belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

A 'vajdarendszer' visszatérése

Aggodalommal szemléljük, ahogy ismét előtérbe kerül az ún. vajdarendszer, amiben sokan a társadalmi feszültségek kezelésének módját látják.

Fleck Gábor, Kőszegi Edit, Szuhay Péter| Népszabadság| 2009. november 25. |23 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

föci | 2009. november 28. | 07:17:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

föci | 2009. november 28. | 07:15:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pare | 2009. november 25. | 21:57:13

Cardio | 2009. november 25. | 20:36:55

Nem igaz, hogy képtelenek beilleszkedni!
Legfeljebb: igaz, hogy nem hagyjuk.
Mellesleg, csak hogy tudjuk, miről beszélünk:
a cigányok épp úgy magyar állampolgárok, sőt! magyarok, mint mi (vagy: magyarmagyarok), és ugyanannyi juguk van a normális élethez ebben a kurva országban mint fent...

Pare | 2009. november 25. | 20:21:07

Cardio!
Kurvára rossz lehet neked, hogy ennyire tudod a tutit.
Azért arra kíváncsi lennék, hogy te melyik Magyarországon - bolygón - élsz?

Más: a vajdaság idejétmúlt intézmény.
Egyébként ezt a katasztrófahalmazt csak kölcsönös engedményekkel lehet felszámolni.
És ez a magyarmagyaroknak legalább annyira érdekük mint a cigányoknak.

krumplileves | 2009. november 25. | 18:28:15

Akit tényleg komolyan foglalkoztat a cigányság problémája, annak ajánlani tudom Póczik Szilveszter történész tanulmányát: http://www.kulugyminiszterium.hu/NR/rdonlyres/E1C12E13-D668-471B-9AA8-1807AD083A83/0/ET_2004_09beliv.pdf
Ezzel a témával igenis foglalkozni kell, de politikai haszonlesők sem szélsőbal, sem szélsőjobboldalról ezt a rettenetesen nehéz dolgot megoldani nem fogják, csak rontanak a helyzeten.

krumplileves | 2009. november 25. | 18:06:27

Igen jól látják a szerzők:" A vajdarendszer egyenes út a "rezervátumhoz", a szegregáció igazolásához"
Már Mária Terézia is belátta ezt s rendeletileg megszüntette (?) a XV. század közepe óta fentálló vajda-rendszert. Igaz az ő intézkedései sok mást is elrendeltek: tiltotta a "cigány" kifejezést, helyette az "újparaszt(Neubauer)" használatát írta elő, ebből lett később az "újmagyar", de rendeletének többi része ( gyermekek elvétele s más csládokhoz helyezése, erőszakos letelepítés...a mi korunkra nem aktualizálható. Regulatio Zigaunerum néven került be a történelembe.

1235711 | 2009. november 25. | 16:14:25

medve1942 | 2009. november 25. | 02:19:57

"tudomásul kell venni, hogy a ma cigánygyereke a holnap felnőtt magyarja. Megtehetjük, hogy nem törődünk bele, de az egyfajta nemzeti öngyilkosság."

Mélyen egyetértek!!!

Fel,vidék! | 2009. november 25. | 15:28:09

Végre! Gratulálok a szerzőknek!!!

A vajda fogalom nincs benne a magyar jogrendben, és szerintem nem is kívánatos.

Amikor olyan emberek intézkednek, akik vajdának tekintik magukat és vajda szerepkörben intézkednek (ki választotta meg őket és milyen jogszabály alapján?) az ugyanolyan jogellenes, mint a feloszlatott gárda tevékenysége.

DEMOKRATÁK, JOGVÉDŐK ÉBRESZTŐ!!!

weiner | 2009. november 25. | 13:09:22

Végre valakik szót emelnek az egyre terjedő rendszeridegen gyakorlat ellen. Ezt magának Kállai kisebbségi ombudsman úrnak, úgy is mint cigány értelmiséginek kellett volna megtenni, aki jó ismerője a hagyományra hivatkozó gyakorlatnak. A hatóságoknak igen pontos határvonalat kellene húzni a „vajda” és „jogvédő” szerepkörben fellépő kéretlen réti harcosokkal szemben. Mellesleg mindkét szerepkör igen jövedelmező, piár szempontból csúcs. Lakatos vajda időnként körlevelezi a hatóságokat és nem hajtja el senki a francba, inkább adnak neki közpénzt, hogy magánhadsereget szervezhessen rendfenntartás címén. Ezeknek a köröknek a képviselőit már csak be kell ülteni a közigazgatásba (ld. Bajnai 200 romáját) és akkor új kockázatok jelennek meg az állami életben. Nem lesz akármi.

ejmiakő | 2009. november 25. | 12:40:43

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ejmiakő | 2009. november 25. | 12:38:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mokusok | 2009. november 25. | 11:22:11

reader: Egyet értek vele.Mert régen úgy volt,hogy csak olácígányoknál volt vajda,és csak aki tud cigányul,az lehetett. de ezek nem tudnak még Magyarul sem.

reader | 2009. november 25. | 10:45:57

A vajdarendszer nem demokratikus (mert például diszkriminál a nemek, sőt származás alapján), ezért az EU törvényeivel nem kompatibilis. Ergo, nincs helye az Európai Unióban.

stacio | 2009. november 25. | 09:38:10

Az újszászi Kállai klán feje,(aki kitalálta magáról,hogy országos vajda) egyszer azt nyilatkozta,hogy ősi törvényeik(?) szerint őt nem lehet leváltani,sőt a gyereke lesz utána a cigány főnök.
Mit szólnak ehhez a magyar a cigányok?Magasról tesznek rá,vagy valós tekintélye van?Kitalálja az egészet,megveszi,kiharcolja,egyszerű svindler,vagy mi van?
Minden esetre egyet biztosan tudunk róla,kijelentette jobbikéknál : a disznóhúst eszi,nem úgy mint mások...,de mi következik ebből?Milyen iskolai végzettsége van,volt,vagy van-e ellene büntető eljárás és egyáltalán milyen alapon képvisel bárkit?Zavaros ősi törvényekre hivatkozva,de a szocializációhoz,kvalifikáltsághoz segítés legcsekélyebb jele nélkül találja ki,hogy ő az országos vajda, és a felelősség,ami ezzel jár?Siófoki felvonulás,gasztronómiai hajlam,ősi izékre (lehet ő találja ki?) hivatkozás nem elegendő! Magánvéleményem szerint.

erlauer | 2009. november 25. | 09:18:28

Horváth Aladár egyrészt egy magánalapítvány (a Roma Polgárjogi Alapítvány) kuratóriumi elnöke, az alapítók választották meg. Másrészt az OCÖ egyik képviselője (akárcsak Farkas Flórián vagy Kolompár Orbán), oda pedig az országból összegyűlt roma elektorok.

hegyaljai | 2009. november 25. | 08:11:21

És Horváth Aladárt ki választotta meg?

Normanka | 2009. november 25. | 07:01:03

A rendszergqazdának: ha kattintásszámnövelő célzattal a kliens gépénél az oldalba aautofrissítés van beépítve, annak az a következménye, hogy egy komment szerkesztés közben elszáll, s akkor újra nem lesz megírva. Ez a vebhely még mindig amatőr.
Marad akkor a trágyban egyelőre csak egyetlen mondat: igaz a cikk is, igaz a másik is, amelyre erlauer kapcsolt.

medve1942 | 2009. november 25. | 02:19:57

A vajda kalapot hord, de mindig. Nyáron szellős, áttört anyagból. De az a gyanúm, az igazi cigány vezetők, a mélyben szerveződő sajátos vadkapitalizmus (amelynél nem szelídebb a felszínen szerveződő), a bankárok, befektetők, a speciális női munkaerő kizsákmányolói és a különféle nagykereskedők leginkább arról lehetnének felismerhetőek, hogy lehetőleg semmivel nem hívják fel magukra a figyelmet.
"Az erőszak egy másik gyökere pedig az, hogy az említett – jelentős részben cigány – csoportok tagjainak sorsát már egészen az óvodától végigkíséri egyfajta frusztráció. Akaratukon kívül, körülményeikből adódóan már kisgyermekkorban konfliktusba kerülnek környezetükkel. Mire az iskolában bukdácsolva eljutnak az oktatás valamilyen szintjére, olyan mértékben frusztrálódnak, annyira felerősödik bennük a kirekesztettség érzése, hogy az nagyon gyorsan képes átfordulni erőszakba." Így ír Póczik Szilveszter az MNO lapjain. Erről van szó: tudomásul kell venni, hogy a ma cigánygyereke a holnap felnőtt magyarja. Megtehetjük, hogy nem törődünk bele, de az egyfajta nemzeti öngyilkosság.

erlauer | 2009. november 25. | 00:43:24

http://www.nol.hu/archivum/archiv-422959

HIRDETÉS

 A magyar közigazgatási rendszer több képviselője, így legutóbb Sajóbábony polgármestere, magukat megyei, illetve országos cigányvajdának kikiáltó embereket hívott segítségül a település etnikai színezetű, vagy akként feltüntetett konfliktusainak kezelésére, de valójában azzal a szándékkal, hogy a "kriminális" cigányok között teremtsenek rendet.

Hogyan jutottunk el idáig? Időnként felbukkannak olyan tehetős és saját szűkebb közösségükben tekintéllyel rendelkező emberek, akik megyei vagy országos cigány vajdának adják ki magukat, bár soha senki nem választotta meg és nem is ismerte el őket vezetőnek. Vezetői mivoltukat kiváló PR-tevékenységük során fogadtatják el, no nem a romákkal, hanem az újságírók egy részével, akik - mert sztereotip és egzotikus "cigányképükbe" jól beleillik - valóságosnak tekintik azt. A média aztán belevési a társadalom tudatába, hogy vajdák márpedig vannak. Ha pedig vannak, akkor ezt el kell higgyék önkormányzati képviselők, polgármesterek, országos politikusok is, akik a vajdák legitimálásában maguk is részt vesznek. A "vajdák" pedig felajánlják szolgálataikat a rendőrségnek, a polgármestereknek, a képviselő-testületeknek, a pártoknak egyaránt. Jobb esetben polgárőrséget, vagy egyszerűen rendteremtést ígérnek, mondván: a cigányok csak cigányokra hallgatnak, egyedül ők, a "vajdák" képesek a rend helyreállítására és fenntartására. Vizionálnak egy hierarchikus rendet: legyen minden településnek vajdája, majd azok fölött áll a megyei vajda, fölöttük meg az "országos fővajda".

Mind a rendteremtésre vállalkozók, mind az őket felkérők súlyos hibát követnek el: fölbontják a magyar politikai közösséget, elválasztják a cigányokat a nem cigányoktól, s kirekesztik azokat, akikkel nekik bajuk van.

HIRDETÉS

Ez a hamis, manipulatív uralmi rendszer a kirekesztő politikai törekvéseket legitimálja, és a belső kiszolgáltatottságot csak erősíti. A kirekesztetteket rábíznák a "vajdákra" és azok embereire, verőlegényeire. Ezzel is intézményesítenék a magyarországi romák társadalomalattiságát. Cigánynak cigány lesz a kizsákmányolója, s a társadalmi különbségek csak még jobban megkövülnek. A vajdarendszer egyenes út a "rezervátumhoz", a szegregáció igazolásához.

Magyarországnak modern és demokratikus társadalomnak kell maradnia. A helyi szintű problémákat az erre hivatott helyi intézményeknek kell megoldaniuk, s nem az államtól független paramilitáris szervezetnek, és nem is cigány "rongyosgárdistáknak". Ott eddig sem volt etnikai jellegű konfliktus, ahol a cigányokat emberszámba veszik, ahol integrált az iskolai oktatás, ahol a helyi vezetők megpróbálnak tenni a társadalmi egyenlőtlenség ellen. Ott nincs béke, ahol az óvodában cigány gyerekeknek műanyag, míg a többi gyerekeknek porcelántányér jár, ahol a templomba be sem engedik őket, ahol a csendőrpertu járja. Ahol nem jár ki a cigány embernek a méltóság és megbecsülés, ahol a kirekesztetteket démonizálják. Ilyen helyen lehet etnikai konfliktus. De ennek nem gyógyszere sem a(z új) magyar gárda, sem a vajdarendszer, de még a bizonytalan legitimitású kisebbségi önkormányzat sem.

Magyarországon nem volt és nincs is ilyen "vajdarendszer". Lehetett némely időszakosan vándorló közösségnek, így az egyes teknővájó közösségeknek "vojvodu"-ja, akit a szűkebb közösség tagjai választottak, akiben megbíztak, aki a közösség szószólója, üzletkötője volt, s a hivatalosságokkal is tartotta a kapcsolatot. Voltak aztán cigánybírók, akiket a csendőrség vagy az elöljáróság bízott meg, később cigány tanácstagok, akiket a tanács és a rendőri szervek választottak ki, hogy ők tartsák a kapcsolatot a felettesekkel, ők jelentsenek a cigány közösség tagjairól, azok "viselt dolgairól". De ezek sem szerveződtek formális és országos rendszerré.

Mindannyiunk felelőssége, hogy ne engedjük létrejönni ezt az ideológiailag két oldalról is megtámogatott rendszert, mert az hosszabb távon csak fokozná a bajt, még ha időlegesen a felszín alá rejtené is a konfliktusokat.

A szerzők a Méltóságot Mindenkinek Mozgalom kezdeményezői

Címkék: cigány, roma
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    23 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS