belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
11. szombat

A város felett

A pesti flaszteron két dolgot lehetett halálbiztosan tudni alig pár órával azután, hogy a kulturális miniszter bejelentette, nem az lesz az Országos Széchényi Könyvtár vezetője, aki az utóbbi tíz évben volt. Egyrészt, hogy politikai döntés született, másrészt, hogy valakik le akarják nyúlni az intézmény digitalizálási kapacitását.

N. Kósa Judit| Népszabadság| 2009. december 4. |27 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

egy-fo-epitesz | 2009. december 10. | 15:00:01

mindent kiszorít a politika. mind lop. mi hatalmaztuk fel őket szavazólapokon (már amit nem ők irtak vagy vettek). 20évünk ment rá. politika-gazdaság összefonódott. takarodjanak. jönnek a normális emberek. felelősség szavazni! civilmozgalom-hu seres máriával. nincs más esély, hátha nem veszik észre és lesz valami...

hatvanas | 2009. december 10. | 12:51:55

Úgy tűnik azt már mindeki elfeledte, hogy a komoly tudós főigazgató - akinek most lejárt a kinevezése - a könyvtár raktározási problémáját oly módon kívánta megoldani, hogy egy feldolgozatlan állományrészt égetőbe küldött. Már akkor le kellett volna váltani!
Azt már nem is vizsgálták, hogy az égető helyett hogyan került az anyag antikváriumokba és aztán aukciókra!

tarot | 2009. december 8. | 14:30:54

Monok beszélgetés lesz a konyvtaros.com-on, a népszabó nem közölt valami írását http://www.konyvtaros.com/2009/12/poharas-kave.html

pannacotta19 | 2009. december 7. | 10:31:21

RE: Ennél jóval nagyobb baj, hogy tyúklépésenként totyog a világ után... A magyar elektronikus könyvtár szabad hozzáférésű és felhasználású gyűjtemény, az állománygyarapítás alapkérdése a szerzői jog és a jogdíjak problematikája. A gyarapodás legnagyobb kerékkötője a jogok tulajdonlásának szövevénye. Az Elektronikus könyvtár állományának és gyarapodásának, valamint munkájának szapulása előtt érdemes lett volna ez irányban is némi információt szerezni.

Juliusz | 2009. december 5. | 10:45:34

A vezetőváltás önmagában tényleg nem elég. De lehet első feltétel. A főigazgató barokkosan kedélyes önadminisztrálása után a Szépművészeti Múzeumban történt váltást (Baán bejövetelét) olvastam ki a cikkből. Az itteni hozzászólások alapján viszont úgy látom, a cikk lehetett volna árnyaltabb, még ebben a terjedelemben is.
Amúgy meg - meglátjuk.

Moliere | 2009. december 5. | 04:03:29

Ez mind szép, csak

/1/ az nem világos hogy önmagában a vezetőváltás miért oldaná ezt meg, illetve

/2/ a "lenyúlás" szép hazánkban azt szokta jelenteni, hogy leprivatizálnak valamit, ami köztulajdon.

Ergo, amit N. Kósa Judit ír, annak kevés köze van a valósághoz.

Mona Lisa | 2009. december 5. | 01:25:12

Azért az a 38 évesen megszerzett summacumlaude phd szerintem igenis jelent valamit.
Konkrétan azt, hogy elég kevesen tudnák utánacsinálni!
És nyilván azok fintorognak rá leginkább, akiknek nincs.

Zolizoli | 2009. december 5. | 01:07:57

Ha egy szakmában - jelesül a könyvtáros szakmában - akkora és egyértelmű, egységes felháborodást, megrökönyödést kelt egy kinevezés, mint SA-é, azon érdemes lenne egy újságírónak elgondolkodnia. A hölgyet szakmailag alkalmatlannak, amatőrnek tartják a feladatra. Ha valaki 38 évesen szerez egy phd-t, akár summacumlaude-val, az még nem jelenti azt, hogy alkalmas az OSZK vezetésére.

kékestető | 2009. december 4. | 23:14:33

Hát nekem is jó pár hozzáfűzni való merül fel a cikkel kapcsolatban.
1. :-)) Ezzel a felütéssel a szerzőnek sikerül rögtön az értelmetlen dolgok szintjére „ledegradálnia” az OSZK-t. Még ha ezt egy általános alany véleményeként is állítja be, a következő mondatában saját véleményével is megerősíti: „könyvmúzeum”. Hát nem! Nemzeti könyvtár, általános gyűjtőkörrel (köteles példányok!), számtalan csak itt megtalálható könyvvel, aprónyomtatvánnyal, térképpel és kézirattal. Nem a sarki közkönyvtár, amely a hétköznapi, általános olvasói igényt hivatott kielégíteni. Épp ezért lehet, hogy a sarki közkönyvtárhoz képest az OSZK-ban nagyobb számban fordulnak elő „molyrágta tudósok” s persze más, szintén elmélyültebb munkát (egyetemisták, doktorira készülők, kutatók) végző könyvtárhasználók - mint pl. jómagam is.
2. „Könyvmúzeum”: ha az OSZK infrastruktúrájának (épület, megközelíthetőség, raktárak, raktározási problémák, gépészet) elavultságára is érti a Szerző, annak megváltoztatása nem alapvetően a fenntartó feladata, felelőssége. Persze a könyvtár költöztetése - mint az új Főig. asszony is nyilatkozta – nem realitás. S persze valószínűleg más sem, az ágazatot érintő jövő évi - várható - 10-15 %-os költségvetési elvonás fényében.
3. A digitalizálás is persze jóval összetettebb kérdés (lehet), mint amennyire a Szerző sorai alapján kitűnik. Ha valóban tetemes a lemaradás, kérdés, amint (csillag) is feszegeti, hogy mennyi ebből az OSZK eddigi vezetésének felelőssége. Ld. pl. az EU pá

kékestető | 2009. december 4. | 22:44:38

Ld. pl. az EU pályázatok problémáját.
4. Azt pedig, hogy mit, milyen formátumban, milye paraméterek mellett? És persze kinek digitalizálni? Örökzöld kérdések. Attól sem tekinthetünk el, hogy egy kialakuló, és folyton változó technikáról, bővülő technológiai lehetőségekről van szó. Ami jó volt 10, 5 éve, most már nem jó. És ami most jó, mi lesz vele pár év múlva? Az üzleti érdekek, szempontok miatt pedig megint csak újfajta technikák, operációs rendszerek, adathordozók, eszközök bevezetésére számíthatunk.
+1 Mindezeken túl: Könyörgöm: Ha digitalizálunk, óriási tartalmakat töltünk fel a net-re, és lassan újabb generáció nő fel, akinek „vérében van” az internet, s persze számára a Könyv és pl. a (politikai) napilap” is egyként „múzeum”, akkor ne követeljük meg, illetve ne olvassuk a könyvtárak fejére, hogy fogy a látogatójuk, csökken a látogatottságuk.

kékestető | 2009. december 4. | 22:40:48

Hát nekem is jó pár hozzáfűzni való merül fel a cikkel kapcsolatban.
1. :-)) Ezzel a felütéssel a szerzőnek sikerül rögtön az értelmetlen dolgok szintjére „ledegradálnia” az OSZK-t. Még ha ezt egy általános alany véleményeként is állítja be, a következő mondatában saját véleményével is megerősíti: „könyvmúzeum”. Hát nem! Nemzeti könyvtár, általános gyűjtőkörrel (köteles példányok!), számtalan csak itt megtalálható könyvvel, aprónyomtatvánnyal, térképpel és kézirattal. Nem a sarki közkönyvtár, amely a hétköznapi, általános olvasói igényt hivatott kielégíteni. Épp ezért lehet, hogy a sarki közkönyvtárhoz képest az OSZK-ban nagyobb számban fordulnak elő „molyrágta tudósok” s persze más, szintén elmélyültebb munkát (egyetemisták, doktorira készülők, kutatók) végző könyvtárhasználók - mint pl. jómagam is.
2. „Könyvmúzeum”: ha az OSZK infrastruktúrájának (épület, megközelíthetőség, raktárak, raktározási problémák, gépészet) elavultságára is érti a Szerző, annak megváltoztatása nem alapvetően a fenntartó feladata, felelőssége. Persze a könyvtár költöztetése - mint az új Főig. asszony is nyilatkozta – nem realitás. S persze valószínűleg más sem, az ágazatot érintő jövő évi - várható - 10-15 %-os költségvetési elvonás fényében.
3. A digitalizálás is persze jóval összetettebb kérdés (lehet), mint amennyire a Szerző sorai alapján kitűnik. Ha valóban tetemes a lemaradás, kérdés, amint (csillag) is feszegeti, hogy mennyi ebből az OSZK eddigi vezetésének felelőssége. Ld. pl. az EU pá

(csillag) | 2009. december 4. | 16:02:55

Moderálási alapelvek- komment törölve -

artchibold | 2009. december 4. | 14:25:07

Helyesbítés:
A Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának ny. főigazgatója (a "Könyvtára" szó kimaradt, elnézést kérek.)

N. Kósa Judit | 2009. december 4. | 14:20:05

Kedves (csillag),
szerintem maradjunk annál a felosztásnál, hogy én cikkeket írok, Ön olvassa őket, és megvan róluk az artikulált véleménye. De nem gondolom, hogy itt a rólam alkotott személyes véleményének is helye volna, no pláne, hogy - lám, milyen igaza van - nem ismerjük egymást. Pontozzon, vitázzon, de hagyjuk az afféle tanácsokat, hogy miről írjak, miről ne.

artchibold | 2009. december 4. | 14:11:19

Egy konkrét adalék:
Az új főigazgató, dr. Sajó Andrea 2004-ben szerezte meg doktori fokozatát az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. A nyilvános védés főbb adatai:
Témavezető: az ELTE Informatikai és Könyvtártudományi Intézetének igazgató professzora
Elnök: a Budapesti Műszaki Egyetem egyik ny. tanszékvezető professzora
1. opponens: ugyancsak a Budapesti Műszaki Egyetem egy másik tanszékvezető professzora
2. opponens: az Informatikai és Könyvtári Szövetség elnöke és egyben a Szent István egyetem könyvtára főigazgatója
Titkár: a Magyar Tudományos Akadémia ny. főigazgatója és egyben c. egyetemi tanár.
Eredmény: nem "csupán" summa cum laude, de a lehetséges legmagasabb pontszám elérésével (amelyet titkos szavazással adtak meg).
Én ott voltam a nyilvános védésen, a zsúfolásig megtelt teremben óriási élmény volt.

jobb.parti | 2009. december 4. | 13:51:04

Moderálási alapelvek- komment törölve -

(csillag) | 2009. december 4. | 13:20:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

(csillag) | 2009. december 4. | 13:18:44

Moderálási alapelvek- komment törölve -

(csillag) | 2009. december 4. | 13:16:56

Moderálási alapelvek- komment törölve -

(csillag) | 2009. december 4. | 13:16:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

(csillag) | 2009. december 4. | 13:16:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

jobb.parti | 2009. december 4. | 12:18:04

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Balango | 2009. december 4. | 12:02:12

Bábolnának igaza van. A jelenlegi kormány 8 éve képtelen volt rendezni a kérdést - mondhatnám, a jelenlegi kormány volt az, amely 8 éve képtelen rendezni a kérdést -, és akkor hirtelen a választások előtt rájön, kivel és hogyan kell megoldania.

Ugyan, N. Kósa Judit, ön is tudja, miről szól ez.

bábolna | 2009. december 4. | 11:49:24

Az a gond, hogy a választások előtt 4-5 hónappal egész szoci deszantok bontogatják az ejtőernyőiket, és ilyen körülmények között aztán ugye vetődik a gyanú árnyéka...

jobb.parti | 2009. december 4. | 11:40:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

N. Kósa Judit | 2009. december 4. | 10:38:28

Kedves Trebics,
engem olyan kevés meghitt régi ellenségem szólít Jutkának, hogy rákérdezhetek? :-))

Igazi Trebics | 2009. december 4. | 10:19:26

Brávó Jutka!
Nálad azt hiszem nem kétséges, hogy sikerül-e egyre mélyebbre süllyedned! Csapnivaló stílus, tartalmi felületesség, és a hatalom szolgálata.

HIRDETÉS

Az olvasó ezen a ponton persze homlokráncolva továbblapoz, hiszen egyrészt meggyőződése, hogy ebben az országban kizárólag politikai döntések születnek, legyen szó bármiről; másrészt meg egy mukkot sem ért a fent leírtakból. Az ő szemében a Széchényi Könyvtár egy könyvmúzeum, egy elefántcsonttorony a város felett, amelyben molyrágta tudósok olvasnak pókhálós fóliánsokat. Ki az ördögnek volna kedve ezt lenyúlni?

Amivel nagyjából el is érkeztünk a lényeghez. Az OSZK jelen állapotában ugyanis valóban könyvmúzeum, és nem csak azért, mert történelmi okok folytán egy arra merőben alkalmatlan, nehezen megközelíthető helyszínen működik, gépészetileg már akkor elavult volt, amikor húszéves halogatás után megnyitotta kapuit, és a raktárai is réges-régen megteltek.

Ennél jóval nagyobb baj, hogy tyúklépésenként totyog a világ után, ahol már jó ideje sprintelve lökdösik egymást a versenytársak, ki tud minél több dolgot minél gyorsabban a számítógép segítségével a használók rendelkezésére bocsátani. Magyarországon viszont az elmúlt évtizedben egyszerűen a sok bába között elveszett a gyerek.

HIRDETÉS

Az OSZK kézműves módszerekkel építgette a maga elektronikus könyvtárát, miközben a néhai informatikai tárca romjain állítólag ma is működik a nagy kormányzati csinnadrattával beharangozott és szépen kistafírozott Nemzeti Digitális Adattár.

Ezenközben önálló életre kelt, de a nagyközönség számára továbbra is elérhetetlen a Nemzeti Audiovizuális Archívum, és tegyük hozzá: létezik a kortárs irodalmi hagyatékot kezelő Digitális Irodalmi Akadémia is, a változatosság kedvéért a Petőfi Irodalmi Múzeum kebelében.

Egy átlagos háziasszony is könnyen meg tudja tippelni, hogy sok intézmény több közpénzt használ fel, mint egy, sőt azzal is tisztában van, hogy lehetetlen valamit hatékonyan csinálni addig, amíg mindenki arrafelé rángatja a szekeret, amerre a pillanatnyi kedve diktálja. Hogy ez a módszer nem nagyon vezet sehová, az elég hamar kiderült, de látványossá akkor vált, amikor megkezdte működését a közös európai kulturális örökséget digitális formában közzétevő Europeana: onnan nézve Magyarország mintha nem is igazán létezne.

Magyarán, a lenyúlás nem szép szó ugyan, de ha valaki – mondjuk – a Széchényi Könyvtár nemzeti közgyűjtemény rangjából fakadó lehetőségeit arra akarná felhasználni, hogy ebben az oltári káoszban végre rendet csináljon, és közös, összehangolt munkára vegye rá mindazokat az intézményeket, amelyek a digitalizálásban ma országszerte szerepet vállalnak, hát nehéz volna érvet találni arra, hogy miért ne tegye.

Mondhatni, ezt már régen meg kellett volna tenni. És ha így lesz, annak eredője vajon egy politikai döntés volt-e? A mai körülmények között egészen megmelegszik az ember lelke, ha arra gondol, hogy akár így is történhetett.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    27 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS