belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

Vissza a hatvanas évekhez - itt az új NAT

Központosító, ideológiai alapú, a pedagógiai innováció halálát jelenti, általános, a tanárok és a diákok iránti bizalmatlanságra épül - néhány vélemény a frissen vitára bocsátott Nemzeti alaptantervről. A kormány nevelni akarja a gyerekeket, ahelyett, hogy megtanítaná őket tanulni.

Ónody-Molnár Dóra| Népszabadság| 2012. február 7. |83 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Mérnork | 2012. február 9. | 14:24:47

"Az új alaptanterv szerint minden tanulónak kötelezően el kell sajátítania egy minimális tananyagot" Tömény fasizmus, meneküljön aki még nem tette meg ;-)

Zs.P. | 2012. február 8. | 09:10:35


propatria | 2012. február 8. | 06:05:11

"Régen, amikor nem volt bukási tilalom, sem buktattak meg elsőben senkit, hiszen a tanító személyes kudarcának élte volna meg, hogy nem tudja eljuttatni a tanítványait az elvárt szintig. Ami nem a tökéletes olvasás- és írástudás."

Ezt meg honnan veszed?

Amikor én kezdtem az első osztályt (1949-ben), volt egy vagy két ismétlő, és tőlünk is maradt le egy vagy kettő.

És a magolást már akkor se nagyon díjazták.

propatria | 2012. február 8. | 06:05:11

1figyelő | 2012. február 7. | 22:42:42
Igazán olvasni kb. a harmadik év végére tanul meg minden átlagos diák. Régen, amikor nem volt bukási tilalom, sem buktattak meg elsőben senkit, hiszen a tanító személyes kudarcának élte volna meg, hogy nem tudja eljuttatni a tanítványait az elvárt szintig. Ami nem a tökéletes olvasás- és írástudás.

propatria | 2012. február 8. | 06:01:06

Hazai | 2012. február 7. | 08:13:49
Most is ugyanazokat az alapműveket tanítják az általános iskolában. Középfokon még nagyobb az azonosság, mert az érettségi elég egységesítő erővel bír. A középiskolai irodalmi szöveggyűjtemények egyrészt teljesen egyformák, másrészt nem sokban különböznek a régiektől.
Viszont az olvasás-szövegértés általános szintje elszomorító, és ezen nem segít, ha Hoffmann és Orbán a mi bőrünkre idézi fel a saját fiatal éveit.

kunadam | 2012. február 8. | 05:18:37

Ha az iskolarendszerünk annyira jó lett volna a 60-70-80-as években, akkor az országnak most szárnyalnia kéne. A mostani aktív korú népesség ugyanis ezen évek oktatásának "terméke".
A poroszos rendszer nagyon jó eredményeket ért és ér el a tehetséges gyerekekkel, akik megfelelően támogató családi háttérrel rendelkeznek. És mi van a népesség maradékával?

kunadam | 2012. február 8. | 05:14:38

Tárgyi ismeretek nélkül nem lehet miről gondolkodni, de tárgyi ismeretek birtoklása még nem jelenti, hogy az ismereteket érti és használni képes a diák.
A választás lehetőségének pont az a lényege, hogy, ha poroszos nevelést kívánsz a gyerekednek olyan iskolába adod, ha meg olyat ahol "nagyon szeretik őket", akkor olyanba.

1figyelő | 2012. február 7. | 22:42:42

Az 1990-es évek elejéig aki nem tudott írni-olvasni, az ismételte az első osztályt. Ilyen egyszerű. Egy országban a zemberektől mint állampolgároktól és munkaerőtől képzettségi szintenként 1990-ig létezett az elvárt tudás, készség, ismeret. Ennek lett vége. Más országokban is. Ez továbbra is elvárható, no nem egy gyarmati országokban, ugye?

Zs.P. | 2012. február 7. | 21:58:31


Anett77 | 2012. február 7. | 21:21:14

"Ezekben az elvekben mi a rossz? Miért baj?
"az erkölcsi nevelés, a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az állampolgárságra, demokráciára nevelés, az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, a testi és lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés, a felelősségvállalás másokért, az önkéntesség, a fenntarthatóság, környezettudatosság, a pályaorientáció, a gazdasági és pénzügyi nevelés, a médiatudatosságra nevelés és a tanulás tanítása.""

Az, hogy Orbánéktól jött. Ha Gyurcsány, vagy Bajnai találták volna ki, akkor ez lenne a legjobb dolog az oktatásügyben az elmúlt ezer év során.


metapita | 2012. február 7. | 21:58:08

Kedves Anett... minden nagy ideológiai irányzat ilyen hangzatos elvekre épült!!! Úgy mint a kommunizmus és a fasizmus is. Az alapgondolata egyiknek sem volt vérengző...

Anett77 | 2012. február 7. | 21:35:36

Elvira78: Nemcsak a szülő nevel, hanem a társadalom, a környezet, a család és bizony a pedagógus is, a személyisége. Sőt mikor valaki dolgozni kezd, a kollégái, főnökei is nevelik. Az "ismeretterjesztésre" ott a TV, meg az Internet...

Anett77 | 2012. február 7. | 21:29:11

Az a nagy szabadelvűség, meg a nagy "demokrácia" (a gyereknek mindig igaza van, agyonütheti a tanárt stb.) se jó az oktatásban. Az elméleti pedagógiai "szakemberekről", meg szobatudósokról megvan a véleményem. Többségük életében egy napot sem tanított. A tanárképzés elméleti tárgyainak 80 %-a teljesen használhatatlan. Központi tanterv szükséges: Valami minimumot elő kell írni, nem lehet, hogy egyik iskolában semmit se tanulnak csak "nagyon szeretik őket"... A demokrácia nem működik, ha valamit tanít az ember, illetve működik, de nem lehet káosz, anarchia a vége. A Pokornival kezdődő liberális oktatáspolitika "gyümölcsei" mostanra értek be: a gyerekek a jogaikat nagyon tudják, de mást nem nagyon. Nem azt mondom, hogy pálca kell, meg sarokba állítás (a tiszta poroszos rendszer se volt jó), de a tanítás (bármilyen, egy sportkör is) feltételez egy alá-fölérendeltségi viszonyt és elvárt viselkedést.

Anett77 | 2012. február 7. | 21:21:14

Ezekben az elvekben mi a rossz? Miért baj?
"az erkölcsi nevelés, a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az állampolgárságra, demokráciára nevelés, az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, a testi és lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés, a felelősségvállalás másokért, az önkéntesség, a fenntarthatóság, környezettudatosság, a pályaorientáció, a gazdasági és pénzügyi nevelés, a médiatudatosságra nevelés és a tanulás tanítása."

Zs.P. | 2012. február 7. | 19:43:02


harunalrasid | 2012. február 7. | 18:51:32

"ha nem tűnt volna fel, az általad említett iskolákban GONDOLKODNI tanítják meg a tanulókat, ez az izé meg magolni."

És tárgyi tudás nélkül min tudnak gondolkodni? Hogy 1 2 vagy X?


harunalrasid | 2012. február 7. | 18:51:32

bizinol | 2012. február 7. | 13:18:59
na, attól lettél ilyen idióta, hogy keményen, poroszosan a padba verték a fejed:-)
ha nem tűnt volna fel, az általad említett iskolákban GONDOLKODNI tanítják meg a tanulókat, ez az izé meg magolni.

Zs.P. | 2012. február 7. | 18:49:02


dramped | 2012. február 7. | 17:40:18

"Csak átfutottam,de így sincs szükségem kávéra,a vérnyomásom az egekben.
Szerencsére ez engem nem érint,de sajnálom akiknek ezt tanítani,a gyereknek meg tanulni kell.Tényleg "nevelési" lett a törvény.A családokat hülyének nézi,hogy nem tudja megtanítani a gyereket pl. a tisztálkodásra.Ha tényleg nem,akkor ott az óvoda,védőnő,baráti kapcsolat.Erre fecsérelni a drága időt,a lényeg meg elmarad!"

Sok gyereket sajnos, az iskolában kéne megtanítani mosakodni, mert a szülei se igen tudnak. De a nevelés nem csak erről szól.


harunalrasid | 2012. február 7. | 18:48:07

vidám lesz, ha majd az unokám szobanövény ápolásból elégtelen jegyet fog hazahozni...
a kaposi-féle társadalmi konszenzust meg nyugodtan oda lehet sorolni a többi közé, a kerek szájú, fonott iktatóba.
"...az erkölcsi nevelés, a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az állampolgárságra, demokráciára nevelés, az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, a testi és lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés, a felelősségvállalás másokért, az önkéntesség, a fenntarthatóság, környezettudatosság, a pályaorientáció, a gazdasági és pénzügyi nevelés, a médiatudatosságra nevelés és a tanulás tanítása." bla-bla-bla
különösen, ami a gazdasági és pénzügyi nevelést, meg a felelősségvállalást illeti.
ez a rezsim sportot űz abból, hogy semmiért nem vállal felelősséget.
milyen alapon akarnak bármit is oktatni?

ordító egér | 2012. február 7. | 18:46:46

revify | 2012. február 7. | 17:11:00

Arra én is emlékszem, hogy mit hova raktam 1964-ben
Csak arra nem, hogy a kulcsomat 10 perce. :D

A viccet félretéve tudom miről beszélsz. Tanulságos lejátszani pár menetet a Honfoglalón. A 20 év alattiak nem ismerik pl. a térképet, a történelmet. Az ilyen kérdésekre adott válaszokból meg lehet saccolni, hogy milyen korúak az ellenfelek.

Zs.P. | 2012. február 7. | 18:44:45


Tulipan19 | 2012. február 7. | 17:17:59

"Mi azért maradtunk, mert bíztunk a fejlődésben, hogy egyszer dinamikus, európai szintű oktatás lesz nálunk. Már majdnem elkezdődött. De elabortálták az abortuszellenesek :(("

Én 1970-ben szereztem, a világon mindenütt elfogadott diplomámat. Érdekes módon ugyanakkor a magyar általános iskolai oktatás, külföldi értékelés szerint a harmadik legjobb volt a világon. Az ország, ahol ezt az értékelést csinálták, a fasorban se volt.

Ne gyere azzal, hogy ez akkor volt, most meg már modernebb kell, mert a nyolcvanas évek vége óta ott is kemény lépéseket tettek vissza, a régi jól bevált felé. Így mostanra már a teljesítményük értékelhető. Mi meg közben lementünk azok, hetvenes nyolcvanas évekbeli színvonalára. Ott akkor gyártották a gimnáziumot végzett analfabétákat, mi meg most jutottunk a közelébe.



papirszobrasz | 2012. február 7. | 18:28:26

A magyar oktatás munkaerőt "termel". Az ország fejlődéséhez viszont gondolkodó, kreatív, vállalkozószellemű emberekre lenne szükség. Csak én tettem javaslatokat arra, mit kellene az oktatással ennek érdekében.

dramped | 2012. február 7. | 17:40:18

Csak átfutottam,de így sincs szükségem kávéra,a vérnyomásom az egekben.
Szerencsére ez engem nem érint,de sajnálom akiknek ezt tanítani,a gyereknek meg tanulni kell.Tényleg "nevelési" lett a törvény.A családokat hülyének nézi,hogy nem tudja megtanítani a gyereket pl. a tisztálkodásra.Ha tényleg nem,akkor ott az óvoda,védőnő,baráti kapcsolat.Erre fecsérelni a drága időt,a lényeg meg elmarad!
Lehetne róla mondatonként oldalakat írni,de meddő vita.
Mindig lesz,aki jónak tartja.
Sajnálom azokat a fiatal pedagógusokat,akik az elmúlt években végeztek,hogy hogyan fogják végrehajtani,de az idősebbek is sokkal szabadelvűbbek.

Tulipan19 | 2012. február 7. | 17:17:59

Nem értem, miért jó, ha minden iskolában minden gyerek ugyanazokat a verseket tanulja meg. Miről fognak utána beszélgetni az emberek? A mi korosztályunk sem beszélgetett irodalomról, művészetről, hiszen ugyanaz volt a tudásunk. Beszélgetni úgy érdemes, hogy én tudom X-t, te tudod Y-t és elmondjuk egymásnak. Ja, hogy ez diskurzus, vita, debate, gondolkodásra ösztönzés? Talán ez a baj.


Írja itt egy tanár lejjebb, hogy "az ELTE nem tanítja meg, hogyan lehet a NAT-ból helyi tantervet készíteni". Ezek szerint az ELTÉ-t kellene leváltani. A fejétől bűzlik a hal, mindig sejtettem, hogy a tanárok hiányosságait a tanárképzésben kellene orvosolni.
Remélem, a gyerekeim külföldön fognak szerencsét próbálni. Úgyis utálták a magyar iskolát, még ehhez a mostanihoz is túl kíváncsiak, túlinformáltak, túl gondolkodók voltak. A gyerekeiknek, az én unokáimnak jobbat akarnak. Mi azért maradtunk, mert bíztunk a fejlődésben, hogy egyszer dinamikus, európai szintű oktatás lesz nálunk. Már majdnem elkezdődött. De elabortálták az abortuszellenesek :((

revify | 2012. február 7. | 17:11:00

ordító egér 14 29 46

nem minden a lexikális tudás, de abban a régi világban élesítették az agyunkat. Még ma is tudom, hova tettem le 1964. ápr. 6-án egy hétfőn az olajipari technikumi felvételemen a sósav képlete felírása után a krétát Nagykanizsán. Aztán pap lett belőlem, Azédesanyám kétségbeesve kérdezte oskolás tanáromat, hogy ez a gyerek "megtuggya tanúni a csuhások" tudományát? Meg. Volt a válasz. Aztán nyugaton járdán hegedültem, míg a hegedűtokban összegyűlt a rep.jegy ára vissza Európába.

Anon | 2012. február 7. | 15:13:30

Kevesebb tudás és több ideológia ! Így lehet engedelmes szolganépet nevelni. Plusz némi hazafias hókusz-pókusz és már ágyútölteléknek is jó lesz a bírkanyáj.
Egyébként a véleményeket teljesen felesleges elküldeni hiszen csak formalítás ez a "konzultáció" ahogy megszokhattuk már. Egy nap alatt "feldolgozzák" - értsd: a kukába vágják - és láss csodát azonnal kész a végleges változat.

fotelbólokoskodó | 2012. február 7. | 14:44:22

T.Plüskacsa.
Szerintem a történelem könyvek átírása igencsak időszerű lenne.Számos történész barátommal,ismerősömmel beszélgettem ezen kérdésről,s mindegyik egyöntetűen azt állítja,hogy nem autentikus amit azokban leírnak.

Zs.P. | 2012. február 7. | 14:32:16


Elvira78 | 2012. február 7. | 13:31:41

"Szerintem a nevelés a szülő feladata, a pedagógus feladata az ismeretterjesztés."

Elfogadhatóan nevelt gyerekek esetében igen.

Zs.P. | 2012. február 7. | 14:30:40


kunadam | 2012. február 7. | 13:16:21

"Természetesen minden sokkal jobb volt, amikor én voltam kisiskolás (például engem vittek reggel iskolába, s nem én a gyerekemet), DE nem tanítottak meg gondolkodni. Az még a magolós kor volt."

Mikor volt az a magolós kor? Én az ötvenes években jártam általános iskolába, de ilyenre nem emlékszem. Gondolkodni pedig nem lehet senkit megtanítani, azt az ember vagy tud, vagy nem tud. Azt legfeljebb fejleszteni lehet.
_______________________________________________________________

"És még ma sem tanítják meg az embereket gondolkodni. Pedig az sokkal fontosabb, mint a puszta ismeret, ami megszerezhető a netről bármikor."

A netről bármilyen információt lehet szerezni. Pont ezért kell egy jó alap műveltség. Különben hogyan különbözteted meg az értelmeset és választod le a hülyeséget?
______________________________________________________________________


"És meg kell szerettetni a tanulást a gyerekekkel, akkor lesz hajlandó 20-30-40-50 évesen is tanulni."

Ebben egyetértek.

ordító egér | 2012. február 7. | 14:29:46

revify | 2012. február 7. | 13:18:19

A lexikális tudás nem minden. Viszont kétségtelenül több, mint a semmilyen.

Dakota King | 2012. február 7. | 14:23:15

Elvira78 | 2012. február 7. | 13:31:41
Egyetértenék, de az a személyes tapasztalatom, hogy a szülők jelentős részénke erről nincs tudomása. Talán, mert már ők sem lettek megnevelve...

Elvira78 | 2012. február 7. | 13:31:41

Szerintem a nevelés a szülő feladata, a pedagógus feladata az ismeretterjesztés.

revify | 2012. február 7. | 13:20:25

... persze ugyanúgy Moszkvában csodálták az ott tanuló diplomatáinkat, katonatisztjeinket. Mert már azért tökéletes orosz tudással (is) jöttek haza.

bizinol | 2012. február 7. | 13:18:59

Nagyon jó irányba mozdult el a NAT, de még így is túl liberális. A világban az igazán elit iskolák mind kemény, poroszos nevelési programot visznek. A Harry Potter mese széles tömegeknek adhatott egy kis bepillantást ebbe a világba.

revify | 2012. február 7. | 13:18:19

..azért arra nagyon kiváncsi leszek - az erkölcsi nevelés - mit is takar. Milyen erkölcsről lesz szó. Ez már most feszegeti Artúr kutyám nyakörvét, ha egyáltalán megkötöm, ha elmegyek misézni.

A másik, mikor lesz már vége a betanítós műsorszámoknak az ünnepinek kikiáltott alkalmakkor, amikor a kölykek-jánykák előadóművészként vannak felléptetve a semmi értéket nem értő vv és győzikés értelmi színvonalon lévő szülök tömegei előtt.

Aztán, az én időmben a szimpla papipari tanodákban - itthon - nagyobb memoriter képességet fejlesztettek ki bennünk, mint amikor később nyugati egyetemeken - más nyelven - szigorlatoztam, ottani társaim, profjaim csodálatára, hogy ezek a magyarok, micsoda ésszel megáldott népség. nem bírták agyukbe venni, hogy 1970-ig itthoni papipari tanodákban még latinul is folyt előadás.

kunadam | 2012. február 7. | 13:16:21

Természetesen minden sokkal jobb volt, amikor én voltam kisiskolás (például engem vittek reggel iskolába, s nem én a gyerekemet), DE nem tanítottak meg gondolkodni. Az még a magolós kor volt. És még ma sem tanítják meg az embereket gondolkodni. Pedig az sokkal fontosabb, mint a puszta ismeret, ami megszerezhető a netről bármikor.
És meg kell szerettetni a tanulást a gyerekekkel, akkor lesz hajlandó 20-30-40-50 évesen is tanulni.

Aszúbánnyay | 2012. február 7. | 13:08:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Aszúbánnyay | 2012. február 7. | 13:02:11

Moderálási alapelvek- komment törölve -

elégedetlen | 2012. február 7. | 12:45:13

"erkölcsi nevelés, a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az önismeret és a kultúra fejlesztése, a testi és lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés, a bajtársiasságra nevelés, az önkéntesség,"

Csak nem Tollas Pali lopta ezt is? Jelen esetben a Hitlerjugent nevelési céljaiból.

Kávéházi Kohnrád | 2012. február 7. | 12:37:02

Uhraim, magukat szívesen látnám egy iskola közelében! Azt azért megfontolandó jelenségnek tartom, hogy az amerikai iskolákban az ázsiai bevándorlók leszármazottjai valahogy mindig jobb tanulmányi eredményt érnek el, mint a "valósítsa megy a gyerek magát" elvet valló szülők gyermekei. (Aki a genetika alapján közelít, rossz úton jár..)

Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 12:16:02

"Foci | 2012. február 7. | 11:20:16

Öreg! Egyszerű vagy, mint a rajzlap!
Szerinted mi tartozzon az alapműveltségbe? Vagy az már nem is kell?"

Egyrészt, igen, egyszerű vagyok. Másrészt te is, mert csak vonalak, derékszögek mentén tudod az életet elképzelni. Ez az alapműveltség és kész, ezt kell megtanulni!

Nekem vannak elképzeléseim az alapműveltségről, de nem gondolom, hogy feltétlen igazam van benne. El tudnék róla beszélgetni, s megengedő lennék mások ötletei iránt.

Lehet, hogy létrehoznék egy NAT-ot, de nem tenném kötelezővé, csak a lustáknak, akik nem akarnak (tudnak) sajátot létrehozni.

SA

Foci | 2012. február 7. | 11:20:16

Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 10:49:34

Öreg! Egyszerű vagy, mint a rajzlap!
Szerinted mi tartozzon az alapműveltségbe? Vagy az már nem is kell?

Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 10:49:34

"Furedi55 | 2012. február 7. | 10:31:01

Két példa: saját szememmel láttam, hogy egy kamasz pl. nem tudott 2 kétjegyű számot összeadni fejben, mer' ugye ott a számológép (pardon, a mobiltelefon). "

Én meg a Kádár korban láttam, hogy több gyereknek (meg felnőttnek) fogalma sem volt ki az a Petőfi. Akkor most a kivételekről beszélgetünk?

"Más: főiskolás fiatal nem tudta a vaktérképen megjelölni Németország helyét. Ez azért elég ciki. Ha nincs kéznél a net vagy a mobil, akkor meg van lőve."

Te meg nem tudtad (tudod) ógörögül elmondani az Iliász vagy az Odüsszeia első verssorait. Borzasztó! Ha szüksége lesz rá akkor megtanulja, ne aggódj. Mint ahogy ógörögül is megtanult anno akinek szüksége volt rá vagy érdekelte.

SA

kimitake | 2012. február 7. | 10:33:23

valétra | 2012. február 7. | 10:26:17

Nem Az a baj hogy már akkor is csak duma maradt Duma maradt azért van most kismagyarország és ha nem változik a helyzet ha úgy nőnek fel generációk hogy nem lesz magyartudatuk akkor még ez a mostani kis haza is elveszik Az élet harc Ha egy nép nem képes a harcra önmagáért akkor elpusztul és átveszik a helyét más népek megjegyzem teljesen jogosan

Furedi55 | 2012. február 7. | 10:31:01

Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 10:19:12
"Egy mai fiatal kenterbe ver téged a mobiltelefonjának kezelésében, kapásból megguglizza amire kíváncsi és te még sehol sem vagy amikor ő már tudja választ."
Hát ez az. Nyilván a "mai fiatalok" sokkal rugalmasabbak, bizonyos szempontból többet vagy mást tudnak, mint az idősebbek, és ez rendjén is van így. De: amikor a gyerekbe/fiatalba az ivódik, hogy "úgyis ott van a neten", minek tanuljak, azt nem nevezném fejlődésnek. Két példa: saját szememmel láttam, hogy egy kamasz pl. nem tudott 2 kétjegyű számot összeadni fejben, mer' ugye ott a számológép (pardon, a mobiltelefon). Más: főiskolás fiatal nem tudta a vaktérképen megjelölni Németország helyét. Ez azért elég ciki. Ha nincs kéznél a net vagy a mobil, akkor meg van lőve.

Dakota King | 2012. február 7. | 10:26:19

Xavi | 2012. február 7. | 09:45:51
Nem értek egyet a gyerekek pátyolgatásával. Ennek a következménye az a puhűny, infantilis, teljesíteni képtelen társadalom, amiben élünk. MI az, hogy utál??? Meg kell értetni vele, hogy ez nem szeretet vagy utálat kérdése.

valétra | 2012. február 7. | 10:26:17

"kimitake | 2012. február 7. | 07:47:17
Itt mi vagyunk az urak Mi magyarok
Ennyi éppen elég Ezt viszont bele kell verni a gyerekbe mert különben szolganéppé züllik a magyar"

Kedves kimitake.

Ez a duma XIX. században volt bevett.
Ezért van most KIS MAGYARORSZÁG


Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 10:19:12

"Furedi55 | 2012. február 7. | 10:12:19

Persze, mindig vannak kivételek... "

Persze. De akkor most miért a kivételeket hozzák elő példának? Most szabad?

"De ezt nem lehet a Kádár-kor oktatására fogni."

Hát akkor mire? Én csak nem szeretem a "régen minden jó volt, bezzeg a mai fiatalok" című nyavalygást. Mi, a 60-as években nem tanultunk ógörögül, s volt aki szerint ez felháborító volt, mert anélkül az ember félkarú óriás és semmit nem fog megérteni a modern kor műveiből, mert fogalma sem lesz az utalásokról amik a görög mitológiából vannak.

Egy mai fiatal kenterbe ver téged a mobiltelefonjának kezelésében, kapásból megguglizza amire kíváncsi és te még sehol sem vagy amikor ő már tudja választ.

Az emberiség kétezer éve egyre korcsosul, mert az apák nemzedéke mindig sokkal jobb, okosabb és értelmesebb volt mint a fiai-lányai, s őket még jobban is tanították.

Jaj az emberiségnek!

SA

Furedi55 | 2012. február 7. | 10:12:19

Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 10:06:35
Persze, mindig vannak kivételek... De ezt nem lehet a Kádár-kor oktatására fogni. Édesanyám (75 éves) máig könyv nélkül tud gyönyörű magyar verseket. Mert akkor legalább megtanították. Jöhetne a kérdés: "Mire megy vele?" Hát arra, hogy megtanulta, és általa én is megtanultam tisztelni az írott szót, a könyveket,a kultúrát, az irodalom és művészet nagyjait. Azért nem volt "olyan" rossz az az "átkos" oktatás.

Senki_Alfonz | 2012. február 7. | 10:06:35

Renicka | 2012. február 7. | 07:39:13

"Lehet, hogy nem jó ez az alaptanterv, de a 60-as években az általános iskolából kikerülve tudtunk írni, olvasni, számolni, ismertük az alap mértékegységeket és átváltásukat - volt némi irodalmi, történelmi, földrajzi, élettani, technikai ismeretünk.

Nem kerülhetett úgy ki a középiskolából (sőt főiskola humán szakáról) egyetlen tanuló se úgy, hogy egyetlen Jókai-regényt se olvasott..."

Érdekes, pedig azt mondják, hogy idős korban a régebbi dolgokra emlékszik jobban az ember. Renicka neked nem jó az emlékezeted. Szeretném emlékezetedbe idézni a "Keressük Petőfit" című filmet, ahol Berek Kati kétségbeesetten próbált egy olyan iskolást találni (na jó túlzok!), aki tudja ki az a Petőfi! Vagy nézd meg a hvg videóját az Új Szinház elleni-melletti tüntetésről, ahol egy jó középkorú úriember képtelen felsorolni, hogy milyen színdarabokat hiányol a színházak műsorából, ami annyira felháborítja, hogy a tüntetésre eljöjjön. Ő is a Kádár korban taníttatódott.

Vagy emlékeztetnék az Izaura kiváltására összegyűjtött pénzekre.

SA

Furedi55 | 2012. február 7. | 09:59:45

Ja, folyt: én a 70-es években jártam az ált.iskolába és osztályfőnöki órán igenis beszélgettünk az erkölcsről, és nem, nem az ún. szocialista erkölcsről, hanem hogy mi a szeretet, miért kell egymást segíteni, miért kell az időseket tisztelni, stb. Ha ilyen lesz, akkor semmi gond. Persze a vallási alapú agymosással nem értek egyet, megjegyzem, egyébként, a hittanon sem tanul a gyerek rosszat.
Összegezve: még nem látom, mi a baj ezzel a tantervvel, de szerintem a túl liberális, elaprózott, idealisztikus közoktatáson változtatni kéne!

Furedi55 | 2012. február 7. | 09:55:36

Plüskacsa | 2012. február 7. | 09:12:00
Csak mondom, hogy József Attilát nem "szabták ki" a tantervből, benne van, több helyen.
Én szoci vagyok, ebből következőleg sok mindennel nem értek egyet, amit itt a fidesz művel, pl. a felsőoktatásban, de igazán nem látom be, hogy miért lenne ez a tanterv rossz. Egyetértek azokkal, akik azt írták, hogy "annak idején" legalább normálisan megtanították a gyereket,minket írni-olvasni-számolni, tudtuk, tiszteltük az irodalom nagy alkotásait, stb.
Na meg: "Egy másik fontos szemléleti elem volt: a természettudományokat ne úgy mutassa be az iskola, mint a tapasztalatok, azaz a kísérletek, megfigyelések, mérések eredményeinek általánosítását, hanem úgy, ahogy azt a modern tudományelméleti felfogások tárgyalják. Vagyis akként, hogy abban a tapasztalatoknak is megágyazó gondolkodás, modellépítés játssza a döntő szerepet – magyarázza az oktatáskutató." Mert az oktatáskutató szerint mi a tudomány? Nem tapasztalatok általánosítása? Sokra megy a gyerek a modellépítéssel meg a modern tudományelméleti fejtegetésekkel. Igenis, sok kísérletre, szemléltetésre van szükség.
Ami meg a mostani tanárképzést illeti: a sok begyepesedett (tiszt. kivételnek!) egyetemi oktató, aki évtizedek óta nem látott iskolát, ad elő didaktikát, pszichológiát, stb. Én is tanárszakot végeztem, de egyetlen ilyen tárgynak sem vettem hasznát, mindent tapasztalat útján tanultam meg.
Az erkölcsi nevelés meg: miért az baj? Feltéve ha nem agymosásra használják. Én a 70-es éve

Xavi | 2012. február 7. | 09:45:51

Dakota King | 2012. február 7. | 09:40:45

ez egy szép dakota mondat volt...hogyan?...milyen tanulásra...azzal, amit utál?..

Dakota King | 2012. február 7. | 09:40:45

Egyetértek a szigorú központi szabályozással, ez az esélyegyenlőség alapja. Továbbá egyetértek azzal, hogy fel kell számolni ezt a kisérletezgetést - hiszen az elmúlt 30 évben ezek a "pedagógiai kisérletek" semmilyen látható eredménnyel nem jártak. Továbbá nem értek egyet azzal, hogy a diákokat elég "megtanítani tanulni" - nem elég. Meg kell tanítani őket - valóban - a hatékony és alapos tanulásra is. De ez kevés.

Xavi | 2012. február 7. | 09:38:50

Hazai | 2012. február 7. | 09:34:30

persze, csak találjuk el hozzá az életkort is, amikor már feltudja fogni és értelmezni...

Hazai | 2012. február 7. | 09:34:30

Xavi: Azt gondolom, vannak olyan művek a magyar irodalomban, amelyeket minden tanulónak ismernie kell. Pl.: Nemzeti dal, Toldi, Családi kör stb. Most ugyanis ezek közül bármelyik elmaradhatott, amikor írták az utolsó helyi tantervet.

Xavi | 2012. február 7. | 09:29:17

Plüskacsa | 2012. február 7. | 09:23:24

mármint, hogy szexmániás volt...lehet...a pszichomókusát is meg akarta szerezni...

Dimitru1 | 2012. február 7. | 09:29:04

A 60-as években nem volt HITTAN oktatás magyarországon.
Ahogy, pelenkázásoktatás sem folyt tanítás helyett az iskolákban.
Továbbá a zátkoskommunizmusban, ha nem is angolt, németet, franciát, de legalább orosz nyelv oktatást igyekeztek biztosítani a felnövekvő nemzedékek számára. Az viszont már akkortájt is világnyelvnek számított.
Ellentétben, a ma Hoffmanpolgártársnő által erősen forszírozott latinnal.
-Csakmernehogymákönnyülegyenellustító angolt tanúlhassanak.
(Még megszöknének...)
Csak úgy mellékesen, érdekelne, a miszépújfideszkormányunk újradőzsölése okán (végre szabadon) hányan jelentkeztek fizika-kémia szakos tanári szakra valamelyik (még ma is létező) felsőoktatási intézménybe, még ha esetleg nem is állami finanszírozásban?...

Plüskacsa | 2012. február 7. | 09:23:24

Xavi | 2012. február 7. | 09:14:28
Annak ellenére hogy J A öngyilkosságot (ami a mai napig sem teljesen bizonyitott)követett el, egy modern, zseniális költö volt!
Hogy mire gondolt alkotásai közben? Az le is irta világosan!
Az hogy egyesek nem képesek, nem akarják vagy éppen nem merik érteni az más dolog....

Xavi | 2012. február 7. | 09:14:28

Plüskacsa | 2012. február 7. | 09:12:00

vagy József Attila pszichoanalízise...

kicsit másképp látnák utána az emberek, a "mire gondolt a költő" dolgot...

Mandos kutyája | 2012. február 7. | 09:13:02

T. blakrol - megnyugtatom, Debrecenben sem állt másból a tanárképzés. Mondjuk, a pszicho órák nagy részé én nem bánom (bár persze ott is voltak eléggé abszurd vizsgák), mert érdekes dolgokat hallottunk, amikről nem baj tudni, akár tanár lett valaki, akár nem; de a ped-es tanárképzési órák nagy része a tömény értelmetlenség - bemagolni a különböző NAT-ok képzési területeit, mikor milyen törvényeket hoztak, mikor melyik oktatáskutató mit gondolt s hasonlók.. Ááááá. Utána amikor kikerül az ember suliba, akkor úgy is az lesz, hogy kap egy könyvet, könyvcsaládot, amiből addig tanult az osztály/csoport, s tartsuk meg az órákat. A nagy elméleti alapoknál meg általában sokkal többet ér egy-két tapasztaltabb kolléga segítsége az elején. Mert pl. arról viszont alig esett szó a tanárképzésben, hogy miképpen zajlik egy érettségi..
T. bozsós - szerintem az önmagában nem baj, ha van valamely tárgyból néhány témához egy-egy jó videó, szemléltetőanyag, s ezek időnként előkerülnek. Ez csak változatosabbá teszi az órákat, nem? Elhiszem, hogy az Ön idejében ilyen nem volt, de amikor én voltam gimista (jó 10 éve) már volt, s ettől tanultunk is, bőven. Szóval ha egy félévben 1-2 órán (az óra egy részén) használja a tanár a videót, az még nem olyan nagy baj.
Persze, a különbségek iskola és iskola között óriásiak...

Plüskacsa | 2012. február 7. | 09:12:00

A Fityesz,a múltba révedezö-elbutult, agyamosott, mély(kizárólag keresztyén!)vallásos, engedelmes népet akar tenyészteni.

Átirják a történelemkönyveket, a magyar irodalomból kiszabbnak lapokat (pl. József Atilla alkotásait).Vezényszóra masirózó nácikat gyártana.....
Fejlödés egy modern Európához, gondolkodás tilos.....

kimiért | 2012. február 7. | 09:04:57

Tisztelt Nol olvasók ha már az éveknél tartunk jó magam ' 66- ben kezdtem az általánost.Igen írni ,olvasni ,számolni,tornaóra persze, hogy nem volt TV,Video nevét sem tudtuk.Szép évek és a falon Lenin, Marx, Engels,Kádár képek,kék,piros nyakkendő.Az olvasók közt is vannak akik ezt akarják ,kik lesznek a falon, nyakkendők színe,diavetítők.Más országokban a fénysebességet kutatják,ahogy régen mondá kinek a pap -kinek a papné!

Celtic FC | 2012. február 7. | 09:01:25

Nekem a fidesz ilyen ’70-as éveket idéző – manapság egyre több – törvényei kapcsán mindig beugrik Hofi. Színpadon állt, és két oldalról vették a kamerák… „Az egyik az jobb oldalról veszi. Másik bal oldalról. Van egy kis csalafintaság benne, hogy ami őnekik jobb, az nekem bal.” Komolyra fordítva... Teljesen nevetséges már nekem, hogy a fidesz mennyire elavult, ósdi dolgokat követ szinte minden területen. Alaptanterv... Kanada (pl). Azt ugyan tudom, hogy a fidesz nem szeret másoktól tanulni, mert ők hordozzák a bölcsek követ. De, azért talán mégis. Gyakorlat, kommunikáció, vitatkozás. Ezt ott mind tanulják az alaptanterv keretében. Az életre tanítanak. A magyar pedig... hagyjuk is. De, nem is kell Magyarországon tanítani a kompromisszum kész vitatkozást, mert annak nincs létjogosultsága. "Az van amit én mondok, kuss!"

veresspal | 2012. február 7. | 08:56:55

"az oktatás ne az ismeretátadásról és -átvételről szóljon, tegye lehetővé, hogy a tanulók maguk formálhassák meg tudásukat"

Ez a mondat elég jól mutatja, hogy a jelenlegi NAT milyen színvonalon van. Az ilyen oktatási szakértőket a türelmi zónákba korlátozott lányokhoz hasonlóan el kellene tiltani a gyerekek és az oktatási intézmények közeléből.

"a természettudományokat ne úgy mutassa be az iskola, mint a tapasztalatok, azaz a kísérletek, megfigyelések, mérések eredményeinek általánosítását, hanem úgy, ahogy azt a modern tudományelméleti felfogások tárgyalják. Vagyis akként, hogy abban a tapasztalatoknak is megágyazó gondolkodás, modellépítés játssza a döntő szerepet"

Gratulálok, az ilyen haladás seggfejeket szívlapáttal kell elhajtani a kormányok közeléből.

Mindebből persze nem következik, hogy ezek majd jobbat tudnak. A komcsiból népnemzetivé lett Rózsika egy fokkal sem jobb, ő majd az ájtatos keresztény derűt, értékközpontúságot meg egyéb baromságokat fogja nyomatni.

Jó lenne már egy kis kiegyezés. Nem lehet négyévente (vagy nyolcévente) fenekestül felforgatni az oktatási rendszert. Egy kompromisszumos megoldás is gyenge lenne (mindegyik oldal rémesen primitív, a legkisebb közös nevezőjük is az lenne), de egy gyenge rendszer is jobb, mint a ciklusonként egymást váltó gyenge rendszerek.

Бездомный | 2012. február 7. | 08:52:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bozsós | 2012. február 7. | 08:50:56

Magam a 70-es és 80-as években voltam diák. Általában jó tapasztalataim voltak, a tanárok követeltek, mi meg tanultunk. A mai iskolarendszer viszont nagyon szórt. Többször előfordul, hogy gyerekeim órán videót és tv-t néznek munka helyett. Mikor én voltam diák, ilyenre nem emlékszem. Ha rosszul sikerül valamilyen témazáró - lehet ismételni. Magyarul trehány munkának nincs következménye.
Ha tényleg vissza tudja hozni a 60-as éveket a kormányzat az oktatásban, akkor nagyban javíthatja a magyar munkaerő színvonalát.

blakrol | 2012. február 7. | 08:47:56

Én tanárképzésre jártam az ELTE-n, jártam Nahalkához is. Nagyon szimpatikus és inspiráló személyiség, okos.
VISZONT: Mégis hogy gondolják, hogy majd a helyi munkaközösségek fognak tanterveket írni? Tanultam a NAT-ot is az egyetemen, borzasztó idegesítő: általánosítások, üres lózungok vannak benne, abból aztán nem lehet tanítani, kb. mindent a tanárnak kell kitalálni. Manapság egy tanárnak 20-valahány órája van, és kb 35 gyerek ül egy osztályban. Minden órára készülni kell, dolgozatokat javítani. Emellett még dolgozzon ki egy tantervet? Nevetséges. Ráadásul úgy, hogy az ELTE-n, ahol a legnagyobb a pedagógusképzés, ehhez semmilyen segítséget nem adnak! Színvonaltalan az egész: olyan dolgokat tanítanak, amelyeknek aztán sose veszi hasznát az ember: kognitív pszichológiát pl.
Ilyen lózungokkal etettek minket is, mint ami itt a cikkben le van írva, ahelyett hogy munkafüzeteket, feladatsorokat, órai segédleteket, tantervvázlatokat gyártanának. Mindent csinálj meg egyedül magadnak - ez a hozzáállás.

Úgyhogy elméletben nagyon jól hangzanak ezek a dolgok, de a gyakorlatban nem lehet beváltani őket. Jó lenne, ha ezzel is foglalkozna egyszer a nol.hu, hogy milyen színvonalon folyik a tanárképzés Mo.-on. Hogy működik a gyakorlatban, amit annyira idealizálnak a pedagógia szakon tanító tanárok?

Xavi | 2012. február 7. | 08:44:12

Hazai | 2012. február 7. | 08:13:49

"a szakértők által kijelölt műveivel."

inkább ne...legyen Rejtő inkább...szerettessük meg az olvasást, ne elrettentsük a gyerekeket, majd utána jöhet Wass Albert

masutttudos | 2012. február 7. | 08:29:07

"abból – a fejlett országokban már meggyökerezettnek tekinthető – szemléletmódból lép most vissza az oktatásirányítás, amelynek alapja, hogy az ember maga konstruálja a tudást, a pedagógus pedig segíti ennek a személyes, önálló tevékenységet jelentő folyamatnak kibontakozását a diákban."

A tantárgyak szintjéig lemenő szabályozás és a nevelési mantra nagy hülyeség persze, tipikusan a kádárkori Hoffmann és most konzervatív színekben pomázó batthánykörös idős urak agyszüleménye. De ez a posztmodernista szöveg legalább annyira ártalmas, egy divatirányzat majmolása. Ez a szemléletmód a tudományfilozófusok egy részénél "vert gyökeret", a tudósok maguk egészen máshogy gondolják. Ha eszerint menne az oktatás, pl. minden további nélkül lehetne a kreacionalizmust is tanítani.

ordító egér | 2012. február 7. | 08:21:38

kimitake | 2012. február 7. | 07:47:17

"...Itt mi vagyunk az urak Mi magyarok
Ennyi éppen elég Ezt viszont bele kell verni a gyerekbe mert különben szolganéppé züllik a magyar"

Ez egy baromság, tiszteletre méltó barátom.

füzfaág | 2012. február 7. | 08:18:08

Ideológiai alapokra helyezve az oktatás,a szakmai képzés másodlagos.Csak eltelt ötven év a világ rohamosan fejlődik a mi országunk meg vissza a múltba.Amikor az érzelem vezérli a vezetőket nem az ész ez történik.

OldTriker | 2012. február 7. | 08:17:48

Ahogy legördítek ide, a kommentekhez, valami sűrű, iszapos, ragacsos sötétség kezd áramlani a monitorból. Mintha Áttentő Redáz levette volna a kalapját...

Hazai | 2012. február 7. | 08:13:49

Nagyon helyes, hogy meghatározásra kerül a "mindenki számára kötelező minimális tananyag". Így minden tanuló megismerkedik a magyar irodalomnak a szakértők által kijelölt műveivel. Középiskolában lehet tudni, hogy mire lehet alapozni, hogy mely műveket ismertek meg a tanulók, és nem fordulhat elő, hogy minden általános iskolában mást.
Hangzatos kifejezés a "helyi pedagógiai műhely". Valójában arról van szó, hogy a tantestületeket arra kényszerítették, hogy helyi tanterveket írjanak, miközben erre nem voltak kiképezve. Rengeteg időt elvett a tantervek, programok írása, ennek következtében a gyerekekre egyre kevesebb idő jutott.
"A kormány nevelni akarja a gyerekeket" - ez miért baj? A kifejezés folyamatosan használatos volt: "oktató-nevelő munka". Csak éppen a lényeg elmaradt. Nem hiszem, hogy a nevelés ellen tiltakozni kellene.

Bolhás | 2012. február 7. | 08:12:42

Renicka | 2012. február 7. | 07:39:13
"Lehet, hogy nem jó ez az alaptanterv, de a 60-as években az általános iskolából kikerülve tudtunk írni, olvasni, számolni"

Na látod, ez az, ami nagyon nem tetszene bizonyos hatalmi tényezőknek.

giulio | 2012. február 7. | 08:10:40

Még óvoda előtt tanácsos emigrálni.

kimitake | 2012. február 7. | 07:47:17

....a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az állampolgárságra...

A nemzeti azonosságtudatot meg a hazafias nevelést bele lehetne foglalni két mondatba:

Itt mi vagyunk az urak Mi magyarok
Ennyi éppen elég Ezt viszont bele kell verni a gyerekbe mert különben szolganéppé züllik a magyar

Renicka | 2012. február 7. | 07:39:13

Lehet, hogy nem jó ez az alaptanterv, de a 60-as években az általános iskolából kikerülve tudtunk írni, olvasni, számolni, ismertük az alap mértékegységeket és átváltásukat - volt némi irodalmi, történelmi, földrajzi, élettani, technikai ismeretünk.
A középiskolában (is) tilos volt hajat, körmöt, arcot festeni, viszont kötelező volt tanulni, mert aki csak rendetlenkedni járt oda, azt kivágták. Már 14 éves korban!
Nem kerülhetett úgy ki a középiskolából (sőt főiskola humán szakáról) egyetlen tanuló se úgy, hogy egyetlen Jókai-regényt se olvasott...
Agymosást a krix-félék végeztek és végeznek folyamatosan.

ordító egér | 2012. február 7. | 07:37:17

Nekem semmi bajom azzal, ha az ország egyik végén ugyanazt fogják tanulni a gyerekek, minta másikon.
Ráadásul nagyjából ugyanazzal az ütemezéssel.

Gyerekkoromban ha valaki Zalaegerszegről mondjuk Békéscsabára költözött, ugyanazokból a könyvekből tanulhatott és plusz minusz egy lecke különbség volt a két iskola tanmenete között.

A "modern pedagógia" nagyjából annyit jelentett, hogy valamelyik tanár hülye gyereke speciális képzéssel tudott csak megtanulni bármit is, ezért tanár/nő pajtás kitalálta ezt a módszert, azután mint csodaszert lenyomhatta az egész országtorkán. Merthogy támogatót minden baromsághoz lehet találni.

agyag | 2012. február 7. | 07:36:23

Még szerencse hogy mire bevezetésre kerülne megy az egész a kukába Hoffmanostul ,Orbánostul....

Attila | 2012. február 7. | 07:36:10

'az erkölcsi nevelés(templom), a nemzeti azonosságtudat(turul,nagymagyarország), a hazafias nevelés(trianon, revíziós gondolatok), az állampolgárságra(rángasd el a gyereket is templomba), demokráciára nevelés(csak a FIDESZ), az önismeret(csinálj gyereket, szülj gyereket) és a társas kultúra fejlesztése(templom), a testi és lelki egészségre nevelés(semmi abortusz), a családi életre nevelés(a nők takarodjanak a konyhába), a felelősségvállalás másokért(mindenki hozzon magával még 1 embert), az önkéntesség(Schmitt Pál ennek lesz majd a fővédnöke), a fenntarthatóság(csinálja sok-sok gyereket), környezettudatosság(tisztítsd meg az utcát a kommunistáktól) , a pályaorientáció(, a gazdasági(matolcsyzmus, gazdasági szabadságharc) és pénzügyi nevelés(mindenki annyit ér, amennyije van), a médiatudatosságra nevelés(Magyar Nemzet, Magyar Hírlap, Hír Tv) és a tanulás(biblia, hittan) tanítása.'

dpeter68 | 2012. február 7. | 07:34:32

Fogalomzavar van, fijjug. A szülő nevel, az iskola tanít - szerencsés esetben gondolkodásra.
Fasizmus a köbön.

krix | 2012. február 7. | 07:25:50

Az iskolának vélhetően az agymosás intézményévé kell, hogy váljon. Ráadásul természeténél fogva a tiszta agyakat kell majd jó szennyesre mosni. Agyarország. Én így szeretlek.

HIRDETÉS
Az új alaptanterv szerin...
Az új alaptanterv szerint minden tanulónak kötelezően el kell sajátítania egy minimális tananyagot
Népszabadság - Teknős Miklós

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján már elérhető az oktatásért felelős államtitkárság által készített új Nemzeti alaptanterv (NAT) vitaanyaga. A NAT a közoktatási törvény (mai nevén: köznevelési törvény) alapdokumentuma, amelynek megalkotása körül mindig éles oktatásfilozófiai viták szoktak kibontakozni.

Az első NAT-ot 1995-ben alkották meg az akkori szocialista–liberális kormány alatt, ebben a dokumentumban még voltak tananyagra vonatkozó előírások, viszont deklarálta, hogy „szakít a központi szabályozás azon formájával, amely részletesen meghatározta az iskolai pedagógiai tevékenység ideológiai, nevelési céljait, feladatát, tananyagát, tantárgyait, óraszámait, szoros kapcsolódását az iskolaszerkezethez, a különböző iskolatípusokhoz, -fokozatokhoz”.

A 2003-ban elfogadott, illetve a 2007-es NAT-ból pedig a tananyagok is kikerültek, így a dokumentum nem rögzítette, hogy mit és miként kell megtanítani a közoktatásban, csak a követelményeket írta elő. A célhoz vezető utat azonban az iskolákra bízta, amelyek maguk készíthették helyi tanterveiket. Ugyanakkor a konzervatív oldalon mindig felmerült annak igénye, hogy az állam pontosan határozza meg, hogy mit kell tanítani. Pokorni Zoltán fideszes oktatási miniszter idején, még 2000-ben, született is egy jogszabály a kötelező kerettantervekről, amelyek aztán iskolatípusonként jöttek létre, és részletesen szabályozták a tananyagot és a követelményeket. Az iskolák zöme ma is az akkor kiadott úgynevezett központi kerettantervet használja. „Pokorni a központosított modernizáció híve volt. Nem hitte, hogy a helyi pedagógiai műhelyek autonómiájára építve végre lehet hajtani a közoktatás modernizációját”, írta az intézkedés kapcsán Zolnay János szociológus néhány éve a Beszélőben. Meg kell jegyezni: Pokorni rendeletben engedélyezte, hogy a kerettantervektől akár el is térhessenek az iskolák.

A tegnap napvilágot látott, immáron negyedik NAT egyelőre vitaanyag, és idomul Orbán Viktor miniszterelnök köznevelési törvényéhez. A Népszabadság birtokában van már a kormány-előterjesztés is, amely így fogalmaz: „A 2010 tavaszán megalakult kormány feladatnak tekintette a NAT közműveltségi tartalmakkal történő kiegészítését, a köznevelési rendszer megújításával összefüggésben a NAT küldetésének és feladatának újradefiniálását, a nevelés és az értékközvetítés szerepének megerősítését”. Ez magyarázhatja, hogy – az alaptanterv 2003-tól érvényes „műfajától” szokatlan módon – az új NAT-ban „mindenki számára kötelező minimális tananyag” is szerepel.

A korábbi alaptantervekben is meglévő műveltségi területek nem változtak, azonban új fejlesztési területek jelentek meg a Fidesz–KDNP-kormány által fontosnak tartott nevelési célokkal összhangban. A fejlesztési területek a következők: az erkölcsi nevelés, a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az állampolgárságra, demokráciára nevelés, az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, a testi és lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés, a felelősségvállalás másokért, az önkéntesség, a fenntarthatóság, környezettudatosság, a pályaorientáció, a gazdasági és pénzügyi nevelés, a médiatudatosságra nevelés és a tanulás tanítása.

HIRDETÉS

Nahalka István oktatáskutató kiemeli, hogy az új NAT minden műveltségi területen megjelöli a kötelező tananyagot is. A szabályozás azonban a még nem ismert kerettanterveken keresztül lesz igazán részletes. Az oktatáskutató egy műveltségi területet emel ki, hogy megvilágítsa, milyen különbségek vannak az új dokumentumban a korábbi NAT-hoz képest. A természettudományos terület például a korábbi alaptantervhez képest alapvető személetváltást tükröz.

Az „Ember a természetben” műveltségi területen fontos alapelv volt a 2003-as és a 2007-es NAT-ban a tanulással összefüggésben: az oktatás ne az ismeretátadásról és -átvételről szóljon, tegye lehetővé, hogy a tanulók maguk formálhassák meg tudásukat. – Egy másik fontos szemléleti elem volt: a természettudományokat ne úgy mutassa be az iskola, mint a tapasztalatok, azaz a kísérletek, megfigyelések, mérések eredményeinek általánosítását, hanem úgy, ahogy azt a modern tudományelméleti felfogások tárgyalják. Vagyis akként, hogy abban a tapasztalatoknak is megágyazó gondolkodás, modellépítés játssza a döntő szerepet – magyarázza az oktatáskutató.

Ez a két elv teljesen kikerült az új NAT-ból: a természettudományos nevelés a tanulás, tudományszemlélet szempontjából visszacsúszott abba a logikába, ahogy régen oktatták ezeket a tárgyakat. Vagyis: inkább valamiféle avítt tudományfelfogás tükröződik belőle, miközben – e kérdésekben legalábbis –írmagja sem maradt a modern pedagógiának. Nahalka azt mondja: abból – a fejlett országokban már meggyökerezettnek tekinthető – szemléletmódból lép most vissza az oktatásirányítás, amelynek alapja, hogy az ember maga konstruálja a tudást, a pedagógus pedig segíti ennek a személyes, önálló tevékenységet jelentő folyamatnak kibontakozását a diákban.

Vass Vilmos oktatáskutató úgy véli, az új NAT egy rendkívül durva központi szabályozás alapdokumentuma, amely erőteljesen ideológiai alapú és voluntarista. Hatalmas törésnek nevezi abban a pedagógiai, tartalmi szabályozási folyamatban, amely az 1995-ös Nemzeti alaptantervvel indult el. – Az pedig, hogy a NAT-tól csak tíz százalékban lehet eltérni, a hazai pedagógiai innováció halálát jelenti – mondja. A szakember szerint az új NAT egy régi magyar hagyományt, az 1960-as évek tantervutasításos rendszerét idézi, amely 1978-ban, a tananyag és a követelményrendszer differenciálásával szűnt meg. A korábbi NAT-oknak fontos eleme volt, hogy az egész életen át tartó tanulást segítse, és a helyi pedagógiai műhelyek innovációit támogassa. – Ma már mindenki tudja, hogy nem az iskola a tanulás kizárólagos helyszíne. Ez a NAT viszont azt írja elő, hogy a tanulás csak az iskolában történjék. Az új NAT tudásfelfogásában ismeretközpontú, és a tananyag elsődlegességére épül. Ráadásul ezt a kötelező kerettantervek iskolatípusokra bontják. Ez lehetetlenné teszi azt, ami a NAT alapcélja lenne, hogy egységes műveltségalappal rendelkezzenek majd a diákok.

Az új NAT további különlegessége, hogy a kormányt semmilyen külső szakmai kontroll nem akadályozhatja meg annak elfogadásában. Korábban ugyanis az Országos Köznevelési Tanácsnak nemcsak véleményezési, hanem vétójoga is volt az elfogadásakor.

– A dokumentum készítői nem bíznak sem a tanárban, sem a diákban, csak a tantervben. A tantervutasításos logika erre a bizalmatlanságra épül – fűzi hozzá Vass Vilmos.

Kaposi József, a NAT-bizottság elnöke az Indexnek azt mondta, hogy „március 2-ig lehet a véleményeket elküldeni, ezután készül el a végleges dokumentum, amely mögött már társadalmi konszenzus van”. Az Origónak viszont már azt is hozzátette: „a NAT alapján már készítik az új kerettanterveket, amelyek tantárgyra és évfolyamokra lebontva határozzák meg a követelményeket”.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    83 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS