belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. február
12. vasárnap

Őszödön innen

Új jelölt új programjaként hirdetik az MSZP választási programját. Felvetődik a kérdés: mihez képest új?

Bauer Tamás| Népszabadság| 2010. március 10. |100 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

balbakó | 2010. március 12. | 17:51:39

Bauer közgazdasági téziseihez ez az ország kicsi. Az ő képességeivel, az USA-t, Kínát, és Japánt ezeket az iparokat hetek alatt romba tudná dönteni. A baj az, hogy 8 évig ezt az agyrémet valósították meg!

megtaláltam | 2010. március 11. | 16:31:12

Egyre nehezebb ezt a szart modernségnek eladni, ahogy elnézem. Talán nem véletlenül.

statez | 2010. március 11. | 10:48:51

Ha valaki idáig nem tudta, hogy az MSZP-re miért kell szavazni, az most aztán megtudhatta Tamásunktól: a bejegyzett új élettársi kapcsolat miatt. Hogy miért nem, azt megtudhatja bármelyik híradóból, amelyiknek a műsoridejét már csak kizárólag az tölti ki, hogy mit loptak aznap, milyen újabb lopások derültek ki az elmúlt 8 évből...

boros0208 | 2010. március 11. | 09:34:19

Ez egy megzakkant ember zagyva írása. Először azt fejtegeti, hogy miért nem szabad az MSZP-re szavazni - amiben van igazság - , aztán levonja a következtetést, mégis az MSZP-re kell szavazni.

lkadar | 2010. március 11. | 09:24:37

5. ˝ az egészségügyi reform megvalósult fontos elemeit˝ nem tudom értelmezni. Hacsak a ˝közgazdász˝ azt nem érti alatta, hogy fölbomlott a koalíció és megszűnt az SzDSz. Ezek valóban örvendetes dolgok! Egyetértek.
6. Persze az író még emlékeztethetett volna egyéb eredményekre is, mint például a 10,5% munkanélküliség, stb.
Szóval maradjunk annyiban, hogy a szerző nem közgazdász, hanem csak apja fia.

lkadar | 2010. március 11. | 09:22:24

Az állítólagos ˝közgazdász˝ szerint:
˝Az MSZP mögött ugyanakkor ott van a Horn-kormány, a Gyurcsány-kormány és a Bajnai-kormány reformteljesítménye. Nagyobb részt ezeknek a – szabad demokratákkal közös – kormányoknak köszönhetjük a magyarországi privatizációt, a külföldi tőke nemzetközi összehasonlításban kiemelkedő jelenlétét, a nyugdíjreformot, a felsőoktatás reformját és az egészségügyi reform megvalósult fontos elemeit.˝
Ha Bayer úr tényleg értene a közgazdasághoz tudnia kéne, hogy:
1. A privatizáció alatt a nemzeti vagyon értéken aluli elherdálása folyt (nem kis részben az SzDSz holdudvarának). Ilyen szükségtelenül gyors tempójú ˝privatizálás˝ eleve lehetetlenné teszi az eladandó cégek megfelelő fölkészítését, ezáltal a legjobb ár elérését. (De hát nem is ez volt a cél ugye?)
2. ˝a külföldi tőke nemzetközi összehasonlításban kiemelkedő jelenléte˝ pedig azt jelenti, hogy a magyar GDP kb 10% (jogosan) kivihető lévén adózott profit. Add ehhez a külkereskedelmi forgalom passzívumát, a megugrott államadósság kamatját ami a GDP kb 5%, stb mindjárt látható, hogy az ilyen ˝közgazdászok˝ mennyire a külföldi tőke rabjává tették az országot.
3. A 13. havi nyugdíj törlése valóban nagy eredmény. Biztos vagyok benne, hogy a nyugdíjasok özönleni fognak, hogy meghálálják. Gondolom a következő ciklusban az MSzP megreformálná a 12. havi nyugdíjat is.
4. A felsőoktatást is ˝megreformálták˝, így most kevesebben tanulnak tovább. Hatalmas eredmény!
5. ˝ az egészségügyi reform megvalósu

Diótörő | 2010. március 11. | 08:42:18

Igen, a bal oldal nyitott a jogkiterjesztésre, lásd a holokauszttagadással kapcsolatos kétségbeesett pótcselequést (a holokauszt helyeslését, érthetetlen módon, nem szankcionálják, bolsevik bűnök pedig nem is voltak). A szomszédainkkal való megbékélést illetően különösen visszataszító ennek az alaknak a hazug és primitív hazudozása. Méghogy befejezték a hidegháborút... igen, azon az áron, hogy a kisantant nyugodtan belénk törli a csizsmáját. Az ukrán határon az unijós útlevélszabályok számítógépes betartatása miatt tettlegességig menő felháborodás budapesten nem is hír, főleg nem bauernek. A ficófélék sportot űznek abból, hogy minket használnak gúnyolódás és politikai provocatio céltáblájául. (Sólyom Lászlót biztos a fidesz fordította vissza a hídról). A törvények és a democratia kiterjesztésére örvendetes példák 2006. október, ami a bauerfélék számára szintén nem számít, a mérhetetlen corruptio, a democraticus közéletet és szabadságot a "maguknak nem nyilatkozom"-felkiáltással ápoló elvtársak, stb. Ha egy magára valamit adni szándékozó sajtótermék ennek a kisszerűen gyűlölködő alaknak az írásait közli, az jelzi milyen szintre süllyedt a bal oldal kampánya.

lkadar | 2010. március 11. | 07:30:55

˝A 2002–2006-os ciklusban elkövetett súlyos konjunktúrapolitikai hibák – amelyek következményeit mindmáig nem sikerült kiheverni – nem feledtethetik, hogy a magyar gazdaság korszerűsödése, exportképessége éppen ezeknek a reformoknak köszönhető. Tévednek a szocialisták, amikor feledtetni próbálják ezt a hagyományt ahelyett, hogy büszkék lennének rá, mi viszont emlékezhetünk rá.˝ mondja a szerző, aki állítólag közgazdász. Lássuk a tényeket:
KSH 3.5.11. A külkereskedelmi termékforgalom euróban, országcsoportok szerint (2006–):
Év Kivitel összesen
2006 58 935
2009 59 497
A növekedés valóban olyan lenyűgöző, hogy alig találok rá szavakat.

nablaquadrat | 2010. március 11. | 02:54:54

@ NolZoz | 2010. március 10. | 15:25:16

"nablaquadrat:
'Ezeket kellene megköszönni Bauer úr szerint?'
Igen, ezekre mindre szükség volt. A visszaélések pedig más lapra tartoznak."

Bauerral -szerintem- legalább egy nagy baj van:
Összetéveszti a "REFORM" és a "SZŐNYEGBOMBÁZÁS" fogalmát.

NolZoz:
"A visszaélések pedig más lapra tartoznak."
Szerintem nem választhatók el a "VISSZAÉLÉSEK" Bauer (Gyurcsány) "REFORM"-jaitól.
U.i. ezek a "REFORM"-ok eleve csak visszaélésszerűen, az MSZP és SZDSZ klientúra javára kivitelezhetőnek voltak tervezve és méginkább így kerültek végrehajtásra.
Jelenlegi hatásuk is pontosan ebben és csakis ebben rejlik.
Ezen a "REFORM"-ok alapján született az a Nemzeti Fejlesztési Program, melynek megfelelően preferálhatta Bajnai a kutya-wellness támogatását a CNC szerszámgépgyártás csúcstechnológiájával szemben különösebb erőfeszítés nélkül.

silenthill1 | 2010. március 11. | 00:07:27

zsakutca | 2010. március 10. | 22:42:48

Eztet úgy hijják megalkuvás

zsakutca | 2010. március 10. | 23:05:25

jozsi

de mondjuk, ha ezt nem tudnad bizonyitani, akar buntetojogi felelosseggel is tartozhatnal ezekert a szavakert!....mert azert volt itt egy nagyon rosszul idozitett karpotlas is!

Józsi | 2010. március 10. | 22:58:50

Bauer egyik fontos eszköze valamennyiünk kirablásának, a magyar ipar és mezőgazdaság szétverésének, a magyarbálinti oktatás züllesztésnek.

Sajnos.

zsakutca | 2010. március 10. | 22:42:48

silenthill1

nem, aki rajuk szavaz az nem hulye, csak belatja, hogy minden mas verzio rosszabb naluk! meg mindig csak veluk lehet demokraciat epiteni, az osszes tobbi part kozpenzlenyulason kivul semmire se jo!

adamant | 2010. március 10. | 21:38:33

pedrus, tru09, math & Co.
Ha Bauer, vagy Kertész gój lenne, a kutya nem hívná meg öket - ehhez a brainwashed (a külföldiek kedvéért) - Németország kell.
Mindkettö emberi zérus.
"A"

kibekkelő | 2010. március 10. | 18:04:31

Erről a cikkről Ellen Szél már elmondta a véleményem, Bauerrel és hasonlókkal kapcsolatban csak annyi, hogy a kimondottan nyugati tőkére alapozott növekedés (un. eredeti tőkefelhalmozás), a belső piacnak legalább fele arányban hazai termelőkkel való lefedése (komparatív) előnyök) hiánya, és nem hitelekből finanszírozott fogyasztás stb modellje megbukott. Lehet , erre Bauer büszke én nem.

Viszont nem vettem észre vagy nincs jelenleg fenn a honlapon Bauer nagy barátjának Gyurcsánynak a jövő hétre (tehát a Fidesz remélhetően valós program meghírdetése utánra) ídőzitett "országértékelése".
Nos én naponta értékelem a sorsom jobbá alakulását, áldom a felépített autópályákat, amelyeken nem tudok a drága benzin miatt autózgatni, miként a megújult városközpontokat sem tudom meglátogatni, mert az adóprés miatt egy szegedi kiruccanás Pestről négy személynek egy étkezéssel kb . 30e Ft a bruttóm 10%-a, melegedni anyósomékhoz járunk ,mert ott olcsó a távhő és még sok más.S még az, hogy Gyurcsányt a saját holdudvara és pártja is megelégelte. Lám Tony Blair is milyen szépen lelépett, de hát a vezérelvűség és a demokrácia megvédésének álcázott hatalomvágy ugyebár csak a Fideszben létezik?

math | 2010. március 10. | 17:38:37

"Hatalomban miért volt vak, hogy lehet visszanyerni a látást civilként? "

alkalmazkodás a buta szavazókhoz

Ellen Szél | 2010. március 10. | 17:03:40

Folytatás:... keresnék melyik társadalmi csoport arcára fessenek vele egy félmosolyt,. Akik aztán ha következő évben nem kapnak ugyanannyit, a legádázabb ellenséggé válnak.

Nem egyik, másik társadalmi csoportnak dobott üveggyöngyök, hanem a társadalom egésze számára –hosszabb távon - előnyös reformok (sőt annak bokrosi kifejezéssel, kritikus tömege) indíthatja el az országot, a remélt fejlődés felé.
Erre még sokat kell várni!

De csak olyan pártra szabad szavazni amely elkötelezett híve –a hosszabb távon az egész társadalom számára előnyös, de sok ellenállással, rövid távú veszteséggel járó – reformoknak.
Emberek, Értsétek meg, vagy megreformáljuk a rosszul működő egészségügyet, közigazgatást, szociális ellátást, vagy csak araszolgatunk tovább, és Európa boldogabb felének csak a seggét szagoljuk.

weiner | 2010. március 10. | 17:00:34

NolZoz | 2010. március 10. | 15:19:50

Félreolvasod a szöveget és aztán megcáfolod. Hagyd már ezt a régi trükköt.

Ellen Szél | 2010. március 10. | 16:58:59

Tamás!
Amit leírsz teljesen korrekt, az elemzés minden megállapításával egyetértek, csak az az állandó bajom, hogy leginkább hatalmon kívüli pozícióból világosodik meg a jól felkészült, független közgazdászok, pénzügyi szakemberek sora (mások még akkor sem).
Példaként Medgyessyt hoznám fel, akinek szaktudását nagyra értékelték, 2002 májusáig, de ekkor szemellenzőt tettek a fejére, talán még ólmot is öntöttek a fülébe, hogy ne, lásson ,ne halljon. Ekkortól nem szakember, de nem is lett –mint vállalta- politikus soha (azóta szakember sem). Vagy Csillag Pista, aki mikor kipenderítették (lemondott) miniszteri székéből, azt hiszem veled, és Ádám Zolival közösen kiváló cikket írt az ÉS-ben. Hatalomban miért volt vak, hogy lehet visszanyerni a látást civilként?

Az amit a jelenlegi szocialista miniszterjelölt ígér, az félelmetes, elképedve hallgattam azt a sok sületlen ígérgetést. Ezek semmit nem tanulnak Tamás!

Bár borzalom tölt el, az elkövetkező Fidesz(Orbán) hatalom létrejöttére, de mivel egyetlen hatalom sem tudja teljesíteni az ígért / táplált, remélt, elvárt / népboldogítást, lehet akármekkora többsége, alkotmányozó felhatalmazása, törvényszerűen megbukik (előbb, vagy utóbb).
Ez a demokrácia motorja!
Ha nem így lenne, mi szükség a többpártrendszerre?
A féke pedig a választó kegyeiért való rettegés.

Én liberálisként nem szavaznék semmiképp a szocikra, ezek most is elszabotálnák a szükséges reformokat, mihelyt egy kis pénzt találnának a kasszában, rögtön azt k

helyettem | 2010. március 10. | 16:33:19

"erlauer | 2010. március 10. | 10:39:48
Bauer és a neoliberalizmus - két külön dolog. Bauer határozottan baloldali ember, Németországban, ahol tanít, tudtommal a szociáldemokratákra (SPD) szokott szavazni az önkormányzati választásokon. Még csak nem is a szabaddemokratákra (FDP). "

Ezt ezek a populista Szili-félék nem értik:(

helyettem | 2010. március 10. | 16:30:58

math | 2010. március 10. | 15:10:19
"Ugyanannak a "tudásnak" az alapján, ahogy Imre Kertesz is ott "író".."

azért nem semmi ez a pszichés ferdülés. ezek a németek értéktelen embereket hívnak oda. Bauert is minek, nem tud semmit. meg Kertész is. sőt, még a Nobel-bizottságot is lefizették, hogy kapjon már Nobel-díjat, ha már annyira nem tud írni, ugye?


Bezzeg a zOrbán Viktor könyve sosem fog Nobel-díjat kapni. burzsoá-kapitalista összeesküvés, ugye?!"


Orbánnak milyen könyve van?
Amit kiadtak, az egy idézetgyűjtemény, amit a 18 milla adóhiány betömésére adtak ki.

NolZoz | 2010. március 10. | 15:42:19

kocsobur:
"Ugyanannak a "tudásnak" az alapján, ahogy Imre Kertesz is ott "író"..:)"

Magadat minősítetted...

NolZoz | 2010. március 10. | 15:37:43

redonci:
"Nem érdekel az adó, a hitel, a bankok konszolidálása, egyedül az érdekel, bármit is tegyen a politika, hogy az én mindennapjaim ne nehezedjenek."

Ez elég szomorú, vmilyen szinten át kell látni ezeket a dolgokat is különben szimplán a fejed felett hoznak meg döntéseket. Legalább annyira, hogy észrevedd ha egy politikus baromságról beszél. Sajna ma egy politikus bármit mondhat kontroll nélkül.

medve1942 | 2010. március 10. | 15:36:58

kocsoburnak egy idézet
Kristóf Attila 2002-es karácsonyi interjúja Mádl Ferenccel, MNO:
– Ön és felesége, Dalma asszony is irodalombarátok. Kertész Imre Sorstalanság című könyve irodalmi értelemben milyen hatással volt önökre?
– Nem vagyok irodalomtörténész, de annyit mondhatok, én is és a feleségem is feszültséggel és megrendülten olvastuk végig. Ez a könyv eszköztelenül, a szavaknak meztelenné tételével hat, rendkívüli erővel ébreszt empátiát. Szerintem Kertész életműve elválaszthatatlanul kötődik a magyar nyelvhez, a magyar irodalomhoz. Ha szabad így mondanom: sorstalansága nem gyökértelen…

NolZoz | 2010. március 10. | 15:32:57

cselcsabi:
"csakhogy az állam másért adósodott el. Azért mert gátlástalanul osztogatott a szabad demokrata és emeszpés elvtársaknak."

Tévedsz. Az is arcpirító amiről írsz, de azért adósodtunk el mert fedezet nélkül költekeztünk, ráadásul nem beruházásra ment hanem szimplán feléltük.

NolZoz | 2010. március 10. | 15:29:43

pedrus:
"A szocialista pártot lehet szeretni és nem szeretni, de el kell ismerni eredményeit,és meg kell róni az elkövetett hibáiért."
Pontosan. Csak sajna 2002 óta egymás szemében a szálkát a sajátomban az erdőt sem mentalitás érvényesül, folyamatos negatív kampányba öltöztetve. Ma az emberek utálni, irigykedni akarnak, nálunk képtelenek örülni egymás sikerének, nem értik egy honpolgár sikere a mi közös sikerünk is.

NolZoz | 2010. március 10. | 15:25:16

nablaquadrat:
"Ezeket kellene megköszönni Bauer úr szerint?"
Igen, ezekre mindre szükség volt. A visszaélések pedig más lapra tartoznak.

"Nem azt akarta Bauer úr írni, hogy visszavonni, számonkérni, megtorolni?"
Visszavonni nem fogják, de számonkérni miért ne lehetne? Szerinted miért nem erőltetik ezt a pártok, netán mert mindegyik kihasította a szeletét abból a tortából? Vö ügynökkérdés, azt sem erőltetik...

NolZoz | 2010. március 10. | 15:21:20

nomen est omen:
"Itt egy egész nép esik egy olyan amnéziába"
Sajnos ez a helyzet. Ismered: az okos más kárán tanul... mi a sajátunkból sem :(

NolZoz | 2010. március 10. | 15:19:50

weiner:
"Ezek a gondolatok nagyon ültek az SZDSZ-ben..."
Mellé ment, ma minden párt erről beszél... Az SZDSZ a kicsi, hatékony, szolgáltató államot preferálta, szted ez van most?

NolZoz | 2010. március 10. | 15:18:17

Jó cikk, egyetértek Bauerral bár azért nem szavaznék a szocikra...

Tény, hogy reformokat eddig a szocik csináltak. Sokan már hosszú ideje azért támogatták őket, mert minden hibájuk ellenére legalább csináltak vmit, legalább is akartak. Az is tény az elmúlt 8 év enyhén szólva nem olyan lett mint sokan várták. Aki csak a dolgok sötét oldalát képes meglátni, az semmit sem ért a politikából. A politikának uis mindig van sötét oldala. Ahogy a történelemnek is.
Arra pedig senki sem hajlandó kielégítő választ adni, ugyan mitől lesz jobb a helyzetünk azzal a Fidesszel, aki szintén az elmúlt 20 évben tanulta a demokráciát és így vagy úgy de részese volt és felelős a mára kialakult helyzetért.

medve1942 | 2010. március 10. | 15:13:46

ifPetrov - "virmanolás"! Boldogult Siklósi elvtárs kedvenc kifejezése... Egyébként a komplett Kádár-rendszer közgazdaságáról elmondható. Amit most majd tényleg újra át fogunk élni, de sebaj, legfeljebb majd megint váltunk. (Legrosszabb esetben fehérneműt, ahogy Antall József mondta a "váltani" igéről.)

math | 2010. március 10. | 15:10:19

"Ugyanannak a "tudásnak" az alapján, ahogy Imre Kertesz is ott "író".."

azért nem semmi ez a pszichés ferdülés. ezek a németek értéktelen embereket hívnak oda. Bauert is minek, nem tud semmit. meg Kertész is. sőt, még a Nobel-bizottságot is lefizették, hogy kapjon már Nobel-díjat, ha már annyira nem tud írni, ugye?


Bezzeg a zOrbán Viktor könyve sosem fog Nobel-díjat kapni. burzsoá-kapitalista összeesküvés, ugye?!

kocsobur | 2010. március 10. | 15:07:12

Re#Tru09 ("Akik itt mindenféle alpári szöveggel illetik Bauer Tamást, azoknak felhívnám a figyelmét, hogy egy egyetemi tanárról beszélnek, aki ráadásul Németországban tanít. Mert Őt a tudása alapján oda hívták.")

Naja..:)
Ugyanannak a "tudásnak" az alapján, ahogy Imre Kertesz is ott "író"..:)

nomen est omen | 2010. március 10. | 14:50:09

Itt egy egész nép esik egy olyan amnéziába, hogy elfeledi a történelmét, így arra itéltetik, h. újra átélje azt:-( Remélhetőleg csak a hetvenes évekig megyünk vissza a húzd meg ereszd meg gazdaságpolitikával és nem kell más történelmi szemetet is újraélnünk. Nem szívderítő, h. ismét az antalli örökséget kell követni. Itt most az alámerülés és kibekkelés örökségére gondolok.

weiner | 2010. március 10. | 14:39:25

„...a szakértők között konszenzus van abban, hogy...az államilag szervezett rendszerek eddigi, kevéssé hatékony és ugyanakkor sok ponton igazságtalan működése nem tartható fenn”

Bauer úr! Ezek a gondolatok nagyon ültek az SZDSZ-ben, de arról a pártról és így Önről is a történelem ítéletet mondott. Senki más nem vevő ezekre a szellemi botlásokra. Ebben konszenzus van valóban. Tessék belenyugodni!

silenthill1 | 2010. március 10. | 14:35:45

Aha na persze. Tekintsünk el minden rossztól, bocsássunk meg mindent, süssük le a szemünket, és szavazzunk rájuk újra. Hát hülyének tetszik lenni?

Tru09 | 2010. március 10. | 13:45:31

nablaquadrat | 2010. március 10. | 13:41:36

Javaslom keresse meg az Auróra feljáróját.

Tru09 | 2010. március 10. | 13:44:21

pedrus | 2010. március 10. | 13:25:02
Ma sajnos keletje van annak, hogy ki tud közönségesebb lenni és jobban gyűlölködni.

nablaquadrat | 2010. március 10. | 13:41:36

"Nagyobb részt ezeknek a – szabad demokratákkal közös – kormányoknak köszönhetjük a magyarországi privatizációt, a külföldi tőke nemzetközi összehasonlításban kiemelkedő jelenlétét, a nyugdíjreformot, a felsőoktatás reformját és az egészségügyi reform megvalósult fontos elemeit."

Ezeket kellene megköszönni Bauer úr szerint?
Nem azt akarta Bauer úr írni, hogy visszavonni, számonkérni, megtorolni?

Tru09 | 2010. március 10. | 13:34:26

cselcsabi | 2010. március 10. | 10:59:24
Ebben az a szörnyű, hogy már annyiszor mondták sajátmaguknak ezt a hülyeséget, hogy már el is hiszik.

pedrus | 2010. március 10. | 13:25:02

Nagyon egyet értek Tru09,sajnos bármerre lapozom ez mindenhol így van, pedig Bauer Tamás tudását sokan megirigyelhetnék.

pedrus | 2010. március 10. | 13:18:47

A szocialista pártot lehet szeretni és nem szeretni, de el kell ismerni eredményeit,és meg kell róni az elkövetett hibáiért. Ennek az ideje most jött el. Ez ilyen egyszerű.

Tru09 | 2010. március 10. | 13:15:54

Akik itt mindenféle alpári szöveggel illetik Bauer Tamást, azoknak felhívnám a figyelmét, hogy egy egyetemi tanárról beszélnek, aki ráadásul Németországban tanít. Mert Őt a tudása alapján oda hívták. A mosdatlan szájú beírókat csak a kocsmába hívják maximum. Hát körülbelül akkora a külnbség köztük és Bauer között, mint a kocsma és az egyetem között. Persze tudom a kocsmában többen vannak.

ifPetrov | 2010. március 10. | 12:54:37

Tisztelt Bauer úr!A Gyurcsányra csak a "vakok között a félszemű a császár" alapon igaz amit mond.Egyebek mellett épp olyan "futóbolond" mint az Orbán, csak ö nem lopta,hanem virmalolásal szerezte a vagyonát,lásd még "Te csak há
zasodj Ausztria"..)
Ön is tudja,hogy az "ötlet gyár" nem azonos a korszerüsítésel,ne szépítse ezt tudja a "KISZ 4. sora",ezt nem menti,hogy a Fidesz sem jobb.
Drága 20 év volt ez ennek az országnak...

weiner | 2010. március 10. | 12:12:09

... radikális fordulatot ígér a szocialista párt politikájában, az eddig Szilitől és a „társadalompolitikai tagozattól” ismert antikapitalista eszmevilág hivatalossá válását...„

Bauernak az fáj, hogy miközben a szocik bucsút mondanak a bársonyszékeknek és igazgatóságoknak, a pártban búcsút mondanak „a progresszív reformiránynak”, magyarán sarokba vágják az MSZP-be delegált liberálisokat, Bauer elvbarátait, egész szellemi rokonságát. Mindazokat, akik a szocik jelmezében eddig irányították a hatalomhoz pénzhez, hínévhez vezető játszmákat. Fáj, hogy a liberális játszmának vége, esélye is messze kerül a visszakapaszkodásnak.

math | 2010. március 10. | 11:35:24

"Én az alkohol és az alkoholisták közelébe csak azért és addig megyek, amíg felhívom rá az ilyen vagy olyan szenvedélybetegek figyelmet:"

csak azért iszol, hogy elidd mások elől, ugye?:)

redonci | 2010. március 10. | 11:23:54

math | 2010. március 10. | 11:00:42

redonci: úgy látom, hogy te azt szeretnéd, hogy mindenkit ellenőrizzenek, csak téged ne.:)
Meglepődtem teljesen, hogy vkinek ez "jött le", s nem az, hogy mezei honpolgár nem képes és nem akar a kaptafája mellől kimerészkedni a szóvigécek közé, akik ellenőrizhetetlen halandzsa kampánnyal keresnek választókat. Érzem többször kell elmondani, hogy az élet minőségét kell elsődlegesen javítani, nempedig ködös, ellenőrizhetetlen, ideológiával terhelt szövegekkel überelni a másikat. Az előbbi példával azt kívántam illusztrálni, hogy a mindennapi lenyúlások már senkinek sem tűnnek fel. Holott bármennyire is nő a GDP, ha nem lesz változás az engem mindennap "etető" szolgáltatásoknál, akkor nincs az a pénz, mi el ne folyna. Mert kevesebb pénz kell a létfenntartásra, az egézségre, ha van 120Ft-s tej, van olcsó és jó gyógyszer, szappan, stb. s a laikusnak nem kell megküzdenie a csicsás reklámokkal tálalt, használhatatlan cuccokkal.pl.

math | 2010. március 10. | 11:11:21

"Én az alkohol és az alkoholisták közelébe csak azért és addig megyek, amíg felhívom rá az ilyen vagy olyan szenvedélybetegek figyelmet:"

alkoholista szöveg.

teniszke | 2010. március 10. | 11:04:07

Hurrá! Bauer úr szakmai zsenialitása kijelöli a helyes utat, elsődlegesen ez utóbbi évek kiváló gazdasági-társadalmi, továbbá morális kormányzati tevékenységére alapozva. Az eredmények láthatók, nincs is vita, csak így tovább, még keményebben, gyerekek! Ugyan a társadalom többsége messze nem így látja, de hát hol érnek ők fel szellemileg Bauer úr nagyságához...
Terjedelmi okokból nem érdemes konkrét állításait boncolgatni (pedig lenne mit), a lényeg, hogy ő hisz bennük. Legfeljebb téved, hát istenem...

cselcsabi | 2010. március 10. | 11:03:13

math | 2010. március 10. | 10:58:08

Én az alkohol és az alkoholisták közelébe csak azért és addig megyek, amíg felhívom rá az ilyen vagy olyan szenvedélybetegek figyelmet: a Bauer Tamás és Gyurcsány Ferenc feliratú alkohol öl, pusztít és nyomorba dönt.
És már itt sem vagyok, megyek és olvasom a nekem tetsző dolgokat. Pá!

kocsobur | 2010. március 10. | 11:02:07

És egy kis történelmi háttér:
http://www.magyarhirlap.hu/hatter/verolegenyek_parnak_kozt.html

math | 2010. március 10. | 11:01:28

Erlauer: Bauer eléggé neoliberális, nem kell ezt tagadni. A neoliberalizmus jó dolog. Fel kell vállalni.

math | 2010. március 10. | 11:00:42

redonci: úgy látom, hogy te azt szeretnéd, hogy mindenkit ellenőrizzenek, csak téged ne.:)

cselcsabi | 2010. március 10. | 10:59:24

Erlauer
"az állam eladósodik, mert például erőn felül osztogatott a polgároknak"

csakhogy az állam másért adósodott el. Azért mert gátlástalanul osztogatott a szabad demokrata és emeszpés elvtársaknak.

kocsobur | 2010. március 10. | 10:58:44

Re#hmhmhm("Jó hogy elmúltak azok az idők, amikor a Bauer-féle "szakértők" bármit mondhattak, mert rengeteg ember hitte el gondolkodás nélkül, hogy igazuk van. ")


Azért ez nem egészen így van.
bauer aki képes volt még az SZDSZ-ben is megbukni(az pedig nem akármilyen teljesítmény) és akit még sajátjai is snassznak ítélték egy idő után és mikor üresedés támadt a parlamentben és listán bekúszhatott volna, akkor sem tartottak már rá igényt...

na szóval az ilyen szélsőséges törpepártban is megbukott szélsőséges politikust, "közgazdászt" normális helyeken nem engednek fősodrású médiumokba, megmondóembernek.
Az ilyen max. a hitgyüli szektájának magántévéjén fröcsöghet, vagy az ÉS-ben , a néhány ezres szellemi kápók és verőlegények lapjában.

Ehhez képest...nézd meg.
Majdnem mindenhol ott van. A Népszabadságban rendszeresen.

math | 2010. március 10. | 10:58:08

"cselcsabi | 2010. március 10. | 09:34:06

math | 2010. március 10. | 09:28:40

valóban, rászokni Bauerra és Gyurcsányra, az olyan, mint rászokni az alkoholra.
Mindkettő rendkívül kártékony méreg, még kis mennyiségben is.
A Te bajod, hogy pusztítod a szervezetedet velük!"

Másik szempontból nézve a dolgot. Köztünk az a különbség, hogy én azt olvasom, amit szeretek. Te viszont azt olvasod, amit nem.

Szerintem én nem vagyok alkoholista, hiszen Gyurcsány és Bauer nem rombol. Viszont mazochista vagy, hiszen olyat olvasol, amit nem szeretsz. Szerinted én alkoholista vagyok, de szerinted te is alkoholista vagy, és mazochista.

Abban, hogy mazochista vagy, egyet értünk. Ez elég szar neked.:)






cselcsabi | 2010. március 10. | 10:56:05

Erlauer,

Bauer és a neoliberalizmus az egy és ugyanaz:

a monomániás kapitalizmus-imádatával (ami ebben a cikkben is benne van)
a kapitalizmus és a szabadság elválaszthatatlanságának hirdetésével (ami ebben az írásában is tetten érhető)
a "mindent privatizálni, végig" című cikkével (ami éppen a Népszabadságban jelent meg)
globalizmusával,
a pénztőke istenítésével,
a közszolgáltatások korlátlan piacosításának hirdetésével (amik szintén minden cikkében benne vannak)Bauer a neoliberalizmus harcosa.

És most ne mondd azt, hogy aki nem ezen a véleményen van, az mind kommunista, meg kádárista,
mert a szociáldemokratáknak még a Harmadik Utas blairista változata is egy harmadik útra adta a voksát.

Az meg, hogy kire nem szavaz. 1948-ban Marosánok, Schiffer Pálok, Szakasits Árpádok próbálták szociáldemokratának eladni magukat, hogy tönkre tegyék a szociáldemokráciát, ma Bauer Tamások, Gyurcsány Ferencek, Bajnai Gordonok, Lendvai Ildikók furakodnak be, hogy tönkre tegyék. Nem fog sikerülni. EZ egy 120 éves mozgalom.

math | 2010. március 10. | 10:54:06

"Tudnak ez a jobberek valamit. Kommentálnak egy páran egy cikket, és lám, itt terem a hülye math. Ugyanaz a jelenség, mint Orbánnál. Szidod, mint a bokrot, de idecsődülsz, ugrásra készen várod. Alig várod, hogy a jobberek végre valamit kommentáljanak. Mert valahol, tudat alatt tudod, hogy amit írnak, az fontos, érdekes."

Ez ott bukik, hogy nem járok az MNO-ra. Én nem járok oda, ahol a legtöbb jobber van. Ti jártok oda, ahol a legtöbb Gyurcsány és Bauer van.:) Ti vagytok az alkoholisták.



szentpeter | 2010. március 10. | 10:52:21

Bauer Tamás a második ember aki elolvasta a kommunisták programját, és meglepődött...

Mesterházy akkora kommunista mint egy ház, és üldözendőnek tartja a piacgazdaságot...


kocsobur | 2010. március 10. | 10:50:53

A bauer-szerü farkatlan rókák egyre dühödtebben, egyre nagyobbakat mondanak. A Bauer Tamások, Debreczeni Józsefek, Vásárhelyi Máriák naponta hörögnek "rettegve":

http://reakcio.blog.hu/2009/11/09/felelem_es_reszketes_az_arany_janos_utcaban


És mág a gyurcsányos "chartanal" tartanak..:P

math | 2010. március 10. | 10:50:17

"cselcsabi | 2010. március 10. | 09:34:06

math | 2010. március 10. | 09:28:40

valóban, rászokni Bauerra és Gyurcsányra, az olyan, mint rászokni az alkoholra.
Mindkettő rendkívül kártékony méreg, még kis mennyiségben is.
A Te bajod, hogy pusztítod a szervezetedet velük!"

Nézd, köztünk nem az a különbség, hogy te nem vagy alkoholista. Köztünk az a különbség, hogy szerinted mindketten alkoholisták vagyunk, szerintem meg nem.

Azért az mégis a hülyeség netovábbja, hogy magad szerint vagy alkoholista, de azért folytatod.

erlauer | 2010. március 10. | 10:47:06

Redonci, ha az állam eladósodik, mert például erőn felül osztogatott a polgároknak, akkor azt egyszer vissza kell venni. Nincs olyan, hogy te csak jól járhassál, aki ilyet mond, az átver.

redonci | 2010. március 10. | 10:43:18

Tele a szatyrom az ilyesfajta elemzésekkel. ezek akkora léptékűek, hogy számomra átláthatatlanok. Én nem ideológiai útirányt várok, hanem a vállalkozások, a szolgáltatások hatósági ellenőrzésének jobbulását.Nem érdekel az adó, a hitel, a bankok konszolidálása, egyedül az érdekel, bármit is tegyen a politika, hogy az én mindennapjaim ne nehezedjenek. Mire gondolok? szinte kikényszerítették a vízóracserét azzal, hogy 6 évente hitelesíttetni kell. A lecserélt vízórám több, mint 10 éves volt, de 350m3 -nél többet nem mért.Mérhetett volna még 9650m3-t. Az 1 éves mérőm 42m3 hidegvizet, a másik 35m3 melegvizet mért 1 év alatt. Hátravan még egyenként 9950m3 méréslehetőség, de 5 év múlva pénzért, megint cserélni kell. számoljatok elvtik. Mi ilyen gazdagok vagyunk, csak ebben. S hol a többi? 30 év kellett ahhoz, hogy a BKV felfedezze, kellenek az ellenőrök.

erlauer | 2010. március 10. | 10:39:48

Bauer és a neoliberalizmus - két külön dolog. Bauer határozottan baloldali ember, Németországban, ahol tanít, tudtommal a szociáldemokratákra (SPD) szokott szavazni az önkormányzati választásokon. Még csak nem is a szabaddemokratákra (FDP).

Heidekker | 2010. március 10. | 10:39:31

NOL: nem unjátok ennek az eszelős monomániákusnak a közlését? Vagy demonstrálni akarjátok, mit vitte padlóra Magyarországot, milyen mentalitás, milyen "logika", milyen "érvelés"? Ha az utóbbi volt a cél: sikerült.

cselcsabi | 2010. március 10. | 10:21:11

medve1942
szerintem Bauer a SAJÁT neoliberális felfogásában hisz, nem az amerikaiban

mondd, mi a különbség?

marcotardelli | 2010. március 10. | 10:12:17

math | 2010. március 10. | 09:28:40

Tudnak ez a jobberek valamit. Kommentálnak egy páran egy cikket, és lám, itt terem a hülye math. Ugyanaz a jelenség, mint Orbánnál. Szidod, mint a bokrot, de idecsődülsz, ugrásra készen várod. Alig várod, hogy a jobberek végre valamit kommentáljanak. Mert valahol, tudat alatt tudod, hogy amit írnak, az fontos, érdekes.

Olyan vagy, mint a hülye magyar férfi, aki veri az asszonyt, de meghalna nélküle, aki szídja az alkoholt, de alkoholista, aki szídja a cigit, mert köhög, de le nem mondana róla.

Te jobberkoholista.:)

hmhmhm | 2010. március 10. | 10:07:04

Jó hogy elmúltak azok az idők, amikor a Bauer-féle "szakértők" bármit mondhattak, mert rengeteg ember hitte el gondolkodás nélkül, hogy igazuk van.
Az ilyen "értelmiségiek" felelőssége az is, hogy az MSZP szavazóinak nagyobb része bután nézett a 2006-os választás után bevezetett Gyurcsány-csomagra

durrbelejeno | 2010. március 10. | 10:05:52

gope | 2010. március 10. | 09:37:06

Hát, igen. Nálunk nemzeti minimum helyett az van, amit leírtál. És ez is lesz, csak kb. másfél hónap múlva megváltozó szereposztással. Orbán már sejti, hogy 8 év szorgos munkával nem csak a szocik alatt vágta kia fát, hanem maga alatt is. Az azonnali és drasztikus adócsökkentés minapi visszaszívása (az e tárgyban unásig ismételt ígéretek felpuhítása) már ennek a jele. Csak hogy...
Nem az lesz, hogy így a megvilágosodás pillanatában végre fogadjunk el egy gazpol. nemzeti minimumot, hanem az ellenfelek nagy élvezettel fogják viszonozni a Fidesz 8 évi össztüzét. Az a kisebbik baj, hogy ebbe a Fidesz belebukhat, a nagyobb az, hogy megint egy tapodtat sem megyünk majd előre...

durrbelejeno | 2010. március 10. | 09:59:34

ordító egér | 2010. március 10. | 09:36:05

"Leginkább azért, mert ha most is nyernének, még azt hihetnék, "hogy az isten is bakternek teremtette" őket."

Én ezzel egyetértek. Olyan ez, mint amikor egy cég szerződik egy partnerrel pl. három évre. Még ha minden rendben van is, akkor is célszerű a partnert az újabb hároméves szerződés előtt megversenyezteni.

Csak az a baj, hogy nem látok a Jóisten teremtményei között egyetlen baktert sem.

cukornám | 2010. március 10. | 09:54:50

Ez valóban így lehet:-) Hol a hitelesség? Hol van az, aki ezt elhiszi?

"az MSZP még ezzel a reformgondolkodástól megtisztított választási programmal is olyan párt, amely nyitott maradt a modern, felelős gazdaságpolitikára,"

medve1942 | 2010. március 10. | 09:40:16

Cselcsabi, szerintem Bauer a SAJÁT neoliberális felfogásában hisz, nem az amerikaiban vagy a szadomaszopistában.

gope | 2010. március 10. | 09:37:06

Ha már nem tudnak a közbeszélők és mi ennek elszenvedői közel 4 év után sem túllépni a 21. század magyar Mohácsának tűnő " öszödi beszéden", akkor végre tisztázni kellen, hogy ez jót vagy rosszat tett a magyar közállapotnak.
Egyfelől sokan hazugságbeszédnek, mások igazság feltárásnak vélik.
Mivel én nem vagyok elkötelezett, hajlok arra, hogy mindkettő.
Mert legyünk őszinték uraim: hazudik itt minden politikus reggel , délben , este és ha kell éjszaka is.
Lop is, ha van rá módja.
Amit a pártok egymás fejéhez vagdalnak ( nem sorolom a pártkasszákat tölteni látszó ügyeket)egy kisebb börtön is megtelne.
Különbség a kommunikáción múlik.
A hazugságnál, annak interpretálásánál és az azokra érkező válaszoknál is.
Mit ír most Bauer? Működő tőke: Igen működik nálunk. Igen, de ki is viszi a hasznot. Progresszív MSZP -SZDSZ kormányzás: igen megpróbálták, de igen magyar viszonyok közt nem megy.
Hazai burzsoázia támogatása jobbos kormányzási viszonyok közt: igen, de ettől nem lett több munkahely, mert még mindig kevés a hazai tőke és azt sem mindig munkahelyteremtésre fordítják. ( pártsajtó, saját birodalom teremtése stb.)
Sajnos mi magyarok a pártosságot előrébb valónak tartottuk és tartjuk a rációnál, mert azt az arany középutat soha sem sikerül megtalálni. Látszólag mindenki jót akar, de a nemzeti minimum ritkán jön össze. Sajnos.

ordító egér | 2010. március 10. | 09:36:05

Egy szó mint száz, az MSZP-nek akkor is veszítenie kellene a mostani választásokon, ha nincs Öszöd, meg lenyúlás, illetve ha valamire jutottak volna az elmúlt 8 évben.

Leginkább azért, mert ha most is nyernének, még azt hihetnék, "hogy az isten is bakternek teremtette" őket.

Most 4 esetleg 8 évig a Fideszé az oroszlánrész.

cselcsabi | 2010. március 10. | 09:34:06

math | 2010. március 10. | 09:28:40

valóban, rászokni Bauerra és Gyurcsányra, az olyan, mint rászokni az alkoholra.
Mindkettő rendkívül kártékony méreg, még kis mennyiségben is.
A Te bajod, hogy pusztítod a szervezetedet velük!

cselcsabi | 2010. március 10. | 09:31:30

azt írja a szerző: "
a csőd közelébe pedig nem a neoliberális felfogás, hanem az azzal kifejezetten ellentétes felelőtlen kormányzati magatartás vitte mind az amerikai és annak nyomán a nemzetközi pénzügyi rendszert, mind a magyar államháztartást."

hát akkor miben hisz a szerző, ha nem a neoliberális felfogásban?

nyúlpástétom | 2010. március 10. | 09:29:00

A választások célja tétje tényleg a demokrácia, hogy végre az ilyen Bauer félék ideje lejárjon!! A cikk szerint mi vagyunk a vakok meg hülyék, hogyha nem az mszp-re szavazunk. Nem értem, miért olyan szemét Orbán, mert erős magyar gazdaságot akar, ettől kell úgy félni? Ja értem már, akkor nem lehet olyan könnyen eladni mindent majd!! Hát ezért aggódik Bauer annyira!!! Ja és milyen negyvonalúan elsiklik a felett arengeteg kirobbant korrupciós ügy mellett, amitől szerinte még lehet az mszp-re szavazni. Igaz más DEMOKRATIKUS országokban ilyenkorra már rég belebukott volna egy kormány, ha ilyenek derülnek ki róla. Szóval elég egyoldalú ez a demokrácia ami Bauer félt. Nagyon hiteltelenek, és az a legdurvább, hogy ahelyett, hogy tényleg önvizsgálatot tartan a baloldal, csak nyomja kifelé az ilyen anyagokat, amiben nem hogy nem kérnek bocsánatot, de még el is magyarázzk mennyi jót tettek velünk, hihetetlen aráctlanság ez!!!

math | 2010. március 10. | 09:28:40

Tud ez a Bauer valamit. Ír egy cikket, és lám, itt terem a sok hülye jobber. Ugyanaz a jelenség, mint Gyurcsánynál. Szidjátok, mint a bokrot, de idecsődültök, ugrásra készen várjátok. Alig várjátok, hogy Gyurcsány vagy Bauer végre valamit írjon. Mert valahol, tudat alatt tudjátok, hogy amit Gyurcsány és Bauer ír, az fontos, érdekes.

Olyanok vagytok, mint a hülye magyar férfi, aki veri az asszonyt, de meghalna nélküle, aki szídja az alkoholt, de alkoholista, aki szídja a cigit, mert köhög, de le nem mondana róla.

Ti gyurkoholisták meg bauerkoholisták.:)

cselcsabi | 2010. március 10. | 09:25:51

nugát | 2010. március 10. | 08:31:46

cselcsabi | 2010. március 10. | 08:06:53

...neked még sose volt nyár... :D

nekem tavasz van, itt az idő, jön a nyár. :)

math | 2010. március 10. | 09:23:34

"Nem hiszem, hogy a liberálisok jó szívvel szavazhatnának az MSZP-re, amely az elmúlt 8 évben minden liberális elképzelést felmorzsolt. Pedig akkor még Gyurcsány vezette a pártot és a kormányt. Mesterházyval esély sincs ilyesmire. Még szerencse, hogy az MDF színeiben képviseletet kaphat a Bokros-program. "

A liberálisok senkire nem szavazhatnak jó szívvel. Talán azért, mert nem szavaztak az SZDSZ-re, amikor kellett volna. Most marad az, hogy keresgélhetjük, hogy kire szavazzunk. Teccettek volna az SZDSZ-re szavazni! Ugye, hogy Fodor Gábor messze vállalhatóbb, mint Bokros vagy Mesterházy vagy az LMP?!

durrbelejeno | 2010. március 10. | 09:22:37

saman | 2010. március 10. | 09:17:06

Nagyon lényeges dolgot írtál le: "Nincsen se jövőképük, nem kiolvasható, hogy mi az isten nyilát akarnak és innentől kezdve az oda vezető út is természetes homályban marad."
Egy program kidolgozása nem nélkülözheti a stratégia-alkotás módszertani lépésit, ami aztán "nyomot kell hagyjon" a programon is. Magyarul: ha egy választási ígéret elhangzik, engem is érdekel annak megvalósíthatósága (hogyan?) és az összes következménye (eredmények pro és kontra!).
Na ezeknek nyomát sem látom, pedig én viszonylag szorgalmas olvasó vagyok.

Normális | 2010. március 10. | 09:22:22

gazapet, Ismétlem,én többre becsülöm azt,bármelyik oldalon is legyen aki bevalja hibáit,avagy büneit,mint azt aki tagadja: Jobbrol is hallottam már trágár kifejezéseket,ugyhogy,;hagyjuk Ibolykát!

math | 2010. március 10. | 09:21:11

Az MSZP ígérgetése nem öleli fel a kétezer milliárdot, és van is valami olyan megjegyzés, hogy a kétezer milliárdot nem szabad mind elosztogatni.

Az nyilvánvaló, hogy reformok ígérgetésével ebben az országban nem lehet öt százaléknál többet szerezni. Aki olyan pártot szeretne, amelyik kifejezetten a reformokkal kampányol, annak ott az MDF. A maga öt százalékával, és még indulni se nagyon tudnak.

Az MSZP-re is ez várna, ha kampányolna a reformokkal. Meg tudom érteni, hogy nem ezt nyomják. Amúgy Bauer úrnak igaza van, csak ennyi gyakorlati megfontolást meg kéne tenni.




d.a.angela | 2010. március 10. | 09:20:25

szerintem az embereket nem érdeklik az ilyen elemzések. Csak elő kell venni a költségeket tartalmazó kis füzetecskét és látható, hogy mimindenre jutott azelőtt: nyaralás, néha étterem, autóval kirándulás korlátlanul, nem volt kifizetetlen számla, lehetett spórolni...jó nem luxus, de valami. Most még a rezsi csekkjei is nehezen mennek, a tartalékok eltűntek, étterem, nyaralás semmi, autó eladva-szülőkkel közös, mert így olcsóbb. Hát elemezgessenek, bár ez a fenti tényeken nem változtat. Szerintem is sok a hiba a rendszerben, változtatni kellene, de nem úgy, hogy elhúzzuk a problémákat, mint az elmúlt években, hanem az érdekünkben hozott reformok kellenek.

saman | 2010. március 10. | 09:17:06

Nagyon MSZP hívőnek kell lenni ahhoz, hogy ezt a cikket minden indulat nélkül végig lehessen olvasni. Úgy tűnik, én nem vagyok MSZP hívő, mert számomra több ponton vérnyomás fokozó hatással bírt a cikk.

Talán így lehetne összefoglalni az ars poetikát: "az MSZP ... olyan párt, amely nyitott maradt a modern, felelős gazdaságpolitikára"

A rendszerváltás utáni politikai elitnek azt a mandátumot adtuk, és az összes hazug programjukban azt ecsetelgetik, hogy nyugatiasodni fogunk.

Jóléti társadalmi modellt fogunk kiépíteni. Ez magas foglalkoztatottságra és magas minimálbérre épül.

Az akadályozza a hazai modernizációt, hogy a hazai politikai elit totálisan analfabéta ahhoz, hogy legyen belső képe a modernizációról.

Nincsen se jövőképük, nem kiolvasható, hogy mi az isten nyilát akarnak és innentől kezdve az oda vezető út is természetes homályban marad.

Talán Orbán vízionált ilyeneket a kormányzásának a végén, de az is a populizmusról szólt és nem valamiféle jóléti társadalom modellről.

Ennek a kornak a leckéje a tudás alapú társadalom / gazdaság.

Csaba László lefordította ezt magyarra. Ő úgy hívja, hogy munka alapú társadalom. Ez sokkal érthetőbb. Arra persze nem számítok, hogy az újságírók vagy a politikusok megértsék.

Nagy baj ez nekünk.

Ha a politikusok és az újságírók nem foglalkoznak azzal, hogy modernizálódunk-e vagy sem, akkor ki?

Hátha a szobafestők... vagy a sertéstenyésztők? - majd csak eldől egyszer, hogy ez kinek a dolga.

reszvetelidemok

misima | 2010. március 10. | 09:15:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

durrbelejeno | 2010. március 10. | 09:13:53

Ennek a dolgozatnak a fő baja az, hogy a helyzetelemzése még csak rendben is lenne, viszont a következtetések elfogadhatatlanok.
Mire gondolok? Erre:
"...Ezért azután az MSZP még ezzel a reformgondolkodástól megtisztított választási programmal is olyan párt, amely nyitott maradt a modern, felelős gazdaságpolitikára, s amelyre ezért a mai helyzetben jobb híján szavazni lehet..."
Nos, miközben a nyugati autók jobbak voltak, mi megvettük a Trabantot és Wartburgot, na meg a Ladát. Jobb híján!
Pártatlan újságíró idáig nem menne el. Még ha a NOL.nak dolgozik is. Ott hagyná abba, hogy amit az MSZP programjából ki lehet olvasni (mert ugye ez az írás alapvetően erről beszél), az szinte semmire nem garancia abban az értelemben, hogy gyökeresen megváltozzon a helyzet. Hiszen csak az új jelölt van meg, de az új program nincs. Hisz a szerző maga minősíti azt réginek (Öszödön innen!)
Aztán döntse el ki-ki maga, hogy hova ikszel. Vagy, hogy hova nem.

erlauer | 2010. március 10. | 09:01:58

Nem hiszem, hogy a liberálisok jó szívvel szavazhatnának az MSZP-re, amely az elmúlt 8 évben minden liberális elképzelést felmorzsolt. Pedig akkor még Gyurcsány vezette a pártot és a kormányt. Mesterházyval esély sincs ilyesmire. Még szerencse, hogy az MDF színeiben képviseletet kaphat a Bokros-program.

nyúlpástétom | 2010. március 10. | 08:59:23

Ez hihetetlen!! Gyakorlatilag elmagyarázza, hogy milyen jó volt az elmúlt 8 év, és hogy tulajdonképpen megint az mszp egyetlen lehetőség, a jó megoldás. A nép meg gondolom tök hülye, hogy nem rá akar szavazni. És bameg, Bauer Tamást , mint nemzeti érzelmű embert nem zavarja, hogy európa szemets dombja vagyunk, ahova a külföldi múltik a szemeteiket dobálják?? Csak annyit említ milyen jól állunk abban, hogy nálunk mennyi külföldi tőke van jelen, persze, mert egy környező ország sem olyan hülye, hogy eladja kilóért a saját iparát. És a 20 éves demokrácia a tét?? Amikor egy tüntetésen emberek szemét lövik ki, és ujját törik el, és ezután még ki is tüntetik a rendőrfőkapitányt! Ez Bauernek az a féltve őrzött demokráciája!? Ezek nem zavarják? Majd, ha fidesz nyer, és még sem dőlössze a világ, remélem az ilyen Bauer félék végleg hiteltelenné válnak. Nagy elvtársa Debreczeni Jóska el is indult a megmérettetésen, és látjuk mennyire szavaznak rá:)) Ezek az emberek nem a demokráciát féltik, hanem a ballib hatalmat. Nekem semmi bajom a baloldalisággal, ha nem Gyurcsányok meg Bauerek képviselik. Vannak értelemes emberek a baloldalon is, kár, hogy mindíg csak ezeknek a hazug becstelen emberek hangját halljuk!

gezapet | 2010. március 10. | 08:55:14

Normális | 2010. március 10. | 08:45:58
A népies szókimondás és a trágár, primitív beszéd között óriási a különbség! A beszéd egyébként nem azzal aratott közfelháborodást, ahogy elhangzott, hanem a tartalmával, a hazugságok és manipulációk beismerésével, amit aztán egyesek leegyszerűsítenek igazságbeszéddé, népies szókimondásúvá, és mint Bauer gyakran: a reformtörekvés megnyilvánulásává. Pedig csak egy tróger szisztéma (és ember) lebukásáról volt szó.

Normális | 2010. március 10. | 08:45:58

Őszöd ide,vagy öszöd oda,én az öszinteséget és az önkritikát többre becsülöm,mint azt a hazug állitást,hogy mi sohasem hazudtunk! Ez van! Ki mint él ugy itél! Hát én például a másik oldaltol is elvárnám,ugyanezt momdjuk egy Felcsuti beszédben,ugyanolyan népies szokimondással! Azt is igy elitélnék egyesek?

medve1942 | 2010. március 10. | 08:42:41

A "jobb híján" kifejezés a cikk lényege, szerintem. Az utolsó előtti bekezdésben. De szerencsére nem félek attól, hogy a korszerűtlenül tisztességes Beke Kata hajdani csöndes sikolyára lesz szükség ("Jézusmária, győztünk!").

gezapet | 2010. március 10. | 08:37:54

Már az elején hozza Bauer a formáját:"...amivel a párt nyilvánvalóan búcsút mondana annak a progresszív reformiránynak, ami kormányzati szerepvállalását többé-kevésbé jellemezte 1994–98-ban is és 2002 óta is." Progresszív reformirány? Ez jellemezte volna azokat az éveket, amit említ Bauer? Mióta szinonimája a progresszív reformirány a kapkodásnak, az előkészítetlen döntéseknek, a szervezett vagyonmentésnek (saját zsebbe, persze) és annak a dilettantizmusnak, ami a mai magyar gazdasági vezetésre jellemző?! Ezek még arra sem képesek, hogy egy egyszerű, de sok embert érintő eredetiség-vizsgálattal kapcsolatos jogszabályt úgy módosítsanak, hogy az egy hónapig érvényben maradhasson..
Na, mindegy gondoltam, ma mazochista napot tartok, olvastam tovább..Megérte: a vége gyönyörű:"Ezért azután az MSZP még ezzel a reformgondolkodástól megtisztított választási programmal is olyan párt, amely nyitott maradt a modern, felelős gazdaságpolitikára,.."
Április végén számolgathatja Bauer, hányan fogadták meg a tanácsát.

kormos | 2010. március 10. | 08:37:10

"Százszor kirabolják, de ő hisz."

Ez netán a derék szerzőre vonatkozna? Mert akkor tréfának veszem, nyilván annak is szántad.

bozsós | 2010. március 10. | 08:35:57

Bauer gondolatában a reform valami bűvszó. Mi büszkeségünk lehet a magánnyugdíj-rendszerünkben, ami alacsonyabb hozamot hoz a tagoknak, mint egy egyszerű bankbetét? Mi lehet a véleményünk egy olyan adóreformról, aminél 5%-al csökkentik a foglalkoztatási terheket, miközben 5-szörösére emelik a rehabilitációs hozzájárulást? Csökkentik az adókulcsokat (kivéve a minimálbér közelében élőkét), miközben eltörlik az étkezési utalványokat? Ez nem reform, hanem deform, és csak egy nagyon elkötelezett ember láthatja ezt sikertörténetnek.

nugát | 2010. március 10. | 08:31:46

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bozsós | 2010. március 10. | 08:31:02

"Ezt aligha érdemes átvenni olyan országban, amely a nemzetközi tőkemozgások haszonélvezője."
Érdemes lenne Bauer úrnak tanulmányoznia a fizetési mérleget. 2009-ben nettó tőkeexportőrök voltunk mind a portfólió, mind a működőtőke terén. Békeévekben profitrepatriálás címén a GDP 6%-t viszik ki az országból, valóban ez 2009-re 4%-ra csökkent. Haszon szerintem az, ha kapunk pénzt, kár meg, ha fizetünk, mint a köles.

László | 2010. március 10. | 08:29:17

Nehéz olyan emberrel vitatkozni aki hisz. Mert a Hit az nagy dolog. Százszor kirabolják, de ő hisz. Még többször becsapják, de ő hisz. Látja a tényeket, de ő hisz. Látja a következményeket, de ő hisz. A közgazdász képzettség valahogy nem fér össze a Hit –el. A számok magukért beszélnek. A Hit -ből kifolyólag azonban nem a számok mutatják meg a tényeket, hanem a tényekhez alakítjuk a számokat. Így tovább lehet hinni. De akkor hol marad a közgazdász hitelessége ?

Érdekes az ? Csak jól kell megmagyarázni. Hátha valaki elhiszi. Ismerve azt a közhelyet: mindent el lehet adni, hiszen minden reggel hülyék százezerei ébrednek fel. Csak meg kell találni őket. Az az igazi művészet. Megtalálni őket. Találni viszont csak tud aki keres és publikál. Ez az egyetlen lényege ennek az írásnak.

kocsobur | 2010. március 10. | 08:20:25

Na, ez a cikk is olyan mint amilyen "közgaszdász" a szerző...

cselcsabi | 2010. március 10. | 08:06:53

Őszödön túl itt van neked a tél, Péter.

HIRDETÉS
– Jöjjön, főnök! Hosszú ...
– Jöjjön, főnök! Hosszú volt ez a kampánynap, nekik majd holnap ígéri meg a gyors kibontakozást!
Marabu rajza

Mindjárt a bevezetésben olyan állítást tartalmaz, amelyhez hasonlót eddig a vezető politikusok közül Orbán Viktortól és Szili Katalintól hallhattunk: „nemcsak a nemzetközi gazdaság ingott meg, de az elmúlt évtizedekben uralkodó gazdasági megfontolások is: a zabolátlan piacba vetett hit, a mértéktelen fogyasztás mítosza, a határtalan növekedés hajszolása. És megroppantak az ezekre épült politikai konstrukciók is: a neoliberális, neokonzervatív gazdaságpolitika csődje az, ami történt”.

Ezzel nemcsak az a baj, hogy nem igaz, hiszen a „zabolátlan” piacban legalább nyolcvan éve nem hisz már senki, akinek a gazdaságpolitikára befolyása van, a csőd közelébe pedig nem a neoliberális felfogás, hanem az azzal kifejezetten ellentétes felelőtlen kormányzati magatartás vitte mind az amerikai és annak nyomán a nemzetközi pénzügyi rendszert, mind a magyar államháztartást.

A fő baj ezzel a mondattal az, hogy radikális fordulatot ígér a szocialista párt politikájában, az eddig Szilitől és a „társadalompolitikai tagozattól” ismert antikapitalista eszmevilág hivatalossá válását, amivel a párt nyilvánvalóan búcsút mondana annak a progresszív reformiránynak, ami kormányzati szerepvállalását többé-kevésbé jellemezte 1994–98-ban is és 2002 óta is. Később szerencsére csak elvétve kerül elő ilyesmi, például a Tobinadóra vonatkozó, a Baloldali Tömörülés részéről már felvetett komolytalan kezdeményezés felmelegítésében. (A Tobin-adó üzenete, hogy a nemzetközi tőkemozgás valami rossz, és ezért különadóval szankcionálandó dolog. Ezt aligha érdemes átvenni olyan országban, amely a nemzetközi tőkemozgások haszonélvezője.) A program további részében azután nem ez a harcos antikapitalizmus a reformirány alternatívája, hanem valami más.

HIRDETÉS

A szocialista párt nyolc éve van kormányon. Egy kormányon lévő párt választási kampánya rendszerint arról szól, amit a kormány a kormányzás során tett, s amire büszke. A Fidesz például nyolc éve sikeresként hivatkozik 1998 és 2002 közötti kormányzására. A szocialisták választási programja ezzel szemben sajátos módon viszonyul a nyolcéves kormányzáshoz.

Bemutatja – joggal – azt a fejlődést, amelyet az ország ezekben az években a gazdasági növekedésben, az életszínvonal emelkedésében, az oktatás, az egészségügy fejlesztésében, autópálya-építésben elért. Százalékokat, kilométereket hangsúlyoz, korrekt számokat. Elbüszkélkedik továbbá – szintén joggal – az elmúlt másfél év gazdasági válságkezelésének sikerével. Meg is tapsolták a kampánynyitón Bajnai Gordont, amikor Mesterházy Attila köszönetet mondott neki.

Más nevet azonban nem említett. Következetesen megkerülte a kérdést, hogy mit gondol a nyolcéves időszak első közel hét évének politikájáról, kiváltképp pedig a gyurcsányi reformtörekvésekről. Szocialista politikusok újra helyénvalónak minősítik a 2002-ben elkezdett, nyakló nélkül költekező politikát, és azt – mint annak idején – egyfajta szociális igazságtételként jellemzi, aminek forrásait úgymond ki lehetett volna utólag gazdálkodni. (Tudjuk, hogy nem lehetett, és azt is, hogy a minden közalkalmazottat, minden nyugdíjast stb. kedvezményező ugrásszerű jövedelemnövelés nem alkalmas szociá lis korrekcióra.)

A nehézségeket, a leküzdésükhöz szükséges megszorításokat csak a nemzetközi válságnak tulajdonítják. E nyilatkozatokban látványosan szembefordulnak azzal a gazdaságpolitikai önkritikával, amelyet Gyurcsány Ferenc az őszödi beszédben és a 2006-os parlamenti programbeszédben, majd még egyértelműbben kongresszusi lemondó beszédében fogalmazott meg („elhibázott gazdaságpolitikát folytattunk”). Visszatérnek tehát az őszödi fordulatot megelőző állásponthoz.

Nem a kampányban van itt az ideje, hogy a hibáinkról beszéljünk, gondolhatják a szocialisták. Csakhogy nemcsak a múlt megítélésében tértek vissza az Őszöd előtti szocialista politikához. Ha elolvassuk a programot, abban, akárcsak a nyolc évre szóló visszatekintésben, százalékokat, kilométereket találunk. Arra vonatkozó „vállalásokat”, hogy mennyivel növekednének a bérek, hogy – a Fidesz szándékával szemben – növekedne a nyugdíjak reálértéke, hogy miképpen épülne tovább az ország, ha kormányon maradhatnának. Abból indulnak ki, hogy a Bajnai-kormány stabilizációs lépései nyomán 2010 második felétől kezdve ismét beindul a gazdasági növekedés, aminek pótlólagos hozamát mintegy kétezer milliárd forintra becsülik, és ezt a többletet „költik el” a választási programban.

Minden kicsit jobb lesz, ha kormányon maradnak, és – látványosan szakítva nemcsak Gyurcsány, de Bajnai Gordon törekvéseivel is – visszatérnek egyes kiválasztott fogyasztási tételek ingyenességgel vagy adómentességgel történő támogatásához is, például visszaállítanák a melegétel-utalványok teljes adómentességét kiterjesztenék a cafeteria rendszert vagy az ingyenes iskolai étkezést. Már több hónapja mondják a szocia listák, hogy a sikeres válságkezelés után immár a válság utáni időszak következik, és annak céljait tárhatják a választók elé.

Alighanem úgy gondolják, hogy mindazt a kellemetlenséget, amivel a 2006-ban kezdődő ciklusban, a második Gyurcsány-kormány, majd a Bajnai-kormány idején szembe kellett nézniük, csak a 2006 tavaszára kialakult pénzügyi feszültségek elhárítása, majd a 2008-ban ránk tört nemzetközi válság kezelése tette szükségessé, és ha ezen túljutottunk – és feltételezéseik szerint túljutottunk –, további hasonló kellemetlenségektől az országnak nem kell tartania.

Ismét olyan módon lehetne kormányozni, ahogy annak 2002-ben nekiláttak: mindenkinek valami többletet adni, mégpedig anélkül, hogy az ország működésében, intézményeink szerveződésében, a gazdálkodás hatékonyságának és versenyképességének ösztönzésében bármiféle, különféle érdekeket sértő változásra szükség lenne. Minden korábbi „vívmány” megvédhető és megvédendő. Érdemi részé ben ugyan a választási program nem veszi át a harcos antikapitalizmust, de a reformiránnyal így is szakít, és leginkább a 2002-es „jóléti rendszerváltás” egyfajta takarékváltozataként értelmezhető.

Márpedig az olyan típusú, a megszorításokon túlmutató reformokra, mint amilyenekkel a második Gyurcsány-kormány Őszöd szellemében 2006 júniusától próbálkozott, nem kevésbé van szüksége az országnak, mint akkor, hanem még inkább. A nemzetközi pénzügyi válságon ugyan lassan túljut a világ, de a szakértők között konszenzus van abban, hogy a korábbi könnyebb nemzetközi gazdasági környezet nem tér vissza. Az eddiginél is élesebb világpiaci verseny várható, s fokozottan érvényes lesz az, amit a kétezres évtized közepén már jól érzékelhettük, nevezetesen, hogy az államilag szervezett rendszerek eddigi, kevéssé hatékony és ugyanakkor sok ponton igazságtalan működése nem tartható fenn.

Emellett az üzleti szektorban is még erőteljesebb szerkezeti átalakulásra kell készülnünk, amelynek során óhatatlanul erősödik majd a szelekció, nem lesz kevesebb a vállalati csőd, erős marad a változtatási kényszer. A választási program ezzel nem számol. Nemcsak a múltat, de a jövőt illetően is hátat fordít a reformpolitikának.

Jó lenne, ha a gondolatmenetet azzal folytathatnám: ne az ilyen programmal fellépő pártra szavazzunk, hanem következetes reformpolitikát képviselő politikai erőre. Közel két évtizeden át az SZDSZ volt ilyen párt, de az SZDSZ nem képes elindulni a választáson. Ott van a választékban Bokros Lajos gazdaságpolitikai programja, csakhogy az MDF kétes közelmúltja, belső megosztottsága miatt nem tudni, áll-e mögötte reálisan számításba vehető politikai erő. (Azokat a szerencsétlen kísérő mozzanatokat, amelyek Bokros programját az MDF-es környezetben feleslegesen megterhelik, mint például a szociális kártya vagy a családi pótlék sajátos államosítása, terjedelmi okból most félreteszem.)

Így a reformok szükségességéről meggyőződött választó két megoldás közül választhat. Választhatja a Bokros programját felvállaló MDF-et, még ha arról sokszor nem is tudható, hogy mit képviselne az új Országgyűlésben. És választhatja a nagy bukás fenyegetésétől látványosan megriadt MSZP-t, amely most újra paternalista retorikával próbálkozik. Az MSZP mögött ugyanakkor ott van a Horn-kormány, a Gyurcsány-kormány és a Bajnai-kormány reformteljesítménye. Nagyobb részt ezeknek a – szabad demokratákkal közös – kormányoknak köszönhetjük a magyarországi privatizációt, a külföldi tőke nemzetközi összehasonlításban kiemelkedő jelenlétét, a nyugdíjreformot, a felsőoktatás reformját és az egészségügyi reform megvalósult fontos elemeit.

A 2002–2006-os ciklusban elkövetett súlyos konjunktúrapolitikai hibák – amelyek következményeit mindmáig nem sikerült kiheverni – nem feledtethetik, hogy a magyar gazdaság korszerűsödése, exportképessége éppen ezeknek a reformoknak köszönhető. Tévednek a szocialisták, amikor feledtetni próbálják ezt a hagyományt ahelyett, hogy büszkék lennének rá, mi viszont emlékezhetünk rá.

Már csak azért is, mert bizonyos értelemben jelen van ez a hagyomány a választási programszövegben is. Míg Orbán Viktor retorikájában minduntalan visszatér az avítt, a két háború közötti évekre emlékeztető gazdasági nacionalizmus – lásd: „A magyar gazdaságnak magyar lábakon kell állnia” – és az államba vetett idejétmúlt hit, s vannak ilyen elemek az LMP üzeneteiben is, a szocialisták (és persze az MDF) programjában nincsenek. Márpedig a növekedés és az egyensúly viszonyának felelős kezelése mellett ez a gazdaságpolitika másik alapkérdése.

A program a korábban idézett antikapitalista frázist átveszi ugyan az MSZP belső balos ellenzékétől, de az állam tulajdonosi szerepvállalásának dicséretét és a külföldi tőkével szembeni ellenérzéseket szerencsére nem. Nem lehet túlbecsülni ennek jelentőségét ma, amikor a Fidesz – mely korábban, versenytárs nélkül is messzemenően élt az effajta retorikával – multiellenességben és antikapitalizmusban próbál a Jobbikkal lépést tartani.

Ezért azután az MSZP még ezzel a reformgondolkodástól megtisztított választási programmal is olyan párt, amely nyitott maradt a modern, felelős gazdaságpolitikára, s amelyre ezért a mai helyzetben jobb híján szavazni lehet. Megerősít ebben, hogy a szocialisták döntöttek a liberálisokkal együtt a sorkötelezettség megszüntetéséről, a kábítószer-fogyasztás új szabályozásáról, a bejegyzett élettársi kapcsolatról vagy az új Ptk-ról, és a szomszédokkal folytatott hidegháború helyett a megbékélést képviselik. A felvilágosult jogkiterjesztő és modernizációs politikának az MSZP minden szintjén számottevő (ha nem is mindig többségi) támogatottsága van. Ezért is lehet rá szavazni.

Nem szavazni viszont ezen a választáson, ahol húszéves szabadságunk a tét, nem lehet!

A szerző közgazdász

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    100 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS