belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
12. vasárnap

A múlté már a 15 millió magyar

Miért fogy a magyar a határon túl is?

Népszámlálásról népszámlálásra csökken a Kárpát-medencében élő magyarság lélekszáma. Nem csak az anyaországban fogy folyamatosan a népesség, hanem – ritka kivételektől eltekintve – a környező államokban élő magyarajkú lakosság száma is gyorsuló mértékben apad. Ebben szerepet játszanak az asszimilációs folyamatok is. A helyzet talán éppen a legnagyobb tömbökben élő magyar kisebbségek esetében a legaggasztóbb.

Tibori Szabó Zoltán Kolozsvár| Népszabadság| 2010. július 28. |28 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

poika | 2010. július 28. | 16:04:26

5 gyerek + munka + nappali tagozat egyetemen

ez csak nekem tűnik teljesen lehetetlennek? vagy róluk mintázták a The Incredibles-t?

sary | 2010. július 28. | 15:26:14

Ma már öt millió is sok ebböl az élhetetlen Homo Sapiens tájfajtából.
A 93.000 Km2 meg abszolóta soknak bizonyult ami teljeséggel bebizonyosodott az elmult húsz évben.

Nagyobb népcsoportok is tüntek már el.

tutifruti3 | 2010. július 28. | 15:06:16

Bormika:
Örüljön a halál!

a nepesseg csokkenese = tarsadalom eloregedese.
Jelenleg a nyugdijkassza hianya: 60-70 milliard forint/ev! De ugy, hogy kozben a kozponti koltsegvetes evente! c. 600 milliarddal kiegesziti.

Es ezt a temat meg nem is kezdtek el kapargatni, hivatalosan.

bormika | 2010. július 28. | 13:52:32

Szaporodnak a szlovákok mint a nyulak! Kubaiak is csak azért szaporodnak, mert unalmukban (értsd nincs mit tenniük) mást sem tudnak. A Föld népessége egyre nő, örüljünk, hogy nálunk nem. Hol van annyi munkahely, amely még ennek a sok magyarnak is elég lenne.

Mars | 2010. július 28. | 13:18:33

Orbánt a tények aligha zavarják: ő továbbra is 15 millió magyar miniszterelnökének tartja magát.

mikes75 | 2010. július 28. | 12:07:33

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Jager László | 2010. július 28. | 11:50:55

Leszünk itt még 12 000 000 magyar se!!!
Na és akkor mi lesz!?
1 000 000 munkahely,vagy magyar igazolvány 1 000 000!??
J.L.

Szaladó | 2010. július 28. | 11:44:38

A Wikiforrás összekever kék szót, úgy tűnik. Nem "kitárul a felé karom", hanem inkább "kitárul felé a karom".
Te tévedsz, inkább a helyesírás régies: kitárul afelé karom, kit ... (megnéztem az OSZK-ban)

Firecrest | 2010. július 28. | 11:09:05

Ilyen ellenséges és rosszindulatú közegben mint a magyar nem csodálkozom hogy az emberek nem vállalnak gyereket. A magyarság múlt idő és az irigy, széthúzó mentalitásával jobb ha el is tűnik a történelem süllyesztőjében.

medve1942 | 2010. július 28. | 11:08:48

Hát bizony - a "bloc"-ba (lásd fotó) nem is nagyon lehet kettőnél több gyereket szülni. Illtetve lehet, csak az már "vállalás".

medve1942 | 2010. július 28. | 11:06:13

Semmi sem az igazi... A Wikiforrás összekever kék szót, úgy tűnik. Nem "kitárul a felé karom", hanem inkább "kitárul felé a karom".
Lehet, hogy Ábrám Zoltán őse még Avram volt, mint a Jancu? Jó illusztráció volna Adyhoz.

Whammy | 2010. július 28. | 10:58:50

Ettől mi nagyon messze vagyunk, talán 20-30 év múlva lesz változás a fejekben.

medve1942 | 2010. július 28. | 10:58:27

Én, koldus jobbak gyermeke,
Miként ezer éve, tavaly,
Testvéremül elfogadom,
Ki tiszta ember és magyar.

Kirabolt, szegény, kis magyar,
Kitárul a felé karom,
Kit magyarrá tett értelem,
Parancs, sors, szándék, alkalom...

Ady: A tavalyi cselédekhez - azóta egyébként a gófokkal is történt egy s más, éppenséggel nem kell velük olyan szigorúan beszélni, mint Ady.

Whammy | 2010. július 28. | 10:57:50

jóskabácsi,
Ehhez nem sok köze van a kormánynak, sőt én örülnék, ha a kormány ilyen dolgokba nem avatkozna be.

A népességszaporodás inkább hozzáállásbeli és infrastrukturális kérdés. Svédországban a 70-es években hasonló szaporulat volt, mint nálunk ma, mára viszont az egy nőre jutó gyerekszámot 2,0-ra tornázták fel, ami még mindig alatta van a 2,1-es számnak, ami kell a nemzet szinten maradásától, de nem járnak messze. A fő titka a dolognak az volt, hogy nem a közvetlen gyerekhez kapcsolódó támogatásokat fokozták, hanem megvalósították a munkába állás és a gyerekvállalás összhangját, például bölcsődéket és óvodákat építettek, a férjek is gyesre mehettek stb. Ehhez több anyagi erő kell, de nemcsak ez, hanem kohézió az emberek között, például a nagyszülők aktív szerepe.

medve1942 | 2010. július 28. | 10:52:34

"Ezért is tartja a szociológus fontos magyar érdeknek, hogy a magyar identitástudattal is rendelkező, mintegy 90 ezerre becsült erdélyi cigányság csoportjait bevonják a magyar intézményrendszerbe."
Bizony - erre mondom, hogy ők a vastartalék.
A prőbléma egyébként az, hogy az emberek nem veszik észre: "nemzetek lesznek, nemzetek vesznek" (Deák Ferenc, 1836). A magyarság nem volt, hanem lett. Ady ezt nagyon pontosan kifejezte. Most a folyamat egy kicsit fordítva működik.

kisördög | 2010. július 28. | 10:51:32

Hát igen... ez a kormány sokkal megbízhatóbb, és magabiztosabbnak ígérkezik,mint az előző...

jóskabácsi | 2010. július 28. | 10:47:30

Végre olyan kormány van hatalmon, ami tenni is fog valamit azért, hogy a népességfogyás megálljon.

polly | 2010. július 28. | 10:16:22

reader, whammy - egyetértek!

a másik pedig az, hogy azért csökken a magyar mert az én generációm teljes létbizonytalanságban és reménytelenségben él. én sem tudom hogy hová szüljek gyereket, pedig szülnék.
Addig amig itt szar van es az egyik ember leszarja a másikat, politkusaink továbbb azon dolgoznak hogy hogyan lehet még-még-még saját maguknak kivenni a közböl, addig szar minden, és csökken anépesség. ez ilyen egyszerü.

reader | 2010. július 28. | 10:04:17

Whammy

Ez jó meglátás. Ha gazdaságilag erős ország lennénk, akkor még a szlovákok/románok is igyekeznének valamennyire magyarul megtanulni, és itt munkát vállalni, csak úgy, mint ahogy sok magyar megy Ausztriába/Németországba.

Whammy | 2010. július 28. | 09:51:10

Semmi köze a folyamatnak a nemzet és magyarellenes családpolitikához. Arról van inkább szó, hogy a határon túli magyarok is arra terelik a gyerekeiket, ahol nagyobb gazdasági hasznot remélnek: az erdélyi magyarok románul is tanítják őket - a gyerek lehet, hogy Bukarestben kap jó lehetőséget és nem az elmúlt években lényegesen rosszabbul szereplő Budapesten. Vagy egy csallóközi magyar, aki szlovákul is tud, szívesebben megy dolgozni Csehországba. A legtehetségesebb és ambiciózusabb fiatalok meg nyugatra mennek, de nem nálunk állnak meg.

Mi rég elveszítettük varázsunkat, nem sikk már Erdélyben sem hozzánk jönni dolgozni. Az elnyomás hiánya ráadásul paradox módon meg sietteti is az asszimilációt, hiszen így ez mindenkinek a saját döntése az ügy.

szőlő | 2010. július 28. | 09:40:07

Kovászna megyében arról beszélnek, hogy 30 év sem kell, és csak magyar lakosság a múltté, mert sok a vegyes házasság! Ezt politikusaink nem tudják!!

Hangaroa | 2010. július 28. | 09:06:14

Szaladó, az amerikai és ausztrál magyarok leszármazottai ritka esetektől kivéve már nem beszélnek magyarul! Ezeket emberek inkább magyar származásúak, mint magyarok...

Hamilkár | 2010. július 28. | 08:36:06

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szaladó | 2010. július 28. | 08:23:43

Moderálási alapelvek- komment törölve -

1nyilazo | 2010. július 28. | 07:53:57

"Rég a múlté a 15 millió magyar"

Az MSZP-SZDSZ nemzet és magyarellenes családpolitikájának meg lett az eredménye.

Nemzetellenes erőknek nincs helye a politikai közéletben.

Az önkormányzatokban sem.

Ezt nem szabad elfelejteni.

Hamilkár | 2010. július 28. | 07:50:24

Moderálási alapelvek- komment törölve -

berkenye75 | 2010. július 28. | 07:35:27

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Félix Sándor | 2010. július 28. | 04:28:45

Már a rendszerváltás idején sem volt 15 millió. 20 évig tartott, míg erre valaki rájött.

HIRDETÉS
Hiába szülnek többet a m...
Hiába szülnek többet a magyarok, így is kevés a gyerek Erdélyben
Népszabadság - Reviczky Zsolt

Népszámlálásról népszámlálásra csökken a Kárpát-medencében élő magyarság lélekszáma - minden jel szerint e tendencia gyorsulásáról tanúskodik majd a minden régiós országban most esedékes újabb népszámlálás is. Nem csak az anyaországban fogy folyamatosan a népesség, hanem - ritka kivételektől eltekintve - a környező államokban élő magyarajkú lakosság száma is gyorsuló mértékben apad. Ráadásul nemcsak abszolút értékben kifejezve, hanem az együttélő többségi nemzetekéhez viszonyítva is. Ebben nemcsak az alacsonyabb termékenységi mutatók játszanak szerepet, hanem az asszimilációs folyamatok is. A helyzet talán éppen a legnagyobb tömbökben élő magyar kisebbségek esetében a legaggasztóbb.

Erdély: ritka hungarikum a nagy család

Öt gyermeket nevel Ábrám Zoltán és Noémi. Az erdélyi magyar házaspár legnagyobb gyermeke 18, a legkisebb másfél éves.

HIRDETÉS

– Számomra minden, ami érték, a gyermekben összpontosul. Minden más mulandó, főleg az anyagiak – mondta lapunknak a 42 éves Noémi. Sosem mérlegelte gyermekvállalás előtt, hogy milyen segítséget kap az államtól vagy hogy épp milyen körülmények közé születik a gyermek. A negyedik baba születése után kezdte el például a filozófi a szakot nappali tagozaton, munka mellett. – Annak, hogy erdélyi magyarok vagyunk, legfeljebb abban lehetett volna szerepe, hogy ne legyen több gyermekünk. A legkeményebb Ceaucescu-diktatúra idején házasodtunk össze, a férjem akkor nem is akart kettőnél több babát. De én bárhová születtem volna, ennyi gyermeket vállaltam volna – állítja a négydiplomás családanya.

Kiss Tamás szociológus szerint az erdélyi magyar nők jellemzően több gyereket vállalnak, mint a románok. Ám ez csak az átlagnál magasabb társadalmi osztályhoz tartozókra igaz, és nem elegendő a magyarok létszámának szinten tartásához. A kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet demográfusa lapunknak kifejtette: a romániai teljes termékenységi arányszám – amely az egy termékeny korú nőre jutó megszületett gyermekek száma –1,4 alatti, miközben a népesség újratermelődéséhez 2,1-re lenne szükség. Ezen belül a román nemzetiségű nőknél ez az arányszám 1,3, miközben a magyaroknál 1,4. A nyolcvanas–kilencvenes években ez fordítva volt, a román nők mutatója a magyarokénál magasabb volt.

A több gyermeket vállalómagyar nők aránya nem domináns, a termékeny korú nők mindöszsze körülbelül 10 százalékát jelenti: ők a középosztályhoz, illetve az értelmiséghez tartoznak. Ezek esetében valóban tapasztalható az említett tudatos gyermekvállalás, ez azonban az erdélyi magyar népszaporulathoz csekély mértékben járul hozzá.

Ez érdekes jelenség, amelyet Kiss „hungarikumnak” tart- Szerinte Európában ez kizárólag a magyarok esetében tapasztalható, így ez nem csupán Erdélyre, hanem Magyarországra is jellemző. A szociológus szerint minden jel arra mutat, hogy a jelenségnek kulturális, ideológiai okai lehetnek. – Ebbe szerintem belejátszik, hogy az alacsony termékenységet már a harmincas évektől nemzeti sorstragédiaként kezelték a magyar kultúrkörben. Emiatt alakulhatott ki ez az értelmiségi, középosztálybeli szubkultúra, amely tudatosan az átlagnál több gyereket vállal. Mellette azonban megtaláljuk azokat az értelmiségi családokat is, amelyek legfeljebb egy gyermeket vállalnak – magarázta a szakember.

Az értelmiségi csoportnak is legfeljebb a harmadát teszik ki azok a családok, amelyek három vagy több gyermeket akarnak. Említésre méltó, hogy a döntést nem befolyásolták a gyermekvállalást ösztönző szociális juttatások. Kiss számítása szerint mindemellett a jövőre esedékes romániai népszámlálás a magyarság lélekszámának drasztikus csökkenését állapíthatja meg. Várhatóan az derül majd ki, hogy a romániai magyarság lélekszáma a 2002-es 1,45 millióról 1,3 millió alá csökken. Ezért is tartja a szociológus fontos magyar érdeknek, hogy a magyar identitástudattal is rendelkező, mintegy 90 ezerre becsült erdélyi cigányság csoportjait bevonják a magyar intézményrendszerbe.

Szlovákia lakossága négy éve töretlenül gyarapodik, de a szlovákiai magyarság demográfi ai adatai már korántsem ilyen kedvezőek. Az első sokkot a legutóbbi népszámlálás adatai okozták, amikor az 1991-es eredményekhez képest 47 ezerrel csökkent a felvidéki magyarok lélekszáma, amely Szlovákia lakosságának 9,7 százalékát teszi ki. Ennek okairól cikkunk itt olvasható.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    28 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS