, a fejlesztési pénzekhez való szabad hozzáférés, a kereskedelem szabadsága, a hitel, a munkaerő és az üzlet liberális szabályozása – az elmúlt három évtized során a következő változást mutatta: 1985 (5,24), 1995 (6,15), 2005 (7,37). Öt körüli indexérték esetén egy gazdaság még nem tekinthető szabadnak, 6 körül már részben piacgazdaságként működik, és 7 felett lényegében kiépült piacgazdaságról beszélhetünk. A trend pontosan jelzi a „parancsgazdaság” piacgazdasággá történő átalakulását. Lényegében ugyanez áll a demokráciára és a szabadságra is. Bár ezek indexei még nem voltak hozzáférhetők 1990 előtt, de jól helyettesíthetők a Freedom House sajtószabadság-indexével. E szerint 1980-ig régiónkban még részben szabad sajtó sem létezett. 1985-ben a részben szabad sajtó aránya csupán 11 százalékot tett ki, majd 1990-re 44 százalékra nőtt. A szabad sajtó azonban csak 1995-ben jelent meg, míg végül hazánkban 2000-re mindkettő külön-külön is elérte a 33 százalékot, ami már szavatolja a sajtószabadságot. A „rendszerváltás” tehát valóságos forradalom volt, és a XX. század végére országunkban kiformálódott a „nyugati” típusú polgári társadalom intézményrendszere.

A 2010-es választás óta lezajlott változásokat egy interjújában Bajnai Gordon a következő – sokkoló, de a valóságtól nem távol álló – hasonlattal összegezte: a Fidesz „csigolyánként törte el a magyar demokrácia gerincét”. Az Orbán-rezsim hatalomra kerülése óta „elkövetett” számtalan, egymástól látszólag független húzás – az Alkotmánybíróság hatáskörének szűkítése, az új tagok kinevezése, az MNB „bekerítése”, a Költségvetési Tanács megszüntetése, „pártkatonák” kinevezése az ÁSZ, a legfelső bírói, illetve a médiaszabályzó testület élére stb. – önmagában nem végzetes. Az Országgyűlés „működésmódja”, a szocialista időket idéző rendeleti kormányzás a külföldi megfigyelőknek sokszor fel sem tűnik. Kivétel ebben a tekintetben éppen Fukuyama, aki azt írta néhány napja: „a magyar alaptörvény nem önmaga miatt rossz, hanem azért, mert feltárta szerzői hosszú távú hajlamait”.

A képviselői indítványként beterjesztett törvények sokasága, a végszavazások előtti alapvető változtatások, a „salátatörvényekbe” rejtett, egymástól független módosítások és az egyedi esetekre – pl. lex Szapáry, lex Szász – vonatkozó döntések a törvények hatalmának megcsúfolását jelentik. Lényegében ugyanezt jelentik – a választók érzékelési küszöbét még alig elérve – az egészségügyben, az oktatásban, a kultúrában és a társadalom más területein zajló hatalom-központosítások.

Hiába érvelnek az Orbán-klónok úgy: őrültség diktatúrát emlegetni pusztán azért, mert a kormány – élve törvény adta hatalmával – kinevez, levált, megszüntet, létrehoz, újjászervez; a „demokráciaminősítőket” nem lehet „kijátszani”. Az indexek jelzik, hogy a kormányváltás óta Magyarország elindult a lejtőn, a múltba – a diktatúrához visszafelé – vezető úton. Bár még nem lépte át, de vészesen közelíti azt a határt, amelyen túl nincs „Nyugat”: sem demokrácia, sem szabadság, sem felelős kormányzás. Ez azt jelenti, hogy bár földrajzilag a kontinens közepén helyezkedik el országunk, intézményeink minősége inkább Belorussziáéhoz vagy Oroszországéhoz áll közelebb. S valóban, nem sok kell már ahhoz, hogy végleg „kiiratkozzunk” Európából. Partnereink ezt pontosan látják, ám kezük meg van kötve. Csak első pillantásra tűnik ilyen egyszerűnek: kiosztani egy-két kokit, és elzavarni a diktátort. Magyarország azonban valóban a magyaroké. Támogatni tud Európa, de nem oldja meg helyettük a problémákat. Ahogy rontani, úgy javítani is csak a magyarok képesek helyzetükön.

A jövő azonban aggodalmat keltő. Az elmúlt hetek tüntetésein és ellentüntetésein részt vevők nagy száma azt tanúsítja, hogy – a XVI. század történelmi metaforájával élve – az ország újra három részre szakadt. A demokratikus ellenzék Európáért tüntet, a kormánypártiak azért, hogy Európa hagyjon békén, a Jobbik pedig Európa zászlóját égetve a kilépésért masírozik. A határok azonban most nem földrajzi térségek között, hanem munkahelyeken, vallási közösségeken, kulturális egyesületen, iskolákon, társasházakon, sőt családokon belül húzódnak. Nem térhet ki előle senki. Ezért nő egyre a frusztráció és a bizalmatlanság, ezért csökkent a normakövetés és az empátia. Okok helyett bűnbakokat keresünk, megoldások helyett csodában reménykedünk, önkritika helyett összeesküvés-elméletet gyártunk.

A történet vége ismert a történelemből: Európa felszabadít, de a győztesek csak egy szétesett és lerombolt országot tudnak majd birtokba venni.

Címkék: hétvége
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    89 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS