belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
12. vasárnap

Erkélyjelenet: magyar igénytelenség közszemlére téve

Kiselejtezett frizsidert, elaggott bútorokat, ruhaszárítót és lekopaszodott karácsonyfát kora nyáron – nagyjából ezeket lehet látni a nagyvárosi erkélyeken, miközben nagy talány, hogy hová kerül az a majd százezer virágpalánta, amit minden évben ellopnak a budapesti közparkokból. Elég valószínű, hogy nem az erkélyekre.

Sándor Tünde| Népszabadság| 2010. március 19. |27 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Maracas | 2010. április 2. | 22:25:46

A zebránál ácsorogva pont ma nézegettem az egyébként 30-40 millió Ft-os lakások erkélyén az évek óta ott rohadó, bebarnult nádfonatokat, és azon gondolkodtam, hogy mi késztet valakit arra, hogy ezt nézegesse a lakásából.

Szerintem jó a cikk, tényleg van mit javítani a helyzeten.

A rendeletről meg az a véleményem, hogy először azt kellene elérni, hogy senki ne szarathassa büntetlenül a kutyáját az utcán (járdán, játszótéren stb.), mert az szerintem sokkal zavaróbb.

Egyébként pedig amíg az ember a sok kutyaszart kerülgeti, addig úgyis lefelé néz, úgyhogy tök mindegy, hogy mi van az erkélyeken...

adamant | 2010. március 21. | 20:20:41

Gaspar | 2010. március 21. | 16:30:19

A föprobléma nem a zászlón van, hanem a föváros és a ország igencsak lepusztult állapotán.

Amúgy Németországban nagyon divat lett kissé a hazaihoz hasonlatos indokok miatt is, ti. mi németek vagyunk. Ezt a kettéosztott ország nyugati felén évtizedekig nem volt ildomos hangoztatni.
Svájc: valamennyi képeslap, szálloda, étterem, fogadó, vasútállomás, stb. elött ott díszeleg a keresztes zászló. Szerintem a zöld/kék elött a piros-fehér kifejezetten szép.

A "körlet" rendbetétele viszont önkormányzati hatáskör lenne! Kötelezö jelleggel és erösen szankcionálva! Az elsö 10-20 évben tüzet okádna mindenki akit erre köteleznének, de utána mindenki megszokná és magától is végezné ("mit szól a szomszéd, ha nem söpröm el a házam elejét...").

Az igénytelenség, de az igényesség is ragadós !
Üdv "A"

komszomol | 2010. március 21. | 19:13:45

"cion bölcse | 2010. március 21. | 17:58:37"

Felesleges példálózni. Mindenki idióta, aki divathóbortot csinál nemzeti jelképeinkből, mert ezzel éppen hogy lejáratja, és nevetségessé teszi.

Ez a nacionalista amerikaiakra is igaz, iszonyúan irritál, hogy az amcsi filmekben még tán a klotyón is ki van függesztve a zászlójuk.

cion bölcse | 2010. március 21. | 17:58:37

Gaspar | 2010. március 21. | 16:30:19

Te most mit akarsz bizonygatni? A franciánál nincsen nacionalistább nemzet, ezt mindenki tudja. Azért nem hajlandóak idegen nyelven beszélni. Amerikában meg minden második házon rajta van a zászló, ezt is tapasztalatból mondom. Romániában is minden egyes erdélyi falu "pompázik" a román zászlóktól. Csak nekünk tilos a magyar zászlót kitenni, mert attól mi leszünk szélsőséges nacionalisták. Hogy mindenütt ezt csinálják az egész világon az nem baj, nekünk mindig csak kussolni szabad.

Gaspar | 2010. március 21. | 16:30:19

adamant,

Ne haragudjon, de évekig éltem Franciaországban, és soha nem láttam magánlakások erkélyére vagy ablakába kitett nemzeti zászlót (kivéve a francia football válogatott által játszott döntők estéin). Középületeken igen, de az talán nem ugyanaz.
Mellesleg a nacionalista kampányáról híres NIcolas Sarkozy mögött, Orbán Viktorral ellentétben, hivatalos interjúin a háttérben francia és európai zászló látható.
Megjegyzem, Németországban, Svájcban, Spanyolországban átutazóban sem.
Amúgy ezekben az országokban középkori vagy XIX. századi ruhákban sem pompáznak a félőrült nacionalisták.

Gyerekeim szintén évekig jártak francia iskolába, katolikus magániskolába is, ahol soha -az énekóra kivételével- nem kellett a francia himnuszt énekelniük.
Amerikai ismerőseim sem húzkodják a kertjükben reggelenként a nemzeti lobogót. No persze lehet, hogy Sarah Palin hívei időnként lelövik az abortuszt végző orvosokat, de talán mégsem az amerikai ultrakonzervatívokat kellene utánoznunk.

Higyje el, ilyesmi civilizált országokban nem divat.
hazaköltözve néháyn hónapig úgy éreztem, hogy a bolondokházába csöppentem amikor ősmagyarnak, huszárnak, nácinak és a fene tudja minek maszkírozott figurákkal találkoztam BUdapest utcáin.

adamant | 2010. március 21. | 12:50:28

Gaspar | 2010. március 21. | 12:26:00

Mit szólnál, ha Németországban vagy Franciaországban járva ezt látnád?


Ugynezt, söt még többet is! (Újabban a németeknél divat lett még a kocsikra is kiteszik. A vicc, hogy nagy részük török...)

AZ USA-ban milliók azzal kezdik a napjukat, hogy az himnusz hangjai mellett fölhúzzák a kertjükben álló zászlótartóra az amerikai zászlót.

Franciaországban, Ausztriában minden kis faluban a középületek elött is ott a helyi zászló, a címerekben és a magánházakban ezzel teszik vonzóvál a külsöt.

Szóval nálunk még annyi sinmcs, mint a világ elég sok un. demokratikus országában.
(A piszok, gondozatlanság, hiányzó zöldterület a nagy probléma sajnos. De ez mindenki büne, civilé és önkormányzatoké, cégeké.)

Gaspar | 2010. március 21. | 12:26:00

Mouth Hero,

Biztosan szándékosan választott a cikkíró egy magyar zászlóval díszített erkélyt. Azonban nem kellett sokáig keresgélnie, rengeteg ilyen van Budapesten.
Hazaköltözésem után megdöbbentem, hogy mennyi ilyen erkélyt látok, csak az utcában, ahol lakom, van vagy öt, a zászló állandóan ki van téve, függetlenül az ünnepektől.

Mit szólnál, ha Németországban vagy Franciaországban járva ezt látnád?

Mogyoró | 2010. március 21. | 11:43:15

Delisa! Rajzolgass inkább a kisdobos füzetedbe!

Mogyoró | 2010. március 21. | 11:41:54

1. A negatív példa éppen ellenkezően hat - követésre indít.
2. Inkább szép erkélyek között hirdetnének versenyt.
3. Még jobb lenne, ha az utcák, közterek, parkok és elhanyagolt területek szeméthegyeinek összegyűjtésére, a szemetelés megtiltására, büntetésére tennének javaslatokat. Sőt, a munkatársaik elmennének szemetet gyűjteni!

B1papa | 2010. március 21. | 08:44:39

Azt hiszem én szerencsés vagyok! Az én teraszom, bár közös a szomszédéval, elég nagy ahhoz, hogy grillezhessek és kint ehessek, mert a kertre néz. Néhányan, a szomszéd házakból láthatják, de ez nem érdekel, azt hiszem őket sem. Évről évre van nálunk ingyenesen kihelyezett konténer és abba gyűjtjük a szemetet, gazt, lomot. Ettől függetlenül az utca frontján lévő erkélyen én is az üres üvegeket és a hűtendő sört tárolom :) Más kérdés, hogy ez lentről nem igazán látszik. Régi elképzelésem egy olyan, elhúzható üvegfal, amely kinyitva a főfalba süllyed, kitágítva a lakóteret, hidegben pedig könnyen visszazárható. Magyarországon ugyanis a legjobb esetben is csak két-három hónapig használható az erkély, de akkor is jó, ha fedett a gyakori záporok, viharok miatt.

Csil | 2010. március 21. | 08:28:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

delisa | 2010. március 21. | 00:11:13

Megint csak a panaszáradat...
És Ti igényesek vagytok? mit tesztek a városotokért?

adamant | 2010. március 20. | 22:08:29

Mouth Hero: ezzel egyetértek irányított a kiválasztás. A témához jobban passzolót biztos találhatott volna a szerzö pl. Békásmegyeren, Kelenföldön, vagy akár Lágymányoson.

- Az erkélyekre kiülni nem lehet (még zöldövezetben sem, mert Budapest
büdös, úgy ahogy van). Talán a Gellért hegyen, Farkasréten, Zugló eldugott
részein lehetne erröl szó.

- Az igénytelenség nem innen indul, az erkélyekre IS kihatással van.
Hogy néznek ki köztereink, utcáink a környezetünk. Egy tragédia.
Lassan Budapesten kipusztul a zöld növényzet.

Nincs konzekvens városvezetés, kerületi vezetés, helyi (vidéki önkormányzat).
Mindenki:
- a túlélésre játszik,
- a saját zsebére játszik

Ebbe nem fér bele a zöldterület növelése, fásítás, virágok kiültetése.
(Még akkor is ha ellopják. Le kell fényképezni a tolvajokat, elkapni és levágni a bal kezét elöször...! Jó mi ?)
Üdv
"A"

Mouth Hero | 2010. március 20. | 21:14:02

Ez a cikk jó lenne, de a képválasztással ismét kiérdemelte az aljas jelzőt a szerző, vagy a (fő)szerkesztő (*akinek nem inge...). Nyilván nem véletlen, hogy a többezer valóban igénytelen erkély közül pont olyat seikerült választani, amin egy magyar zászló is van, még ha az archívumból lett is kihalászva.

Mert bár az erkély valóban gusztustalan, egy magyar zászló nélküli kép is kifejezte volna a mondanivalót.

Aha-aha | 2010. március 20. | 10:06:29

Tök jól néz ki

berkenye75 | 2010. március 20. | 09:58:33

ebből is látszik, hogy mekkora gondok vannak budapesten! most nézzék meg! a sok prolli forgótárcsás mosógépet tesz az erkélyre (közben meg van pofájuk sírni a BKV, a 4-es metró, az utak és a kórházak miatt) ... tiszta szégyen! még ha wirhlpoole sensitive touch 'n go 3G gépek lennének... de hát ilyen igénytelenek ezek a magyarok! meg az is milyen már, hogy a sok igénytelen pesti magyar TURKÁLÓBÓL öltözködik, nem ám armaniban feszít, oszt itt éget minket a németországból idetévedt, autószerelő foglalkozású nyugati turista előtt! remélem hamar megszületik az erkélyrendelet, addig nem nagyon jövök le a hegyről! ezt nyugodtan vehetik fenyegetésnek!

komolyan 1 mondat: ebből a cikkből süt a "nincs kenyerük, de hát akkor miért nem esznek kalácsot"-mentalitás.

berkenye75 | 2010. március 20. | 09:56:36

ebből is látszik, hogy mekkora gondok vannak budapesten! most nézzék meg! a sok proli forgótárcsás mosógépet tesz az erkélyre (közben meg van pofájuk sírni a BKV, a 4-es metró, az utak és a kórházak miatt) ... tiszta szégyen! még ha wirhlpoole sensitive touch 'n go 3G gépek lennének... de hát bunkók ezek a magyarok! meg az is milyen már, hogy a sok köcsög pesti magyar TURKÁLÓBÓL öltözködik, nem ám armaniban feszít a rohadék, oszt itt éget minket a németországból idetévedt, autószerelő foglalkozású nyugati turista előtt! remélem hamar megszületik az erkélyrendelet, addig nem nagyon jövök le a hegyről! ezt nyugodtan vehetik fenyegetésnek!

ebből a cikkből süt a "nincs kenyerük, de hát akkor miért nem esznek kalácsot?"-mentalitás

Virág elvtárs s.k. | 2010. március 19. | 22:40:28

Szépen nézünk ki, Gaspar elvtárs akat Virágot nevelni.....

Meg ne próbálja!
Virág elvtárs s.k.

viacondotti | 2010. március 19. | 21:47:41

Ebben a cikkben nem tudom fellelni a "hirt"..

Anett77 | 2010. március 19. | 17:33:21

Csak nem a koronás címeres magyar zászló (szélsőséges, irredenta jelkép:))) zavarta a cikk íróját. Mit szól hozzá, ha meglátja Slota, még megsértődik:))

gepida74 | 2010. március 19. | 16:53:21

Na igen, azon kívül, hogy egyes emberek némi ízlésficamban szenvednek az erkélyük esztétikus kialakítása tekintetében, amely akár a városképet is jelentősen ronthatja, lásd.: erkélyre telepített tárolók, beép.szekérnyek stb., talán ideje lenne egy kissé kosabban elrendezett lakásokat tervezni, melyeknek megfelelően méretezett tárolója, netán kamrája is akad. Így talán nem fognak füstölt kolbászok és kötözött sonkák lógni a rácsokról/alatt/fölött (ha már Húsvét), melyeket pirosképű kertitörpék strázsálnak körbe. Elsősorban a kisebb alapterületű lakások látják kárát a tárolóhelyiségek hiányának, szóval lehet ezen a téren is fejleszteni egy cseppet.

delisa | 2010. március 19. | 16:52:55

100% tolerancia

Mi baj van?...

100% tolerancia | 2010. március 19. | 16:39:50

Bojárnak respekt, hogy nefog a 'rendrakásnak'...

tyű, miket vrájtingolsz ide.

Gaspar | 2010. március 19. | 16:39:02

komszomol,

Most az egyszer egyetértünk.
Egyébként hihetetlen zagyvaság a cikk. persze ideje lenne, hogy a főváros és a kerületek vigyázzanak a váosképre, de:
- Magyarország nem mediterrán ország, itt nem élnek az emberek az erkélyeken. megjegyezném, hogy pl. Franciaországban sem, ott proli szokásnak tartják az olaszok "életstílusát", Németországról és Svájcról nem is beszélve.
- Eltekintve a bűztől és a zajtól, ki az ördögnek van kedve az erkélyen vacsorázni, ha az utca egész szemben lévő oldala látja? Ráadásul az erkélyen sülő kolbász szaga tényleg zavaró. Próbáljon csak meg a cikkíró Genfben kolbászt sütögetni az erkélyén!
- Valóban tehetne valamit a város, hogy a lakók ne az erkélyeken tárolják az ócska bútorokat. No de talán túlzás, hogy az önkormányzat előírja, hogy ott köteles vagyok virágot nevelgetni.

Végezetül pedig, a tisztelt főváros talán kezdhetné a kirakatokkal: például megbüntethetné azon bérlőket és tulajdonosokat, akik évek óta semmit sem kezdenek az üzlethelységgel, vagy ellenőrizhetné a kirakatokat, hogy legalább a Kossuth Lajos utca ne hasonlítson egy észak-afrikai külváros olcsó zsibvásárára.
A város takarításáról pedig ne is beszéljünk.

delisa | 2010. március 19. | 16:28:56

Egyetértek a cikk szerzöjével: rémes a magyar lakáskulturának ez a szeglete, pedig az erkély nagyon meg tudja emelni egy lakás komfort-értékét. Északon rövidebb a nyár, ám az erkélyek nagyo becsben vannak tartva. Külön kulturája, stílusai alakultak ki... legyen az a kültér pár nm, vagy terasznyi.

Bojárnak respekt, hogy nefog a 'rendrakásnak'...

makvirag11 | 2010. március 19. | 15:45:04

Moderálási alapelvek- komment törölve -

komszomol | 2010. március 19. | 02:14:50

"Magyarországon nem alakult ki az az életstílus, aminek velejárója, hogy jó időben kint élnek az erkélyeken az emberek. "

Ilyen marhaságot!

1. Üljön már ki a szerencsétlenje a nagykörúton az erkélyre!
2. Az "emberek" jó időben is örülnek, ha van munkájuk, élni meg nem tudnak se az erkélyen se másutt. Jó, hogy nem azért b@sztatja a népet, hogy miért nem mindenki milliomos, hiszen ez csak elhatározás kérdése a kapitalizmusban, ugye?

HIRDETÉS


Erkély az Andrássy úton. Egységesebb képet szeretnének az önkormányzatok
Teknős Miklós
A régi házakban nem, az új építésűekben viszont pénzben kifejezhető, pontosabban számszerűsített értéke van az erkélyeknek és teraszoknak, amikért a lakás négyzetméterárának 25-50 százalékát kérik el a beruházók. A jelenleg Pesten 300-400 ezer, Budán meg 400-700 ezer forintos új lakás-négyzetméterárak tükrében ez annyit jelent, hogy egy tíz négyzetméteres erkélyért 1,5-3 millió forintot fizetnek a vevők. Vagyis nagyjából annyit, mint egy garázsért. Talán ezért van, hogy az új építésű házak erkélyeit nagyobb arányban használják rendeltetésszerűen a lakók, mint a régi bérházakét.

A belvárosi kép elég lesújtó, olyannyira, hogy nemrég tizenhét fővárosi kerület képviselője tárgyalt egy olyan új szabályozás bevezetésének szükségességéről, amely a meghatározó városi tereken rendezné a helyzetet. A városarculati kérdésnek tekinthető erkélyügy megoldása kétszintű szabályozást igényel, ezért kellene a kerületeknek a fővárossal közösen elfogadni egy rendeletet. Bojár Iván András városarculati tanácsnok szerint alapvető probléma, hogy a belvárosi eklektikus palotákban a rendszerváltás után pár százezer forintért lakástulajdonhoz jutottak közül sokaknak egyszerűen nincs pénzük az erkélyük megszépítésére.

Ugyanakkor az is tarthatatlan, hogy a városképet kiselejtezett bútorokkal zsúfolt, virágtalan erkélyek csúfítják. Jellemző, hogy a lakók egy része lakása megnagyobbításaként értelmezi, és szabadtéri raktárnak tekinti az erkélyét. Közben meg csak Budapesten az évente kiültetett 300 ezer virágpalánta 25-30 százalékát ellopják, és aluljárókban, fillérekért adják el. A vásárlók, akik a növények árából sejthetik, hogy nem termelő az árus, akár meg is szépíthetnék a várost, mégsem látszik, hová vándorolnak a parkokból a virágok.

HIRDETÉS

Magyarországon nem alakult ki az az életstílus, aminek velejárója, hogy jó időben kint élnek az erkélyeken az emberek. Az olasz filmekben látni hasonlót, ahol a szomszédok számára természetes, hogy átbeszélnek egymáshoz, és kint esznek, isznak, sütnek, főznek. Próbálna csak meg valaki grillezni a lakása teraszán Pesten, a fölötte lakó nyilván azonnal reklamálna a szag miatt. Még azt sem szeretik a magyarok, ha bárki belát az erkélyükre, a lakásukba meg főleg nem. Ez a mentalitás a lakásépítőknek is okoz némi fejtörést, amikor az erkélyek külső burkolatáról kell dönteni. Zelei Zoltán, az egyik legnagyobb fővárosi lakásberuházó cég, az Ele phant Holding értékesítési vezetője nem titkolja: az üveg ellen szól, hogy gyorsan koszolódik, és törik, a rács ellen meg az, hogy a lakók többsége náddal borítja, vagyis eltakarja. Az immár több száz új lakást építő Elephant Holding korábbi projektjeinél az látszik, hogy a 4-6 négyzetméteres erkélyeket sok helyen használják tárolásra, a nagyokat, a 16-50 négyzetmétereseket viszont már valóban belakják a tulajdonosok. Pingpongasztalt, szobabiciklit, sőt, jakuzzit is látni a teraszokon, amelyeken az örökzöldek, például a tuják is gyakoribb vendégek, mint a kis alapterületű erkélyeken. A kis, szinte kilépőnek használt területeken jellemző még, hogy a beköltözők polcokat, sőt, polcrendszereket, kültéri beépített szekrényeket is kihelyeznek.

A nyolcvanas években a lakótelepeken terjedt el az erkélyek beépítésének gyakorlata. Ennek nyomát az ingatlanközvetítők máig látják, miként azt is, hogy a szakszerűtlen és észszerűtlen munka következményeit sokan megbánták. A Duna House ingatlanforgalmazó hálózat egyik értékesítője, Szabó Ildikó szerint a beépített erkély miatt a panellakások nem érnek többet, a vevők nem fizetik meg a pluszterületet. Már ha egyáltalán pluszterületről van szó, mert sokan csak beüvegezték az erkélyt, és nem csatolták annak területét a lakáshoz, ezáltal csak egy fedett tárolóhelyiséget hoztak létre. A régi építésű házakban az erkély akkor képvisel igazi piaci értéket, ha panorámás. Persze az erkélyes lakások mindig keresettebbek, mint a többiek, de vannak bizonyos korlátok is. A túl nagy erkély ugyanis nagyon megdrágítja az ingatlant, példa erre több olyan, elvileg luxuslakásnak épült otthon, ahol a 40-50 négyzetméteres lakáshoz 70-80 négyzetméteres terasz tartozik, amiért az első vevő még aranyárat fizetett, most viszont alig tud tőle elfogadható áron megszabadulni. Az erkély ráadásul pluszköltséget is jelent: a társasházi közös költség felosztásánál a legtöbb esetben az alapterület felével számolják be. Akinek van egy 120 négyzetméteres erkélye, illetve terasza, az joggal berzenkedik az ellen, hogy annak feléért négyzetméterenként havonta 200-250 forintot fizessen közös költségként.

A legbizarrabb erkélyhasznosítási példák egyike a berácsozás. A földszinti, magasföldszinti, és első emeleti lakásoknál látni erre számtalan példát, amikor a lakók saját ketrecüket alakítják ki, a betörőktől tartva. A hegesztett rácsozat ugyanakkor életveszélyes lehet, mert ha nincs belülről nyitható része, akkor tűz esetén megszűnik a menekülési útvonal is. A másik különös helyzet, amikor az előkertes, avagy kertkapcsolatos lakásokban élők komoly barikáddal, de minimum a belátást megnehezítő nádszőnyeggel borítják kerítésüket, besötétítve ezzel saját otthonukat, ami éppen azt az előnyét veszíti el ezáltal, ami miatt beleszerettek.

Az új építésű házakban már csaknem lehetetlen erkély nélküli lakást eladni, amit alapvető fontosságúnak tartanak a vevők, még akkor is, ha később soha, semmire nem használják azt. Tapasztalatok szerint a beköltözők fél-egy év múlva veszik birtokba az erkélyüket, már ha birtokba veszik, akkor, amikor a lakást már bebútorozták, és van pénzük némi extrára. A belvárosi összképet elcsúfító zsúfolt, szedett-vedett lomoktól roskadozó erkélyek tulajdonosai ellen viszont nem lesz könnyű fellépni, hiszen ha szabályt alkotnak is, azt be kellene tartatnia valakinek. Mindenesetre az első lépés, a kötelezés irányába hamarosan megtehetik az első lépést a várospolitikusok.

Játsszon velünk! Extrém erkélyek

Konyhakert az erkélyen, vagy száradó alsógatyák a hajdani polgári bérház teraszán?

Ha ilyet lát, kérjük fotózza le, és küldje be nekünk, hogy közösen kiválaszthassuk a legrondább, legextrémebb magyar erkélyt.

A beérkezett fotókat összegyűjtjük és szavazásra bocsájtjuk. Kérjük, a képhez mellékelje a pontos címet e-mailben, amit nem teszünk közzé, de fontos, hogy megtalálhassuk a kategória győztes erkély gazdáját később.

A fotókat a lakaskulcs@nepszabadsag.hu címre várjuk március 30-ig.

Köszönettel:

A szerkesztőség

Címkék: lakáskulcs
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    27 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
=